Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Freewing F104 Starfighter 70mm

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Freewing F104 Starfighter 70mm

    När det skall byggas jetflygplan så kan man göra på olika sätt. Jag gillar att tänka till lite och aktivt välja väg. En F104 Starfighter kan verka som rena vansinnet. Dem sa i Tyskland att bästa sättet att skaffa sig en Starfighter var att köpa 1 kvadratkilometer mark och vänta..... Men tittar man på en 3plan skiss och placerar ut sina prylar så ser det genast mycket lovande ut map tyngdpunkt osv. Lång jäkla nos att stoppa grejor i. Faktiskt så lång att luckan är en lucka och inte huven som annars är brukligt. So far so good!




    Provmontering visar väldigt små vingar. Men man lurar sig lite, jämfört mot många handkastade modeller typ Funjet så har vi mer vinge här.

    Superhero

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Snurra på bitarna och det enda jag verkligen vet helt hundra är att tanken MÅSTE ligga mitt på CG. Det är det enda som alls betyder något.

    Inga problem att trycka in en tank på 450cc i luftkanalen efter bara lite renskärning. Nästan för lätt! Då ser jag vingröret som skall genom det hela på något sätt. Gud är god idag och röret går under luftkanalen, puh!!

    Superhero

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har ju byggt min image på att optimera allt in i det minsta, så att skruva motorn i befintligt fäste finns inte. Jag mäter, ritar i CAD och köper frästa delar i G10 glasfiber från www.hab.se Som synes blev det inte helt 100% på första skottet men det blev nära nog med tanke på image osv....

    Det egendesignade röret på 40mm följer med, även det fixar man via HAB.

    De varma delarna kläs med alutejp ut i fall att.... och det var tur denna gången



    Superhero

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lång flygmaskin som börjar bli klar... Ni ser luckan som sitter betydligt längre bak än brukligt.

    Superhero

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det sitter en Kolibri T15 i denna modellen. Kolibri T15 upp till T35 har exakt samma yttermått och i det närmaste samma vikt, varför då välja T15? Jo det är ganska enkelt - soppaförbrukningen. Jag får bara run med en halvliter soppa och då passar en T15 absolut bäst. Den har mindre roterande delar vilket i sig gör att ytterskalet blir relativt större. Tänk er en T35 som en F1 bil på gocartbana och T15 är en 1:5 RC-bil. Det blir alltså betydligt bättre förhållanden för den interna aerodynamiken vilket gör mängder. Så T15 it is!

    Jag hade lite problem med att startmotorn inte släppte, så det var tur att jag använde alutejpen om man säger så. Men nu funkar allt och provflygningen gick riktigt bra med allt enligt manualen. 6minuter på timern visade sig vara precis lagomt. Kraft som en 8S EDF och dubbla flygtiden! Vikten blev 1550gram plus soppa. Det är fasen koolt att man kan få en skalakärra med infällbara ställ, kraffar, sidroder och riktigt jetmotor att väga 1.5kg!

    De moderna 70mm-kärrorna är riktigt fina och flyger riktigt bra. Jag är sjalv förvånad och beställde faktiskt en till 70mm på raken bara pga detta. Den lilla storleken är som synes väldigt praktiskt. Nosen sitter meg magneter och det får plats ihopmonterad i bagaget på en mikrobt liten Nissan Leaf. Smidighet är så jäkla värt när man skall flyga. 5-litersdunks med soppa och off we go.









    Senast redigerat av henke2 den 2017-03-25 klockan 18:36.
    Superhero

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard





    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard



    Superhero

  8. #8
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hejsan,

    Vad kostar en sån kärra?
    Och var får man tag i den ?
    Kommer den med fläkt enheten monterat, eller skal man köpa den separat?
    Min T25 är säkert för kraftig....!?

    /Mvh
    Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Härligt litet reportage och väldigt fin modell

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hejsan,

    Vad kostar en sån kärra?
    Och var får man tag i den ?
    Kommer den med fläkt enheten monterat, eller skal man köpa den separat?
    Min T25 är säkert för kraftig....!?

    /Mvh
    Pete
    Jag köpte denna från rc-castle. Vettigt pris tycker jag. finns även på aliexpress och om jag inte är fel på det så finns en ny distrubutör av freewing i europa, men ingen jag känner (än). T25 tänker jag montera i FMS Avanti 70mm som kommer nästa vecka. FMS verkar vara bra att ha med att göra. Skickade mig en modell på stört då det är ett meeting på G. Annars lev mitten maj. Kul!!
    Superhero

  11. #11


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Du får det att se så lätt ut att man blir sugen. Sen återfår jag vettet.

  12. #12

    Standard

    F104 är galen. Jag ser att Freewing har sträckt lite på vingarna men det är nog ett måste om den ska flyga. Testade du den som EDF först?
    Att lite tejp räcker för att rädda foam från jetmotorns värme är magiskt men jag accepterar att det är så.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    F104 är galen. Jag ser att Freewing har sträckt lite på vingarna men det är nog ett måste om den ska flyga. Testade du den som EDF först?
    Att lite tejp räcker för att rädda foam från jetmotorns värme är magiskt men jag accepterar att det är så.
    Jag har inte flugit EDF på många år, men jag tittar på väldigt mycket film innan jag väljer flygplan!

    Att jetmotorer är varma är en myt. Avgaserna är varma, men dem riktar man ju liksom bakåt! En jetmotor använder en stor del av luften den suger in för att kyla sig själv. Brännkammaren i mitten av motorn är omgärdad av kalluft som kyler det hela. Sen får man som jag ofta tjatar om dimensionera rör och så rätt så att man får en ejectorverkan, kall luft sugs med runt hela motorpaketet när avgaserna sprutas ut bakåt.

    Modellen skulle klara sig utan aluminium också, men blir det fel så är det gott med lite extra skydd mot värmen. Jag hade en bendix på startmotorn som inte ville släppa så det vart lite varmt då. Men fortfarande inga problem eftersom tejpen var där.




    Här är en bild som visar lite varmt och kallt kring en brännkammare,

    Superhero

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Du får det att se så lätt ut att man blir sugen. Sen återfår jag vettet.
    Ja lite så är det, men jag ser det som prisvärt om än mycket pengar eftersom jag får ganska mycket fluget. Jämför tex mot mina större flygplan. Sen är det kanske en bra variant att välja en HSD 105mm maskin med kingtech 45 men det blir genast större och bökigare, mer soppa osv.

    Alla väljer själva vad dem föredrar, jag gillar att slå hål på myter. Det är viktigare än att tjata på folk jetmotorer. haha
    Superhero

  15. #15


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Fint bygge. Alltid kul att se.
    Inte dåligt med så mycket flygmaskin på så lite vikt.
    Du har fått mig yet-biten (din fuling :-) men jag knåpar på egen design så det dröjer lite.
    Bra att du lär dottern tidigt vad som är en givande fritidssysselsättning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ...FMS verkar vara bra att ha med att göra. Skickade mig en modell på stört då det är ett meeting på G. Annars lev mitten maj. Kul!!
    Jag ser att FMS levererar fraktfritt (>99$) men man åker väl på moms och hanteringsavgift?
    /Leif

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag ser att FMS levererar fraktfritt (>99$) men man åker väl på moms och hanteringsavgift?
    Självklart, även modellens pris ryker du på att betala ;-)
    Superhero

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Självklart, även modellens pris ryker du på att betala ;-)
    Hahaha! Spot on. ;-) Eller jag menar, vilka j----r!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag köpte denna från rc-castle. Vettigt pris tycker jag. finns även på aliexpress och om jag inte är fel på det så finns en ny distrubutör av freewing i europa, men ingen jag känner (än). T25 tänker jag montera i FMS Avanti 70mm som kommer nästa vecka. FMS verkar vara bra att ha med att göra. Skickade mig en modell på stört då det är ett meeting på G. Annars lev mitten maj. Kul!!
    Du får väldig gärna skriva lite om Avanti´en här på forumet.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  20. #20
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Köpte du den med eller utan fläkt?

    Utblåsröret du använder? Går det att beställa från HAB?

    Vilken typ tank använde du? Du skriver att du "tryckte" den in i luftkanalen? Menar du den ena av insugningarna?

    Jag frågar, iom att jag har beställd en idag och skulle vara tacksam, om jag får använda dig som expert rådgivar....
    Senast redigerat av petera38 den 2017-04-29 klockan 12:06.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •