Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Hur ofta kraschar du och hur illa?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard Hur ofta kraschar du och hur illa?

    Hej,
    Jag sitter och designar en quad frame som är krasch tålig och undrar över hur ofta kraschar du och hur illa. Till exempel de tre senaste krascherna. Jag tänker racing/Acro size inte whoops eller flygfoto.

    Det som är mitt intresse är om det är värt att bygga en ram som gör att inte motorer eller propellrar skadas eller om det inte spelar någon roll eftersom dalprops är typ oförstörbara ändå och motorerna är nu mera så väldesignade att de inte skadas.

  2. #2

    Standard

    Om jag kör hårt på en FPV-bana så kraschar jag ca varannan minut, men då är syftet att få upp farten. Om jag flyger i lagom hastighet så kraschar jag nog varannan laddning, dvs ca var 10:e minut. Alla krascher är inte så hårda, men vissa är det. Sist något gick sönder förutom propellrar var nog uppskattningsvis ca 200 krascher sedan med min förra quad då en motor-klocka gick sönder. Batterikontakten lossnade i en krasch ganska nyligen men det var mer en utmattningsskada.

    Tidigare har jag kraschat sönder det mesta men det berodde inte på att jag kraschade oftare då utan för att jag byggde quaddarna fel

    Har du sett denna: https://youtu.be/wJ6-1QygjbU
    Jag är faktisk inte säker på om dom är seriösa eller om det är ett skämt ^^

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Tack för infon. Skall bli intressant att höra några till.

    Quaded i videon ser ut som en vanlig med lite skydds plast på. Den lyckades ju inte heller på kickstarter https://www.kickstarter.com/projects...f=project_link

    OT: Borde inte deras design var väldigt tung?

  4. #4

    Standard

    Deras design är garanterat tung och ohållbar jämfört med en vanlig racequad. Det är lite roligt också att flera flyg-sekvenser i filmen inte är gjorda med tanky-drone utan sekvenserna är "lånade" från David Windestål och Jeff Payne ^^

  5. #5

    Standard

    Min ZMR250...
    Gång 1: Bröt av två "fötter" samt smutsade ner linsen. Limmade, putsade o iväg.
    Gång 2: Bröt av en arm och smutsade ner linsen. Limmade, putsade o iväg.
    Gång 3: Smutsade ner linsen. Nog va det väl @£$#¤% va det ska vara jord där jag nosar. :-D

    Vad är whoops?

    Om man väljer sina flygplatser så ändrar krascherna helt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Tack! Fördelat på hur många flygningar?

    Mycket smuts

    Whoops = Tina whoop https://www.tinywhoop.com/

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Norritt Visa inlägg
    Tack! Fördelat på hur många flygningar?

    Mycket smuts
    Frågar du mig? Jag far hem när jag "flugit klart" :-P eller när jag inte har fler laddade ackar... hur många ggr jag flugit.. hm.. med den... 20 kanske. Förbättrar efter varje flygtillfälle. ESCar nästa gång. Flög som en kratta förut.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Frågar du mig? Jag far hem när jag "flugit klart" :-P eller när jag inte har fler laddade ackar... hur många ggr jag flugit.. hm.. med den... 20 kanske. Förbättrar efter varje flygtillfälle. ESCar nästa gång. Flög som en kratta förut.
    Tackar det var lite det jag undrade över, alltså hur mycket som går sönder. Det låter som rätt lite i mina öron. Tack för svaret.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Om jag kör hårt på en FPV-bana så kraschar jag ca varannan minut, men då är syftet att få upp farten. Om jag flyger i lagom hastighet så kraschar jag nog varannan laddning, dvs ca var 10:e minut. Alla krascher är inte så hårda, men vissa är det. Sist något gick sönder förutom propellrar var nog uppskattningsvis ca 200 krascher sedan med min förra quad då en motor-klocka gick sönder. Batterikontakten lossnade i en krasch ganska nyligen men det var mer en utmattningsskada.

    Tidigare har jag kraschat sönder det mesta men det berodde inte på att jag kraschade oftare då utan för att jag byggde quaddarna fel

    Har du sett denna: https://youtu.be/wJ6-1QygjbU
    Jag är faktisk inte säker på om dom är seriösa eller om det är ett skämt ^^
    Nästan allt hon sade i videon var lögn lol... roligt med en servostyrd-kamera ; undrar vad som händer om den börjar jittra i en dykning....

    Jag kör acro så jag kraschar väl mer sällan - ett par ggr i veckan och självklart varenda gång jag landar (batteri underst+uptilt)


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Så går något sönder och vad och varför?

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Proppar går sönder på välbyggda ramar men även knäckt en birdseye 240 i mitten men de symmetriska X med tprn verkar ha minst chans att paja annat än proppar. ..

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Det beror också på hur duktigt man kraschar jag har.börjat försöka krascha "rakt på" eller pitch bak lite så propparna skall ta hela smällen och disarmar direkt efter smällen. Förut När jag försökte få buken att ta smällen vid kraschar landade jag oftare på en arm och pajade den eller en esc vid nåt tillfälle (Blackout minihex spiderhexakopter 320)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  13. #13

    Standard

    Senaste tre krascherna som något gick sönder för mig så var det gates

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    https://youtu.be/iEE2AjSNeuw

    Haha jag kraschar oftast i marken och den är svår att ha sönder. .......Här är ett riktigt farligt exempel där jag flög quad och ej var medveten om min vän som hade landat sin fixedwing och gick ut på banan för att hämta denna; på min quad så åkte en miniconnector ur vtxen samtidigt som jag var i en manöver och jag såg att min vän stod där i färdriktningen så utan bild inverterade jag koptern och gjorde en dump i marken, utan min sista manöver skulle jag kunna träffat honom i skallen : bedöm själv

    Denna smäll lyckades bryta ALLa kolfiberplattor i mitten på min birdseye bumblebee240 (rejält byggd ram av kajakmannen dessutom)

    Konstigt nog fungerar mobiusen som tog den initiala smällen med en batteristrap som enda skydd. ..

    Denna läxa var billig att lära sig; min vän bär nu hjälm

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #15

    Standard

    Om man kraschar så vill man upp i luften fort igen. Det är viktigast. Så det som går sönder ska kunna bytas enkelt, fort och vara billigt. Går ramen sönder så är det jobbigt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    De av oss som är uppväxta med Hitchhiker's Guide to the Galaxy vet följande om konsten att flyga:

    "There is an art, it says, or rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. ... Clearly, it is this second part, the missing, which presents the difficulties."

    Samma svårighet tycks gälla modellflyg.

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    https://youtu.be/iEE2AjSNeuw

    Haha jag kraschar oftast i marken och den är svår att ha sönder. .......Här är ett riktigt farligt exempel där jag flög quad och ej var medveten om min vän som hade landat sin fixedwing och gick ut på banan för att hämta denna; ...
    Det var ju tur att det gick bra. Nära skjuter ingen hare brukar man säga, men varför ens försöka?
    I fältreglerna för RFK Fyris som finns anslagna på huset i bakgrunden och vars fält du flyger från återfinns bl.a. följande text:

    "Det är absolut förbjudet att flyga i och över depå, parkering och åskådare."
    "Normalt skall piloter komma överens om en pilotruta i vilken alla piloter skall uppehålla sig vid flygning."

    Jag är väl medveten om att det är fler än du som startar i depån då fältet är tomt på folk, men när det gäller säkerhet är det bra att alltid följa "standard operating procedures". Att ALDRIG flyga i eller över depån oavsett om den är befolkad eller ej är ett bra exempel på en SOP.
    Den andra regeln som jag citerade är till för att undvika farliga situationer som din film är ett exempel på. Avsikten är att möjliggöra en god kommunikation mellan piloterna på fältet. Om en person efter landning går ut på banan för att hämta sin modell så talar man om det för sina medpiloter i pilotrutan och under tiden som detta sker undviker övriga piloter att flyga över den bana där hämtningen sker.

    Låt oss alla ta lärdom av detta, och hoppas att vi även fortsättningsvis kan undvika olyckor. Säkerhetsregler, som i de allra flesta fall är enkla att följa, finns av ett bra skäl och att vi försöker leva upp till dem är skälet till varför modellflyget åtnjuter ett gott anseende avseende flygsäkerhet bl.a. hos Transportstyrelsen.
    Senast redigerat av Michael den 2017-04-04 klockan 20:23.

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och där dog tråden...visste att jag ej skulle lagt upp det där+videon ;nu känner jag mig manad att svara, det absolut sista jag ville var att starta en till debatt om rfk fyris flygklubb.

    tänkte att jag kunde få vara ett varnande exempel utan att få ovanstående textvägg och jag liksom andra människor bryter ibland mot regler - ibland på flit och ibland av olycka - speciellt då jag och min polare har fältet för oss själva hela vintern, vi ser inga andra iaf.

    Sist jag skrev nåt om klubben på forum blev jag påhoppad på fältet och gubbarna snackade skit bakom min rygg och en man tog t o m bort mina."borttappad quad"-lappar och berättade det för mig.
    Jag kommer nog ej betala för nytt medlemskap i rfk fyris i år, finns bättre gemenskaper på FB (FPV I UPPSALA) där folk inte klankar ner på en vare sig.de har anledning eller ej.
    Tråkigt, för fältet är fint och vi som är medlemmar vet att 99% av problemen kommer från EN individ.


    Och sen reglerna på det aktuella fältet går att diskutera i evighet.. . (Ej ballast, alla.RX måste vara vibrationsdämpade,och min favorit och mest genomtänkta; ej vassa kanter på din flygmaskin; och flyg inom LOS,( jag ser min kärra kontrollerat ca 840m bort efter det tappar jag orientering men en äldre man med skittaskig syn kanske inte ser mer än 200m och då flyger jag ju enligt denne utanför HANS LOS - dock ej min egen och detta görs ingen skillnad på varken som pilot eller spotter vid fpv)


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  18. #18

    Standard

    Jag tycket att Michaels inlägg var vänligt och verkade mest peka på reglerna generellt och att ta detta som ett exempel. Men ni verkar ju ha en del dispyter sedan tidigare

    Jag tyckte nästan att det var din vän som gjorde mest fel genom att gå ut på banan medans du flög utan att tala om det.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om man kraschar så vill man upp i luften fort igen. Det är viktigast. Så det som går sönder ska kunna bytas enkelt, fort och vara billigt. Går ramen sönder så är det jobbigt.
    Det är en värd tanke. Mitt bygge jag sitter och filar på och orsaken till att jag startade tråden är bara byggt av buntband och silvertejp samt kolfiber stavar kapade i rätt längd. Så tv extrastavar med till fältet och lite buntband och silvertejp så borde det mesta gå att laga.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    https://youtu.be/iEE2AjSNeuw

    Haha jag kraschar oftast i marken och den är svår att ha sönder. .......Här är ett riktigt farligt exempel där jag flög quad och ej var medveten om min vän som hade landat sin fixedwing och gick ut på banan för att hämta denna; på min quad så åkte en miniconnector ur vtxen samtidigt som jag var i en manöver och jag såg att min vän stod där i färdriktningen så utan bild inverterade jag koptern och gjorde en dump i marken, utan min sista manöver skulle jag kunna träffat honom i skallen : bedöm själv

    Denna smäll lyckades bryta ALLa kolfiberplattor i mitten på min birdseye bumblebee240 (rejält byggd ram av kajakmannen dessutom)

    Konstigt nog fungerar mobiusen som tog den initiala smällen med en batteristrap som enda skydd. ..

    Denna läxa var billig att lära sig; min vän bär nu hjälm

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Intressant tanke. Det fin olika krascher och som du påpekar så kan man ibland vara tvungen att ta en illa krasch PGA något man inte kan förutse, t.ex. att motorerna dör i mitten av en powerloop eller som i ditt fall videon dör. Bra prioriterat och agerat.

    Saker händer alltid och att inte nämna det gör bara att det händer oftare...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •