Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Första plan

  1. #1

    Standard Första plan

    Vad tror ni om detta plan till en nybörjare som ej flugit förr
    https://hobbyking.com/en_us/durafly-...300mm-pnf.html


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Perfekt

  3. #3

    Standard

    Absolut! Men du måste kunna flyga i simulator före (inklusive landningar från bägge håll), många ggr, utan att krascha. Sen är du redo för Tundran. Snyggt är det också. Flyg är inte som RC-bilar då du drar av gasen och tar en paus. När du har tagit väder med flyget SKA du flyga och du MÅSTE landa. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    little_fraz,
    Den Tundramodellen ser ut att bli bra den, som första nybörjarkärra, om du tar hjälp an någon flygkunnig i början. Det finns andra bra nybörjarplan också men gillar du den Tundramaskinen så slå till.
    Lite mer info om modellen:
    https://www.rcgroups.com/forums/show...dra-PNF-Review

    Annars är Multiplex EasyGlider ett bra plan att starta sina flygäventyr med. Då kan du kasta planet (utan att köra motorn) de första stapplande flygförsöken, gärna från en kulle med svagt sluttande gärde med gräs så ev. markkänningar i början blir mjuka.
    Multiplex EasyGlider finns nu i ännu bättre version 4. Exempel var man kan läsa mer om den och ev. köpa den:
    https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35088
    Finns även i mer komplett version med motor, fartreglage och servon:
    https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35087
    Hemsida:
    https://www.multiplex-rc.de/produkte...r-easyglider-4

    Har du funderat vilken radio du vill ha? Eller du kanske har en radio redan?

    Lycka till med flygningen sen!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-04-17 klockan 13:38.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Har du hjälp funkar Tundran. Det är tveklöst ett välflygande plan.

    Utan hjälp - Easy Star med motor "bak". Med motor och propeller i nosen blir det mycket skador när man kör ner i marken och
    det slipper man då. Den är stabil men inte alltför tråkig. Den finns att köpa i en "Reciever Ready" version så kan du själv välja radio. Den är också gjord för att lätt plockas isär. Jag har sålt min nu men om barnen visar nytt intresse är det ett givet "omköp".

    Det är svårare än man tror att markstarta ett plan och att flyga något som inte är självstabilt så simulator är verkligen att rekommendera.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Håller med KristofferR.
    En Multiplex EasyStar II med motorn bak är nog vettigast om du skall lära dig på egen hand.
    Finns i Ready for Radio (RR) version med motor, fartreglage och servon. Skevroderservon kan du köpa till extra.

    /Bo

  7. #7

    Standard

    Radio har jag redan en spektrum dx6i. Har simulator redan också Phoenix 4 nu uppgraderad till 5. 5
    Hade tänkt lära mig flyga lite själv på fotbollsplanen vi har här bredvid. Tror ni en tundra kommer bli för svår?? Kommer givetvis inte försöka flyga då det blåser ute, utan mest lugna kvällar.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det varierar vilken fallenhet man har, en del lär sig ganska fort en del tar det längre tid för.
    Nackdelen med Tundran är att den har motorn i nosen, och stå på nosen får du räkna med att du kommer att göra i början med Tundran om du skall lära dig på den modellen. Krökt propelleraxel, lossad motor ur motorfästet, propellrar som går av är sånt du kan råka ut för. Men en EasyStar II med motorn bak slipper du den problematiken.
    Jag förstår att du nog tycker att Tundran kan vara läcker men jag tror faktiskt du kommer att ha större chans att lyckas med t ex först en EasyStar II och sen en Tundra.
    Visserligen kan du ära dig till en viss gräns i simulatorn men i verkligheten tenderar allt att bli lite annorlunda och upplevas gå ganska snabbt. När du skall göra de första skutten finns helt enkelt inte så mycket tid att tänka, allt sker ganska fort när du väl är uppe i luften, och det är lätt det blir överbelastning i hjärnkontoret i början och du inte hinner med att styra korrekt.

    /Bo

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag har en Tundra och har flugit den på en fotbollsplan och det är nog inte att rekommendera. Tundran behöver mer utrymme tycker jag, speciellt om du är nybörjare. Och inte helt lätt att flyga i början. Jag tycker att du ska ska skaffa en elseglare av ngt slag, tex EasyGlidern. Det finns många andra fabrikat och prisklasser och köp ngt enkelt för du kommer att krascha och limma mycket i början. Funman är också ett bra alternativ tycker jag.
    Jag hade kontaktat klubben ni har i Luleå för att prova på hur den är. Gillar du den så bli medlem. Du kommer att få mycket hjälp där är jag helt säker på.

    Lycka till!

    Edit: Tundran är ett fantastiskt plan som flyger mycket bra och om du köper det bör du få hjälp i början.

  10. #10

    Standard

    Får du hjälp kan du gå på metanol-träflyg med en gång. Förr klarade de flesta vanliga RC-flygarnybörjare av att börja med såna flyg, finns ingen orsak till att dagens nybörjare måste börja med det absolut mest simulatorbefriande flyget som finns. =) Om man inte gillar/kan datorer och vägrar flyga simulator helt eller ens lite grand, så kan en EasyStar vara lämplig som först flyg, för du kommer krascha stup i kvarten och det flyget klarar mycket, haft ett sånt. Men med för svag motor som ibland föreslås användas så är det mycket mer svårfluget än en metanol-trainer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Jag har ett AXN Floater sen tidigare som jag varit upp i luften med 2ggr kanske,
    köpte det beggat men tyvärr så har det gått sönder litegrann (krasch)
    det ska dock tilläggas att jag provade flyga det innan jag ens testat flyga i simulator och gick bra första svängen =).
    Men har kört simulator i ett år nu ungefär,
    det var lite därför jag tänkte beställa mig ett tundra plan då kan jag beställa dom reservdelar som jag behöver till AXN planet också, lite delade meningar om val av plan, fick tips av några andra att helt skippa planen med skutande motor och gå direkt på funCub eller liknande plan med landningsställ och motorn fram, finns det nåt annat plan som är lättfluget ska helst finnas att köpa på hobbyking.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med JonasH att du skall avvakta med Tundran till dess du kan flyga riktigt och starta och landa utan problem för det är trots allt en kärra som skall flygas och ingen direkt nybörjarkärra- och den är inte heller byggd för att klara nybörjarens alla misstag. Dessutom är konstruktionen med bl a kontaktsystemet mellan vinge och kropp inte "idiot-säkert" utan det är bra om man har erfarenhet och kan kolla eller modifiera detta. Vi har flera exempel på dålig kontakt i detta kontaktsystem. För den som kan flyga är det dock en rolig kärra med tämligen extrema STOL-egenskaper via de väldigt effektiva klaffarna men klaffar är också nåt man som absolut nybörjare bör undvika - det är bara ytterligare en sak att tänka på. Och har du kraschat med en AxnFloater så lär du garanterat göra detta med en Tundra och då blir det mera svårreparerat.
    Vill du ha en lite mindre men tålig kärra som trots allt ser ut ungefär som ett motorplan så är Funman mycket bättre och den kan du utan alltför stora risker träna starter och landningar med och säkert också på en fotbollsplan.
    Slutligen - eftersom du har en klubb på orten så är nog det bästa tipset att besöka dom och få lite handgripliga råd på plats.
    Roger

  13. #13

    Standard

    absolut ska kontakta min lokala klubb.
    men hade varit fint att ha ett plan och bara gå ner till fotbollsplanen och öva flyga.
    som sagt kraschen var innan jag testat simulator ens,
    men får kanske tänka om igen isåfall ska kolla lite närmare på funman planet.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, undvik Tundran som inte är nån nybörjar-kärra trots ett snällt utseende. Jättetrevlig när man kan flyga men detta att kunna flyga är nog å andra sidan en förutsättning. Jag har personligen an annan kärra som fanns lite före Tundran nämligen Parkzone Sport Cub - http://www.mft.nu/?ProdID=356112
    En mycket snäll kärra och i det utförande som jag länkat till har den dessutom en Spektrum-mottagare med inbyggd stabilisering vilket säkert är bra för en nybörjare - men även bra när man är mera kunnig men vill ha en lite stabilare kärra när det blåser. Ingen kunskap dock om hur väl den motstår en nybörjares misshandel eftersom min trots ett par, tre års flitig användning inte varit med om nåt dramatiskt. Påminner lite om Tundran även i flygegenskaperna men jag tror faktisk att denna är ännu mera förlåtande - kanske för att den är lättare. Och det är en av de få kärror jag personligen skulle behålla om jag var tvungen att göra mig av med alla utom 2-3 st...
    Men jag är rätt övertygad om att en Funman klarar misshandel mycket bättre efter att ha sett en sån på fältet under flera år och även med nybörjare bakom spakarna..
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av little_fraz Visa inlägg
    finns det nåt annat plan som är lättfluget ska helst finnas att köpa på hobbyking.
    Kolla på denna, gjord i epp och därmed hur tålig som helst.

    https://hobbyking.com/en_us/sport-ki...805mm-pnf.html

    //Rickard

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Både Funman och Easy Star fyller en fotbollsplan rätt lätt. Haft båda. På "min"plan träffade jag en annan flygare för ett par månader sedan, han flög en Hobbyking Breeze 1400. Nu var han iofs skicklig nog att klämma ett aerobaticprogram på låg höjd men det planet flög mycket fint

    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...400mm-pnf.html

    Men.... om du behöver delar, köp en till AXN och nöt ut dem....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  17. #17

    Standard

    ringde till RCFlight idag och han rekomenderade mig att köpa denna
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3720
    funkade bra att även ha på mindre ytor.
    kollade på lite videor och det såg faktiskt lite roligt ut.
    hur är dessa att flyga??
    om man bemästrar en sån kan man gå på ett lite svårare plan efter denna då eller??

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vingar är roliga men kan vara vädligt kittliga och inte alls självstabiliserande som man vill ha i en förstakärra.

    AXN Glider, Bixler 1.1 eller Multiplex Easyglider är absolut att rekommendera för nybörjare. Handstartade, buklandar på alla underlag, propeller och motor är skyddat, frigoliten tål en massa stryk, lagas med lite tejp och smältlim, självstabiliserande och behagliga att flyga även för erfarna piloter.

    Skulle absolut föreslå en sådan som förstamodell

    Min första var en Bixler, och nu har jag byggt en ny Bixler till fästmön för att hon ska komma igång på säsongen. Kan flyga busigt om man drar på, men är mycket snälla och flyter ner på lågfart.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19

    Standard

    Ett AXN glider plan har jag redan tyvärr lite trasig så kanske beställer delar till det, men grejen med det planet är väl att det behöver lite mer plats än en fotbollsplan,
    en flygande vinge hörde jag skulle vara ganska vind tålig och gå bra att flyga på mindre fält med.
    sen är den väl väldigt krasch tålig också =)
    frågan är bara om man kan hantera en vinge kan man då hantera en "hobbyking Tundra" som nästa plan eller vad tror ni??

  20. #20

    Standard

    Jag började för 2 år sedan med en Bixler 2 efter lite simulator träning. När jag kände att jag med full kontroll varje gång kunde landa min Bixler inom 5 m från mig själv gick jag vidare till ett svårare plan. Fortsatte ändå att flyga med min Bixler och satte på servon till flapsen i syfte att lära mig hur flaps fungerar i praktiken.

    Nu cirka 5-6 plan senare av olika typer (WarBird, Sport, 3D) känner jag att jag vill ha en Tundra.

    //Rickard

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •