Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Modellraket motorer?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard Modellraket motorer?

    Någon som har koll på om det går att få tag i modellraket motorer i Stockholms området?

    verkar stendött inom detta gebit nu för tiden...
    //

    Get high! Stay high!

  2. #2

    Standard

    Kolla med Roffe 08-33 30 44 han brukar ha trots att han har stängt butiken

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag köpte mina motorer från italien dyr frakt. Väntar på att allt skall stämma för uppskjut för test.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Tackar för tips!
    Har kollat på pyroshop.org, någon som handlat där? men det blir så mycket pengar... vill bara ha några stycken för att stoppa i baken på en Me-163 för skojs skull...
    //

    Get high! Stay high!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Pyroshop har jag aldrig testat, men Roffe har ett av Europas största lager på såna prylar.
    Så jag säger som Patrik B, ring Roffe så ordnar han upp dig med motorer.
    Sierra Fox som Kenneth_E nämner är också väldigt bra att ha och göra med om man vill ta via Italien.
    Tänk på att det kan bli dyrt, med tanke på att det handlar om explosiva varor.

    Mvh
    /Kenneth

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Tack Kenneth!
    //

    Get high! Stay high!

  7. #7

    Standard

    Jag kan rek pyroshop.org för han har jag handlat riktigt stora summor av, och han har inget dåligt, och om så skulle vara så inga problem. Tänkte på blindgångare.

  8. #8

    Standard

    Vill bara uppdatera att det kommer en ny tull lag som gör att tullen får beslagta explosiva varor i mycket högre utsträckning än vad det är idag, vilket kan innebära att det enda du ser är att cashen försvinner, och att du får ett papper som säger att dina varor har blivit beslagtagna och skickade för destruktion. Ditt val. Lagen ska träda i kraft nu i våren, vete fan om det var nu i april redan.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Ok, dags och bli hobbykemist om man ska få fart på grejerna alltså... Men o andra sidan så är väl det förbjudet att gå utanför dörren snart med...
    //

    Get high! Stay high!

  10. #10

    Standard

    Satt och tänkte på raketmotor och det känns ju det där lite extra galna man kan göra, hur kraftig har du tänkt att stoppa i baken på flyget.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Pyro säljer väl klimas motorer,dem använder sig utav stubin för tändning. Estes kör med elektrisk tändning. ☺ Men klimas är bra,o funkar givetvis att tända med el. Kan ha ett par att sälja. hör av dig via PM vilken sort

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Detta är vad jag tillverkat i vinter.

    Är det fint väder till helgen eller nästa, flyger den iväg(hoppas jag).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20170406_20_28_01_Pro.jpg 
Visningar:	465 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	62349  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13


    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    www.lugnetrc.se

    Standard

    Tyvärr är det svårt att få tag på motorer. Det stora problemet med att beställa är att det kräver ADR transport. Det är avsändaren som är ansvarig för att rätt transportmetod används.

    Jag återupptog denna hobby för ett par år sedan och tog då reda på vad som gäller:
    - Det krävs inget speciellt tillstånd för att importera CE märkta modellraketmotorer från ett annat ESS-land(EU).
    - Man får förvara modellraketmotorer med en sammanlagd bränslevikt upp till 100g utan tillstånd.
    - Man får skjuta upp modellraketer utan tillstånd i ej kontrollerat luftrum om de väger under 500g och inte innehåller bärande metalldelar.
    Så om man håller sig till raketer i av typen ESTES(eller KLIMA) med motorer A-D så är det inga problem.

    Utöver myndighetskrav finns ett av branschen självpåtaget regelverk som kräver innehav av certifikat för att få köpa High Power raketer. Så ska man pyssla med stora raketer krävs Certifikat(level 1), tillstånd för förvaring över 100g och tillstånd för uppskjutning över 500g.

    Vad jag förstår vänder sig de nya tullreglerna(lag) mot import av saker som är förbjudet att inneha eller använda i Sverige, tex handgranater och kraftiga fyrverkerier(Smällare).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •