Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Funjet Ultra start funderingar...

  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard Funjet Ultra start funderingar...

    Halloj.

    som rubriken lyder så har jag lite funderingar över starten utav Funjet ultra som jag och polaren håller på och bygger en varsin...

    byggde en Ultra för ett par år sedan och har lite dåliga minnen av att handkasta dessa... en person skar handen och så lite dåliga starter som resulterade i att limma... etc...

    mina tankar nu föll på en startramp då jag sett vissa som använt det.

    MEN, vart ska man montera kroken för linan i kärran?? framför TP känns ju rimligt, men vart? vet att vi har nån startramp på fältet som förhoppningsvis kommer funka. tror dock inte vi har nå lina/gummiband vilket leder till min nästa fråga, vad använder man för band??

    kör relativt kraftfull setup i dem, på 6s så den kommer väga en del också, därför vill jag hellre "skjuta" upp dem än att kasta dem.

    någon med erfarenhet(er) som vill dela med sig?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170322_020720.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	62186

    //Nicke

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hejsan

    mitt förslag
    kör själv en sådan med motor på 170gr och 2 st 3s 2200mah
    lätt att kasta, ca 50% gas räcker
    vid ett ev dåligt kast finns resurser att dra på lite xtra

    frugan kastade en gång, släppte den nästan utan fart med det gick bra ändå :-)

  3. #3
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    hejsan

    mitt förslag
    kör själv en sådan med motor på 170gr och 2 st 3s 2200mah
    lätt att kasta, ca 50% gas räcker
    vid ett ev dåligt kast finns resurser att dra på lite xtra

    frugan kastade en gång, släppte den nästan utan fart med det gick bra ändå :-)
    känns lite som att spela på lotto med att kasta iväg dem, man vet aldrig om det kommer gå bra eller dåligt...

    och första flighten känns definitivt inte lockande att kasta dem

    //Nicke

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    bäst är väl om någon flygkompis slänger den :-)

  5. #5

    Standard

    Jag kastar iväg mina vingar som fresbees, kanske det funkar med dom där? Fullgas eller nåt + höger styrspaken med höger hand och kastar flyget med vänster.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Precis så gör jag också, då har man full kontroll direkt i stället för att i panik leta efter styrspaken.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag kastar iväg mina vingar som fresbees, kanske det funkar med dom där? Fullgas eller nåt + höger styrspaken med höger hand och kastar flyget med vänster.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag kastar iväg mina vingar som fresbees, kanske det funkar med dom där? Fullgas eller nåt + höger styrspaken med höger hand och kastar flyget med vänster.
    Detta är ingen vinge med 3S 1300 utan en tegelsten med 6S batteri som man normalt finner i aerobaticflygplan på 1.8meter! Jag kastar mina jetkärror med motsvarande vikt och effelt, men då skiljer två saker. Dens slipper jag helt vridmomentet och dels slipper jag köttkvarnen där bak. Jag har själv aldrig kommit åt en propeller men blotta tanken gör mig nervös och en nervös kastare gör ett dåligt jobb.
    Superhero

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Googla på "bungee launch rc glider" så hittar du antagligen allt du behöver veta.

  9. #9
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Kasta inte en 6s funjet om du är rädd om fingrar och plan.
    Jag har själv byggt en ramp som jag är sjukt nöjd med.. Perfekta starter varje gång och väldigt säkert är det också.

    https://www.youtube.com/watch?v=VKBmCaTpAkU&t=9s

    https://www.youtube.com/watch?v=p1sM3BC88kY&t=11s

    https://www.youtube.com/watch?v=lHfBCvXPtCU&t=4s

    https://www.youtube.com/watch?v=PBvwSyiS1xc

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjet1.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	209,4 KB 
Id:	62206Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjet2.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	126,4 KB 
Id:	62207Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjet3.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	97,6 KB 
Id:	62208Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjethook.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	219,4 KB 
Id:	62209Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bungee2.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	62210

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Detta är ingen vinge med 3S 1300 utan en tegelsten med 6S batteri som man normalt finner i aerobaticflygplan på 1.8meter! Jag kastar mina jetkärror med motsvarande vikt och effelt, men då skiljer två saker. Dens slipper jag helt vridmomentet och dels slipper jag köttkvarnen där bak. Jag har själv aldrig kommit åt en propeller men blotta tanken gör mig nervös och en nervös kastare gör ett dåligt jobb.
    Tack Henke för förklaringen och precis som du säger, bara tanken på handen så nära köttkvarnen är skrämmande.

    //Nicke

  11. #11
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Kasta inte en 6s funjet om du är rädd om fingrar och plan.
    Jag har själv byggt en ramp som jag är sjukt nöjd med.. Perfekta starter varje gång och väldigt säkert är det också.

    https://www.youtube.com/watch?v=VKBmCaTpAkU&t=9s

    https://www.youtube.com/watch?v=p1sM3BC88kY&t=11s

    https://www.youtube.com/watch?v=lHfBCvXPtCU&t=4s

    https://www.youtube.com/watch?v=PBvwSyiS1xc

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjet1.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	209,4 KB 
Id:	62206Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjet2.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	126,4 KB 
Id:	62207Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjet3.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	97,6 KB 
Id:	62208Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	funjethook.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	219,4 KB 
Id:	62209Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bungee2.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	62210
    Såg riktigt smidig ut den där rampen vad använder man för lina? Sån där "Bunge chord" eller vad det heter?? Hur mycket behöver vara stretchande och hur mycket kan vara vanligt rep? Å hur lång bör den vara ungefär??

    //Nicke

  12. #12
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hobbyking säljer två sorters bungee-lina. En röd och en blå. Den blå fungerar perfekt! Jag kör den blåa dubbelvikt och sen någon meter persiennsnöre. Viktigt också att använda rejäla nyckelringar eller liknande.

    Jag fäster linan med karbinhake i en sån här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...ck-2000033099/

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Detta är ingen vinge med 3S 1300 utan en tegelsten med 6S batteri som man normalt finner i aerobaticflygplan på 1.8meter! Jag kastar mina jetkärror med motsvarande vikt och effelt, men då skiljer två saker. Dens slipper jag helt vridmomentet och dels slipper jag köttkvarnen där bak. Jag har själv aldrig kommit åt en propeller men blotta tanken gör mig nervös och en nervös kastare gör ett dåligt jobb.
    Ahaoj! Nå, du måst kasta håååårdare bara. =) Som fresbee alltså, då är inte motorn i vägen hur du än gör. HobbyKings ramp funkar ju alltid, men den är rätt klen o kort och du får vad du betalar för. Har använt en sån med 1,2m SkyWalker X-5 med 4S-setup (1,6 kg) och det "gick nog bra" (finns film), men trött snodd när det var kallt ute. Den går bra att kasta enligt Franz Bormann-style, men då har den auto-takeoff med Pixhawk...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    blir att testa "the_storm's" lösning med ramp och HK's bungee chord, tror tillochmed att vi har en ramp på fältet... får kolla upp det.. tackar alla för tips och tankar

    //Nicke

  15. #15

    Standard

    "bungylina" hittar du på biltema, båtavdelningen vill jag minnas. har du tillgång till ett gräsfält som är klippt ja modellflygfält med andra ord behövs ingen ramp.!
    jag har limmat en liten krok under modellen att haka linan i. har satt en stor skruvmejsel i marken som stopp, spänn linan och släpp modellen. den glider iväg snällt och när du fått luft under vingarna så ge lite gas. enkelt & fungerar 10gånger av 10.!
    handkast hade jag alltid problem med, ramp byggde jag en, likt bilderna upplagda här. fungerade sådär. enkelt va det bästa alternativet för mig denna gång

    lycka till

  16. #16
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fmxdanne Visa inlägg
    "bungylina" hittar du på biltema, båtavdelningen vill jag minnas. har du tillgång till ett gräsfält som är klippt ja modellflygfält med andra ord behövs ingen ramp.!
    jag har limmat en liten krok under modellen att haka linan i. har satt en stor skruvmejsel i marken som stopp, spänn linan och släpp modellen. den glider iväg snällt och när du fått luft under vingarna så ge lite gas. enkelt & fungerar 10gånger av 10.!
    handkast hade jag alltid problem med, ramp byggde jag en, likt bilderna upplagda här. fungerade sådär. enkelt va det bästa alternativet för mig denna gång

    lycka till
    aha! ja det lät ju smutt, fält har jag, 300 meter klippt i stil med golfbanan men blir det inte knepigt att få luft under vingarna om modellen dras slätt över gräsplan? och ingen risk att vingspets eller liknande slår i så att det blir en kullerbytta...? vart placerade du kroken på kärran ungefär?

    //Nicke

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    aha! ja det lät ju smutt, fält har jag, 300 meter klippt i stil med golfbanan men blir det inte knepigt att få luft under vingarna om modellen dras slätt över gräsplan? och ingen risk att vingspets eller liknande slår i så att det blir en kullerbytta...? vart placerade du kroken på kärran ungefär?

    //Nicke
    Nej någon vingspets har aldrig tagit i för mig. När jag släppt modellen ger jag bara lite lite höjd samtidigt. Trottlar på när jag ser att linan släppt. Kroken limmades en bit framför cg markeringarna. Jag använde mig av själva fästet som egentligen är till för att hålla motorkablarna på plats. Har fungerat klockrent.!
    Flyger min funjet med 4s 3300 ack, rätt tung modell & detta va den ändå lösningen som fungerade bra från första början. Tröttnade på att handkasta modellen, propellern greppar inte alls i luften och funjeten snurrade allt från 1-2varv pga vridmomentet från motorn, klurigt att hinna med spaka att den till rätta skicka ett pm med ditt nr så kan jag ta lite bilder på modellen & själva linan.

  18. #18
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag har provat massor olika bungee-rep, och tycker att den blå från hobbyking har varit överlägsen jämfört med t.ex. De från biltema. Biltemarepen har inte samma elasticitet, vilket ger ett kortare men hårdare ryck i starten.

    Personligen föredrar jag en mjuk och jämn acceleration.

    fördelen med ramp är att man kan lägga dit planet och koppla på det för att sedan i lugn och ro kontrollera roderutslag etc samt ha båda händerna på radion.

    flyger med 3200mah 6s och spänner linan ganska hårt. Skönt att slippa stå och hålla linan uppspänd med ena handen och ha radion i andra..

  19. #19

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Jag har också lite "rampfeber" i dag - men jag funderar på en ramp utan bungy-rep. Många eldrivna modeller ska väl klara att "skjuta ut sig själva" om bara rampen är tillräckligt/lagom lång och med rätt vinkel?

    Stig
    Senast redigerat av Stig H. den 2017-04-13 klockan 22:03.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  20. #20
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stig H. Visa inlägg
    Jag har också lite "rampfeber" i dag - men jag funderar på en ramp utan bungy-rep. Många eldrivna modeller ska väl klara att "skjuta ut sig själva" om bara rampen är tillräckligt/lagom lång och med rätt vinkel?

    Stig

    Jag hade en skyfun förut med en 4s drivlina.. den kunde jag ställa på högkant och starta vertikalt likt en raketuppskjutning. Dock är det långt från lika säkert och förutsägbart som med en bungee-katapult.

    https://youtu.be/aUIjurerm2w

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •