Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Första plan

  1. #21

    Standard

    Jag lärde mig flyga på en fotbollsplan med skog runt, var väldigt svårt tills jag fick tag på en Poison från Hobbyträ, först då insåg jag hur stor en fotbollsplan är att flyga på, i höjdled ^^

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visserligen är en Zorro-vinge relativt lättflugen för en som kan flyga (har en själv) men ändå inget jag skulle rekommendera för en nybörjare. Du har som sagt fått bättre rekommendationer i denna tråd.
    Funderar du på en lätt Vinge så kan du hellre köpa en vanlig, enkel inomhuskärra i EPP - den styr du i alla fall med alla roder och utrymmet på fotbollsplanen räcker utan vidare till - och den är tålig. Dessa har dock ingen som helst självstabilitet. Men steget ifrån en lätt Vinge eller inomhusare till en större och tyngre utomhuskärra som faktiskt måste flygas "på riktigt" är rätt stort. Men med t ex en inomhusare så tvingas du ju i alla fall att lära dig att flyga med alla roder vilket inte är fy skam.
    Roger

  3. #23
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej igen,
    Jag har (också) en Zorro och jag tycker att den kräver större yta än en fotbollsplan samt att den inte är så lättflugen som tex Funman eller andra högvingade trainerplan.

    Jag tycker att du ska fortsätta med din AXN Glider och gå med i klubben på din ort. Eller hitta ett större öppet fält någonstans.

    Sedan kan jag tipsa om LemonRX mottagarna som passar Spektrum. Speciellt de med stabilisering är riktigt bra när man är nybörjare. Kanske till din nästa modell?
    http://www.lemon-rx.com/index.php?ro...product_id=107

  4. #24

    Standard

    många olika bud, jag kommer nog göra som du säger och beställa lite delar till mitt AXN plan och köra på det tills det är helt slut, sen kanske jag kan ta nästa steg till ett plan man kan lyfta från marken med.
    kanske håller utkik efter ett funman plan på prylmarknaden ist för att köpa ett nytt.
    tackar allihopa,

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Hej igen,
    Jag har (också) en Zorro och jag tycker att den kräver större yta än en fotbollsplan samt att den inte är så lättflugen som tex Funman eller andra högvingade trainerplan.

    Jag tycker att du ska fortsätta med din AXN Glider och gå med i klubben på din ort. Eller hitta ett större öppet fält någonstans.

    Sedan kan jag tipsa om LemonRX mottagarna som passar Spektrum. Speciellt de med stabilisering är riktigt bra när man är nybörjare. Kanske till din nästa modell?
    http://www.lemon-rx.com/index.php?ro...product_id=107

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att Ställa en fråga på ett forum innebär att man får många olika svar så klart.
    Ofta är svaren inte alls anpassade till frågan - här att det ska vara ett litet plan som kan flygas på en liten plats.
    Zorro som rekommenderades av RC-flight är med sin flygvikt på 250 gram rimligen helt rätt för ett litet fält under förutsättning att man svänger en hel del. Inget plan klarar att landa från hög höjd på liten plats men en vinge kan man lätt flyga en meter över marken och landa i lite fart utan problem.
    Det är rätt teknik som gäller så fort man har begränsningar. Att cirkla ner en vinge från 100 meters höjd är ingen konst om man bara vill.
    Du har även fått rekommendationen om Apprentice som är ett utomordentligt trevligt plan.
    Det planet finns även i en mindre variant - http://www.mft.nu/?ProdID=397391
    Jag har själv ett par plan med Safe men har aldrig provat att använda de finesserna.
    Däremot är stabilisering inbyggt och kan nog inte väljas bort, men det är inget hinder.
    En fördel med HobbyZone / Parkzone är att MFT säger sig ha alla reservdelar så man är inte körd om det skulle gå åt pipan någon gång. Det är betydligt enklare att få en reservdel snabbt från en leverantör som har lager i Sverige än att kanske vänta på en container från Kina. En annan fördel med HobbyZone / Parkzone BNF eller RTF är att jag aldrig haft något plan där det inte från början varit rätt trimmat så att man inte har behövt bekymra sig för otäcka egenskaper.

    Min erfarenhet är att man inte kan jämföra dagens knappvana och spelvana ungdomar med den traditionella tänkta nybörjaren som kör en större "40-kärra" med dubbelkommando.



    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26

    Standard

    Sen är ju frågan.. tänker du fastna i friggoträsket (EPP/EPO/osv) eller tänker du flyga nåt annat? Som tex träflyg? Metanolflyg? Bensinflyg? Se till att flyget har skevroder, sidoroder och höjdroder så du har ett flyg att lära dig flyga med. Det är lättare starta från marken med noshjul än handkasta. Men visst, det finns superenkla kastflyg också. Obs! Allt är lättare när man kan det. När jag tänker tillbaks så var första metanolflyget mycket lättare att starta med jämfört med EasyStar och alla andra EPO/EPP-flyg. Sporrhjul är inte passligt för nybörjare. EPO/EPP-flyg beter sig som drakar i luften, minsta vind så beter det sig inte som ett flyg helt och hållet mer. Större flyg (trä?) och med lite annan tyngd så flyger mycket mer flyglikt. Vill du flyga eller har du flygintresse? :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Sen är ju frågan.. tänker du fastna i friggoträsket (EPP/EPO/osv) eller tänker du flyga nåt annat? Som tex träflyg? Metanolflyg? Bensinflyg? Se till att flyget har skevroder, sidoroder och höjdroder så du har ett flyg att lära dig flyga med. Det är lättare starta från marken med noshjul än handkasta. Men visst, det finns superenkla kastflyg också. Obs! Allt är lättare när man kan det. När jag tänker tillbaks så var första metanolflyget mycket lättare att starta med jämfört med EasyStar och alla andra EPO/EPP-flyg. Sporrhjul är inte passligt för nybörjare. EPO/EPP-flyg beter sig som drakar i luften, minsta vind så beter det sig inte som ett flyg helt och hållet mer. Större flyg (trä?) och med lite annan tyngd så flyger mycket mer flyglikt. Vill du flyga eller har du flygintresse? :-)
    Du får ursäkta Ålänningen, men i mitt synsätt tillhör ditt resonemang forntiden (1800-talet). Nutiden är el och moderna mtrl som tex epp/epo. Skall vi få nya som börjar med denna hobby måste vi inse att utvecklingen gått framåt mot nya bättre/andra material och nya moderna miljövänliga motorer + datorer och simulatorer i både iPhone och paddor. Att sträva bakåt och rekommendera forntid är i mina ögon helt fel.

    Däremot är det inget fel att hålla på med veteranflygplan i balsa med bränslelemotorer men inget man bör rekommendera till nybörjare.


    //R
    Senast redigerat av Balcke den 2017-04-19 klockan 07:07.

  8. #28

    Standard

    Ålänning och Balcke, det ena behöver inte utesluta det andra. Det är inte antingen eldrift eller metanol, man kan njuta av båda. Och det finns nya häftiga grejer i båda läger.

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Ålänning och Balcke, det ena behöver inte utesluta det andra. Det är inte antingen eldrift eller metanol, man kan njuta av båda. Och det finns nya häftiga grejer i båda läger.
    Exakt, men att rekommendera metanol och balsa till en nybörjare kan aldrig vara rätt 2017.

    //R

  10. #30

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Och det där med sidoroder - jag har sett en hel del modellflygare som flugit i massor av år som fortfarande bara flyger med högerspaken..... Det är först med 3D och inomhusflyg man riktigt lär sig att använda alla 4 kanalerna och det har man med sig även ut när man ska flyga CUB:en på ett vettigt sätt.
    Man måste ju börja någonstans och då är en vinge en jäkligt bra "simulator" - jag hade en Zagi och vissa av de nyare är nog inte alls sämre. - En vinge måste man flyga aktivt - den är inte självstabiliserande men jag har sett flera unga tämligen gröna piloter som haft ruskigt kul med den typen av plan. Liknande väldigt trevligt plan om man vill bygga av depronflak är "Bloody Micks" FUNBAT.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #31

    Standard

    Jag håller på att lära mig flyga med en bix3 från hobbyking. Men bygg först en liten 100g combat vinge i frigolit. Betydligt billigare och vansinnigt lätt att reparera vid markstötning. Den klarar av ganska avancerade krascher och om motorn skulle råka trilla av så fixar du det lätt med lite smältlim på 1 minut . Den kanske är lite svårare att flyga men när du bemästra den, kan du flyga det mesta som har vingar. Personligen tycker jag att 30 min med min lilla fina vinge på fältet, säkert skulle motsvara flera trögiga timmar vid en simulator 😁. Antingen bygger du den själv eller köper ett färdigt kit (med motor, esc, servon) för någon hundring på HK. Köp en liten armé med propellrar.

    Skickat från min Bluboo Maya Max via Tapatalk

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste nog få motsäga dig Micael att bara för att man kan flyga en 100 g Vinge så innebär inte detta att man kan flyga det mesta som har vingar. Men en början är det absolut . Även om en Vinge inte är mitt första förslag på nybörjarkärra.
    Roger

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Nackdelen med den flygande vingen som föreslogs är ett det kan vara lite svårare att se dess läge i luften än en traditionell modell med kropp och fena+stabilisator. Och så brukar flygande vingar vara ganska snabba vilket är en klar nackdel för en nybörjare där just tid att hinna med är en sak som är viktig i början, innan flygningen så att säga satt sig i ryggmärgen.
    Om det nu stämmer som Rcflight rekommenderar, att den där RC Factory Zorro combat vingen kan funka även för nybörjare, så kan den kanske passa för just för dig att lära dig på (eller inte...).
    EasyStar II eller likande modell är ett säkrare kort det tror jag de flesta håller med om.
    Jag lärde mig själv flyga för en herrans massa år sen men hade hjälp av en erfaren flygare. Det tog två helger innan jag flög själv med stöd av läraren, på ett hyfsat säkert sätt. Jag tror inte jag skulle ha kunnat lära mig helt på egen hand utan att ha havererat modellen några gånger (vilket jag nu slapp). På den tiden fanns i stort sett inga frigolitplan utan det var en större 150 cm spännvidd) balsaplan byggt från byggsats med glödstiftsmotor jag lärde mig på (Graupner Taxi hette modellen).
    Du vet nog själv bäst hur du tror du kan lyckas lära dig på en modell som kanske inte är så väl lämpad som nybörjarmodell, men om du inte är för ivrig och tar det väldigt försiktigt i början och verkligen går steg för steg kanske du kan lyckas lära dig på den flygande vingen eller rent av Tundran. Intresse, förståelse och fallenhet för att flyga spelar in så det är svårt att ge rekommendation så där generellt. Men för de flesta funkar nog beprövade enkla nybörjamodeller typ Multiplex EasyGlider II och motsvarande från andra tillverkare säkrast för att nå målet att kunna flyga själv inom rimlig tid.
    Det är väl inte hela världen om du väljer en modell som kanske är mindre lämplig som nybörjarmodell, du lär märka ganska omgående om du inte klarar av den. Och då får du skaffa nåt mer lämpligare plan helt enkelt.
    Skal bli intressant att se vilken modell du till sist väljer och varför.

    /Bo

  14. #34

    Standard

    Bra med mothugg. Skrev lite provocerande för att se respons 😁.

    Men jag tycker nog ändå en flygande vinge för några hundralappar är en mycket bra början än att dra ner bix3an som kostar betydligt mer, i en åker. Nu har jag kört och limmat fast motorn flera gånger i någon månad och var ut med bix3an och det gick strålande. Har lärt mig flyga skapligt bra, på ganska kort tid.

    Jag hade faktiskt en flight controller (naze32 dof10) till övers så den ena vingen kör jag faktiskt stabiliserad (på kul) och får snart en mini gps som ska på och då kan jag köra autonom flygning med den. Har även beställt en micro kamera/sändare till den, så då kanske har absolut världens minsta fpv plan på ca 170gram?

    Har även apm och fpv på Bix3:an men som sagt, jag leker mest med vingen för den är enkel och billig att reparera 😁

    Skickat från min Bluboo Maya Max via Tapatalk

  15. #35

    Standard

    Min erfarenhet är att de som verkligen flugit mycket simulator har mycket lätt för att flyga i verkligheten. Själv så är jag helt självlärd och första krashen kom när jag flugit ganska många gånger, det var helt enkelt att jag blev lite för självsäker. Glöm inte stänga av zoom funktionen i simulatorn, annars får du inte rätt respekt för avstånd och du kommer att krasha!

    Det är väldigt mycket värt att få hjälp med att trimma in flygplanet, alla flygplan i simulatorn är perfekt intrimmade. Det underlättar om planet är det i verkligheten också de första gångerna du skall flyga själv!

    Se till så att det inte blåser när du skall flyga Tundran första gången, åk till något ställe där det finns MYCKET mer plats än en fotbollsplan också de första gångerna. Tundran går senare att flyga på en yta som är rejält mycket mindre än en fotbollsplan. En AXN Floater jet är inte lämplig för en så liten yta då den tappar höjd långsamt och är ungefär dubbelt så snabb som en Tunda eller Funcub.

    På ett riktigt modellflygfält eller annan yta med rak inflygning så är en AXN Floater jet mycket lättflugen efter att den är intrimmad.

    Jörgen

  16. #36

    Standard

    Ja kommer nog köra på med min AXN Floater en stund till men är ändå sugen på ett till plan,
    men vill nog kanske ha ett plan som går sakta isåfall
    Funman planet är det ett långsamt flygande plan eller??
    samma gäller Zorro vingen går den att flyga sakta med??
    vingen är ju smidig just därför att den kostar lite och är lätt att laga.

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Funman är inte så speciellt långsam men har av det jag sett ändå fungerat bra som nybörjarkärra i det lite mindre formatet. Mycket tåligare än Tundran om du gör dumheter - vilket de flesta nybörjare brukar göra.
    Roger

  18. #38

    Standard

    Va va! Va säger ni om metanol- och träflyg? :-D

    Alla kanske inte vill hålla på med dessa småflyg? Mitt första flyg var en Thunder Tiger Trainer 60 (1850 mm vingspann med OS 60 metanolare). Heeeeelt annan nivå än dagens EPP-flyg. Svårt? Näh. Men jag var 30+ och ville inte ha ett litet frigolitflyg.

    För mig är insidan också intressant, jag tänkte att det finns en chans att nybörjare också kan tycka det. Dvs inte proppfullt med skumplast utan verkligen spryglar, pinnar och grejer, vad nu allt heter. Närmare verkligheten. De flygintresserade kan tycka det är intressant, de som bara vill ploja och flyga dont give a flying f--k. Ladda, flyga, krascha, skratta, köpa nytt/limma, ladda osv...

    Det är som med mycket annat. Som tex fullsize bilar. Vissa gillar nya bilar och vill inte ha att göra med 5 år gamla härkar med gammal teknik. Andra vill ha en äldre maskulin bil med charm och personlighet som man vill ta hand om i lugn takt och lära känna samt köra och kunna. Hur svårt är det att flyga ett EPP-flyg efter några ggr. =) Utmaningen försvinner snabbt. Vissa vill ha utmaningar. Men på tio år verkar det ha ändrat. För tio år sedan flög väldigt få EPP-flyg och el.

    Alla nybörjare är inte 15 bast som endast känner till elscootrar, utan kan även vara 50+ och gilla förbränningsmotorer men vill lära sig flyga på bästa sätt och frågar här.

    Åter till ämnet... jag rekommenderar att skaffa lite av varje vartefter så du hittar det du gillar. Prova en vinge (dom flyger lite olika). Prova ett högvingat noshjulsflyg (långsamflygande, lätta att starta och landa, snälla flygegenskaper, inga överraskningar). Prova lågvingat sporrhjulsflyg (lite mer utmaning vid start och landning, lite mer fart oftast). Pratar EPP-flyg, men det är samma med större flyg.

    Det är en sak att gilla att titta på ett flyg och att flyga det. Du kanske inte gillar vingars utseende, men roliga att flyga? Ja det är dom (en ack enligt mig). Är du flygintresserad kan det vara kul att starta och landa som ett flyg samt taxa. Men det kanske är ute med hjul på flyg idag? Inte bara kasta iväg, yla runt, landa rakt ner i höga gräset. Alla är olika.

    Jag har flugit högvingade, lågvingade och midvingade EPP-flyg. Nosmotor, skjutande motor och tvåmotorigt. Det som var absolut bästflygande vad gäller nybörjarkärra av alla var en E-starter. https://i.ytimg.com/vi/qLFdhnyJG5E/hqdefault.jpg Gammal men gjorde precis som man ville, det gör inte EasyStar II, den har dihedral wings. Nu säger jag inte att just det flyget är bäst, det är säkert 10 år gammalt, fanns väl före 2.4GHz kom. :-D Då när alla flög metanol. Men det liknar Funman.

    Du lär nog veta vad du gillar. Vad du vill ha. Vart detta är på väg, om det blir en hobby eller bara ploj. Övergående eller bestående i decennier. Jag har flugit en hel del flyg och det är stor skillnad att flyga en lätt flaxig EPP-kärra jämfört med en tyngre stabil styv träkärra (el, metanol, bensin). Den dagen du tycker att EPP-flygandet är trist och detta med flygande inte var nåt, sluta inte, gå till nästa nivå, du missar ju det roliga. :-D Tycker jag.

    Jag tycker fortfarande det är lite slött att det daltas med nybörjare idag att de ska skaffa det absolut minst krävande som finns som tex EPP-elflyg gärna med gyro och som helst kan starta, flyga och landa själv samtidigt som man filmar med mobilen och pratar med polarna medans grillen värms med en öl i handen... jämfört med att ha koll på flyget, veta vad rodrena gör, kunna tänka hur man undviker stall, kunna CG och allt och vara säker på vad som ska göras vid start för att man är påläst och flugit simulator och sedan flyger flyget dit man vill ... och råkar kanske landa lite dåligt första gången för att man är nybörjare där målet varit att verkligen känna att man kan fara hem med flyget helt.

    :-D Skrev av mig lite. RC-flyg är skoj!!! Går du fel väg blir det tråkigt fort. Jag, som vissa andra, upplever att hobbyn är otroligt mycket roligare om man är fler. Oavsett alla flyger små EPP-flyg eller nåt större. Så flyg på RC-fält med andra, askul!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Säker mångas "sanningar" i Ålänningens senaste inlägg men jag måste protestera lite mot generaliseringen av "skumvåfflor". Numera finns det EPO-kärror som är mycket styva i konstruktionen och påminner mycket om konventionellt byggda kärror i flygegenskaperna och de kan dessutom vara både stora och relativt tunga så skillnaden flygmässigt mellan välbyggda skumvåfflor och motsvarande konventionellt byggda kärror behöver inte vara speciellt stor.
    Men även jag är nog av åsikten att man gärna skall börja med en kärra som man kan markstarta och som är hyggligt konventionell i uppbyggnad och utseende och där tycker jag att föreslagna Funman passar in bra om man är på jakt efter nåt lite mindre.
    Roger

  20. #40
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej igen,
    Om du vill ha en lite mindre vinge så verkar Bonzai från Hobbyking vara populär.
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...600mm-arf.html

    Denna motor passar bra till vingen: http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/e...3-1560rpmv-2s/

    Fartreglage kan du köpa från HK eller MBS:
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...ec-2-3s-v.html
    http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-12abec/

    2 st servon behöver du:
    HK: https://hobbyking.com/en_us/turnigyt...0sec-4-4g.html
    MBS: http://www.mbs-rcmodels.se/servon/em...g-cm-digitalt/

    Och så batterier:
    HK: Jag hittade inga lämpliga i deras EU-lager.
    MBS: http://www.mbs-rcmodels.se/lipo/gens...50mah-25c-50c/
    IABRC: http://iabrc.com/index.php?route=pro...product_id=331

    Sedan behöver du propellrar (köp flera (kanske 5st) för de går åt i början): http://www.mbs-rcmodels.se/propellra...x6tum-18x15cm/

    Så behöver du en batterikontakt till fartreglaget: http://www.mbs-rcmodels.se/kontakter...-kontakt-hane/
    Och samma kontakt till din laddare.

    Om du inte har någon laddare så kan jag tipsa om en bra, prisvärd sådan (jag har den själv): http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-o...1-18v-230v-in/

    Jag tror att jag fick med allt. Du kanske behöver servosladdsförlängare (http://www.mbs-rcmodels.se/kablar-se...-jr-kontakter/) men tror inte det.

    Jag flyger själv med motorn från MBS och ackar från iabrc.

    Du kommer att få en vinge som väger lite och därför flyger lugnt. Den är lite mer vindkänslig än Zorron så flyg bara när det blåser lite (<3m/s). Sedan blir den mycket tystare än Zorron.

    Lycka till med vad du än väljer
    Senast redigerat av JonasH den 2017-04-22 klockan 03:32.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •