Jag får nog slå ett ordentligt slag för både UHU Por och Multiplex Zacki CA.

Byggde min Magnum med smältlim men med tiden har jag faktiskt bytt ut fogarna en efter en mot Por eller Zacki allteftersom de med smältlim har blivit dåliga.

Por funkar både att våtlimma och att använda som klassiskt kontaktlim, dessutom har jag strukit det tunt över vingroten och framkantlisten som ofta skadats. Även på RC-bilskarosser och skor.

Zacki har precis den där rätta konsistensen för att det skall bli bra när man applicerar och är precis lagom flexigt för att inte "sprödbrytas" av som många CA gör. (Det finns nån supertunnflyt variant också för den som vill ha det men den köpte jag bara en gång då den var som det vanliga CA:t). Har lagat allt möjligt med Zacki; dragkedjor, barnens gummiankor, knäckta RC-bilar, Beybladearenor... listan är låååång. Och givetvis skador på mina Elapor flyg.

Smältlimmen blir för hårda och spröda för foam tycker jag, lite samma som epoxi. Och väger styggt mycket. De lossnar till slut.

PU-lim använde jag förr, såntdär som expanderar. Men saknar det inte längre.


FliteTest får smältlim att verka lätt och bra men jag vete sjutton... tycker det håller måttet för barnens pyssel ungefär.