Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorer uppåt eller nedåt? 250mm?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard Motorer uppåt eller nedåt? 250mm?

    Jag har varit inaktiv rörande quadrocoptrar under några år. Nu tänkte jag börja igen och sitter och CADar på en krasch säker lätt quad och undrar om man skall sätta motorerna uppåt eller neråt och vilken motor till motor diameter man skall ha. Jag har ändstöd som gör att motorerna inte kommer få slag från sidan.

    Fördelen med motorer uppåt som jag ser det är att motorerna slipper slå i backen om man tar i marken. Om man dock sätter stöd så slipper man till viss del det problemet även om det inte är borta.

    Om man monterar rotorerna uppåt så fins risken att då man i hög hastighet kraschar in i något så kan motorerna slå i då quaden tippar upp.

    Tankar?

    Vilken diameter skulle ni rekommendera att jag bygger på? Vad är standard nu för racing. Jag har förstått att 250 mm är en äldre standard. Stämmer det?

  2. #2

    Standard

    Jag lade upp en bloggpost(som jag började skriva för några veckor sedan): http://sniffswe.realizenordic.com/#post3
    Motorerna neråt är för mig rätt när det kommer till racing och 250mm är lite för stort så 200-220 är mer vad dom ligger på idag.

    Jag kommer nog utöka blogg-posten lite men jag lade ut den som den är nu tack vare dina funderingar

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Hej,
    Bra blog post . Hur skar du ut dem? Det är egendesignade som jag förstod det?

    Jag förstår vad du menar med drag. Det är så sant speciellt om man vill pressa sina varv tider. Dock om man ser bara ifrån ett hållbarhetsperspektiv för nybörjare så är jag inte helt säker. Jag velar mycket. Om man har motorerna neråt och marken är ojämn så är ju varje nuddning i backen ett stort risk moment.

    Vad det gäller 200-220 mm? Varför är det inte större?
    Enligt reglerna på t.ex. http://www.dronesweden.se/swedish-dr...p-2016/#regler så är det ju 300mm?
    Jag förstår att ju mindre så väger de mindre eftersom man ändå inte får ha mer än 5 eller 6 inch prop. Är det det som är orsaken till 200-220? Varför har de då gjort reglerna så att de tillåter större quads nu än förut?

    Syftet för mig är att bygga en bra quad som inte går sönder medans man lär sig (kanske blir en kickstarter). Sedan när jag har lärt mig skall jag bygga en som är optimal. Jag har redan en hel del idéer för den men det blir senare. Det är dock spikat att motorerna kommer vara neråt på den optimala nu .

  4. #4

    Standard

    Hur är det med kullagrena på dessa RC-motorer, är de gjorda för att proppen trycker axeln mot motorn?
    Vet att vissa fläktar i datorer har lagrena monterade på sånt sätt att fläkten ska gå åt ett håll, dvs dra/skjuta och dessutom finns det fläktar med pilar som visar hur de ska monteras, men det är väl överkurs för RC-motorer som är åt alla håll o kanter vid flygning. :-D Vet att flera motorer jag har så går mycket lättare runt om man "drar ut dem" än låter de vara kvar, så att säga. Kanske är dålig kvalitet bara...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Norritt: Det beror förstås på vad man är ute efter, det finns ingen optimal konstruktion för allting
    Propellrarna tar faktiskt inte i marken så mycket lättare som man först tror. När dom snurrar så stabiliseras quaden så man måste aktivt luta ner propellrarna i marken för att dom ska ta i och då tar dom i även på en traditionell quad.

    Mindre quad ger lägre luftmotstånd och vikt, vilket ger bättre prestanda så länge man kan behålla propellerstorleken. En större quad har mindre marginal när man ska träffa en gate eftersom gaten relativt sett är mindre. Dronecup följer i år mer FAIs reglemente och tillåter 330mm. Även hexacopters är tillåtna men gränsen är fortfarande 330mm.

    Jag har designat många ramar och beställer delarna.

    Ålänning: Det är inga problem på dessa motorer, snarare bättre då man kan flyga även om C-clipset ramlar bort

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Tackar för infon och tankarna. Vart beställer du delarna?

  7. #7

    Standard

    Jag beställer från fabrik i Kina eftersom jag beställer rätt mycket.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Häftigt. Säljer du vidare många?

  9. #9

    Standard

    Inte så många, några stycken hittills men jag har inte annonserat ännu heller.

    Om du vill göra en kraschtålig nybörjar-quad så skulle jag nog rekommendera att göra en mindre quad. Typ 3"-propellrar så håller den ännu bättre. Men en 5" racequad håller ruggigt bra om man inte räknar propellrar och kör man DAL-propellrar så går dom oftast massor av krascher innan man behöver byta dom, man kan bocka till dom lite.

    När det gäller FPV så tvivlar jag på att det behövs "nybörjar-quadar". Jag har en kompis som lärde sig flyga FPV med en av mina race-quadar, utan att ha flugit multirotor eller FPV tidigare. Första laddningen flög han lite i panik fram och tillbaka och försökte bara undvika att krascha, efter ca 5 laddningar så flög han igenom gater och efter några laddningar till så flög han runt hela FPV-banan, dock långsamt. Där har man på ca 2 timmar passerat nybörjarstadiet och behöver ingen nybörjar-quad mer

    Men det är klart att om man bygger in propellrarna som i en Owl så klarar man ju propellrarna med, men det är som jag ser det inte mycket mer än det man kan göra för att få dom hållbarare.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Tackar vad intressant. Skall starta en ny tråd om krascher. För som du säger att varken motorer eller frames går sönder så räcker det ju med att byta propellrar och det är ju ingen större grej.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag skulle monterat de.upp och ned om jag hade möjlighet! Om du har escar som ej behöver luftströmmen för kylning så varför inte? Det lär.väl vara.nån % effektivare?plus att det ser coolt ut... bättre för krascher också...speciellt om man vill köra 3d och landa inverterad....Kan man få CG på höjd i linje med propparna lättare då så gör det absolut! Mindre Bra om man råkar glömma ta bort proppar kanske också och råkar arma?

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •