Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

mne: Flyga med drnare nr det rder kraftigt magnetflt.

Standard Flyga med drnare nr det rder kraftigt magnetflt.

Hall...
    Har kpt en drnare fr ca 4 mnader sedan. (En DJI Phantom "3" 4K) Syftet var att kunna fotografera tak p jrnvgsvagnar i syfte att kunna dokumentera utseendet fr eventuell tillverkning i modell. Problemet jag har nu r att jag fr upp varningsmeddelande dr drnaren avrder frn att lyfta d det rder kraftiga magnetflt s att kompass/gps inte helt skert kan fungera tillfredsstllande.
    Sjlvklart har jag inte flugit d det finns mycket fordon i anslutning till platsen som kan skadas.
    Frgan jag stller r hur pass mycket drnaren pverkas av magnetfltet. Det r ju kopisa mngder med transformatorer och hgspnningsledningar p en jrnvgsstation.
    Kan man flyga verhuvudtaget. Flyghjden skall inte vara hgre n ca 10-15m ver mark. Jag kan se drnaren hela tiden och den br inte komma lngre bort n 40m frn dr jag str.
    Tackar p frhand...

Mvh Rickard

Standard

Har du kalibrerat kompassen p plats?
    Mste du anvnda kompassen? Gr den att stnga av s du bara flyger med GPS (och barometer)?
    Om inte... flyg i Atti Mode, d flyger DU och den bara stabiliserar din quad (mha accelerotmetrar och gyroskop), krver frsts att du kan flyga lite mer aktivt och inte lta den hlla sig sjlv p plats.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Har inte hundra koll p alla funktioner. Behver skert som alltid lsa manualen flera gnger innan man flyger :-)
    Frgan r dock om man vgar flyga utan risk att man tappar kontakten med drnaren. Det r vl det som r mitt strsta orosmoment. Tappar man kontakten och den inte kan hitta hem p.g.a kraftiga magnetflt s r risken stor att man skadar annans egendom. Trdar och annat som det finns gott om p denna plats underlttar ju inte en flygning med brister i kontakt/gps/kompass.

Mvh Rickard

Standard

Med "kopisa mngder med transformatorer och hgspnningsledningar" skulle jag inte flyga dr alls. Du kan aldrig flyga utan risk att tappa kontakten, du ska inte flyga ngonstans dr drnaren inte fr ramla ner fr det kan den gra nr som helst av flera olika anledningar.
    Behver man verkligen flyga fr att dokumentera jrnvgsvagnar? Om du har tilltrde till omrdet mste det vll finnas lmpligare och skrare stt, kanske till och med enklare? Kan man gra det nr vagnarna str p annan plats eller rent av gra det p likadana vagnar som str bttre till?

Om man mste flyga p strande plats s r rate-mode(vet inte ens om en Phantom kan s simpla saker ^^) skrast eftersom det anvnder minst sensorer, endast gyro.
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-03-19 klockan 20:55.

Standard

Alla GPS funktioner blir otillfrlitliga och farliga p en multikopter nr kompassen inte fungerar som den skall. Det bsta br vara att flyga med GPS pucken urkopplad, det r nog det enklaste sttet att stnga av alla GPS funktioner. Annars vet man inte vad en failsafe kan stlla till med.

Jrgen

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 293
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Vad sgs om pinne med kamera?
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Vad sgs om pinne med kamera?
    Jag skulle inte rekommendera att man str med en lng pinne vid jrnvgsspr fr att fotografera ovan sidan p vagnar.

Standard

Lter som en utmaning. Behver gras, men hll dig borta tillika. :-) Med lite eftertanke s... skippa "drnare".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Har den inte sport-mode som Mavicen har? D flyger man utan kompass eller satellit tror jag.

Standard

Jag skulle gra det med en ballong och en icke elektriskt ledande lina till den.
    Med 2 linor frankrade p marken kan du positionera den exakt dr du vill ha den (triangulering)
    Du bygger ltt en liten kamera-rigg som du kan fjrrstyra med en vanlig radio och bilden skickar du ner via FPV-lnk.

Funkar det inte pga strningar s r det ju bara att veva in linan...inget strtar pga magnetflt d ven om din elektronik ombord fr frispel.

En ballong gr dessutom runt alla problem med lagar, vervakning och flygning i frbjudna luftrum
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sen r det skert mnga bangrdar som ligger inom nn flygplats kontrollzon och d lr det inta vara populrt att flyga dr - och det r det antagligen inte heller fr SJ och Trafikverket eller vem som nu ansvarar fr bangrden. Mindre bra id skulle jag sja.
    Roger

Standard

Exakt, det r drfr en ballong r bttre
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om det bara gller att fotografera taken p vagnarna s borde det vara enklare att st p en bro dr tgen passerar under och fotografera drifrn. Eller helt enkelt leta bilder p Internet fr dr finns de garanterat.
    Det knns lite mrkligt att kpa en Phantom bara fr att fota vagn-tak...
    Roger

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    486
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Om det bara gller att fotografera taken p vagnarna s borde det vara enklare att st p en bro dr tgen passerar under och fotografera drifrn. Eller helt enkelt leta bilder p Internet fr dr finns de garanterat.
    Det knns lite mrkligt att kpa en Phantom bara fr att fota vagn-tak...
    Roger
    Det r ju bara en behvlig urskt frstr du vl...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Flahultarn - du behver vl inte vara s rakt p...

Standard

Och nu har han ju redan kpt den s d kan han utan problem vlja ett annat stt att filma p Jag gr ocks s ^^

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 293
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Jag ser inga problem med att flyga p bangrd har jag gjort flera gnger nr X2000 kommer strax under multikoptern, d med 5.8 och 2.4 som kommunikation, dock inte DJI, men borde inte ha ngon betydelse.
    DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 293
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Finns frdiga lsningar till det redan p bangrden fr dokumentation. Har man inte tillstnd s blir det att flyga ver med fullskala och teleobjektiv, annars finns hjlp att f och man r trevlig och frgar snllt.

Citat Ursprungligen postat av MarkusH Visa inlgg
    Jag skulle inte rekommendera att man str med en lng pinne vid jrnvgsspr fr att fotografera ovan sidan p vagnar.
    DS-24 operatr.

Standard

Hall...
    Tackar fr alla svar.
    Drnaren r ju som sagt redan kpt och flugen med. Inget som man kan lmna tillbaks. Jag har ju inte gett upp helt. Gr nog ett frsk idag. Hyfsat vder och inte s blsigt. Skall prova att starta en bit ifrn och flyga lite hgre.

Att ta kort frn broar funkar bara om tgen praktiskt taget str still. Det r detaljerade bilder som behvs och s behvs rtt vagn ocks s det faller p denna punkten. Har ju ett liv ocks. Kan inte st dr och vnta p rtt vagn.

Selfiepinnar o.s.v r inte heller aktuellt. D krvs ett tillstnd fr att vistas p omrdet och jag r inte heller sugen p att vifta med pinnar nra starkstrm i den vre skalan. Har redan sprungit omkring och tagit bilder och mtt under vagnar. Jag har redan varit i kontakt med de instanser som skulle kunna hjlpa mig och tyvrr har jag inte ftt hjlp av olika sjl. Ritningar har heller inte varit aktuella att slppa till en privatperson. Det r bara att gilla lget.

Jag har redan underlag fr att kunna kra igng projektet men vill inte gra ngot halvdant som man fr ngra senare. Det r 7 siffriga belopp inblandat i projektet. Finns inget utrymme fr att inte gra ett vl dokumenterat jobb.

Det jag mest undrar r om jag p ngot vis kan tappa kontakten mellan sndare och drnare nr drnaren befinner sig p max 50 meters avstnd med ovan nmnda parametrar med magnetflt o.s.v.

Mvh Rickard

Standard

Hall...
    Tackar fr alla svar.
    Drnaren r ju som sagt redan kpt och flugen med. Inget som man kan lmna tillbaks. Jag har ju inte gett upp helt. Gr nog ett frsk idag. Hyfsat vder och inte s blsigt. Skall prova att starta en bit ifrn och flyga lite hgre.

Att ta kort frn broar funkar bara om tgen praktiskt taget str still. Det r detaljerade bilder som behvs och s behvs rtt vagn ocks s det faller p denna punkten. Har ju ett liv ocks. Kan inte st dr och vnta p rtt vagn. Selfiepinnar o.s.v r inte heller aktuellt. D krvs ett tillstnd fr att vistas p omrdet och jag r inte heller sugen p att vifta med pinnar nra starkstrm i den vre skalan. Har redan sprungit omkring och tagit bilder och mtt under vagnar.

Jag har redan underlag fr att kunna kra igng projektet men vill inte gra ngot halvdant som man fr ngra senare. Det r 7 siffriga belopp inblandat i projektet. Finns inget utrymme fr att inte gra ett vl dokumenterat jobb.

Det jag undrar mest r om kontakten mellan drnare och sndare kan pverkas om drnaren befinner sig max 50 meter ifrn sndaren?

Mvh Rickard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Finns frdiga lsningar till det redan p bangrden fr dokumentation. Har man inte tillstnd s blir det att flyga ver med fullskala och teleobjektiv, annars finns hjlp att f och man r trevlig och frgar snllt.
    Har du ngon tanke bakom detta. Ngon du knner eller har du sjlv frgat ngot liknande?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •