Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Första plan

  1. #41
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Va va! Va säger ni om metanol- och träflyg? :-D

    Alla kanske inte vill hålla på med dessa småflyg? Mitt första flyg var en Thunder Tiger Trainer 60 (1850 mm vingspann med OS 60 metanolare). Heeeeelt annan nivå än dagens EPP-flyg. Svårt? Näh. Men jag var 30+ och ville inte ha ett litet frigolitflyg.

    För mig är insidan också intressant, jag tänkte att det finns en chans att nybörjare också kan tycka det. Dvs inte proppfullt med skumplast utan verkligen spryglar, pinnar och grejer, vad nu allt heter. Närmare verkligheten. De flygintresserade kan tycka det är intressant, de som bara vill ploja och flyga dont give a flying f--k. Ladda, flyga, krascha, skratta, köpa nytt/limma, ladda osv...

    Det är som med mycket annat. Som tex fullsize bilar. Vissa gillar nya bilar och vill inte ha att göra med 5 år gamla härkar med gammal teknik. Andra vill ha en äldre maskulin bil med charm och personlighet som man vill ta hand om i lugn takt och lära känna samt köra och kunna. Hur svårt är det att flyga ett EPP-flyg efter några ggr. =) Utmaningen försvinner snabbt. Vissa vill ha utmaningar. Men på tio år verkar det ha ändrat. För tio år sedan flög väldigt få EPP-flyg och el.

    Alla nybörjare är inte 15 bast som endast känner till elscootrar, utan kan även vara 50+ och gilla förbränningsmotorer men vill lära sig flyga på bästa sätt och frågar här.

    Åter till ämnet... jag rekommenderar att skaffa lite av varje vartefter så du hittar det du gillar. Prova en vinge (dom flyger lite olika). Prova ett högvingat noshjulsflyg (långsamflygande, lätta att starta och landa, snälla flygegenskaper, inga överraskningar). Prova lågvingat sporrhjulsflyg (lite mer utmaning vid start och landning, lite mer fart oftast). Pratar EPP-flyg, men det är samma med större flyg.

    Det är en sak att gilla att titta på ett flyg och att flyga det. Du kanske inte gillar vingars utseende, men roliga att flyga? Ja det är dom (en ack enligt mig). Är du flygintresserad kan det vara kul att starta och landa som ett flyg samt taxa. Men det kanske är ute med hjul på flyg idag? Inte bara kasta iväg, yla runt, landa rakt ner i höga gräset. Alla är olika.

    Jag har flugit högvingade, lågvingade och midvingade EPP-flyg. Nosmotor, skjutande motor och tvåmotorigt. Det som var absolut bästflygande vad gäller nybörjarkärra av alla var en E-starter. https://i.ytimg.com/vi/qLFdhnyJG5E/hqdefault.jpg Gammal men gjorde precis som man ville, det gör inte EasyStar II, den har dihedral wings. Nu säger jag inte att just det flyget är bäst, det är säkert 10 år gammalt, fanns väl före 2.4GHz kom. :-D Då när alla flög metanol. Men det liknar Funman.

    Du lär nog veta vad du gillar. Vad du vill ha. Vart detta är på väg, om det blir en hobby eller bara ploj. Övergående eller bestående i decennier. Jag har flugit en hel del flyg och det är stor skillnad att flyga en lätt flaxig EPP-kärra jämfört med en tyngre stabil styv träkärra (el, metanol, bensin). Den dagen du tycker att EPP-flygandet är trist och detta med flygande inte var nåt, sluta inte, gå till nästa nivå, du missar ju det roliga. :-D Tycker jag.

    Jag tycker fortfarande det är lite slött att det daltas med nybörjare idag att de ska skaffa det absolut minst krävande som finns som tex EPP-elflyg gärna med gyro och som helst kan starta, flyga och landa själv samtidigt som man filmar med mobilen och pratar med polarna medans grillen värms med en öl i handen... jämfört med att ha koll på flyget, veta vad rodrena gör, kunna tänka hur man undviker stall, kunna CG och allt och vara säker på vad som ska göras vid start för att man är påläst och flugit simulator och sedan flyger flyget dit man vill ... och råkar kanske landa lite dåligt första gången för att man är nybörjare där målet varit att verkligen känna att man kan fara hem med flyget helt.

    :-D Skrev av mig lite. RC-flyg är skoj!!! Går du fel väg blir det tråkigt fort. Jag, som vissa andra, upplever att hobbyn är otroligt mycket roligare om man är fler. Oavsett alla flyger små EPP-flyg eller nåt större. Så flyg på RC-fält med andra, askul!
    Mycket negativitet riktat mot "skum" flyg...
    Jag är "skolflyg-lärare" i klubben och vi kör med 2st MPX mentor, en relativt stor modell, styv med ordentlig massa, så att den ändå tål lite vind. Jag brukar även ta med min egen MPX Funcub och låta elever testflyga den. Jag tycker personligen att EPO/EPP flygplanen av de lite "seriösare" slagen är der bästa för nybörjare, lätta att laga om olyckan är framme och mycket stryktåligare än trä trainers, Calmato etc. Både mot krasher men även men även mot transportskador...

    När nybörjare frågar mig vilket plan jag rekommenderar så tipsar jag allt som oftast om MPX funcub, just för att den är lagom storlek, stryktålig, lätt att flyga, men ändå går att busflyga med om man så vill.

    Just my 2 cents, lycka till i valet

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Säker mångas "sanningar" i Ålänningens senaste inlägg men jag måste protestera lite mot generaliseringen av "skumvåfflor". Numera finns det EPO-kärror som är mycket styva i konstruktionen och påminner mycket om konventionellt byggda kärror i flygegenskaperna och de kan dessutom vara både stora och relativt tunga så skillnaden flygmässigt mellan välbyggda skumvåfflor och motsvarande konventionellt byggda kärror behöver inte vara speciellt stor.
    Justja, jag har ju en tyngre HK EPP-DC-3 som väger in på 2250 g men den är för liten och snabb för att vara jämförbar med större träflyg. Dåligt exempel iofs. Jag har även en 3,2 kg EPO-kärra, en Bormatec Maja, men det är ett UAV-flyg och den är för tung för sitt bästa den med. Dom ska väga LITE för sin storlek och det ska blåsa NOLL. =) Då flyger EPO/EPP sjukt bra, det måste jag hålla med om.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Mycket negativitet riktat mot "skum" flyg...
    :-P

    Kommer bli skitbra när så många härjar på om hur bra och dåligt allt är, med en massa förslag, trådskaparen kommer välja rätt för sitt behov. :-D

    MPX Funcub förslogs väldigt ofta förut att vara en bra nybörjarkärra, säkert kort. Är bra än idag. Multplex är gjord av Elapor och är tysk kvalitet som håller sjukt bra. Trevlig att dona med. Dyrare, men BRA! Större än E-starter och vad nu den andra hette. Stort är bra. Stabilare, syns bättre, mer vindtåligt, osv. Hade glömt bort denna kärra. Absolut, denna är helt klart bästa valet i denna tråd hittills. Men glöm inte bort simulatorn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast Funcub har i vart fall tidigare haft problem med bl a motorfästet och landställen - "klassiska" problem för många Multiplex-kärror, tyvärr. Vad jag syftade på med "större och tyngre" var inte överviktiga EPO-kärror utan kärror i något större format och som faktiskt kan vara väldigt likartade konventionella kärror när det gäller flygegenskaper. Jag är inte överdrivet förtjust i EPP-flak i 1 m-klassen men "riktiga" EPO-kärror (Multiplex kallar sitt material Elapor) i lite större storlek kan vara utmärkta flygmaskiner. T ex gillar jag Parkzone Sport Cub (den större) och den maskinen är nog den jag skulle behålla längst om jag tvingades minska mitt flygplans-förråd. Liksom Parkzone T-28 Trojan. Men sånt beror ju på hur man ser på flygandet - det är ju trots allt inga 3D-kärra så de som gillar den typen av flygning skulle nog skippa båda dessa kärror. Däremot väljer jag Sport Cub "alla dagar i veckan" före t ex Funcub - och av det jag sett av Tundra så borde den också ligga högt i topplistan för de som kan flyga och vill ha en kul "buskflyg-kärra". Men det finns många andra exempel på mycket bra EPO-flygmaskiner.
    Roger

  5. #45

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tycker det är skönt att det är bra drag i diskussionen med spridda åsikter. Jag vänder mig dock lite emot att bli kategorisk och avfärda plan helt baserat på material. Det påminner lite om ett cykelforum där man pratar om alu, stål eller kolfiberramar när det i blindtester visat sig att ingen märker nån skillnad.

    Jag har flugit balsaplan, depron, glasfiber, epp, elapor. Balsa är det jag gillar bäst att flyga då det är spänstigt och lätt. Men det är så förbaskat ömtåligt hemma och i bilen och på ryggen och om man klantar till landningen. Glasfiber är grymt på hanget i hård vind. Men det blir skrot vid en krash.

    Skulle Bixler vara det enda plan jag provat i skum skulle jag avsky det. Men Funglider som också är i foam flyger briljant, liksom Dream-Flights lilla Alula.

    En bra möjlighet att bilda sig en uppfattning om just Multiplex flygetyg är deras egen simulator som dessutom är gratis i basversionen (med köpversionen får man lite väder och fler flygfält så det är inget måste direkt).
    Länk: https://www.multiplex-rc.de/service/.../software.html

    Av de plan jag själv provat - FunMan, Easy Star 2, Funcub och Funglider beter de sig ungefär som i verkligheten. Min Heron har jag inte hunnit få upp i luften.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tjusningen med modellflyg är för mig att vara med i en klubb,ha tillgång till ett klubbfält med banor, bygga mina flygplan själv (inte köpa) och starta planen från marken...
    Är man nybörjare och vill "lära sig flyga" så är klubbtillhörighet ett måste! Att bara vara ensam och flyga på små öppna ytor som fotbollsplaner med små elkärror gör inte att man stannar länge i hobbyn.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06180.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	167,0 KB 
Id:	62492   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160803_101031.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	156,7 KB 
Id:	62493   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	GEE BEE R-1 snett framifrån 3.JPG 
Visningar:	103 
Storlek:	158,0 KB 
Id:	62494   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07217.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	62495   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC03958.JPG 
Visningar:	100 
Storlek:	31,3 KB 
Id:	62496  


  7. #47

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jaka,
    Att vara med i en klubb eller åtminstone träffa likasinnade och flyga lite tillsammans, snacka modellflyg (och annat) har alltid varit kul för mig också, men jag vet en del som vill hålla på mer för sig själv. Men de kan ändå ha ett genuint intresse för RC flyg.
    Många bor ju en bit från närmaste klubb så det kan rent praktiskt bli svårt ibland att delta i klubbgemenskapen rent fysiskt.
    Förr (jag började med radioflyg ca 1973) var i stort sett alla modellflygare som jag kände med i en klubb, men idag ser det annorlunda ut och många vill nog prova på en radiostyrd farkost utan att för den skull vara med i en klubb. De som fastnar för vårt lilla hörn av hobbyvärlden söker sig nog så småningom till likasinnade, klubb eller annan lösare samling av folk som har samma intresse.
    Att bara ha en samlingspunkt som RCFF-forumet kan räcka för en del, inte ens nödvändigtvis medlemskap i RCFF även om det är bra om RC flygare går med som medlem. En del tycker mer om att sitta hemma och bygga, andra gillar själva flygningen mest och kanske är mer utåtriktade. Har man väl tagit steget att bli medlem i en klubb tror jag dock att chansen att bli kvar i hobbyn kan vara något större än att man är mer solo i sitt hobbyutövande.
    Men jag tror nog folk med intresse blir kvar i hobbyn ändå oavsett om de är med i en klubb eller ej.
    Ibland kan man också behöva ta en timeout och odla andra intressen, men ofta kommer vi tillbaka till vår hobby när vi får suget igen.

    /Bo

  8. #48

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Hejsan,
    Inte den flashigaste kärran kanske, men denna Red Dragon är vad jag menar ganska enkel att manövrera och att hålla inom ytan av fotbollsplan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dragon.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	68,5 KB 
Id:	62826
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  9. #49


    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    8
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Skulle vilja rekomendera E-Flite Apprentice som först plan.
    Håller själv på att lära mig flyga på ett sådant,mycket lättfluget,har gyro rätar upp sig själv om man flippar över gearknappen på radion(måste vara Spektrum).Allt följer med i köpet utom sändare.
    Vara med i en klubb är nog ett måste för att få hjälp och stöd.

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och t o m sändare följer med i köpet av en Apprentice - om man väljer ett sånt paket. Mycket trevlig nybörjarkärra som besparar nybörjaren en hel del reparationsarbete.
    Roger

  11. #51

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej på er alla flygare

    skit samma vad kärran är tillverkad av

    väl i luften så kan i alla fall inte jag se skillnad på materialvalet om man dundrar fram i några hundra knyck

    huvudsaken är att man har kuuuul

    mvh

  12. #52

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    skit samma vad kärran är tillverkad av

    väl i luften så kan i alla fall inte jag se skillnad på materialvalet om man dundrar fram i några hundra knyck

    huvudsaken är att man har kuuuul
    Det är viss skillnad mellan folk och folk här, hoppas jag du förstår.

    Typ 1: Vissa vill mest flyga.
    De vill köpa en låda, packa upp, ladda, flyga. Woho skoj röja nöje! Slit och släng. Utövare. Användare. EPO-kärror. BNF/PNF. ARF tar för länge. Metanol är kladdigt. Bensin låter. Allt över 1 m är för stort. Får inte kosta. HobbyKing is king!

    Typ 2: Vissa vill mest bygga.
    Köpa en låda (kit, kanske ARF okej då). Bygga själv, skapa, utveckla, detaljer, limma, måla, såga, fila, slipa, förbättra. Hanterar försiktigt. Hobbyist! Flygintresserad. Spanter framför skum. Gärna helst skala. Trä eller nåt liknande. Pilotgubbe i flyget. Större kärror är häftigt. Det får ta tid att få det snyggt, för man ska se på flyget på marken också. Prydnad när man inte flyger. Metanol och bensinmotorer låter som det ska göra. El är lite lamt, men okej då. Tycker det är väldigt kul att pynja!

    Och ja, det finns blandat däremellan...

    Varför köper folk en massa olika riktiga bilar? Det räcker ju med en sort... Köp, tanka, kör. Varför krångla? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #53

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    mitt inlägg var mest på skämt

    har både skum och balsa (stickor o strån) i hangaren

    men med tanke på att de vindstilla dagarna börjar bli lätträknade så övergår min hangar till snabbare och tyngre kärror tyvärr

    bygga däremot får jag se fram emot om jag en dag blir pensionär och får lite tid över :-)

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När man blir pensionär så vill man flyga mycket så länge som hälsan står en bi så gärna skumvåfflor - och dom finns numera i betydligt större storlek än 1 m...
    Roger - pensionär

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •