Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: viper jet från Hobbyking

  1. #1

    Standard viper jet från Hobbyking

    Hej råkade inpulsköpa denna var ett pris jag inte kunde motstå .Har inte hunnit kolla så noga ännu men det ska sitta en mad trust 70mm 11 bladig fläkt i och Turnigy 100A esc metallservo och elställ.Allt är nytt och ofluget .Detta är min första edf vad har ni för erfarenheter av denna lättflugen svårflugen bra första edf?.Mitt ¨första intryck tung .Tacksam för svar

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    376
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vet att en i klubben släpade ut en sån till fältet, och den vägde nog 5kg flygklar... Testade att kasta samt ramp men den var helt enkelt alldeles för tung för att kunna flyga, så mitt råd är nog försöka hålla vikten nere ordentligt.

    //Nicke

  3. #3

    Standard

    Ja den känns tung får försöka hålla vikten nere

  4. #4
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    376
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kanske kan vara en idé att skippa infällbara ställ till en början och buklanda med den.

    //Nicke

  5. #5

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    316
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag har också uppmärksamma den kärran, ser ju jättefin ut.
    Fast YT klipp på den är tyvärr flera klipp...

  6. #6

    Standard

    Jag hittar inte modellen på HobbyKing, kan man få en länk?
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Tyvärr så tror jag dom har slutat sälja den på hobbyking hittar den inte jag heller har tittat på den för några års en .Tänkte ochså på det med ställen hade varit kul å ha dom men det kanske bara är dumt .Lite synd på vikten för det är en jäkla snygg model och väldigt snyggt byggd .Antar att det går åt en del ström ochså vore ju kul med några min flygtid antar att jag får köra med 6 celler tacksam för alla tankar och idéer så man har dom bästa förutsättningarna

  8. #8

    Standard

    Vägde kärran den hamnade på 1880g utan mottagare ,batteri och ett servo kanske inte så tung ändå vad tror ni är en rimlig flygvikt med batteri utan att den ska bli för jävlig att flyga

  9. #9
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    376
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    2500g flygklar då kanske... beroende på batteri känns väl som det bör vara flygbart men håll hög fart..
    andra modeller med 70mm fläkt som jag har erfarenhet av brukar väl ha en flygvikt på ca hälften, dvs typ 1,1-1,4kg startklara.

    //Nicke

  10. #10

    Standard

    Ajajaj känns inte riktigt bra kan bli en utmaning de här☺

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Utmaning var namnet. Ja tar inte i dessa med tång, men sen är jag inte facit. Men kolla på tuben och på div forum för tyngdpunkt och utslag samt vad folk tycker om den.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #12

    Standard

    Jag har tomahawks viperjet med 70 fläkt, den väger 1400g med 5cells 3300mAh batteri. Det är precis vad jag klarar av att handkasta. Kanske ska tilläggas att jag inte handkastar modeller så ofta.
    Katapult är nog säkraste startmetoden.

  13. #13
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    376
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Ajajaj känns inte riktigt bra kan bli en utmaning de här☺
    Kasta hårt

    //Nicke

  14. #14

    Standard

    Min Super Scorpion (Roc Hobby) väger 1200 g, handstartas och flyger 4 minuter med 70 mm fläkt och 4S 2200. Är lite sugen på något större med retracts och klaff men tyvärr består klubbens bana av gräs.
    /Leif

  15. #15

    Standard

    Antingen får jag plocka av allt som går ställ flaps mm å prova eller så får jag väl ställa den i hyllan för den är fin å se påOch sätta fläkten i någon frigolitkärra

  16. #16

    Standard

    Det finns nog lika många videos på youtube när den faktiskt flyger som när den krashar, kanske är piloten som är den stora skillnaden.

  17. #17

    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlägg
    107
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    frugan din som förmodligen åsså är fin, hänger hon i taket?upp me kärran i luften.bära eller brista :-)
    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Antingen får jag plocka av allt som går ställ flaps mm å prova eller så får jag väl ställa den i hyllan för den är fin å se påOch sätta fläkten i någon frigolitkärra

  18. #18
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    376
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    skit i retracts, flaps och sånt "onödigt" tills du testflugit...

    //Nicke

  19. #19

    Standard

    Det där med att tolka flyg från YouTube-klipp ska man passa sig för.

    Många lägger inte ut en vanlig flygning för den anses av proffsen vara "för tråkiga att se på". De som kraschar så lägger ofta ut den. Om många exemplar sålts så finns det desto fler krascher att se. Ju fler nybörjare som köper nåt, desto mer ökar chansen att flygen får dålig kritik.

    Jag har ingen större EDF-vana, pga brist på asfaltfält (har bara 160m gräs). Men av att se på krasch-filmerna som jag ögnade igenom kraschögonblicken så kan jag tolka det som att:
    1. Vissa är inte alls vana med snabba flyg och oroar sig för hur de ska kunna landa... tills orken tar slut i acken
    2. Flyger när det är mulet och grått ute så de ser inte modellen som mitt i allt är långt borta
    3. Försöker få upp flyget före rätt hastighet uppnåtts
    4. Försöker glidflyga på "tomgång" över fältet
    5. Försöker landa med på tok för låg hastighet
    6. För klen bungee och försöker stiga för att få ... fart?
    7. För klen bungee och ... ja.
    8. För klen setup!
    9. Tappar kontakten
    10. Håller ej koll på flygtiden
    11. Skevroderutslag a la insane
    12. Glömt CG
    13. Osv...

    Så för att slippa ovan, fundera ut vad som behövs för att få flyget att flyga.
    Jag har sett flera filmer där den flyger fint också. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Ja har alltid haft den inställningen att planen ska flygas och är man noga med ovannämda saker så har det iallafal gått bra med det mesta jag flygit är väl bara att få upp skiten i luften å se hur det gårBlir nog jag som får hänga i taket snart om det kommer hem fler plan bilar eller båtar.Funderar på om jag ska montera några enkla fasta ställ efter som jag kan starta på asvalt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •