Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: vad skall man kolla när man går ifrån 3 cell till 4 cell

  1. #1

    Standard vad skall man kolla när man går ifrån 3 cell till 4 cell

    vad skall man kolla innan man byter till 4cells

    min fc matas ifrån en powermodul som ger ut 5 volt.
    min kamera matas med 5 volt via en UBEC som tar max. 6 celler
    min vtx klarar upp till 30 volt.

    motorer qav 2204-2300KV
    trebladiga proppar 5043
    så det som är kvar är mina escar
    dom är endast märkta med en silvrig lapp 10A (mest trolig max ström)


    är det lugnt att mata på med 4 cell ?

    Martin

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej Martin,
    Nej, tror inte det. Motorerna verkar vara för 2-3S och även om de skulle klara 4S så kommer inte dina ESC klara den förhöjda Ah. Så du behöver nog byta motorer och ESC.

    mvh Jonas

  3. #3

    Standard

    fast med ökad spänning så borde strömmen minska?
    martin

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Motorn varvar mer och förbrukar mer Ah.

  5. #5
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Byt esc till 20A. Säg till om du behöver några.. har extra liggandes

  6. #6

    Standard

    vad skall du ha för dom ?
    behöver 3
    martin

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlägg
    vad skall du ha för dom ?
    behöver 3
    martin
    Hej! Du behöver 4st esc! det är INTE rekommenderat att använda olika escs även om de klarar lika mycket.
    Vad roligt att du ska börja flyga 4cell, det brukar gå alldeles utomordentligt bra att köra 4s på 2204-2300kv motorer men som sagt kommer esc att stekas när du börjar ösa på. Lycka till!
    Mvh Gustaf

    (Nu när du skall köpa nya escs så rekommenderar jag att köpa esc som är blheliS, minst)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Du behöver 4st esc! det är INTE rekommenderat att använda olika escs även om de klarar lika mycket.
    Det där har jag funderat på! Jag håller med om att det inte är rekommenderat att använda olika. Men samtidigt kan det väll fungera utmärkt? Det enda som jag kan tänka mig är ifall "DampedLight" funkar olika på dom, Tex. KISS vs. BLheli men annars kommer jag inte på varför det skulle spela roll.
    Det är såklart inte rekommenderat att ha olika mjukvara och inställningar på dom, men det gäller ju även om man har 4 st som är fysiskt likadana.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Det där har jag funderat på! Jag håller med om att det inte är rekommenderat att använda olika. Men samtidigt kan det väll fungera utmärkt? Det enda som jag kan tänka mig är ifall "DampedLight" funkar olika på dom, Tex. KISS vs. BLheli men annars kommer jag inte på varför det skulle spela roll.
    Det är såklart inte rekommenderat att ha olika mjukvara och inställningar på dom, men det gäller ju även om man har 4 st som är fysiskt likadana.
    Jag trodde att jag hade en typ av esc på min hexakopter och skulle ersätta motor 5 samt esc för motor 5 och använde ett annat fabrikat på esc visade det sig sedan och i blheli har jag stora problem att identifiera esc 1, 2 samt 5 sedan jag bytte esc så det kan bli strul man inte kan förutse så jag tror man ska hålla sig borta från det även om escs har samma specs och ser likadana ut (t ex så ser ztw20A och DYS20A oneshot125 nästan exakt likadana ut men de är ej samma)
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #10

    Standard

    Ja naturligtvis kan man inte gå efter utseendet ^^ Men jag har beställt 5 st Original LittleBee 20A två gånger och i båda fallen har det varit olika mjukvaruversion i någon eller några av dom, så även om det är samma ESC rent fysiskt så måste man förvissa sig om att det är samma mjukvara och inställningar i dom.
    Sen är det nog ganska stor chans att om man köper 4 st likadana ESC:er samtidigt att dom funkar ihop även om mjukvaran skiljer, men köper man en reserv ett år senare så kan mjukvaran vara väsentligt annorlunda även om det är samma ESC.

    Att du har svårt att identifiera ESC:n i BLheli beror ju förmodligen inte på att ESC:arna är olika utan snarare att nått är fel

    Edit: Alltså, jag REKOMMENDERAR INTE att använda olika, bara spånar i varför det skulle vara ett problem

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Ja naturligtvis kan man inte gå efter utseendet ^^ Men jag har beställt 5 st Original LittleBee 20A två gånger och i båda fallen har det varit olika mjukvaruversion i någon eller några av dom, så även om det är samma ESC rent fysiskt så måste man förvissa sig om att det är samma mjukvara och inställningar i dom.
    Sen är det nog ganska stor chans att om man köper 4 st likadana ESC:er samtidigt att dom funkar ihop även om mjukvaran skiljer, men köper man en reserv ett år senare så kan mjukvaran vara väsentligt annorlunda även om det är samma ESC.

    Att du har svårt att identifiera ESC:n i BLheli beror ju förmodligen inte på att ESC:arna är olika utan snarare att nått är fel

    Edit: Alltså, jag REKOMMENDERAR INTE att använda olika, bara spånar i varför det skulle vara ett problem
    Jaha har du haft olika blheli i samma escs i samma order??
    Ang Hexan ja det är nåt fel, jag hittar dock dessa escs(I blheli ) om jag kopplar ut den nya esc, därför tänker jag att den orsakar det, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall göra förutom att byta FC och ev motorer. Motor 1 och 2 vägrar spinna och escna startar om sig när jag Armar och ger gas.
    Jag funderar också på om det kanske skulle räcka som en första insats att löda fast esckablarna på kortet -just nu sitter de med servohonor mot pins på FC och det kan väl med tiden ev bli lite glappa. Det är lite tråkigt för det är en BO mini spiderhex och de är löjligt stabila och roliga att flyga, träffar man en gren t ex så kraschar man inte direkt utan Hexan skakar till och flyger bra på 5 motorer tills den man störde kommer i synk...



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Hmmm...så du kör alltså någon Cleanflight/Betaflight-passthru i BLheli? Jag programmerar alltid mina ESCs individuellt eftersom jag kör KISS-FC. Kanske är så att mjukvaran i din ESC nr 5 inte stödjer passthru-programmering och då även stör programmeringen av nr 1 och 2?

    Jag kör med servokontakter men kommer löda på nästa bygge

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Hmmm...så du kör alltså någon Cleanflight/Betaflight-passthru i BLheli? Jag programmerar alltid mina ESCs individuellt eftersom jag kör KISS-FC. Kanske är så att mjukvaran i din ESC nr 5 inte stödjer passthru-programmering och då även stör programmeringen av nr 1 och 2?

    Jag kör med servokontakter men kommer löda på nästa bygge
    Nja blheli configurator genom Chrome hade uppdaterat sig och ser nu ut som typ betaflight och jag känner inte riktigt igen mig sedan förra versionen av blheli som jag hade rätt bra grepp om😈

    Som det ser ut nu är version 14.8 på 1, 2 och 5 och version 14.9 på resten, motor 1 och 2 samt esc 1 och 2 går ej igång vid arm (jag kan även höra en eller 2 escs "starta om") men motor 5 går igång.
    Innan motor+escbytet (arm 5) så gick alla motorer, problemet var att motor 5 ej varvade upp över 15% trottel efter en rätt hård krasch och jag bytte esc och motor då uppstod detta problem som jag uppfattar det.
    Jag kan ju iofs kasta om servohonorna på FC till de 3 som går och se om de kickar igång av det som ett led i uteslutningsprocessen.

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Du behöver 4st esc! det är INTE rekommenderat att använda olika escs även om de klarar lika mycket.
    Vad roligt att du ska börja flyga 4cell, det brukar gå alldeles utomordentligt bra att köra 4s på 2204-2300kv motorer men som sagt kommer esc att stekas när du börjar ösa på. Lycka till!
    Mvh Gustaf

    (Nu när du skall köpa nya escs så rekommenderar jag att köpa esc som är blheliS, minst)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Hej Varför behöver jag 4st escar ?

    martin

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlägg
    Hej Varför behöver jag 4st escar ?

    martin
    Hej! Du skrev att du behövde 3st och jag antar då att du har 1st 20A esc hemma redan och då behöver du 3st identiska vilket kan vara svårt att hitta beg, även om det lyckas har du då endast 4st esc vilket räcker för quaden men om du råkar klumpa dig eller råka göra nån oavsiktlig kortis vid esc t ex eller om du kraschar och pajar en esc så är det så jäkla skönt att ha (minst) en i reserv!

    Om du är intresserad har jag 4st DYS20A oneshot125 esc över samt 4st ztw20A esc alla m blheli tyvärr ej blheliS
    Mvh

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  16. #16

    Standard

    Han kanske har en tri-copter

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Han kanske har en tri-copter
    Lol det tänkte jag inte på, poäng till dig😆

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  18. #18

    Talking

    1 poäng till sniffswe

    den enkla anledningen till att jag bara ville ha 3 är att jag flyger TRI.
    kul när folk förutsätter att ALLA flyger quad

    ha en go helg


    Martin

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Masv Visa inlägg
    1 poäng till sniffswe

    den enkla anledningen till att jag bara ville ha 3 är att jag flyger TRI.
    kul när folk förutsätter att ALLA flyger quad

    ha en go helg


    Martin
    Lol Jag tycker jag har rätt ändå😅 Om du flyger tri vill du väl ändå ha 4 esc? Alltid bra att ha ett i reserv!


    Hur är det att flyga tri jämfört med 250-racers? Jag har länge velat testa en och de små från windeståhl verkar grymma, har du nån acroflygning att bjuda på så länka gärna!


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  20. #20

    Standard

    Jag har flugit väldigt lite quad så jag skall inte säga att det är lättare eller svårare att flyga trin, men jag ser trin "bättre" i luften.
    Jag flyger den mest för avkoppling på baksidan huset så har inga filmer att bjuda på.

    Martin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •