Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Modell till en OS FT-160 twin? Förslagstävling

  1. #21
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  2. #22

    Standard

    Denna Cessna 182 är snygg, men motorn kanske är för stor... men Cessnorna brukar vara baktunga:
    http://www.top-flite.com/airplanes/topa0906.html

    Eller Hangar 9 Cessna med OS160... Skulle jag ha motorn skulle jag satsa på detta flyg :-D
    https://www.youtube.com/watch?v=tWruyQ_kE8g
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Om man kan stå ut med materialet (som nog tål metanol, men det går förstås bränslesäkra planet) så finns en rätt käck 2 meters T-28 Trojan från E-flite som egentligen är för el-motor men borde inte vara alltför svår att konvertera för glödstiftare:

    Verkar bara att smacka ditt ett "brandskott" i lite tjockare plywood och montera motorn på den. Inne i kroppen finns gott om plats för tank. Man kanske kan få problem med tyngdpunkten då en OS 160-FT väger runt kilot medan den ursprungliga el-motorn säkert bara väger hälften.

    http://www.e-fliterc.com/Products/De...D=EFL1350#home
    (kika i manualen på supportsidan hur det ser ut mer i detalj inne i modellen):

    https://www.flyinggiants.com/forums/...d.php?t=198917

    Finns även en 2.1 meters Cessna 150 i samma material som man säkert kan konvertera till glödstiftare (kika i manualen på supportsidan):

    http://www.e-fliterc.com/Products/De...ProdID=EFL1450

    Till Cessnan finns även pontoner och det kan ju vara kul om man har nån lämplig sjö eller havsvik i närheten.
    (kika under Parts & Accessories)

    Dock: till bägge planen följer det med el-motor och fartreglage så det blir ju lite bortkastade pengar, men de går väl att sälja. Kanske blir lite övermotoriserat med 26 cc glödstiftare som OS 160-FT.

    Finns även en Carbon CUB med 2,3 meters spännvidd hos Hangar 9, men samma där att 26 cc glödstift kan nog bli i största laget och lite för tungt. Hangar 9 har även en snygg smäcker Cirrus SR22T på 2,46 meters spännvidd men den modellen blir nog lite för stor och tung för din OS 160-FT att orka med.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-04-09 klockan 10:49.

  4. #24
    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    171
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Mycket snyggt flyget Alf. Måste säga att motor var rätt val till den AT6, härligt ljud. Eller SK16 som den hette i Sverige.

  5. #25

  6. #26
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 149
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #27

    Standard

    Takk @mrfxcoupe!


    Ellers er også min staggerwing nydelig med 160 twin men den er modifisert godt i kroppen. Alle spant etc er fjerne og den er Dremlet inni og alle servoer montert på Firewall basicly for å gå CG på riktig sted uten masse bly.

    Den er også modifisert til OS og ikke ASP nå 😊

    https://youtu.be/_qmWMGS83Xw
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  8. #28
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 079
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    ESM F8F Bearcat - har en med en sån motor, o den är en riktig höjdare!
    Det var förbaske mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades!.... - Ska du ha ett fikon?

  9. #29
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 149
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nu är det klart och betalt! Och i en helt annan riktning än vad jag trodde och tänkte från början!
    Det blev faktiskt en http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN2365
    Just för både flygningen och den tilltänkta motorns skull

    Så Henke! tack för tipset, om du ger mig din adress så kommer den häftigaste jetmotorn du kan tänka dig som ett brev på posten! Fast du måste lova att flyga minst en gång med den
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #30

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Pekkala,
    Ja den modellen blir nog lagom till din 2-cylindriga 26 cc OS motor.
    "Stick" är verkligen klassisk, det var väl den välkände F3A världsmästaren (1967) Phil Kraft som först lanserade en "Stick" - Ugly Stick, 1966.
    http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5175
    (notera att den hade motorkåpa)
    Sen kom den klassiska Graupner "Middle Stick" ca 1970 som OS Wankelmotorn passade som en hand i handsken på.
    http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4245
    En drös andra tillverkare har ju haft olika storlekar av "Stick" flygplan i sitt sortiment sen dess.
    Hangar 9's Ultra Stick är förmodligen den allra färskaste Sticken f.n. och ser riktigt fin ut. Att den kände jetflygaren Ali Machinchy varit med att utveckla den borgar nog för att det är både bra kvalitet och bra flygegenskaper. Att det finns pontoner till planet är ju också bra.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-04-14 klockan 12:00.

  11. #31

    Reg.datum
    Jun 2016
    Inlägg
    53
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Vojjne vojjne inte ett spjälstaket. Trodde att det åtminnståne skulle bli en halvskala helst helskalamaskin, för du flyg ju som en gud och det skulle ha suttit som en smäck när du startar upp 160:an. Får nog styra upp det där när vi träffas i Ope!
    /Matti

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Nu är det klart och betalt! Och i en helt annan riktning än vad jag trodde och tänkte från början!
    Det blev faktiskt en http://www.hangar-9.com/Products/Def...ProdID=HAN2365
    Just för både flygningen och den tilltänkta motorns skull

    Så Henke! tack för tipset, om du ger mig din adress så kommer den häftigaste jetmotorn du kan tänka dig som ett brev på posten! Fast du måste lova att flyga minst en gång med den
    Kanon! Jag har flyttat ett par gånger sedan jag köpte motorer av dig sist (2st OS.19)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #33
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 149
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kanon! Jag har flyttat ett par gånger sedan jag köpte motorer av dig sist (2st OS.19)
    PM:ar du adressen så kommer motorn!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av turbin Visa inlägg
    Vojjne vojjne inte ett spjälstaket. Trodde att det åtminnståne skulle bli en halvskala helst helskalamaskin, för du flyg ju som en gud och det skulle ha suttit som en smäck när du startar upp 160:an. Får nog styra upp det där när vi träffas i Ope!
    /Matti
    Ingen aning vem nån av er är, men du verkar ha alla knivar i stallet. :-D Du har mitt fulla stöd. Inte kan en så fin motor sättas på ett sånt flyg. Är ju som att sätta en Ferrari-motor i en Toyota Corolla där en elmotor duger. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 149
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ingen aning vem nån av er är, men du verkar ha alla knivar i stallet. :-D Du har mitt fulla stöd. Inte kan en så fin motor sättas på ett sånt flyg. Är ju som att sätta en Ferrari-motor i en Toyota Corolla där en elmotor duger. ;-)
    Hur var det Stenmark sa?
    De ä int lönt o förklara för en som int begrip!!!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 202
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då är det tur att jag tyckte förslaget är det bästa för den motorn, super trevligt val av modell.

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Hur var det Stenmark sa?
    De ä int lönt o förklara för en som int begrip!!!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •