Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: vad skall man kolla nr man gr ifrn 3 cell till 4 cell

Standard vad skall man kolla nr man gr ifrn 3 cell till 4 cell

vad skall man kolla innan man byter till 4cells

min fc matas ifrn en powermodul som ger ut 5 volt.
    min kamera matas med 5 volt via en UBEC som tar max. 6 celler
    min vtx klarar upp till 30 volt.

motorer qav 2204-2300KV
    trebladiga proppar 5043
    s det som r kvar r mina escar
    dom r endast mrkta med en silvrig lapp 10A (mest trolig max strm)

r det lugnt att mata p med 4 cell ?

Martin

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Hej Martin,
    Nej, tror inte det. Motorerna verkar vara fr 2-3S och ven om de skulle klara 4S s kommer inte dina ESC klara den frhjda Ah. S du behver nog byta motorer och ESC.

mvh Jonas

Standard

fast med kad spnning s borde strmmen minska?
    martin

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Motorn varvar mer och frbrukar mer Ah.

Standard

Byt esc till 20A. Sg till om du behver ngra.. har extra liggandes
    Funjet Ultra SK3 6s, Funjet Ultra EDF 6s, Birdseye bumblebee, green bee 110, xbl 117, qx90, realacc x210, bonsai

Standard

vad skall du ha fr dom ?
    behver 3
    martin

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlgg
    vad skall du ha fr dom ?
    behver 3
    martin
    Hej! Du behver 4st esc! det r INTE rekommenderat att anvnda olika escs ven om de klarar lika mycket.
    Vad roligt att du ska brja flyga 4cell, det brukar g alldeles utomordentligt bra att kra 4s p 2204-2300kv motorer men som sagt kommer esc att stekas nr du brjar sa p. Lycka till!
    Mvh Gustaf

(Nu nr du skall kpa nya escs s rekommenderar jag att kpa esc som r blheliS, minst)

Skickat frn min SM-G800F via Tapatalk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Du behver 4st esc! det r INTE rekommenderat att anvnda olika escs ven om de klarar lika mycket.
    Det dr har jag funderat p! Jag hller med om att det inte r rekommenderat att anvnda olika. Men samtidigt kan det vll fungera utmrkt? Det enda som jag kan tnka mig r ifall "DampedLight" funkar olika p dom, Tex. KISS vs. BLheli men annars kommer jag inte p varfr det skulle spela roll.
    Det r sklart inte rekommenderat att ha olika mjukvara och instllningar p dom, men det gller ju ven om man har 4 st som r fysiskt likadana.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Det dr har jag funderat p! Jag hller med om att det inte r rekommenderat att anvnda olika. Men samtidigt kan det vll fungera utmrkt? Det enda som jag kan tnka mig r ifall "DampedLight" funkar olika p dom, Tex. KISS vs. BLheli men annars kommer jag inte p varfr det skulle spela roll.
    Det r sklart inte rekommenderat att ha olika mjukvara och instllningar p dom, men det gller ju ven om man har 4 st som r fysiskt likadana.
    Jag trodde att jag hade en typ av esc p min hexakopter och skulle erstta motor 5 samt esc fr motor 5 och anvnde ett annat fabrikat p esc visade det sig sedan och i blheli har jag stora problem att identifiera esc 1, 2 samt 5 sedan jag bytte esc s det kan bli strul man inte kan frutse s jag tror man ska hlla sig borta frn det ven om escs har samma specs och ser likadana ut (t ex s ser ztw20A och DYS20A oneshot125 nstan exakt likadana ut men de r ej samma)
    Mvh Gustaf

Standard

Ja naturligtvis kan man inte g efter utseendet ^^ Men jag har bestllt 5 st Original LittleBee 20A tv gnger och i bda fallen har det varit olika mjukvaruversion i ngon eller ngra av dom, s ven om det r samma ESC rent fysiskt s mste man frvissa sig om att det r samma mjukvara och instllningar i dom.
    Sen r det nog ganska stor chans att om man kper 4 st likadana ESC:er samtidigt att dom funkar ihop ven om mjukvaran skiljer, men kper man en reserv ett r senare s kan mjukvaran vara vsentligt annorlunda ven om det r samma ESC.

Att du har svrt att identifiera ESC:n i BLheli beror ju frmodligen inte p att ESC:arna r olika utan snarare att ntt r fel

Edit: Allts, jag REKOMMENDERAR INTE att anvnda olika, bara spnar i varfr det skulle vara ett problem

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Ja naturligtvis kan man inte g efter utseendet ^^ Men jag har bestllt 5 st Original LittleBee 20A tv gnger och i bda fallen har det varit olika mjukvaruversion i ngon eller ngra av dom, s ven om det r samma ESC rent fysiskt s mste man frvissa sig om att det r samma mjukvara och instllningar i dom.
    Sen r det nog ganska stor chans att om man kper 4 st likadana ESC:er samtidigt att dom funkar ihop ven om mjukvaran skiljer, men kper man en reserv ett r senare s kan mjukvaran vara vsentligt annorlunda ven om det r samma ESC.

Att du har svrt att identifiera ESC:n i BLheli beror ju frmodligen inte p att ESC:arna r olika utan snarare att ntt r fel

Edit: Allts, jag REKOMMENDERAR INTE att anvnda olika, bara spnar i varfr det skulle vara ett problem
    Jaha har du haft olika blheli i samma escs i samma order??
    Ang Hexan ja det r nt fel, jag hittar dock dessa escs(I blheli ) om jag kopplar ut den nya esc, drfr tnker jag att den orsakar det, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall gra frutom att byta FC och ev motorer. Motor 1 och 2 vgrar spinna och escna startar om sig nr jag Armar och ger gas.
    Jag funderar ocks p om det kanske skulle rcka som en frsta insats att lda fast esckablarna p kortet -just nu sitter de med servohonor mot pins p FC och det kan vl med tiden ev bli lite glappa. Det r lite trkigt fr det r en BO mini spiderhex och de r ljligt stabila och roliga att flyga, trffar man en gren t ex s kraschar man inte direkt utan Hexan skakar till och flyger bra p 5 motorer tills den man strde kommer i synk...

Standard

Hmmm...s du kr allts ngon Cleanflight/Betaflight-passthru i BLheli? Jag programmerar alltid mina ESCs individuellt eftersom jag kr KISS-FC. Kanske r s att mjukvaran i din ESC nr 5 inte stdjer passthru-programmering och d ven str programmeringen av nr 1 och 2?

Jag kr med servokontakter men kommer lda p nsta bygge

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Hmmm...s du kr allts ngon Cleanflight/Betaflight-passthru i BLheli? Jag programmerar alltid mina ESCs individuellt eftersom jag kr KISS-FC. Kanske r s att mjukvaran i din ESC nr 5 inte stdjer passthru-programmering och d ven str programmeringen av nr 1 och 2?

Jag kr med servokontakter men kommer lda p nsta bygge
    Nja blheli configurator genom Chrome hade uppdaterat sig och ser nu ut som typ betaflight och jag knner inte riktigt igen mig sedan frra versionen av blheli som jag hade rtt bra grepp om😈

Som det ser ut nu r version 14.8 p 1, 2 och 5 och version 14.9 p resten, motor 1 och 2 samt esc 1 och 2 gr ej igng vid arm (jag kan ven hra en eller 2 escs "starta om") men motor 5 gr igng.
    Innan motor+escbytet (arm 5) s gick alla motorer, problemet var att motor 5 ej varvade upp ver 15% trottel efter en rtt hrd krasch och jag bytte esc och motor d uppstod detta problem som jag uppfattar det.
    Jag kan ju iofs kasta om servohonorna p FC till de 3 som gr och se om de kickar igng av det som ett led i uteslutningsprocessen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg
    Hej! Du behver 4st esc! det r INTE rekommenderat att anvnda olika escs ven om de klarar lika mycket.
    Vad roligt att du ska brja flyga 4cell, det brukar g alldeles utomordentligt bra att kra 4s p 2204-2300kv motorer men som sagt kommer esc att stekas nr du brjar sa p. Lycka till!
    Mvh Gustaf

(Nu nr du skall kpa nya escs s rekommenderar jag att kpa esc som r blheliS, minst)

Hej Varfr behver jag 4st escar ?

martin

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Hej Varfr behver jag 4st escar ?

martin
    Hej! Du skrev att du behvde 3st och jag antar d att du har 1st 20A esc hemma redan och d behver du 3st identiska vilket kan vara svrt att hitta beg, ven om det lyckas har du d endast 4st esc vilket rcker fr quaden men om du rkar klumpa dig eller rka gra nn oavsiktlig kortis vid esc t ex eller om du kraschar och pajar en esc s r det s jkla sknt att ha (minst) en i reserv!

Om du r intresserad har jag 4st DYS20A oneshot125 esc ver samt 4st ztw20A esc alla m blheli tyvrr ej blheliS
    Mvh

Standard

Han kanske har en tri-copter

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Han kanske har en tri-copter
    Lol det tnkte jag inte p, pong till dig😆

Talking

1 pong till sniffswe

den enkla anledningen till att jag bara ville ha 3 r att jag flyger TRI.
    kul nr folk frutstter att ALLA flyger quad

ha en go helg

Martin

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

1 pong till sniffswe

den enkla anledningen till att jag bara ville ha 3 r att jag flyger TRI.
    kul nr folk frutstter att ALLA flyger quad

ha en go helg

Martin
    Lol Jag tycker jag har rtt nd😅 Om du flyger tri vill du vl nd ha 4 esc? Alltid bra att ha ett i reserv!

Hur r det att flyga tri jmfrt med 250-racers? Jag har lnge velat testa en och de sm frn windesthl verkar grymma, har du nn acroflygning att bjuda p s lnka grna!

Standard

Jag har flugit vldigt lite quad s jag skall inte sga att det r lttare eller svrare att flyga trin, men jag ser trin "bttre" i luften.
    Jag flyger den mest fr avkoppling p baksidan huset s har inga filmer att bjuda p.

Martin

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •