Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Nauwa J29 + ATJ Turbin

  1. #1
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Nauwa J29 + ATJ Turbin

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JanJorgensen006.jpg 
Visningar:	1665 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	61944

    Har haft en J29 Tunnan från dåvarande Nauwa liggande i 12-13 år i garderoben. Då var den tänk att drivas med en Turbomin TN100, men både byggsats och motor var av mindre bra kvalitet, så det blev liggande.

    Nyligen så trillade det in en ATJ140 turbin också.

    Då vi på Karlstadklubben har träff varje Tisdag så tänkte jag att man kanske skulle fila på något projekt. Så jag dammade av Tunnan. 2-3 timmar per vecka blir inte så mycket men det får ta den tid det tar.

    Jag tror att detta var den sista som tillverkades innan Nauwa lade ner. Den var inte komplett och såldes till extrapris. Ursprungligen gjord för fläkt.

    Kroppen är gjuten i mycket tunn glasfiberarmerad plast, och kommer som ett skal, får alltså sätta in spant och diverse förstärkningar för att den skall hålla för turbinen.

    Vingar och stabbe är en skumkärna som skall plankas.

    Börjat med att limma in några spant samt fäste för stället. Använder ett standard elställ, det blev mycket provande innan jag hittade rätt vinklar.

    Namn:  DSC_0242.JPG
Visningar: 1558
Storlek:  126,8 KB


    Namn:  DSC_0243.JPG
Visningar: 1557
Storlek:  151,6 KB


    Namn:  DSC_0245.JPG
Visningar: 1543
Storlek:  102,8 KB


    Förstärkning av kanter
    Namn:  DSC_0244.JPG
Visningar: 1550
Storlek:  132,9 KB
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  2. #2
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    334
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Kul, det här ska bli roligt att följa.

  3. #3
    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    205
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Håller med Gunnar.. Älskar denna fula ankunge till flygplan.
    Det är en Norsk kille som brukar ha med sin J29 på Östersund träffen. Flyger riktig fint.. Gillar se när han flyger den. 😊
    Kommer följa detta bygge med intresse.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  4. #4
    puggens avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    445
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Intressant bygge...
    Flyg fort och lågt

  5. #5
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 192
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Har en MJD Tunnan och drömmer så klart om en större!!

    En klubbkamrat i Södertörns RFS (han är även medlem i Tullinge) har fått sin Nauwa-Tunna klar i vinter. Lite bilder på hans som inspiration!!

    Ska bli kul att följa det här bygget!!






  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    757
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det byggs för lite tunnor!!
    Skall följa detta bygge med intresse.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Förstärkning av sargen på plats, 4mm lättplywood runt om samt ett extra spant i buken. Kroppen avsevärt mer vridstyv nu. Ska komplettera med ytterligare ett par kolfiberremsor i ryggen.

    Namn:  DSC_0247.JPG
Visningar: 1355
Storlek:  136,7 KB


    Luftintaget, det här är en senare variant som är mer skalriktig i diameter. Tidigare version har ett större intag. Skall ha ändrats efter poängavdrag på en skalatävling enl Nauwa.

    Namn:  DSC_0252.JPG
Visningar: 1356
Storlek:  45,4 KB


    Brottas med passformen, det verkar som nosen skurits av några millimeter för kort. Ringen är en aning för liten för att passa.

    Namn:  DSC_0253.JPG
Visningar: 1349
Storlek:  58,0 KB


    Namn:  DSC_0256.JPG
Visningar: 1342
Storlek:  46,7 KB


    Skalet är endast 0.3-0.4 mm tjockt, finns inget utrymme för justering.

    Namn:  DSC_0248.JPG
Visningar: 1338
Storlek:  38,5 KB


    Får kompromissa lite med några snitt och bygga upp ett nytt varv på insidan med microballonger och glasfiberväv. Därefter kan det slipas till i rätt form på utsidan.

    Namn:  DSC_0257.JPG
Visningar: 1349
Storlek:  60,0 KB


    Ringen limmad och insidan har fått ett lager fyllning med mikroballong/epoxy som pressats ut genom skarven.

    Namn:  DSC_0260.JPG
Visningar: 1350
Storlek:  91,6 KB
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  8. #8

    Standard

    Annars kapa ringen tänj ut och fyll i. Men den kanske är för styv i korken.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Annars kapa ringen tänj ut och fyll i. Men den kanske är för styv i korken.
    Borde jag naturligtvis gjort, hade varit enklare. Får överväga att lossa den igen.
    Ibland går de gamla grå cellerna i baklås.
    Senast redigerat av Kenny den 2017-03-11 klockan 10:13.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  10. #10
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Fenan:

    Fenan är ganska sladdrig så här behövs några spant. Dels för att ge mer stabilitet, men också för att få lite form.

    Ursprungligen är det tänkt med endast en bakkantslist.

    Fenan i 0.3-0.4 mm glasfiberskal

    Namn:  DSC_0261.jpg
Visningar: 1178
Storlek:  36,0 KB



    Sågat ut några spryglar till fenan
    Namn:  DSC_0262.JPG
Visningar: 1189
Storlek:  189,5 KB



    Limmar ihop innan de placeras i fenan
    Namn:  DSC_0263.JPG
Visningar: 1189
Storlek:  158,5 KB



    Testar passformen.
    Namn:  DSC_0264.JPG
Visningar: 1189
Storlek:  99,4 KB


    Limmat, Blandar i lite microballonger för bättre fyllning utan att rinna
    Namn:  DSC_0265.JPG
Visningar: 1195
Storlek:  145,8 KB



    Bakkant, fäste för gångjärn. laminerar 3st 6mm balsalist Använder också ett dolt roderhorn.
    Namn:  DSC_0266.jpg
Visningar: 1188
Storlek:  58,9 KB



    Roderhornet är 6mm, så det blir perfekt centrerat genom att kapa mittenlisten.
    Namn:  DSC_0267.jpg
Visningar: 1184
Storlek:  54,2 KB


    Namn:  DSC_0268.jpg
Visningar: 1194
Storlek:  64,2 KB




    Bakkanten på plats, infälld ca 5mm för att få en tät roderspalt
    Namn:  DSC_0271.jpg
Visningar: 1200
Storlek:  38,4 KB
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 101
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul projekt. Jag vet att en del haft problem med att ATJ går varmt. Alltså hela flygplanet blir varmt! Det i sig går att åtgärda genom att bygga smart. Så tänk like på hur du dimensionerar rör och ducter osv. Approå ingenting ;-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #12
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Bra info,

    Tänkte få turbinen långt bak med kort utblåsrör.

    ATJ 140 är onödigt stor för denna. Har på känn att vingbelastningen blir hög fulltankad. Lär skjuva mer än 1:1.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kul projekt. Jag vet att en del haft problem med att ATJ går varmt. Alltså hela flygplanet blir varmt! Det i sig går att åtgärda genom att bygga smart. Så tänk like på hur du dimensionerar rör och ducter osv. Approå ingenting ;-)
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 101
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag hade satt motorn så långt fram det går! röret ger fördelar för kylning och dragkraft om du dimensionerar det rätt. Ofta väljer man för stort rör och det blir pannkaka. Min senaste maskin gav 5% mer dragkraft MED röret
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  14. #14
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    334
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag provar placera ut turbin och tankar, batterier mm för att slippa lägga till extra vikt för balansering av CG, brukar
    ge bästa resultat för prestanda, sedan brukar utrymmet sätta sina begränsningar så man får föröka hitta bästa kompromiss.

  15. #15
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Sidoroder:

    Sidorodret skulle göras i solid balsa, men jag bygger upp det istället.

    4mm lättplywood

    Namn:  DSC_0272.jpg
Visningar: 1094
Storlek:  66,4 KB



    Passar på att limma gångjärn och roderhorn före det plankas. Skall fyllas upp med några spryglar och lister, sen blir det 1mm balsaplankning och ev. 25gr glasfiber.
    Namn:  DSC_0273.jpg
Visningar: 1096
Storlek:  65,0 KB

    Nån timme senare
    Namn:  DSC_0274.JPG
Visningar: 1104
Storlek:  84,4 KB
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  16. #16
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 767
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vackert! Har en sån där J-29:a hemma som jag ska ta mig mod till o flyga med,inspirerande o läsa om denna hära!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    669
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Det har vi väntat länge på !

  18. #18

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 510
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Vackert! Har en sån där J-29:a hemma som jag ska ta mig mod till o flyga med,inspirerande o läsa om denna hära!
    Kanske vi kan få se en bild redan nu på härligheten?

    /Bo

  19. #19
    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    205
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Håller med bem. Bokis vi vill se bilder..😊

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  20. #20
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    240
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Har inte hänt så mycket sista tiden. En envis influensa håller bygglusten borta.



    Sidorodret plankat och putsat.

    Namn:  DSC_0275.jpg
Visningar: 891
Storlek:  41,4 KB


    Namn:  DSC_0276.jpg
Visningar: 898
Storlek:  30,9 KB


    Tagit hål för ett servo till sidorodret.
    Namn:  DSC_0277.jpg
Visningar: 903
Storlek:  33,2 KB



    Lättat en gammal servolucka för att montera servot
    Namn:  DSC_0278.jpg
Visningar: 910
Storlek:  75,9 KB



    Namn:  DSC_0280.jpg
Visningar: 907
Storlek:  31,9 KB


    Börjar dock få andra tankar med att flytta fram servot och ett vinkelok istället för att hålla ner vikten i stjärtpartiet.
    Senast redigerat av Kenny den 2017-04-03 klockan 01:30.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •