Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lat motor/ESC problem

  1. #1

    Standard Lat motor/ESC problem

    Efter en hel del krascher med min Tarot 130 så börjar en av motorerna inte spinna förrän vid halv gas (de andra tre beter sig normalt). När man väl fått igång alla så flyger den fint men riktigt rätt är det ju inte...

    Jag har kollat lödningarna till ESC och till FCn och dom verkar okej och efter att ha läst runt lite så tänkte jag försöka omkalibrera ESCarna innan jag börjar byta ut motorn/ESCn.

    Men... när jag för försöker koppla upp quaden till BLHeli Configurator (jag har mac ) så får jag meddelandet: "This firmware version does not support BLHeli passthrough. Please upgrade to a newer version using a FC Configurator specific to your firmware.". Jag var rätt säker på att den stödda passthrough (och efter att ha läst runt så verkar det så) men jag vet inte riktgit hur jag ska lösa det här. Så om någon har några tips så vore jag oerhört tacksam.

  2. #2

    Standard

    Kalibrerar man inte genom att ha full gas när man kopplar in batteriet, sen kommer några pip, då drar man ner gasen till minimum, sen kommer några fler pip och sen är det kalibrerat. Så gör jag på mina BLheli i alla fall

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    40
    Jobb
    Lärarstuderande, (teknik gymnasienivå)

    Standard

    Mitt tips är att gå in med multimetern och kolla ifall du har någon felaktig kontinuitet. En bryggning på fel ställe på esc:n eller fc:n kan ge lite konstiga beteenden utan att helt sabba quadden.
    Min quad va lite ojämn och BLHeli ville inte koppla upp för nån månad sen och det visade sig vara en liten smutsbrygga på fc:n mellan två motorkontakter (signalkontakten). Det har funkat fint sen jag lödde om dem.

  4. #4

    Standard

    Okej tack för tipsen, nu är allt löst!

    Efter några timmars resultatlösa försök att kalibrera EScarna så började jag löda om alla kopplingarna till ESCn men utan resultat. Sen bytte jag ut motorn, fortfarande utan resultat. Sen bytte jag ut ESCn och då funkade allt som det ska! Har också skaffat en multimeter ifall något liknande händer igen

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NisseF Visa inlägg
    Okej tack för tipsen, nu är allt löst!

    Efter några timmars resultatlösa försök att kalibrera EScarna så började jag löda om alla kopplingarna till ESCn men utan resultat. Sen bytte jag ut motorn, fortfarande utan resultat. Sen bytte jag ut ESCn och då funkade allt som det ska! Har också skaffat en multimeter ifall något liknande händer igen
    Jag har förstått det som att det ibland kan härledas till fluss rester på esc, att tvätta dem med ren alkohol och tandborste verkar vara en lösning som hjälper för en del.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •