Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Propellerval

  1. #1

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Propellerval

    Hej,
    har en Turnigy D3542/5 1250kv och skall välja propeller.
    På HK:s sida står 7.4v 11x7 och 14.8 9x6. Om jag då vill
    köra med 11.1v är det då bara att ta en 10x? . Finns det
    någon beräkningsmanual för hur man bestämmer propp?
    Risken är väl att grejorna brinner upp om man sätter på
    en felaktig storlek?

    Från en elnovis.

    Håkan

  2. #2

    Standard

    Det finns lite beräkningar man kan göra med sidor som ecalc.ch men det brukar gå bra att prova sig fram också.
    Propellerval beror också på flygplan eller snarare typ av flygning. Det finns flera kompromisser att välja mellan, stor propeller med låg pitch ger bra statiskt drag men dålig toppfart och mycket vridmoment.
    Är man säker på att fullgas bara kommer användas korta stunder så går det dessutom att ligga på fel sida marginalen.
    9x6 är det säkra kortet förutsatt att modellen inte är undermotoriserad.

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Håkan,

    Vilken propeller du skall använda beror på hur stor/tung/strömlinjeformad din modell är och hur fort den skall flyga.
    Motorn D3542/5 med 1250KV är snarlik de motorer med 1250 KV som vi använder i elektrisk pylon racing EF-1.
    Batterispänningen x KV-talet x belastningsfaktorn (0,8-0,9) ger motorvarvtalet.

    Detta är amatörmässigt förklarat men förhoppningsvis lättbegripligt:
    Varvtalet x propellerns stigning x en "slirfaktor" ger hastigheten. Med slirfaktor tänker jag mig att ett plan som inte har något luftmotstånd alls har slirfaktorn=1 och uppnår verkligen farten "varvtal x stigning". En annan ytterlighet är när planet står still på marken med roterande propeller. Då blir slirfaktorn=0 och farten =0. Med https://www.ecalc.ch/motorcalc.php kan du göra en seriös beräkning.

    HK:s rekommendation 9x6 vid 14,8V är vettig för modeller uppåt 2kg som går max 120 km/h. I EF-1 använder vi 8x8 vid 14,8V och flyger då en modell på 1,6 kg i 160 km/h. Motorn varvar c:a 14000 rpm vid 14,8V.
    Vid 7,4V varvar motorn hälften så mycket som vid 14,8V. Förslaget 11x7 från HK kommer därför inte att ge mycket fart. Vill man flyga så sakta (70 km/h?) så bör man ha större diameter än 11 för att utnyttja motorn. E-calc ger besked om ifall motorn blir överbelastad och där du kan också läsa hur mycket ström din drivlina kommer att dra.

    Mitt förslag för 11,1V är 10x7 men jag har inte kört någon 1250KV-motor på 11,1V så det är en gissning. En långsam modell går kanske bra med 11x5 medan en snabb modell kan behöva 9x9.

    Lars

  4. #4

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack för all information. Nu skall jag testa ecalc och se vad den säger.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har flugit en acromaster med dylik motor 3542/1250kV och APC E 11x5.5 på 3S2200mAh. Det gick bra ända tills jag lånade ut planet till min son som körde fullgas hela tiden. Då skar motorn och jag fick ersätta med en 3542/1000kV, samma propeller. Nu valde jag SK3 som är väldigt mycket bättre kvalitet än D3542. Den tål upp till 55A i 10 sekunder utan att gå sönder.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •