Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ny på fpv, skulle behöva råd.

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    6
    Jobb
    IT
    Klubb
    "Stockholms län"

    Standard Ny på fpv, skulle behöva råd.

    Hej!

    Jag införskaffade en DJI Phantom för ett tag sedan & upptäckte att det är roligare att flyga än att fota.

    Har ingen direkt erfarenhet av radiostyrt sedan innan & har surfat runt en del för kunna skaffa mig en uppfattning.

    Har hittat 3 olika modeller som kan vara något.

    1. JJPRO P200: kan man använda den kontrollen om man vill skaffa en micro-drönare för inomhusflygning?
    https://tinyurl.com/zu6r6pv

    2. Eachine Falcon 250 Pro, 150km/h kanske lite overkill för en nybörjare? Ser att kontrollen finns i 3 varianter: CC3D, Naze32 & F3 FPV. Vilken är att föredra?
    https://tinyurl.com/jazro49

    3. Eachine Wizard X220, verkar vara väldigt lik Falcon 250, kanske lite mer nybörjar vänlig?
    https://tinyurl.com/zjs6g4k


    Sedan om någon kan rekommendera goggles som funkar med läsglasögon så vore jag tacksam.

    Mvh, upfswe

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag är själv ganska ny och har fått många tips här, bland annat Eachine Wizard X220 som nybörjarquad. Jag har precis börjat flyga fpv med en vinge samt en liten mikroquad, Eachine E010S. Den är väldigt trevlig och flyger bra inomhus. Köp många extrabatterier

    När det gäller radio verkar många som flyger quad gilla Turnigy Evolution. Men om du även vill flyga plan är den kanske inte så lämplig. Då hade jag valt FrSky Taranis, antingen X9D Plus eller den nya Q X7.

    När det gäller goggles så har jag upptäckt att med de stora "strutarna" behöver man läsglasögen men inte till de små, typ Fatshark V3 och liknande. Då är det din syn på 2 meters håll som avgör om du kan behöva korrektionslinser. Därför finns det små linser att köpa till på -2, -4 och -6 till dessa och som monteras inne i goggles.

    Lycka till!

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag köpte ett par Quanum Cyclops och de funkar bra och jag använder läsglasögon med dem. Det finns en uppsjö av olika modeller och de flesta kostar inte mycket.

    Så mitt råd är att köpa en enkel "strut" för att komma igång för att sedan köpa de dyrare men mer smidiga typ Fatshark Dominator V3, HD eller liknande.
    Jag kommer nog beställa ett par Skyzone SKY02S V+ så snart plånboken tillåter. Just nu är det 20% rabatt på dem på Banggood.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skyzone-brillorna kostar väl i stort sett samma hos RC Tech med svensk moms som hos Banggood utan moms...
    Ser ingen rabatt hos BG...
    Roger

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skyzone-brillorna kostar väl i stort sett samma hos RC Tech med svensk moms som hos Banggood utan moms...
    Ser ingen rabatt hos BG...
    Roger
    Hej Roger,
    Det är en kupongkod (26fpv) som du hittar på sidan med Skyzone brillorna: http://www.banggood.com/Skyzone-SKY0...l?rmmds=search

    Så här blir ordern:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sky.jpeg 
Visningar:	801 
Storlek:	29,0 KB 
Id:	62080

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK Jonas - men om man ändå råkar ut för att få betala moms i Sverige när man handlar ifrån BG så blir priset rätt lika som det svenska priset hos RC Tech - och i de fallen skulle jag otvivelaktigt föredra att handla inom landet.
    Bara som ett exempel på att Kina-priser inte jämt behöver vara speciellt konkurrenskraftiga.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag skulle nog föreslå Wizard och en Turnigy Evolution
    Goggles så är det nog Fatshark eller Skyzone som är rekommendationen. Vill man lägga mindre pengar för att testa FPV så kan man låna av någon ifall man känner nån som har, annars kan man köpa det billigaste man hittar bara för att testa, för blir man biten och vill fortsätta så är man förmodligen inte nöjd med sitt val ändå och förlorar på så sätt minst pengar

    Jag har upplevt att det blir vanligare att man får betala moms på köp från utanför EU, särskilt om köpesumman är lite högre som 1000 och uppåt.
    Sen om man köper i Sverige så kan man alltid packa upp försiktigt och klämma och känna på dom, är man inte helt nöjd(tex. dom passar inte på ens ansikte eller liknande) så har man rätt att ångra köpet och skicka tillbaka dom. Det kan ju finnas liknande regler utomlands men i Sverige vet man att det alltid är så. Dessutom har man 3 års reklamationsrätt om ett fel skulle uppstå som inte beror på användningen. Tex om ena skärmen blir svart

    Problemet är väll att RC Tech har slut på dom, men maila dom och fråga hur lång leveranstid det är på dom

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att rådet i inlägget ovan att låna eller köpa "det billigaste" när det gäller "brillor/strutar" är ett vettigt råd. Även billiga sådana t ex a'la Eachine VR-007 fungerar bra för de första försöken och fördelen med just den "struten" är att den är lätt jämfört med många andra. För om man blir biten så vill man garanterat ändå ha andra grejor och blir man inte biten så har det varit en ekonomiskt överkomlig test.
    Sen när det gäller dyrare grejor som "märkes-brillor" så finns det nog en hel del som talar för att handla inom landet istället för ifrån Kina - och det är inte ens säkert att det blir billigare att handla ifrån Kina.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Se till att skaffa goggles med hög FOV (Field Of View), annars blir det ingen upplevelse. 35 minst.. eller ännu hellre 40+.

    Köp inom Sverige.

    Det finns en till aspekt... om du vill sälja nåt billigt du köpt på eBay så vill inte jag köpa det. =) Men har du köpt bra grejer i Sverige är det genast mycket mer intressant. Dvs bra grejer är mer lättsålda, billiga kina-grejer slänger man väl bort när de är i vägen. I bägge fallen har man tappat pengar...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av upfswe Visa inlägg
    Hej!

    Jag införskaffade en DJI Phantom för ett tag sedan & upptäckte att det är roligare att flyga än att fota.

    Har ingen direkt erfarenhet av radiostyrt sedan innan & har surfat runt en del för kunna skaffa mig en uppfattning.

    Har hittat 3 olika modeller som kan vara något.

    1. JJPRO P200: kan man använda den kontrollen om man vill skaffa en micro-drönare för inomhusflygning?
    https://tinyurl.com/zu6r6pv

    2. Eachine Falcon 250 Pro, 150km/h kanske lite overkill för en nybörjare? Ser att kontrollen finns i 3 varianter: CC3D, Naze32 & F3 FPV. Vilken är att föredra?
    https://tinyurl.com/jazro49

    3. Eachine Wizard X220, verkar vara väldigt lik Falcon 250, kanske lite mer nybörjar vänlig?
    https://tinyurl.com/zjs6g4k


    Sedan om någon kan rekommendera goggles som funkar med läsglasögon så vore jag tacksam.

    Mvh, upfswe
    Hej!
    Eachine Wizard 220 har fått Skitbra reviews, tror du får den och radio och mottagare samt f3 kort för 1300 exkl frakt!!!!
    Och då får du en grym quad med blheliS -fartreglage (mkt bra) Samt kraftfulla motorer och en on screen display så du ser när ditt batteri tar slut köp EJ falcon den har fått sämst kritik av någon quadracingmaskin nånsin!!!

    Sen behöver du ett par goggles som du kan köpa billigt beg här eller så köper du quanumvisir v2 -paket med mottagare för videon för det sitter redan kamera och videosändare på Wizarden! !!

    Och det är inte svårare att lära sig köra en Porsche turbo än en Kia ceed så oroa dig inte att du köper något "för snabbt" - det existerar inte i fpvvärlden ...


    Hoppas du får en bra upplevelse! !
    Mvh Gustaf




    (sp3racing tror jag; du vill INTE HA f1 kort såsom naze32 eller cc3d)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Med quanumvisir (eller visir av andra fabrikat) kan du ha dina glasögon inuti glömde jag skriva! ;

    De har fler fördelar m visir du kan placera en bra.mottagare på det också!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    6
    Jobb
    IT
    Klubb
    "Stockholms län"

    Standard

    Tack för tipsen allihopa!

    Beställde precis en Turnigy Evolution & en Quanum Cyclops FPV som endast kostade $39 idag(igår $69) på hobbyking.
    Lutar starkt åt en Eachine Wizard 220, ska surfa runt lite till innan jag trycker på köpknappen.

  13. #13
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Här kommer 2 alternativ till

    http://www.gearbest.com/multi-rotor-...?lkid=10112831

    http://www.gearbest.com/multi-rotor-...?lkid=10112828

    Kolla review när: https://youtu.be/pMgv7SJjJ9c

    Båda verkar bra tycker jag. Men de är dyrare än Wizarden.

    Denna flyger jag just nu runt i lägenheten med och använder mina Quanum Cyclops: http://www.banggood.com/Eachine-E010...l?rmmds=search
    Den flyger riktigt bra och är hur kul som helst

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Gb190 är ett fartmonster btw

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    6
    Jobb
    IT
    Klubb
    "Stockholms län"

    Standard

    Det blev en jjpro p175 med kontroller då jag fick den för 1200 med frakt. Tänkte ge den till brorsan om jag köper något nytt.

    Snabb fråga, har uppdaterat firmware på fc & esc. Men inne under setup på cleanflight så är magnetometer gråmarkerat & endast symbolerna för gyro & accel lyser grönt, på youtube-videos om p175:an så har jag sett att magnetometern är aktiv.

    Har svårt att hitta info om detta, är detta normalt eller är något fel?

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    6
    Jobb
    IT
    Klubb
    "Stockholms län"

    Standard

    Hur trögt brukar det vara att skruva på muttrarna för propellerna? Fixade dom som går medsols utan problem, men motsols tar stopp innan propellern sitter fast. Hur hårt vågar man dra?


    Edit: bytte plats på muttrarna & då gick dom på.
    Senast redigerat av upfswe den 2017-04-08 klockan 20:49.

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av upfswe Visa inlägg
    Det blev en jjpro p175 med kontroller då jag fick den för 1200 med frakt. Tänkte ge den till brorsan om jag köper något nytt.

    Snabb fråga, har uppdaterat firmware på fc & esc. Men inne under setup på cleanflight så är magnetometer gråmarkerat & endast symbolerna för gyro & accel lyser grönt, på youtube-videos om p175:an så har jag sett att magnetometern är aktiv.

    Har svårt att hitta info om detta, är detta normalt eller är något fel?
    Hej vad ska du med kompassen till? I configuration kan du på "features" aktivera magneton frågan är ju varför du vill göra det, det slöar ner cpu rätt hårt även om du kör ett f3chip.
    Om jag var du och skulle flyga fpv i acro så skulle jag även stänga av accelerometer och byta FW till betaflight (flyger alltid bättre än cleanflight) och om du kikar på looptider på pidloop och gyrosampling kanske de står på 2khz just nu; du kan försöka sätta upp dem till 8/8 eller 8/4 och se vad för cpuload du får då (längst ned på skärmen står det, allt under typ 35-40% cpuload på betafligh3 kommer fungera mycket bra.

    Se till att du armar på en switch när du ändrar pidloop och gyro på detta vis den KAN börja spoola upp motorerna och flyga iväg och då vill du kunna disarma omedelbart.
    Lycka till mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •