Reklam

Sidan 1 av 19 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard Huvudtrd fr rsmte 2017

Hr tnkte jag vi startar upp en diskussion kring vad vi vill med RCFF i framtiden.
    - Meetings
    - Bidrag och std
    - Tvlingar?
    - Utbildningar
    - ....
    Fyll p med sikter och idee'r

Jag har letat runt och ftt fljande namn som r villiga att ing i styrelsen:

- Mats Erlandsson, PR och rekryteringsfrgor. Aktiv modellflygare.
    - Kjell-ke Skoogh, aktiv modellflygare.
    - Thomas Berggren, aktiv modellflygare.
    - Tomas Nilsson, aktiv modellflygare. Expert p frskringsfrgor och styrelsearbete.
    - Henrick Almqvist, aktiv modellflygare. IT guru.
    - Namn p kassr. Vill vnta lite tills vi ftt bekrftat frn personen i frga.
    - Ove Nielsen, aktiv modellflygare. Styrelsemedlem och kunnig i luftfartslagar, sprkrr, etc.

Dessa namn utan inbrdes ranking.
    Styrelsen ska vara ett gng trdgrdsmstare som ser till att myllan fr modellflygarna r s bra som mjlig.
    Jag tror ocks p absolut genomskinlighet. Dvs, att vi lgger ut styrelsemtena s att alla kan lyssna in och skriva in synpunkter och frgor.

Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Freslr i korthet fljande:
    * Avskaffa "allmosorna" - knns otidsenligt och historiskt har i stort sett alla ftt precis vad dom skat utan speciell prvning.
    * Om "allmosorna" nd skall finnas kvar:
    * D br detta framg i stadgarna eftersom det r ett spass stort belopp totalt rligen - kanske upp emot 50 % av RCFFs intkter.
    * D br det tas fram riktlinjer ver bl a vad som r bidragsberttigat och dessa r d ett std fr styrelsen vid bidragsanskningar.
    * Frslagsvis ocks ett maxbelopp per klubb och r - 5000 kr skulle kunna vara rimligt med tanke p RCFFs omsttning.
    * Fortsttningsvis skall inte RCFF vara ekonomisk garant fr ngot meeting - "Shootout" eller annat. S har varit fallet enligt de skrivningar jag sett i styrelseprotokoll.

*
    RCFF br vara aktiva i kontakterna med berrda myndigheter och fr att gra det lite enklare att engagera personer fr dessa uppdrag s br de i vart fall f sina resekostnader betalda (med billigaste frdmedel) och om det mste vara vernattning s br ven RCFF st fr den kostnaden. Det rcker nog att RCFF-representanten fr ta ledigt ifrn sitt jobb fr att klara RCFF-uppdraget. Jag ser hellre att ev verskott finansierar dessa viktiga frgor n att en enskild klubb fr hjlp med att kpa en rjsg eller vad det r.
    * Se ver era skerhetsregler - bl a str det p ngot stlle att man inte skall flyga i nrheten av vgar men vgar finns det ofta t o m i nrheten av RC-flygflt. Orsaken till versynen r fr att inte frskringsbolaget skall kunna gra en fr oss ofrdelaktig bedmning vid en eventuell skada.
    * Personligen nskar jag en fryngring av styrelsen och ett byte p ordfrandeposten eftersom den varit ofrndrad nda sedan RCFF skapades.
    * Eftersom det tydligen varit svrt att hlla ihop styrelsen s kan man ju dra ner den till det minsta antalet nmligen 3 ledamter.
    Det var ngra frslag och sikter ifrn mig - hoppas andra skriver ner flera sikter och ider.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Bra synpunkter Roger.
    Men fryngring p ordfrandeposten r ett litet konstigt argument. r det fr ordfranden r fr gammal, eller r det fr att den yngre kraften erbjuder nya positiva saker? n s lnge har det ju inte hrts ett enda pip frn ngon som vill ta ordfrandeposten. Allts mste synpunkten glla personens lder? Vad den yngre kraften erbjuder r ju oknt.
    Jag tycker ocks det r viktigt att vi bildar ett gng "goa gubbar" i styrelsen och tar oss an uppgifterna tillsammans och infr ppen rid. Vem som har vilken post i styrelsen r egentligen ganska oviktigt.

I vrigt r det ju sjlvklarheter du tar upp.
    RCFF har aldrig och kommer nog aldrig att vara garant fr evenemang. Man stttar med en summa som skats och som hjlper genomfrandet av meetinget. Vi har ocks hela tiden diskuterat att reglerna fr bidragsanskan ska mejslas ut bttre. Det har inte varit ett problem hittills pga lgt intresse. Samma sak med vra stadgar och skerhetsregler. De ska uppdateras efterhand.

Vi betalar sjlvklart Michaels resekostnader fr mtena med TS kring nya modellflygsremissen.

S du sparkar in ppna drrar Roger.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Hller nog med allt Roger freslr och framfr allt frslaget att krympa styrelseposterna till ett minimum, (om n det finns lite risk fr toppstyrning). Stadgarna ger utrymme fr att delegera uppgifter efter behov.
    Tycker ocks att man ska anamma RCFF-klubbmten via forumet, det tror jag skulle vara en bra grej.

/Ville

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

I era styrelseprotokoll r jag tmligen vertygad om att det fr flera s k Shootout's angetts att ni sttt som ekonomisk garant - mjligen var formuleringen lite annorlunda. Det har i alla fall kostat RCFF ordentligt med pengar och som jag nmnt tidigare s r jag mycket frvnad ver att arrangrerna kan gra av med sg 33.000 kr men bara hade 3000 kr i intkt - vilket jag tror att ett exempel var. Dom tycks ju i detta och i liknande fall helt sakna knsla och kunskap om ekonomiska realiteter men s kan det bli nr man har en ekonomisk garant i bakgrunden. S jag tror inte att jag slr in ppna drrar - inte vad man sett av era styrelseprotokoll i alla fall. Men ni kan ju se det som en stor frbttringspotential.
    "Fryngringen" gllde generellt i styrelsen - sen har vi din post som ordfrande som du har prenumererat p sedan RCFFs bildande s dr tror jag att RCFF skulle vinna p ett byte - liksom i alla organisationer dr ledare suttit lnge.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Bra synpunkter Roger.
    Men fryngring p ordfrandeposten r ett litet konstigt argument. r det fr ordfranden r fr gammal, eller r det fr att den yngre kraften erbjuder nya positiva saker? n s lnge har det ju inte hrts ett enda pip frn ngon som vill ta ordfrandeposten. Allts mste synpunkten glla personens lder? Vad den yngre kraften erbjuder r ju oknt.
    ...
    Tycker inte att en ev. ny ordfrande ska behva g igenom ngon form av ordfrandefrhr eller hlla eldiga brandtal fr att kunna ta ver. Sjlklart r det bra om denne presenterar sig om inte valberedning lyckats vaska fram ngon lmplig person. Huvudsaken r att personen knner till och jobbar fr RCFFs bsta enligt stadgarna och RCFFs visioner och ml.

/Ville

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Bullshit!
    Det verkar ju vara hjrndtt att bara tycka att ett annat namn skulle gra susen.
    Gr du in i snabbkpet och blundar - strcker in handen och tar ett paket mjlk? Sjlvklart inte. Du vljer paket efter vad du vill ha och att du vet vad du fr.
    Men det skulle vara OK att en oknd styrelsemedlem i en unik, srbar och vxande organisation skulle vljas in godtyckligt. Hur ska man veta vad personen efterstrvar om han/hon inte presenterat sig och sina ideer? Han/hon ska vara knd bland oss medlemmar.

Jag r mer rdd om vad vi byggt upp med RCFF n att bara lmna ver frbundet till en oknd kraft.
    Och jag har inga problem att lmna ver till ngon annan.
    Men det ska jklar i det vara genomtnkt och vi ska veta vad vi fr.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Ove - Tycker du att det r rtt att frga vad medlemmarna vill och sen kritisera vad folk svarar?

Trden - Jag tycker faktiskt att RCFF som frbund med vrdegrunder och "goa gubbar" som jobbar fr RC-flygets framtid borde skiljas ut frn RCFF som "frskrings-bolag". Det r ju massor med klubbar som krver(det ingr i klubbavgiften) medlemskap i RCFF just fr att veta att alla r frskrade. Jag vet att det r upp till klubbarna och att det inte r RCFFs fel men resultatet blir att man mste vara med i RCFF ven om man inte delar vrdegrunderna och inte vill bidra till RCFF, bara fr att f flyga p lokala fltet.
    Det borde ju g att sga s utan att bli avrttad eller kallad saker hr. Jag tycker bara det r lite trkigt att man MSTE stdja RCFFs hela verksamhet(tex. 50% tillbaka) bara fr att man vill flyga p lokala fltet.
    RCFF har ju ftt lite monopol tack vare frskringen, om det d blir mycket mer verksamhet utver just frskringen s kan ju inte folk hoppa av. Argumentet att medlemsavgiften r s billig att man inte ska klaga funkar inte fr om alla betalar lika mycket och man r med i en klubb som skter sig sjlv s kommer man alltid vara med och betala andra klubbars verksamhet(tex. det blir i praktiken inte 50% tillbaka utan snarare 300% tillbaka fr vissa och 0% till vissa).
    S jag skulle vilja att det fanns tv "medlems-niver" tex. Minimal - som klubbarna kan lgga in i medlemsavgiften och tcker i princip bara frskring och administrering av den. Full - som man betalar om man vill stdja RCFFs hela arbete.

Man kan jobba fr och frmja RC-flygets framtid utan att vara med i RCFF, man kan flyga skert med egen frskring "verallt" utan att vara med i RCFF men man kan inte flyga just p klubbfltet(som r lmpligast) utan att vara med i RCFF.

Frgan var vad vi tycker(jag r medlem utan logga). Man mste inte hlla med

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    248
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Ove - Tycker du att det r rtt att frga vad medlemmarna vill och sen kritisera vad folk svarar?

Trden - Jag tycker faktiskt att RCFF som frbund med vrdegrunder och "goa gubbar" som jobbar fr RC-flygets framtid borde skiljas ut frn RCFF som "frskrings-bolag". Det r ju massor med klubbar som krver(det ingr i klubbavgiften) medlemskap i RCFF just fr att veta att alla r frskrade. Jag vet att det r upp till klubbarna och att det inte r RCFFs fel men resultatet blir att man mste vara med i RCFF ven om man inte delar vrdegrunderna och inte vill bidra till RCFF, bara fr att f flyga p lokala fltet.
    Det borde ju g att sga s utan att bli avrttad eller kallad saker hr. Jag tycker bara det r lite trkigt att man MSTE stdja RCFFs hela verksamhet(tex. 50% tillbaka) bara fr att man vill flyga p lokala fltet.
    RCFF har ju ftt lite monopol tack vare frskringen, om det d blir mycket mer verksamhet utver just frskringen s kan ju inte folk hoppa av. Argumentet att medlemsavgiften r s billig att man inte ska klaga funkar inte fr om alla betalar lika mycket och man r med i en klubb som skter sig sjlv s kommer man alltid vara med och betala andra klubbars verksamhet(tex. det blir i praktiken inte 50% tillbaka utan snarare 300% tillbaka fr vissa och 0% till vissa).
    S jag skulle vilja att det fanns tv "medlems-niver" tex. Minimal - som klubbarna kan lgga in i medlemsavgiften och tcker i princip bara frskring och administrering av den. Full - som man betalar om man vill stdja RCFFs hela arbete.

Man kan jobba fr och frmja RC-flygets framtid utan att vara med i RCFF, man kan flyga skert med egen frskring "verallt" utan att vara med i RCFF men man kan inte flyga just p klubbfltet(som r lmpligast) utan att vara med i RCFF.

Frgan var vad vi tycker(jag r medlem utan logga). Man mste inte hlla med
    Jag tror det r mnga medlemmar i RCFF som inte r med i en av de 20 talet RCFF klubbar som finns enligt sidan "Bli medlem i SMFF" och som knner att de inte fr del av "50% tillbaka". Jag tror dessa r mest intresserade av en bra frskring som tcker mer n hemfrskringen normala 5 miljonerkronorsgrns och EUs modellviktgrns p 20 kg (http://www.transportrisk.com/news/EU...20785-2004.pdf artikel 2 scope 2b) och det gr RCFF frskring men tyvrr inte i privat regi som det gr hos exempelvis det frskringsbolag norska frbundet anlitar som ocks gller i hela Vrlden. RCFF frskrings grns ligger som mnga andra p 20 miljoner kronor och r en fretagsfrskring som ocks leder till tvetydigheter som ngon frskringsexpert borde frklara hur det fungerar eftersom luftfartyg (enligt transportstyrelsen definition r ven modellflyg luftfartyg) normalt inte ingr i dessa frskringar. Sedan kan jag ocks tycka att en av de strsta riskerna fr strre skador genom modellflyg r kollision med transporthelikopter eller brand vid jetflyg dr skadevrdet skulle kunna bli 100 miljoner kronor med tanke p vad en helikopterkrash och mnniskoliv vrderas. Brittiska frbundet har en 10 miljoner pund grns i sin frskring. Sjlvrisken har jag inte forskat i men jag har fr mig den r relativt hg hos RCFF. Jag tycker det r bttre att lgga pengarna frn 100kr avgiften p en bttre frskring. Det nya regelverket som r p gng kan ocks pverka frskringen. Om sedan de 20 tal klubbarna i RCFF ska ha en hgre avgift fr std har jag ingen sikt om i dagslget eftersom jag inte r med i en sdan klubb. Olika medlemsniver som SniffSwe beskriver ovan r ett stt.

/ Ingemar
    Senast redigerat av IngemarTh den 2017-04-21 klockan 05:43.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

En debatt bestr ju av vad flera personer tycker.
    Alla har rtt till en sikt. Min sikt r att man inte lmnar ver bilnycklarna till en oknd person du inte ens vet om han/hon har krkort.

RCFF r inget "vanligt" frbund. Vra grundvalar ligger i att tnka utanfr boxen och helt fokusera p vad som r bst fr alla som utvar vr hobby i landet. Detta vare sig man r medlem eller inte. Det r viktigt att vi bevarar RCFF som ett unikt frbund. Dvs, det ska inte g att sl ihop frbundet med en annan organisation.

Det kommer ocks fram fakta kring vr hobbys srbarhet nr TS remiss kring modellflyget offentliggrs. D kan vi avslja hur arbetsgruppens medlemmar agerat sina frbunds vgnar. Och det r inte enbart smickrande. Har man agerat i egensyfte eller haft modellflygets bsta fr gonen?
    S mitt tips r att vnta med hurraropen tills vi VET vad vra representanter sysslat med i arbetsgruppen. Att exempelvis g ut och pst att det egna frbundet ENDAST bryr sig om de medlemmar som betalt medlemsavgift tyder ju p att man r mer bekymrad ver sin egen verlevnad n att gra vr hobby tillgnglig fr alla.

Angende frskringarnas sjlvrisk har vi ocks sagt att vi skjuter till allt som verstiger 3000kr. Det handlar ju om ganska f renden, vilket kunde innebra att vi kunde ta hela sjlvrisken p frbundet. Det r ppet fr diskussion och vi har ett grannlaga arbete framfr oss att styra upp och snygga till vra stadgar och rutiner.
    Senast redigerat av AM den 2017-04-21 klockan 05:38.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    123
    Jobb
    Vinodlare och kta warbirdfreak
    Klubb
    Vrhulta Air Force

Standard

r inte medlem i RCFF men har fljt eran utveckling sedan starten med nyfikenhet och vgar st fr att jag tycker ni har tillfrt en hel del. Tycker ni ska vara rdda om eran vision.
    Ove mfl i RCFF har verkligen ftt fram detta. Sjlvklart s har detta skapat heta knslor och dr har ni ju beviset p att ni har gjort ngot.

Modellflyget behver nytnkande och alternativa organisationer som bryter traditionella mnster, d monopol, tvngsanslutningar, hot och skrmsel aldrig fungerar i lngden och hr inte hemma i vrat samhlle lngre.

Uppdelning tvlingsflygare och hobbyflygare r nog rtt.

Delar Oves sikt om att man mste skerstlla att de som vljs in i en styrelse har rtt kaliber och inte bara r sugen p att smaka p maktens stma. Mnga olmpliga har valts in i styrelser med trkiga konsekvenser. Sittande styrelse mste ha rtt att lgga sig i valprocessen, men br sjlvklart lyssna p medlemmarna ocks.

lder, kn mm saknar vl betydelse, vem vill ha en kvotering fr vid val av frtroendepersoner till styrelser?

Mina sikter.
    Senast redigerat av No4 den 2017-04-21 klockan 07:53.
    Jag vet att alla drmmer om en P-51 Mustang.

Reg.datum
    Aug 2009
    Inlgg
    88
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

Standard

Med risk att bli kallad hjrndd.
    Att frnya en styrelse med jmna mellanrum r nog bara bra. Sen kan man vl byta ut posterna med jmna mellanrum? r det tv r kassr, ordf och sekreterare vljs in p? Isfall kan man ju byta en post i taget. D hinner de nya styrelsemedlemmarna lra sig av de andra "trdgrdsmstarna".

sen att se ver hur bidragen skts r nog ett mste. Att alla har samma mjlighet att ska och att det ska vara lttillgngligt att ska.
    Kr som en rn... rn rn rn

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r hjrndtt att bara acceptera att det kommer in nya namn i en styrelse.
    Sjlvfallet mste det vara personer som vi knner och litar p. Hur ska man veta vad kandidaterna vill och kan om de vljs utan att de behvt gra ett statement? D blir det ju personval grundat p utseende. Och dr har man ju inte en chans.... haha.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nu brjar det knnas som "Oves RC-klubb" om det r s att Ove inte tror att andra personer kan frvalta arvet. Sen hller jag nog med om detta med ett "statement" ifrn nya, freslagna styrelsemedlemmar, och inte minst ordfranden, eftersom denna klubb till skillnad ifrn vanliga flygklubbar r spridd ver hela landet vilket gr det omjligt att knna till alla medlemmar s i det avseendet hller jag med Ove. Men fr den skull s ser jag knappast nn strre skillnad p att vara ordfrande fr en strre modellflygklubb eller vara ordfrande i RCFF eftersom det r i stort sett samma frgor som r uppe p bordet - om n troligen flera och mera komplexa frgor i den lokala klubben. Och eftersom RCFF klarat sig i flera r utan att i praktiken ha haft nn styrelse s r jag inte rdd fr att nya namn, i en successiv frnyelse av styrelsen, skulle gra ett smre jobb. En vanlig, strre modellflygklubb med s frnvarande styrelse kan jag lova skulle inte fungera under s lng tid som RCFF uppenbarligen gjort s de frgor som RCFF-styrelsen hanterat under denna tid kan inte ha varit s omfattande trots allt.
    F har vi vl knappast sett nn anstormning av skande till RCFFs styrelseposter s Oves frfran ver att det kan bli en massa oknda personer r nog verdriven. Risken att det blir en gammal "kompis-styrelse" r nog avsevrt strre i s fall och det tror jag inte r bttre i det lnga loppet.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Frsk lsa vad jag skriver framfr egna tolkningar.
    Det r vl ett rimligt krav att den nya ordfranden ger sig till knna.
    Jag har inga problem med de namn jag lagt ut. De r knda och vi vet var de str i sina sikter. Men knner alla dem? Det r det jag menar med att ska se till vad de kan stadkomma mer n att det bara r en fryngring.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Ove - Ta inte detta s illa fr det r inte illa menat(du verkar ju tla det mesta s jag antar att jag inte behver vara oroligt). Du har skert gjort massor fr RC-flyget och gjort bra ifrn dig p flera stt. Men nr man som jag, kommer in som helt ny medlem s r ven du en oknd person frn mitt perspektiv. Och i mina gon s r dina kommentarer ganska ofta mrkliga och jag ser inte dig(ur mitt perspektiv som ny medlem) som en s himla bra representant faktiskt.

Om man tex. sger shr:
    En debatt bestr ju av vad flera personer tycker.
    Alla har rtt till en sikt.
    Nr man blir kritiserad fr att som RCFFs ordfrande uttrycka sig shr:
    Bullshit!
    Det verkar ju vara hjrndtt att bara tycka att ett annat namn skulle gra susen.
    Sen tycker jag att du ganska ofta gr konstiga liknelser av ngon anledning som jag inte vet eftersom om man omstter det p RCFF blir det fel.
    Gr du in i snabbkpet och blundar - strcker in handen och tar ett paket mjlk? Sjlvklart inte. Du vljer paket efter vad du vill ha och att du vet vad du fr.
    S mjlken r allts ordfranden och handen r frbundet(medlemmarna)? I s fall kan det vl hnda att "handen" tar en mjlk utan etikett ifall man inte r njd med mjlken man har hemma(finns mycket som kan hnda med mjlk).
    Min sikt r att man inte lmnar ver bilnycklarna till en oknd person du inte ens vet om han/hon har krkort.
    S bilnyckeln r allts ordfrandeposten, personen r den som har ordfrandeposten och krkortet r kompetens? I s fall r det vll bilgaren(medlemmarna?) som bestmmer vem som ska ha nyckeln och det r vll inte skert att bilgaren krver annat n krkort fr att lna ut bilen. Om den som haft krkort lngst alltid ska ha bilen s kommer ju ingen "nyutexaminerad" att f kra(dom som faktiskt blinkar rtt i korsningar och vid omkrningar och inte bara kr som man alltid gjort).

Men fryngring p ordfrandeposten r ett litet konstigt argument. r det fr ordfranden r fr gammal, eller r det fr att den yngre kraften erbjuder nya positiva saker? n s lnge har det ju inte hrts ett enda pip frn ngon som vill ta ordfrandeposten. Allts mste synpunkten glla personens lder? Vad den yngre kraften erbjuder r ju oknt. Jag tycker ocks det r viktigt att vi bildar ett gng "goa gubbar" i styrelsen och tar oss an uppgifterna tillsammans och infr ppen rid. Vem som har vilken post i styrelsen r egentligen ganska oviktigt.
    Det finns ju faktiskt en viss mjlighet att en ny, ung och oerfaren person inte vgar frng stadgarna och kanske inte vgar ge bidrag utan att ha mandat, vlgrundat beslut och stadgar i ryggen.

Edit: Sen tycker jag att "hjrndtt" r ganska frkastligt att anvnda p det sttet eftersom det kan finnas folk som har nra och kra som varit i sdant tillstnd. Jag spelar online-spel och dr r det rtt ofta ungar som skriker "hope you get cancer!" nr dom frlorar, sdana rapporterar jag. Jag frvntar mig lite mer av RCFFs ordfrande faktiskt.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    123
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Frskringsfrgan mste frtydligas.
    Formuleringarna i frskringsbreven frn IF kan tolkas hur som helst. "Flygning i egen regi" r ett exempel.

Dessa formuleringar mste skrivas s de stmmer tydligt med formuleringar i RCFF, tex ang vald plats att flyga p.

RCFF:s frskring mste ocks tydliggras hur den str i frhllande till egna hemfrskringar.

Frgan poppar upp med jmna mellanrum vilket visar att det idag finns en stor otydlighet i vad som gller.

//Rickard

Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    703
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

Standard

Ibland saknar man en ''GILLA'' knapp vldigt mycket!

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Ove - Ta inte detta s illa fr det r inte illa menat(du verkar ju tla det mesta s jag antar att jag inte behver vara oroligt). Du har skert gjort massor fr RC-flyget och gjort bra ifrn dig p flera stt. Men nr man som jag, kommer in som helt ny medlem s r ven du en oknd person frn mitt perspektiv. Och i mina gon s r dina kommentarer ganska ofta mrkliga och jag ser inte dig(ur mitt perspektiv som ny medlem) som en s himla bra representant faktiskt.

Om man tex. sger shr:

Nr man blir kritiserad fr att som RCFFs ordfrande uttrycka sig shr:

Sen tycker jag att du ganska ofta gr konstiga liknelser av ngon anledning som jag inte vet eftersom om man omstter det p RCFF blir det fel.
    S mjlken r allts ordfranden och handen r frbundet(medlemmarna)? I s fall kan det vl hnda att "handen" tar en mjlk utan etikett ifall man inte r njd med mjlken man har hemma(finns mycket som kan hnda med mjlk).
    S bilnyckeln r allts ordfrandeposten, personen r den som har ordfrandeposten och krkortet r kompetens? I s fall r det vll bilgaren(medlemmarna?) som bestmmer vem som ska ha nyckeln och det r vll inte skert att bilgaren krver annat n krkort fr att lna ut bilen. Om den som haft krkort lngst alltid ska ha bilen s kommer ju ingen "nyutexaminerad" att f kra(dom som faktiskt blinkar rtt i korsningar och vid omkrningar och inte bara kr som man alltid gjort).

Det finns ju faktiskt en viss mjlighet att en ny, ung och oerfaren person inte vgar frng stadgarna och kanske inte vgar ge bidrag utan att ha mandat, vlgrundat beslut och stadgar i ryggen.

Edit: Sen tycker jag att "hjrndtt" r ganska frkastligt att anvnda p det sttet eftersom det kan finnas folk som har nra och kra som varit i sdant tillstnd. Jag spelar online-spel och dr r det rtt ofta ungar som skriker "hope you get cancer!" nr dom frlorar, sdana rapporterar jag. Jag frvntar mig lite mer av RCFFs ordfrande faktiskt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Japp Nyroth - d trycker ven jag "+1" till SniffSwe's inlgg...
    Och det skadar nog inte att vara lite dmjuk nr man sitter p en ordfrandepost i nt man kallar "frbund".
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det trkiga r att man missfrstr och mrker ord mer n att titta p det hela i helikopterperspektiv.
    Det r medlemmarna som vljer styrelse. Jag kan bara skriva mina synpunkter.

Varfr haka upp sig p mina liknelser? Spelar du p hstar tar man vl reda p oddsen och historia kring de hstar man satsar p. Inte konstigare att man tar reda p lite kring de styrelsemedlemmsr man eventuellt satsar p....
    Nu lgger jag ner den diskussionen.

Det vore bttre att bolla ideer och tankar kring hur RCFF ska verka i framtiden.
    Ove (AM) Nielsen

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •