Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Eachine E010S mikroFPVquad

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Eachine E010S mikroFPVquad

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	e010s.jpg 
Visningar:	759 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	62155

    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av denna lilla FPV-quad. Det är min första quad så se det ifrån det perspektivet.
    Får börja med att säga att det är hur kul som helst att flyga runt hemma Att kunna ligga i soffan och ta sig runt i alla rum är riktigt roligt. Inga problem med räckvidden, varken radio eller video (så länge antennen är hel vill säga).
    Det för mig till den första förbättringen. Modellen kommer med en sk cloverantenn och den funkar väldigt bra så länge den inte böjs, mosas eller går sönder. Som jag nämnde så är jag nybörjare och då får antennen en del smällar eftersom den sitter helt oskyddad.
    Bildkvalitén blev gradvis sämre och till slut riktigt usel. Läste att man kunde göra en egen sk whip-antenn av en rak vanlig antenn som följer med de flesta vtxerna. Bara att klippa av den och pilla ur själva antenn från plastgummiskyddet och löda fast den efter att ha lött bort den gamla. Nu blev bilden riktigt bra igen.

    Sedan byggde jag en enkel kamera & antennskyddsbåge av ett buntband som jag först böjde till i varmt vatten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0749.jpg 
Visningar:	791 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	62154

    Den kommer med en version av Cleanflight och jag har förgäves försökt att uppgradera till senaste version och inte heller lyckats med att flasha om den till Betaflight. Har läst på ganska mycket på olika forum men utan att lyckats. Jag har mac men tror att det ska funka. Hittat bootpinnarna, testa med massa olika inställningar. Tips mottages tacksamt!
    Jag har iaf lyckats att komma in Cleanflights gränssnitt och lagt till Horizon mode samt någon annan mode som gör att den blir fruktansvärt snabb. Passar nog kanske utomhus men väder har inte tillåtit det ännu.

    Den är duktig på att hitta dammråttor och en dag flög den ut på balkongen och vinden tog den. Jag hittade den inte och satte upp lappar i området. En granne fann den och den hade flugit över huset och landat på taket vid tvättstugan!

    Sonen som är 12 flyger den också. Första gången han visar intresse av denna hobby så vi får fortsätta på detta spår och det ska bli kul att flyga den utomhus Bara det kunde sluta blåsa... men bor man i Göteborg så är vindstilla dagar sällsynta.

    Batteritiden på 150mAh batterierna är strax under 3 minuter. Såg att den nu skeppas med 240mAh och med det blir den nog perfekt.

    Länk till BG: http://www.banggood.com/Eachine-E010...l?rmmds=search

    Den finns hos en svensk handlare också men kommer inte på just nu vilken.

    Hittade den nu på Elefun.se med en FrSky mottagare: https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35014
    Senast redigerat av JonasH den 2017-03-19 klockan 13:49.

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kolla på den video jag följde den och flasha precis om en QX70 och QX90, funka bra, det ända strul jag hade var med qx90, när han skulle gå över i bootloader mode då haka USB drivern sig, men löste sig genom att boota om datorn med qx90 ansluten till USB

    https://www.youtube.com/watch?v=mmCIsLfDeUk

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Kolla på den video jag följde den och flasha precis om en QX70 och QX90, funka bra, det ända strul jag hade var med qx90, när han skulle gå över i bootloader mode då haka USB drivern sig, men löste sig genom att boota om datorn med qx90 ansluten till USB

    https://www.youtube.com/watch?v=mmCIsLfDeUk
    Tack, jag ska testa att starta om datorn när quaden är ansluten.
    (Videon förklarar bara hur man gör med en PC och jag har Mac.)

  4. #4

    Standard

    Kanon recesion!

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Som jag nämnde så är jag nybörjare och då får antennen en del smällar eftersom den sitter helt oskyddad.
    När man blir bättre får antennerna mer stryk för man kraschar lika mycket då, det går bara fortare när det smäller! ^^

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Kanon recesion!

    När man blir bättre får antennerna mer stryk för man kraschar lika mycket då, det går bara fortare när det smäller! ^^
    Tack
    Ja, nu flyger jag nästan bara i Horizon mode och då går det betydligt fortare än Angle mode. Min lilla kraschbur verkar funka riktigt bra och har hittills klarat alla krascher.

    Tror att Kingkong 90GT kommer imorgon Och till den har jag redan 6 batterier (350mAh 2S) som jag har till min lilla combatvinge. Blir till att bygga en parallelladdare till dem nu.

    Hur rollar och loopar man med en quad? Det funkar i Horizon mode men vet inte hur jag ska hantera throttle mm.

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kul att det funkar, du fick alltså in Betaflight ? Ser framemot att höra vad du tycker om Kingkong 90GT, har sneglat på den och så vilken sorts propellrar som följer med , skruvade eller på tryckta, man visar båda typer på bilderna från BG

  7. #7

    Standard

    Rolla och loopa gör man genom att bara dra spaken åt något håll tills quaden gjort ett helt varv Gasläge spelar inte så stor roll faktiskt men om man har den inställd så att propellrarna inte stannar(arm on switch) så kan man dra ner gasen just när man rollar/loopar för att inte tappa höjd.
    Man kan alltså: Hovra, gasa till så man får momentum uppåt, dra av gas helt, rolla ett varv, möt med gas när varvet är fullbordat. Det är väll typ lugnaste sättet om det är LOS. Är det FPV kan man göra lika fast istället för att hovra så flyger man framåt med måttlig hastighet.

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Kul att det funkar, du fick alltså in Betaflight ? Ser framemot att höra vad du tycker om Kingkong 90GT, har sneglat på den och så vilken sorts propellrar som följer med , skruvade eller på tryckta, man visar båda typer på bilderna från BG
    Jag har inte gjort fler försök med att flasha om den. Cleanflight funkar bra och kanske står jag där utan någon programvara alls
    Jag hör av mig så fort 90 GT kommer! Jag beställde från Gearbest och vi får se vilka propellrar jag får.

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Här kommer en liten flygfilm med E010S. Det går lite hackigt och har nog druckit för mycket kaffe idag
    Den är hur kul som helst att flyga omkring hemma. Har testat utomhus i parken men den passar mycket bättre inomhus i mindre passager och ytor.


  10. #10

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Husesyn! Var har du gömt kassaskåpet så man slipper yra runt?

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Här kommer en liten flygfilm med E010S. Det går lite hackigt och har nog druckit för mycket kaffe idag
    Den är hur kul som helst att flyga omkring hemma. Har testat utomhus i parken men den passar mycket bättre inomhus i mindre passager och ytor.

    Snyggt, fick hem min igår och du ser ut att fått den MYCKET stabilare. Har du ändrat pids eller något?


    Jag har väldigt svårt att hålla jämn flyghöjd framförallt.

  12. #12
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Swordlake Visa inlägg
    Snyggt, fick hem min igår och du ser ut att fått den MYCKET stabilare. Har du ändrat pids eller något?


    Jag har väldigt svårt att hålla jämn flyghöjd framförallt.
    Nej, jag har inte ändrat några inställningar mer än att jag la till Horizon mode också. Den flyger snabbare med Horizon och går till och med att rolla med den.
    Det är bara att träna Och börja att flyga i Angle mode (det den är förinställd i har jag för mig).
    Motorerna kanske är mer inkörda hos mig och kanske det hjälper.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Nej, jag har inte ändrat några inställningar mer än att jag la till Horizon mode också. Den flyger snabbare med Horizon och går till och med att rolla med den.
    Det är bara att träna Och börja att flyga i Angle mode (det den är förinställd i har jag för mig).
    Motorerna kanske är mer inkörda hos mig och kanske det hjälper.
    Får peta in Horizon imorgon. Stort tack för tipset. Här kommer min första skitvideo någonsin:


    Hade blåst hela dagen, när det mojnat lite så var jag ute ett par accar och styrde mot vinden. Sen precis innan mörkret föll helt var det lite bättre. Hade hunnit iväg in till stan och köpt ett microSD med så jag kunde börja få saker på film.

  14. #14
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Swordlake Visa inlägg
    Får peta in Horizon imorgon. Stort tack för tipset.
    Hade blåst hela dagen, när det mojnat lite så var jag ute ett par accar och styrde mot vinden. Sen precis innan mörkret föll helt var det lite bättre. Hade hunnit iväg in till stan och köpt ett microSD med så jag kunde börja få saker på film.
    Snyggt! Den är otroligt vindkänslig och passar nog bäst inomhus eller om det är helt vindstilla.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Snyggt! Den är otroligt vindkänslig och passar nog bäst inomhus eller om det är helt vindstilla.
    Jotack, ska prova horizon lite senare. Har lite att göra idag på dagen först.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Snyggt! Den är otroligt vindkänslig och passar nog bäst inomhus eller om det är helt vindstilla.
    Jag kände faktiskt inte så mycket skillnad mellan angle och horizon. Jag vet inte vad jag ska känna efter heller direkt. Har ju kanske 15-20 minuter flygtid i fpv i hela mitt liv. :P

  17. #17

    Standard

    Här förklaras dessa flightmodes (Angle + Horizon + Rate):
    http://www.miniquadclub.com/naze32-f...des-explained/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Här förklaras dessa flightmodes (Angle + Horizon + Rate):
    http://www.miniquadclub.com/naze32-f...des-explained/
    Tack Ålänningen, jag har själv undrat vad skillnaderna är.

  19. #19
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Swordlake Visa inlägg
    Jag kände faktiskt inte så mycket skillnad mellan angle och horizon. Jag vet inte vad jag ska känna efter heller direkt. Har ju kanske 15-20 minuter flygtid i fpv i hela mitt liv. :P
    Jag tycker att den reagerar snabbare och att man inte behöver så stora utslag med Horizon mode. Samt att det går att rolla och göra flips med den. Är du säker på att du verkligen har aktiverat Horizon mode och sparat inställningarna?
    Jag ska försöka ta en screenshot på mina inställningar så kan du jämföra.

  20. #20
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Här kommer mina inställningar:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pid e010s.jpg 
Visningar:	657 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	62351

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	modes e010s.jpg 
Visningar:	638 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	62352

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •