Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Hur gr ni panellinjer p kldda flyg?

Standard Hur gr ni panellinjer p kldda flyg?

Hller p med en Piper Cherokee som jag kltt nstan klart.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...137547#p137547

Och nr jag brjade med flyget s var jag mer inne p att det proportionellt skulle likna originalflyget jag gr kopia p. Samt att frgerna skulle vara rtt. Nu har jag ju blivit lite mer skalanrdig sedan jag brjade med modellen... :-)

Som tex nitar har jag lrt mig gra med canopylim och nt bra vertyg/spruta beroende p storlek.

Men panellinjer vill jag ju ocks ha. De verkar som alla pltar r verlappande p detta flyg. Dvs om jag skulle ha orkat skulle jag ha gjort massor med sm kldselstumpar, men det skulle inte funkat s bra nr man sen nn dag ska vrma kldseln fr att f bort skrynklorna.

Ett stt r att rita linjer, men med vad? Svart tusch blir inte vackert.

Ett annat stt r att trycka med nt mjukt spetsigt men inte vasst? Och sen smutsa ner?

Ett tredje stt r att gra samma som ovan men med mitt spetsiga strykjrn (20mm lngt och smalt osv)?

Ett fjrde stt r att dra p smal dekaltejp i samma frg? Och smutsa ner lite?

Fler stt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 149
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ett femte stt r att lgga en lagom tjock maskeringstejp p den "undre" sidan dr skarven ska vara, dra tunt med finspackel p den "verlappade" sidan, ta bort tejpen och lta torka.
    Kommer att se riktigt bra ut!

Eller, som jag:
    Dra panellinjer med en ultratunn (textil)mrkpenna https://www.netonnet.se/art/hem-hush...k/241267.9442/
    och sen vara njd med det.

(Jag hoppas detta blck klarar klarlack utan att smeta ut...)

Retroholic!

Standard

Thooomas! Ditt stt funkar finfint, men inte p kldsel? Jag har hittat massor med tips och ider p scalerchelis.com, men de mlar ocks, detta r ett flyg kltt med Top Flite-kldsel.

Jag funderar p om jag ska klistra p nt p kldseln trots allt, nn smal remsa kldsel i samma frg, eller inte kldsel utan nn dekaltejp. Jag har en massa olika gra nyanser och sen smutsar man ner lite s mrker man inte av att det r kanter. Vet ej hur brett det borde vara, det fr jag testa fram. Flyget mitt ser ju blank och fint ut, ser ut som nytt... det riktiga flyga r gammalt och "slitet" s det lockar mer.

Ett annat stt kunde vara att anvnda canopylim om man p nt stt kan f ut en smal linje lngs med tejp, vad tror ni om det? Jag har ngra olika "syringes", annars vet jag inte hur man ska f ut det. Kanske tv tejp bredvid varann med 1 mm springa och sen "fylla upp"? Man kan ju smutsa ner ena sidan av denna kant om man bara tejpar p ena sidan.

Svart tusch... det gjorde jag p ett flyg fr lnge sedan, men det var bredare streck och inte lika fint:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p=38014#p38014

Du borde ju haft gr tusch? =)

Eller har ni mer tips och/eller erfarenheter?

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 149
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap
    Retroholic!

Standard

Justja, det dr har jag ju sett frr. Men att matta med 600-sandpapper p kldseln... d tappar den lystern som den borde ha fr att likna originalet. Eller s lackar man allt med klarlack (har faktiskt Faskolors klarlack har jag fr mig. Faskolor borde i alla fall fastna p kldseln om den mattas, eller? Har inte mlat nt med Faskolor n, bara kpt allt som behvs. Borde premira min Iwata. :-D

Egentligen r det inte s mycket jobb s som i filmen, tejpar p, airbrushar lite, flyttar tejpen, airbruschar... borde g rtt s fort nd. Kan inte du gra s p ditt flyg i bilderna? Skulle passa tokfint p den!!

Originalet har inte s mycket shades efter panelerna, men en liten linje med "sudd" borde g.

Hmhmhm... kul att klura. :-)

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Ett annat stt kunde vara att anvnda canopylim om man p nt stt kan f ut en smal linje lngs med tejp, vad tror ni om det? Jag har ngra olika "syringes", annars vet jag inte hur man ska f ut det. Kanske tv tejp bredvid varann med 1 mm springa och sen "fylla upp"? Man kan ju smutsa ner ena sidan av denna kant om man bara tejpar p ena sidan.
    Jag testade med att tejpa tv mlartejpsbitar parallellt med varandra med en smal glipa mellan dem och sen smetade jag canopy-lim mellan, drog bort tejpbitarna, lt torka. Det blev genomskinlig fin linje, s jag tog lite mrkare frg och sudda runt det med en papperstuss och det blev ju riktigt bra! Ska prova tejpa bara en bit ocks och dra ut limmet med ett finger eller nt, d blir det skarp kant mot tejpbiten och andra sidan jmn mot kldseln. Smutsar man ner lite dr s blir det bara p ena sidan, som en panel-kant. =) Perfekt!

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

ven om du verkar ha kommit p ett stt att gra nitar p ditt plan s kan det vara bra att veta att det finns nitar frn Pro-Mark man klistrar fast:

http://www.pro-mark.com/price_list.htm

Rivets, small dark or light gray
    Rivets, standard dark or light gray
    Rivets, large dark or light gray

Klicka p dessa p deras hemsida s visas en bild.

De har ven panellinjer:

Straight panel lines

/Bo

Standard

Justja, jag tror jag har sna nitar, tnkte ha dem p en helikopter. Har ven Vario plastnitar med medfljande borr. Ska se hur jag gr. =) Hur bra sitter dessa Pro-mark fast? Mste man helst mla efter man lagt p dem? Klarar de metanol/nitrometan/syntetolja?

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Pro-Marks "dekaler" (nitar, panellinjer och vanliga dekaler) r brnsleskra.

Q: Do I need to use a clearcote over my graphics?
    A: No, you don't. Our markings are the only fuel proof transfers on the market, this means that you don't have to worry about fuel smearing your graphics or accidentally wiping them away. HOWEVER, If you don't use a clear cote the graphics can get scratched or nicked from normal use.

http://www.pro-mark.com/helpful_faqs.htm

/Bo

Standard

Jag testade gra panellinjer med kldselstrykjrnet.
    Anvnde metalliinjal, drog med varma kldselstrykjrnsspetsen och det blev en fin frsnkt skra. Blev riktigt snyggt! Men funkar ju bst p balsa frsts.... bde lngs- och tvrgende. Ej testat p plywood. Men om man vill ha frsnkta panellinjer (mest likt?) s r detta stt jkligt bra. Man kan vrma lite mer/dra lngsammare s fastnar kldseln bra i skrorna. Finns det nn nackdel med detta stt? Ja om man ska stryka igen fr att strcka kldseln efter nt r. Men har man satt p nitar s gr det inte, d mste man anvnda varmluftspistol. Vad tror ni om det sttet?

Pro-marks lter lockande. Men de ser allts ut som ritade cirklar, "upphjda" frsts. Rtt frg blir frsts bra... mste se vad jag hade kpt fr flera r sedan, eller om det var sna dr nitar som r som "mjuka" gummiduttar som limmas p frn band.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •