Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 124

Ämne: FMS Avanti 70mm

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard FMS Avanti 70mm

    Jag bestämde mig för att prova en Avanti också. De moderna 70mm kärrorna är ju riktigt fina. FMS hjälpte mig på så vis att jag fick köpa en modell men utan att vänta på officiella släppet i slutet av april. Modellen beställdes med leverans förra onsdagen.

    Jag ritade de delar som behövdes för att montera turbinen och HAB hjälpte mig fräsa dem över natten. En 650cc tank karvades plats för och prylarna monterades torsdag kväll och fredag eftermiddag. På fredag kväll var det färdigt att provflyga.





    Superhero

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det duger inte att skruva motorn i fläktens fäste utan den måste fram. Jag gjorde ett halvspant som limmades in i modellen och motorn monterades på en släde med en tunga på var sida som passar i spantet, sen låses den med två skruv i fläktens fästpunkt. En baggis, men lite trångt.











    Superhero

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Den väger 1730gram utan soppa. Det brukar vara lite lättare än EDF varianten. Vikten är som synes inga problem och den flyger riktigt fint. Inga märkliga dragningar i kniveg och den rollar spikrakt utan diffrensiering av skevrodren.

    Flygtiden är 6minuter och då gasade jag på rejält första repan. Mest för det var kul. Notera att den var väldigt känslig på höjdrodret. Får justera lite framöver helt klart, annars mycket trevlig.







    Superhero

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kollade med Seba och det är riktigt att han varit med i görningen av den lilla Avantin. Alltså ingen kopia utan en genuin produkt. Det är ju kul.

    Superhero

  5. #5

    Standard

    Nu kliar det i köpfingret...
    Det blir i så fall EDF-verionen för min del. Det påstås att den kan starta på gräs men jag känner tvekan, kan det stämma?
    /Leif

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är oerhört mycket kraft i en liten modell så det går garanterat från gräs. Avanti har dessutom ganska rejäla hjul. Jag bedömmer gräs som rimligt för avanti medan starfightern gör mig tveksam med väldigt små hjul.
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Beställd
    /Leif

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Beställde en också för några dagar sedan, kommer väl ta en stund innan FMS skickar fortfarande preorder ;-) Kan bli skoj i sommar
    Senast redigerat av Ken1 den 2017-04-05 klockan 17:58.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul att ni hakade på. Det är en riktigt fin modell. Kan prova gräs en dag också när väder och tid finns.
    Superhero

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Så slutet av April skall dem tydligen börja levereras, men det var någon handlare i HongKong som tydligen sålde alla redan, och dessutom för ca 38/% billigare än FMS http://www.porcupinerc.com/FMS-900mm...io_p_1211.html. Har haft med dem att göra tidigare via ebay utan problem. Nå, min order ligger kvar hos FMS och jag tänker inte ändra den.

    Edit: gjorde en testbeställning hos Porcupine.. In stock står det tills man skall välja "paket". Då är den helt plötsligt out of stock.. dåså
    Senast redigerat av Ken1 den 2017-04-05 klockan 19:42.

  11. #11

    Standard

    Det står faktiskt "in stock" även på FMS. Det är väl "produkten" Preorder som finns och inte själva flygplanet?
    /Leif

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kan vara så faktisk, eller så har dem ett gäng på lager men väntar på release datum? Nå, under tiden här hinner man fixa fram några lämpliga ackar till det.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag eldar sällan upp saker, men nu blev det så. Tankade kärran och glömde avluftningen. Lossade pluggen efter att ha tanket en stund och tyckte det pös väl lite. Vid uppstart visade det sig att motorn var full av soppa så det blev blåslampa.

    Ironiskt nog så sa jag följade på rcg innan provflygningen

    Citat Ursprungligen postat av henke Visa inlägg
    so far so good... today is the day where I will fill the complete plane with fuel, get a malfuntion with a hotstart as result and drop the whole thing in the floor cracking it in half...
    Passade på att tanka upp Starfightern medan Avantin brann klart

    Superhero

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Så var det ju bara att beställa en ny och smacka ihop den. Det tar ju trots allt bara styvt två timmar att montera turbin och allt jox som behövs.





    Motorn skickades på service och är nu igång igen efter total nedplockning, rengörning och balansering.


    Min uppfattning om Lamberts service är god. Motorn lämnade mig i torsdags och idag tisdag veckan efter är motorn på väg tillbaka. Jag gör inget speciellt mer än att ringer honom och kollar läget innan jag skickar motorn. Inga reservdelar behövdes heller, det speedar väl upp det hela.

    Superhero

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag eldar sällan upp saker, men nu blev det så. Tankade kärran och glömde avluftningen. Lossade pluggen efter att ha tanket en stund och tyckte det pös väl lite. Vid uppstart visade det sig att motorn var full av soppa så det blev blåslampa.

    Ironiskt nog så sa jag följade på rcg innan provflygningen



    Passade på att tanka upp Starfightern medan Avantin brann klart
    Surt
    Roligt att du håller modet uppe trots "katastrofen"
    /Leif

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hemke 2,
    Gick det att beställa bara kropp+stabbe som reservdel eller blev du tvungen att köpa en helt komplett modell igen?

    /Bo

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hemke 2,
    Gick det att beställa bara kropp+stabbe som reservdel eller blev du tvungen att köpa en helt komplett modell igen?

    /Bo
    Jag köpte en komplett modell. Reservdelar dyker säkert upp senare.
    Superhero

  18. #18


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Trist med eldsvådan men skönt att det läker fort.
    Vad kan man göra för att förebygga detta?
    Vore inte kul om ett scratchbygge går upp i lågor.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Avanti nummer två i luften helt problemfritt. Denna gången med brandsläckare och varningsflagga! Vilket väl är de saker man kan ha som säkerhet. Såg även att magnetventilen läckte genom bränsle så jag tryckte uppenbart sönder den sist. Det lilla som kan droppa in i motorn under tankning är ingen fara så länge avluftningen inte sitter på plats

    Nedställda utslag var helt rätt, men det blåste för mycket idag för att kunna säga någonting egentligen. Med mindre känsligt höjdroder tyckte jag dock mig märka att den drar höjd i knivegg och dyker på klaff.

    Man kan undra om UPS tagit till sig av mitt skällande eller om de trollade, för de fick fasen hit motorn från södra Tyskland på mindre än 15timmar.

    Superhero

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Fick ett mejl idag från FMS, min Avanti är på väg och beräknas vara anländ inom 14dagar
    Får bli att beställa ett par 6s ackar också under tiden, räknar med att starta upp den från gräset på klubbfältet. Får väl bara hoppas att jag också fått påbörja min egna behandling mot sjukdomen, så att jag fysiskt också kan flyga. )

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •