Reklam

Sidan 11 av 19 FrstaFrsta ... 678910111213141516 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Pengarhgen kommer att fortstta vxa om vi inte spenderar det p ngot! Och ju mera pengar det finns att frdela ju mer avundssjuka och split kommer att utvecklas inom frbundet, var s sker.
    Just drfr finns det anledning att frga sig om det verkligen r rtt vg att g att ge bidrag ver huvud taget.

Jag tror inte att Roger r det minsta avundsjuk och det r inte jag heller. Jag tycker helt enkelt att det r fel att ge bidrag till sdant som inte gynnar alla modellflygare. Om argumentet r att "det r ju bara att ni ocks sker bidrag om ni r avundsjuka" s har man nog missuppfattat hllpunkten.
    Alla drar nytta av att vi har acceptabla regler fr modell-flyg och att det finns en bra frskring. Sen kan man sga att om pengar lggs p ngot som alla kan n via internet(forum, Youtube-kanal och liknande) s har alla nytta av det ocks, ven/srskilt om man inte har ngra flyg-vnner i nrheten.

Jag tycker bara att man inte ska blanda nytta(regelverk, frskring, forum) med nje(meetings och bidrag till klubbar, som dessutom ska vara strsta delen av intkterna?) eftersom det finns folk som fredrar att inte vara med i klubbar och inte g p meetings ven om de har mjlighet. Plus att det finns dom som inte har likasinnade i nrheten alls.

Standard

Jag var inne p detta frr men fick mothugg frn Ove, dock gillar jag idn och vill inte slppa den s ltt

Kan inte RCFF ppna ett till konto(optimalt kopplat till ett Swish-nummer kanske) och kalla det fr "Bidragskonto" eller liknande och sen lgga det p hemsidan och skriva typ "Donera grna till vrat bidrags-konto, hela summan blir bidrag till klubbar och meetings ver hela Sverige fr att frmja gemenskap och tillvxt inom RC-flyg i Sverige!"
    Sen blir det den kassan som man ger bidrag ifrn nr anskningar kommer in och mlet kan va att 100% av det ska ut. D kan vem som helst ordna ett autogiro p valfri summa eller stta in en engngssumma, folk som kanske inte r aktiva men nd vill donera kan gra det. Det kan fortfarande vara RCFFs styrelse som behandlar anskningarna, det r bara ett separat konto.
    Det blir mer definierat fr alla vad pengar gr till och det enda extra-jobbet som blir r ju just att skapa kontot och det som ingr i det, borde inte vara s mycket jobb.
    D blir den vanliga medlemsavgiften ronmrkt endast till sdant som gynnar alla. Blir det d fr mycket pengar ver i den kassan s kollar man "Kan vi med dessa pengar gra ngot ytterligare som gynnar alla?" r svaret Nej, d ser man ver om man p sikt kan snka medlemsavgiften.

Borde vll gra en motion men om ingen hller med s r det vll bara jag som tycker det r smart :/

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Hr finns de senast valda: http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...ageid=styrelse
    Dock r ju deras mandatperiod ver, s frgan r huruvida dom r aktiva. Sen hittar jag inte protokollet frn rsmtet dr dom valdes, men det kanske bara r jag som letar dligt.
    Dom senast valda har jag hittat men kommer dom att utfra revisionen. D dom inte reagerat faller ju ev. kritik tillbaka p dem. Men ngon som vet borde vl kunna svara p frgan. Man kan vl inte jobba mot ett rsmte utan att lsa revisorsfrgan. r inte dom senast valda aktiva kan bara medlemmarna vlja revisorer och revision mste gras om det ska vara ngon vits med rsmtet. Mjligen att f. d. styrelse kan anlita en auktoriseradrevisor.

Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

SniffSwe,
    jag r frvnad ver vi fungerar som mnniskor. Varfr r vi s rdda fr att bli frfrdelade? Hr gr vgorna hga ver det std vi delar ut.
    Ingen verkar dremot hja ett gonbryn ver hur SMFF faktiskt behller rubbet av medlemmarnas pengar. De lokala klubbarna blir p sin hjd kanske erbjudna en SISU-kurs i ledarskap, eller annan ronmrkt aktivitet. I mina gon r det ett skriande missbruk nr styrelsens kostnader r tiofallt strre n de ronmrkta medel som gr till "tvngskurserna". Sedan kan man frsvara sig med att tusentals kronor slussas runt mellan RF, FSF och SMFF. Faktum kvarstr att av medlemsavgifterna betalas inget tillbaka till verksamheten p grsrotsniv.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

S var du tillbaka igen Ove med dina svingar mot det konkurrerande frbundet istllet fr att stda upp i din egen RC-klubb frst.
    F tycker jag att de senaste 2 inlggen ifrn SniffSwe r mycket tnkvrda och innehller mnga tankar som man utan tvekan kan stlla upp p.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    SniffSwe,
    jag r frvnad ver vi fungerar som mnniskor. Varfr r vi s rdda fr att bli frfrdelade? Hr gr vgorna hga ver det std vi delar ut.
    Ingen verkar dremot hja ett gonbryn ver hur SMFF faktiskt behller rubbet av medlemmarnas pengar. De lokala klubbarna blir p sin hjd kanske erbjudna en SISU-kurs i ledarskap, eller annan ronmrkt aktivitet. I mina gon r det ett skriande missbruk nr styrelsens kostnader r tiofallt strre n de ronmrkta medel som gr till "tvngskurserna". Sedan kan man frsvara sig med att tusentals kronor slussas runt mellan RF, FSF och SMFF. Faktum kvarstr att av medlemsavgifterna betalas inget tillbaka till verksamheten p grsrotsniv.
    Du fr nu mjligheten att vlja helt fritt Ove.
    Vad tycker du att jag ska ansl pengar till?
    Vilka grsrtter r det som behver omvrdnad?

Rolle

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Borde vll gra en motion men om ingen hller med s r det vll bara jag som tycker det r smart :/
    Nu hller jag inte med dig i sak, men om du brinner fr ngon id och vill se den bli verklighet s r i slutndan en motion det du ska inkomma med. Visst du kan diskutera saken med folk, gra en och annan poll fr att finslipa iden, men i slutndan r det nd du (eller ngon som tror p idn) som mste motionera om saken fr att f ett beslut.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    705
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    K- att hlla p att insinuera att folk ljuger r extremt dlig stil. Om det lagts fram osanningar eller om du anser att vissa slutsatser r fel s fram med korten.

Ja jisses vilken diskussion, alternativa fakta kan ocks vara sanna beroende vilken som tar del av dem. Men jag insinuerar ingenting utan pekar endast p att det finns flera sidor av samma mynt.

K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    705
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Hej!
    Bra Kjell-ke att du ger dig tillknna, har faktiskt saknat inlgg frn dig och vriga i gamla styrelsen.
    Policyn om 50% tillbaka r och har varit en ganska osynlig policy som aldrig funnits inskriven i ngra stadgar, men kan vl inrymmas i paragraf 1 i stadgarna.

Observera att det inte finns ngra RCFF-klubbar, det existerar endast (inom parantes) som statestik under fliken "Bli medlem i RCFF", http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Bli_medlem

Skulle vilja veta om ni, stersund Modellflygklubb, har skt bidrag fr rets Shoot Out?

/Ville
    ---

Bifogad fil 62584
    Hej Ville, jo vi har skickat en anskan om std fr att kra shootout ven i r, men med tanke p alla upprrda knslor i denna trd som ondgr sig ver att ngra i detta avlnga land skapar trffar med mnga deltagare med std frn RCFF s tar vi kanske helt enkelt och kr utan bidrag frn RCFF i r. Man kan i sammanhanget nmna att vi krde stersundstrffen i mnga r utan bidrag, bidraget har skapat mervrde fr deltagarna p stersundstrffen. Men om det r vrigas vilja att inte unna deltagarna p stersundstrffen detta mervrde s klarar vi oss nd. Det r mrkligt vad avundsjuka kan stlla till med.....

Felet vi tydligen gjort r att anska om att f ordna en trff fr RCFF medlemmar I stersund med ett anskt bidrag fr att skapa mervrde fr deltagarna?

MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Standard

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    Ja jisses vilken diskussion, alternativa fakta kan ocks vara sanna beroende vilken som tar del av dem.
    "Alternativa fakta (engelska: alternative facts) r ett icke fullt etablerat begrepp fr att beskriva ngot som fakta trots att det str i strid med vad som framgr av tillgngliga kllor." (klla).

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    Men jag insinuerar ingenting utan pekar endast p att det finns flera sidor av samma mynt.
    Jo det r precis det du gr. Du lter pskina att ospecificerade personer sprider ospecificerad "alternativ fakta". Det r en sorglig syn att se att en RCFF frtroendevald sjunker till sn lg hrskarteknik.

Om du p riktigt vill ha en ppen och rlig diskussion, s ta d fram myntet och visa p den andra sidan istllet.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    705
    Klubb

Standard

Vilka menar du sprider osanna fakta? Fakta kan anvndas p mnga stt fr att stdja sina egna ambitioner och pstenden.

K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det hade vl varit en god ide' att rannsaka sig sjlv och stta upp en lista typ denna:
    - Vad r det strsta behovet vra medlemmar har? Ekonomisk styrka och sjlvstyre ver sina tillgngar s att klubben har bsta mjliga levnadskraft. Eller Sisu-kurser i exempelvis ledarskap?
    - Hur mycket av medlemmarnas pengar r rimligt att ta fr att hlla ett medlemsregister?
    - Hur mycket bttre blir det fr medlemmarna att frbundsstyrelsen ker land och rike runt fr att gra vad?
    - Vad r acceptabelt fr medlemmarna att betala fr att frbundet kryssar runt i vrlden och diskuterar tvlingsrenden som endast rr ngon procent av medlemskren?
    - Hur ofta stter vi oss ner och rannsakar det vi hller p med? r en Boforskanon verkligen det bsta alternativet att skjuta mygg med? Vad kan vi gra annorlunda?

Ingen r perfekt - inte ens RCFF, men det r viktigt att aldrig tappa fokus p vad som r viktigt fr medlemmarna.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    705
    Klubb

Standard

Bra Ove, lt oss nu jobba framt och se vad som kan stadkommas.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det ska bli intressant att se vad som hnder p rsmtet.
    Jag hoppas att man kan argumentera fr sin egen sak i stllet fr att gnlla p vad andra tycker.
    Sedan fr ju demokratin avgra och hr i denna freningen s r det en rst per medlem.
    Inga resor som begrnsar om man kan vara med vad jag tror. Dremot s r det inte s enkelt att f sin rst hrd om man inte lever i datorvrlden.

Om pengar ska ronmrkas s behvs det inte olika fysiska konton p ngon bank.
    Att dela upp i konton klarar vilken enkelt bokfringsprogram som helst.
    Gr det inte mera komplicerat n det behver vara.

Sedan s r ju vrlden och vdret lngt frn rttvist och det mste man ju leva med ;-)
    Jag har aldrig varit p Shootout men det r mitt val och min prioritering.
    Dremot s gillar jag att lsa och hra talas om allt skoj som deltagarna varit med om.

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Om pengar ska ronmrkas s behvs det inte olika fysiska konton p ngon bank.
    Att dela upp i konton klarar vilken enkelt bokfringsprogram som helst.
    Gr det inte mera komplicerat n det behver vara.
    Jag tnkte p det men det frutstter vl att betalningarna mrks och sedan att ngon sorterar dom i bokfringsprogrammet? = mer jobb
    Skapa ett till konto r vl super-enkelt och kostar vl knappt ngonting i sammanhanget, eller? Jag vet faktiskt inte, ngon som vet i just RCFFs fall?

Jag fick ta bort en massa L ^^

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

...
    Jag fick ta bort en massa L ^^

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jag tnkte p det men det frutstter vl att betalningarna mrks och sedan att ngon sorterar dom i bokfringsprogrammet? = mer jobb..
    Det r nog s att alla pengar mste konteras i ett bokfringsprogram oberoende av hur de kommer in i kassan.
    Privat s r det ju helt klart enklare att gra som du beskriver - ha ett gng olika konton p banken.
    Jag har varit kassr i bland annat en ekonomisk frening och dr jobbat med bokfringsprogram.
    Jag tror att det nog r lmpligt att hra med kassren i freningen vad han tycker att r bst och enklast fr honom.
    Fr vrigt s r det sjlvklart vldigt bra att dela upp pengarna och ronmrka till olika interna bruk och avsttningar.
    Hur man sedan vljer att styra pengarna frn de olika konton med regler och beslutsbehrigheter beror nog p behovet och det kan nog diskuteras och beslutas p rsmtet om man anser att det r en frdel.

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    376
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Lax Flygklubb

Standard

Nr vi nu nd snackar om bidrag!
    Helt otroligt, en del av er gnllde som tusan nr Lax Jet meeting fick bidrag av SMFF fr hyra av tv toaletter p den tiden.
    Ett tips!
    Byt ut ordfrande om ni vill f fler medlemmar.
    Eftersom han tydligen inte ens lyckas behlla en F-skattsedel s br ni nog ta er en tankestllare infr valet av ordfrande.

Hlsningar
    Lasse P

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    376
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Lax Flygklubb

Standard

Hej Mats/Ripa!
    Som arrangr i nrmare 7 r av Skaladagarna/ Barkarby s har vi aldrig anskt om ngot bidrag frn SMFF till ngot som har bidragit till + till SRFKs konto.
    Vet inte riktigt hur ni tnker!?
    Men, r ganska vertygad om att ni aldrig har gtt back p era trffar.
    Drfr frstr jag inte riktigt er anskan om "allmosor" till ngot som "alltid" har gett + i kassan.

/Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2017-04-29 klockan 19:26.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Hej Lasse,
    jass nu flyter gamla spken upp till ytan. �� Knns det bttre nu?

Du kanske skulle lsa p lite om skattereglerna vad man anvnder ett F-skattebevis till. Annars verkar du i vanlig ordning tala som du har frstnd.
    Frklara grna fr forummedlemmarna vad min enskilda firma - som f.. inte behver F-skatt fr den frsljning jag har p Air Media - har med RCFF att gra.
    Ove (AM) Nielsen

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •