Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 124

Ämne: FMS Avanti 70mm

  1. #21

    Standard

    Jag fick också shipment mail idag
    Tänker i första hand prova mina gamla 6S 3300 som jag använder i Sebart Angel 50S om TP tillåter.
    /Leif

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har flugit mer och justerat mera. Provat olika diffrentiering av skeven och finlirat expo och dualrates. Gick ner ytterligare lite på skeven till 55% och ökade expo på höjden till 45% upp, minskade till -10% expo på dyk. Medan jag justerade (och inte fick fason på det) så upptäckte jag att ett skevservo satt löst. Jag limmade servona med lite CA lim. Jag tror det lossnat när jag justerat linkaget hit och dit, men dem satt inte som berget iaf så lite lim skadar inte.

    Servona har ett stort dödband, de reagerar inte kring centrum. Det är synd för mitt finlir och mina mixar funkar inte. Det går prefekt utmärkt till vanlig flygning med när det skall bli lite precist så håller dem inte måttet. Synd faktiskt.

    Lite blåsigt idag men det blev en video där jag visar lite mer vad maskinen går för. Landar med en vikt på 1900gram, så det är en del soppa kvar. Kan nog flyga 7-8minuter utan problem tror jag.

    Gyrot på skeven behöver justeras ned lite med, fullgasrepan gav lite fladder på skeven. Annars allt väl.

    Video in a bit, enjoy!

    Senast redigerat av henke2 den 2017-04-14 klockan 21:15.
    Superhero

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Gyro, är det något du rekommenderar till kärran? Har ett MPX G3 gyro liggande som skulle passa i så fall. UMX kärrorna med gyro gillar jag ju, men dem är som vi vet lite mindre än Avantin.

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gyro är aldrig dumt att ha. Små flygplan som gör anspråk på att va stora har god nytta av det.

    Superhero

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Pillar i gyrot i kärran när den kommer, går ju alltid att stänga av från radion som tur är
    Fick bli två ackar från den Holländska divisionen utav den större Draken från Öst. Har god erfarenhet utav Turnigys ackar så blir nog fint. 30c mot rekommenderade 35c,men såg en siffra på Rcgroups att den slukade runt 40-45A på fullskaft och således bör 30c duga. Kommer mäta upp detta med instrument när kärran är på plats, bara för att vara på den säkra sidan.

  6. #26

    Standard

    Bara 45 A? Då är ju mina 3300 onödigt tunga. Borde räcka med 2200 för 4 minuters flygning. Eller tänker jag fel? Varför 70 A ESC?
    /Leif

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En EDF är ineffektiv. Jag jämförde ju Rarebear och Scorpion här om året och fläktmodellen flög ju halva tiden och långsammare på exakt samma acke. C-tal är inte "C" utan en reklamsiffra. Vill man flyga 6minuter så räcker 10C, 3minuter 20C osv. Men det verkar som att man måste upp till kanske 60C för att få ett batteri som verkligen mår bra av att arbeta kring riktiga 15C dvs flygtider kring 3-4minuter.



    Dunk dunk dunk dunk!!!!

    Superhero

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ...C-tal är inte "C" utan en reklamsiffra....
    Ja, tyvärr. C-talet skulle vara en bra parameter om bara tillverkarna dels var överens om hur det ska mätas och dels var ärliga med resultatet.
    Här är några exempel på 3S 2200 som jag regelbundet mäter på med Wayne Giles Ri meter.
    3 st Nanotech 35C "verklig" DCR=19-22C
    1 st TGY A-spec 65C "verklig" DCR=18C
    1 st GensAce 65C "verklig" DCR=22C
    Jag mäter Ri vid rumstemperatur 21 grader.
    Beräkningen av "verklig" DCR bygger på att effektutvecklingen i accen får vara 6 W/Ah för att celltemperaturen inte ska nå skadlig nivå.
    /Leif

  9. #29

    Standard

    Varför är det mera punch i mina GensAce 30C jämfört med mina Turnigy 30C? Jag har förlitat mig på en trovärdig tankegång: GensAce är typ 65% av etikettvärdet och Turnigy är nånting mellan några C och flera C om man har tur. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Varför är det mera punch i mina GensAce 30C jämfört med mina Turnigy 30C? Jag har förlitat mig på en trovärdig tankegång: GensAce är typ 65% av etikettvärdet och Turnigy är nånting mellan några C och flera C om man har tur. :-D
    Men det behövs bara 2S li-ion för att flyga från er allihopa.

    Problemet är nog utbildningsnivån idag. En dålig acke duger ofta väldigt bra om man förstår vad det är man handskas med och använder den smart. Cyklar man så är det ju få som trampar på i nedförsbacke, man vilar sig inför nästa backe uppför. Men med modellflyg så ställs gasen på max sen är det bra. Det är föga lönt att gasa på väg ner. Ja, om man inte gillar att döda ackarna. Flyg smart så räcker de sämre ackarna väl också.

    Superhero

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    What could possibly go wrong?


    Superhero

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Så kan man också göra ;-) Glad påsk på dig Torpis!

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men det behövs bara 2S li-ion för att flyga från er allihopa.

    Problemet är nog utbildningsnivån idag. En dålig acke duger ofta väldigt bra om man förstår vad det är man handskas med och använder den smart. Cyklar man så är det ju få som trampar på i nedförsbacke, man vilar sig inför nästa backe uppför. Men med modellflyg så ställs gasen på max sen är det bra. Det är föga lönt att gasa på väg ner. Ja, om man inte gillar att döda ackarna. Flyg smart så räcker de sämre ackarna väl också.
    Väldigt sant! Eller "köp endast bra ackar till rätt setup och flyg flyget du köpt så som det är tänkt". :-P Jag flyger sällan fullgas länge, ser ingen supertjusning i det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Min har nu idag påbörjat resan från Kina till mig. Och nu såg jag att Minicars får in den snart i sitt sortiment, med ett pris på 3500 , och billigast i Sverige hos handlare 2995. Men när dem får in planet vet jag inte.. ca 3k detta inräknat moms/tull och postens avgift är vad jag får ge.

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nummer ett kostade 124kr i importavgift, nummer två 500 nånting. Minicars har förmodligen alltid den högre summan plus lite avans.

    Är modellen värd 3500kr? Tja, det är den, men för de pengarna hade jag förväntat mig bättre servon. Modellen är super och drivlinan ser riktigt okej ut men servona faller efter freewing. Detta framfört till FMS.

    Jag är mycket förvånad över att sebart satt sin stämpel på detta med servon som kräver 20% för att reagera.....
    Superhero

  16. #36

    Standard

    Du skämtar? 20% dödband kan man inte ens flyga en FunCub med!
    /Leif

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Du skämtar? 20% dödband kan man inte ens flyga en FunCub med!
    Nja, mina utslag är ställda till typ 50% och 14% mix ger inget utslag. Det är inte katastrof, men normalt sett så är servon betydligt bättre.

    Steg 2, ändra linkaget mekaniskt för bättre upplösning. Sen förmedla till FMS. Har även frågat Sebart om detta.
    Superhero

  18. #38

    Standard

    Still confused but on a slightly higher level
    /Leif

  19. #39
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag kommer föra in mer info i takt med att jag själv blir klokare. Men saken kvarstår att servonas upplösning inte är speciellt bra. Jag hade förväntat mig bättre helt enkelt.

    Jag köper (som alltid nästan, Yak130 och T45 fick jag gratis faktiskt) mina modeller till fullt pris och då kan man vara tydlig med det och vara tydlig med brister så väl som fördelar
    Superhero

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det är nästan lite synd att man inte har valmöjlighet att köpa kärran helt utan servon eller att de kunde ha lite olika nivå (precision/kvalitet) på servona så man kunde välja vilken nivå man vill lägga sig på och betala därefter.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •