Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Futaba t12z modern?

  1. #1

    Standard Futaba t12z modern?

    Funderar på en Futaba sändare till mina plan, finns en Futaba t12z 2,4 ghz till salu, är det något att ha eller vad ska man ha för något?
    /Andreas

  2. #2

    Standard

    Futaba tycker jag låter som ett bra val. =) Dom baaara funkar.
    Futaba FASST som varit med ett tag eller det nyare FASSTest tycker jag är bra att satsa på om du ändå tänker satsa på hobbyn, beror lite på om du behöver tex telemetri.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Är det sg eller mz man ska ha då? Va skiljer det dem imellan?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba T12MZ är väl lite till åren men har ändå funktioner som troligen vida överstiger vad de flesta kommer att använda. Kanske största nackdelen är att den inte har inbyggt stöd för telemetri. Men det går att använda den av Futaba/Robbe framtagna externa telemetriboxen som finns att köpa fortfarande (troligen lättast att få tag på i Tyskland) och den speciella Futaba mottagaren R6308SBT (det är egentligen en R7008SB mottagare och kan konverteras till en sådan).
    Jag har dessa prylar själv till min 10 år gamla Futaba T14MZ (som är snarlik 12Z fast 14MZ har pek-färgskärm).

    T14SG har fördelen att den har inbyggt protokoll för telemetri, Futaba FASSTest protokollet.
    Annars är numera Futaba 18SZ radion som är snäppet under flaggskeppet T18MZ (WC, heter den allra senaste).
    Dock är T18SZ ganska dyr, men dyker säkert upp som begagnad vad det lider.
    Här finns en jämförelsetabell mellan Futabas olika sändare:
    http://www.futabarc.com/systems/feature-compare.html


    Alternativet om du vill ha en sprillans ny radio men ändå inte lägga ut en förmögenhet kan vara att kika på en Taranis 9XD Plus (ev kompletterad med nya hall sensorspakar som finns som tillbehör för ca $20 per styck). Dock är den knappast att rekommendera som en första radio, som du kanske sett i andra inlägg.
    Det är även en Taranis 9XD Plus SE (Special Edition) på gång där de förbättrat radion på några punkter bl a är de bättre hall-sensorspakarna standard,lite bättre brytare och löstagbar antenn samt olika skal.

    Senast redigerat av bem den 2017-03-22 klockan 15:50.

  5. #5

    Standard

    Om du vill ha Futaba så är T6K en fantastisk radio. 8 kanaler, telemetri och SBUS. Lätt och smidig utan antenn och långa switchar som sticker ut. Den har dessutom ett enkelt och lättmanövrerat menysystem som passar nybörjare.

  6. #6

    Standard

    Vad får den kosta? 100€? 500€? 1000€? 2500? Är ju som att fråga vilken bil man ska köpa utan att nämna priset. Hur flummigt som helst. =) Och vad är behovet? 4 kanaler? 6? 10? 18? Telemetri-behov? Hur många flyg/helis/multis ska programmeras? Hur ofta ska du använda den? Är det på skoj en tid eller seriös hobbyflygning? Till vad för flyg? Friggos eller större metanol/bensinflyg? Helis? Multicopter? Hur många mottagare behöver du? De kostar 10-200€ per st beroende på vad du är ute efter. En bra sändare och en bunt bra mottagare till stora modeller = några tusen euro. Är det nybörjargrejer du är ute efter men samtidigt något att växa i?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Om det är den Futaba T12Z som är till salu på auktionssiten så tänk på att om det inte är bytt sändarbatteri i den på länge kan det vara dags för det, och om du skall köpa ett Futaba originalbetteri så är ett sådant ganska dyrt. Sen kan det vara dags att byta det interna Lithiumbatteriet som är fastlött på moderkortet i radion, det brukar rekommenderas att bytas inom 10 år vill jag minnas. Borde finnas en svensk manual hos Minicars till radion (Minicars är en av få som översätter till svenska manualerna till Futaba), annars finns engelsk manual att ladda ner från Futaba i USA.
    Om det är första radion så är jag lite tveksam till att starta med en 12Z då den kan vara i svåraste laget som allra första radio, men kan ju funka för just dig.
    Kolla på den Spektrum DX6 nya versionen som också finns till salu på samma site som T12Z.

    /Bo

  8. #8
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Kostnaden för batteri behöver du inte oroa dig för. Finns på Ebay för en bråkdel av Futabas priser !! Har flera stycken som funkar precis lika bra. Säkert från samma tillverkare men med annat namn. Har för mig att mina är till nån Samsung videokamera. Har haft min T12Z i tio år minst och funkar fortfarande klanderfritt med original batteri.

    T12Z drar lite mycket kräm så det e bra med ett reserv i lådan. Själv har jag aldrig behövt byta efter en hel dag på fältet.

    Vad gäller programmering så är den inte svårare än dom flesta andra märken på marknaden. Det du kanske ska undvika som novis e väl i så fall Frsky Taranis med open tx. Den kräver lite klurande innan man kommer underfund med logiken tycker jag. Vet att det finns dom som tycker den e superenkel, men då måste man nog va lite datafreak.
    Jag har en själv och jag kan fortfarande bara en bråkdel av vad den kan, men annars en väldigt bra sändare för små pengar !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •