Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: "Svullet" 7.4v batteri som legat orört, vad göra?

  1. #1

    Standard "Svullet" 7.4v batteri som legat orört, vad göra?

    Tänkte ta med grabben ner till sjön och köra lite med RC-båten imorgon så skulle ladda batterierna som legat oanvända ett par månader nu över vintern. Ena batteriet, ett 7.4v 2500mah kändes lite svullet på plasten, som att det är luft inuti.
    När jag skulle plugga in det i laddaren så blinkade bara den röda lampan. Kunde ladda de andra batteriern av samma modell utan problem.
    Det är standardladdare som medföljde RC-båten.

    Är bara att kassera batteriet antar jag? Känns lite läskigt också. Väldigt okunnig på batterier och el i övrigt.
    Känner att jag nu vill införskaffa en brandsäker förvaringsbox för batterierna ifall nu något skulle hända. Någon som har tips på en billig prisvärd sådan?

    Ett sådant batteri är det: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	m7qosFXLgHibDhbnf9wkV9g.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	12,1 KB 
Id:	62490

  2. #2

    Standard

    Nu efter att ha läst lite mer trådar om förvaring och handhavande av LiPo-batterier så kommer dem INTE få sova inomhus framöver iaf, kanske i en skottkärra i garaget men där kan tempen gå ner till 5grader.
    Nästan så man vill lägga upp alla RC-grejer på Blocket av ren nojja =P

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Lägg dem i en lerkruka om du har en. Batterierna är relativt ofarliga vid förvaring. Det är vid felaktig laddning det kan gå fel. Och om de kortsluts.

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Det finns olika sorters laddpåsar som du kan förvara och ladda dina batterier i. Kolla lite längre ner på denna sida för några olika modeller: http://www.mbs-rcmodels.se/laddare-och-tillbehor/

  5. #5

    Standard

    Tack JonasH.
    Har satt dem i någorlunda säkert förvar i Garaget tills vidare i en skottkärra samt ett "lock". Det där med lerkruka lät smart.

    Hittade denna, (http://www.jula.se/catalog/hem-och-h...askrin-440113/) att ha dem i denna i garaget borde väl vara någorlunda tryggt iaf? Samt att bara ladda batterierna innan man ska använda dem och sedan förvara dem i någorlunda urladdat skick?

    Vad kan ha hänt med detta batteri då tro? Är inte jättesvullet men man märker av att det är lite större och "mjukare" än de andra. Vet att jag körde slut på ett batteri i höstas som jag sedan inte laddade upp efter det utan tänkte att det är bättre att förvara det så än helt fullt.

    Läste om att man skulle lägga dem i saltvatten innan. Hur mycket salt behövs det för tex en hink? Bara att hälla ut vattnet på gräsmattan sen?

  6. #6
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Derb Visa inlägg
    Tack JonasH.
    Har satt dem i någorlunda säkert förvar i Garaget tills vidare i en skottkärra samt ett "lock". Det där med lerkruka lät smart.

    Hittade denna, (http://www.jula.se/catalog/hem-och-h...askrin-440113/) att ha dem i denna i garaget borde väl vara någorlunda tryggt iaf? Samt att bara ladda batterierna innan man ska använda dem och sedan förvara dem i någorlunda urladdat skick?

    Vad kan ha hänt med detta batteri då tro? Är inte jättesvullet men man märker av att det är lite större och "mjukare" än de andra. Vet att jag körde slut på ett batteri i höstas som jag sedan inte laddade upp efter det utan tänkte att det är bättre att förvara det så än helt fullt.

    Läste om att man skulle lägga dem i saltvatten innan. Hur mycket salt behövs det för tex en hink? Bara att hälla ut vattnet på gräsmattan sen?
    Kassaskrinet blir säkert bra.

    Batterierna får aldrig laddas ur helt och mår bäst om de har ca 40-50% laddning när de ska förvaras. Många laddare har ett sk storageprogram som laddar upp batterierna till ca 3,85V/cell. Om du inte har det så avbryt laddningen när halva tiden gått.

    Så ditt svullna batteri är nog tyvärr utom räddning. Ibland kan man rädda batteriet om det har blivit helt urladdat genom att ladda det med NiH-laddare en kortare stund för att få in lite ström i det. Sedan laddar man det som vanligt. Men har det varit urladdat en längre tid så är det nog bara att kasta. Speciellt när det har blivit svullet.

    Saltvatten och hink har jag bara läst om och har ingen erfarenhet av metoden.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Saltvatten och hink fungerar fint, och lägg sedan ackarna i batteriholken , men det har jag gjort utan att lagt dem i saltvatten. Bara sett till att acken inte kortsluts. ☺️

  8. #8

    Standard

    Förvarar alla mina i en hederlig gammal verktygslåda, typ en sådan här:

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arb...da-2000017033/

    //Rickard

  9. #9

    Standard

    På Kvibergs överskottslager fick jag tag på ett par ammunitionslådor för ca 150kr/styck. Ska fungera bra att förvara i. Dom har en gummitätning som man lämpligen tar bort en bit ur, då gasutvecklingen vid ev haveri på en cell är stor och man inte gärna vill att lådan ska srpängas. Det finns även på vissa hobbyaffärer har jag sett, då märkta FMS och kostar runt 500kr.

  10. #10

    Standard

    Bra tips. Förvarar ni alla era batterier hemma på ett tryggare vis eller bara LiPon?
    Får bli att köps två lådor iaf för att ha som förvaring till alla batterier inomhus också. Har ett gäng 18650 som jag kan tänka mig besitter en del kräm också ifall olyckan skulle vara framme.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •