Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: DSM2 i ny Spektrumsändare?

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard DSM2 i ny Spektrumsändare?

    Hej,
    Jag har en ny Spektrum DX8 gen2 som bara har dsmx. Jag undrar om det på något sätt går att få dsm2 också i den? Jag har förstått att sändare i USA har både dsmx och dsm2.

    Går det att byta firmware så att man får det eller är det även hårdvara som skiljer dem åt? Är räckvidden bättre med dsm2? Finns det andra sätt att få dsm2?

    Tack på förhand

    mvh Jonas

  2. #2

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Hej
    En liten förklaring till DSM
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=455060

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robnor Visa inlägg
    Hej
    En liten förklaring till DSM
    http://www.helifreak.com/showthread.php?t=455060
    Gäller detta i EU? I manualen står det att dsm2 bara fungerar i vissa delar av världen tror jag. Eller kan jag binda en mottagare som bara har dsm2 till min radio?

  4. #4

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Vad jag kan läsa ut av vad som står I denna länk, så fungerer en dsmx sändare till även till dsm2 mottagare.
    Räckvidden är den samma , men det går att ha fler igång utan att störa varandra.
    Det är EU som lagt restriktioner på DSM2 , så det är dsmx som gäller I Europa.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast nya Spektrum-sändare klarar bara DSMx såvitt jag förstått - i alla fall sådana som importerats till EU efter årsskiftet 2014/2015 (tror jag det var). Nya sändare sålda i övriga världen kan mycket väl klara även DSM2.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Spektrum sändare sålda inom EU efter 2015 har en blockering av DSM2 protokollet och stödjer enbart DSMX.

    /Jonas

  7. #7
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jo men den blokering kan jo utmerket ligge i programvaren, slik at ved opgradering til usa programvare vil den støtte dsm2.

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    Jo men den blokering kan jo utmerket ligge i programvaren, slik at ved opgradering til usa programvare vil den støtte dsm2.
    Precis så tänker jag med. Går det att göra så? Är det någon som vet hur i så fall?

  9. #9

    Standard

    Firmware uppgradering påverkar inte vilka protokoll som stöds enligt ett svar på RC Groups från Andy Kunz som arbetar på Spektrum.

    Om jag minns rätt så var det som efterfrågades då om man skulle vara rädd för att uppgradera en äldre Spektrum radio, svaret var att en ny firmware inte gör att ens radio tappar möjligheten att använda DSM2. Det gäller även de gen2 apparater som hunnit säljas med DSM2, som den nya DX6, DX9 och även urfadern till alla gen2 radio. DX18 g1.

    Det kan bara ändras vid service men de sade då att de inte kommer att ta bort DSM2 på någon radio som servas. Att lägga till det skulle vara olagligt så det gör de så klart inte.

    Någon kan ju så klart ha lyckats hacka det, men då deras uppgraderingssystem sägs vara baserat på unika firmwares för varje serienummer så sitter det nog långt inne.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •