Reklam

Sidan 14 av 19 FrstaFrsta ... 4910111213141516171819 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Standard

Ni skmmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad r mlet med denna trd? Mnga p forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni hll diskussionen ngon annanstans.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    709
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Du gr nedanstende svepande pstende:

Mao, du pstr att ngon far med osanning eller felaktigheter, men r ovillig att precisera vad som enligt dig r fel.

Det r sledes du som gjort ett pstende och torde komma med belgg fr pstendet.
    s vi tar och ger ett exempel d:

"2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag frdelat p fljande klubbar:

"MFK, 40.000:- varav 25.000:- till kp av flt, (17.000 + 8000 "extra bonus" ret efter)"

BELOPPET SOM SKTES OCH ERHLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som psts ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stmmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag fr stersundstrffen/shootout fr hel kostnadstckning. Anskan var ursprungligen p 8 tkr fr trffen, men totalkostnaderna bedmdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna trffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att gra.

Jag har sjlv INTE deltagit i besluten rrande MFK d det r min hemmaklubb utan jag har anmlt jv infr behandling av dessa anskningar som gjorts av MFK fr att arrangera shootout mm. Anskningarna har jag dremot skrivit i egenskap av ordfrande fr MFK de senaste 7 ren. Min fretrdare satt 19 r p posten i MFK och gjorde ett fantastiskt jobb s visst kan man ha samma person p en post under lng tid om det r medlemmarnas vilja och uppdraget frvaltas vl och verksamheten gr i positiv riktning.

"RIPA, 13.000:- varav 4000:- till PA anlggning, resterande till 2st Ripa lger.
    MFK Skvadern, 9338:-, ersttningskp efter stld
    MFK Genlanda, 3000:-, renoveringar
    rnskldsviks Modellflygklubb, 1000:-, rjsg"

Dessa uppgifter stmmer och jag har liksom andra i styrelsen varit med att behandlat frgorna.

Fakta kan vinklas p olika stt fr att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som sktes p 17 tkr fr avstyckningskostnaden har rknats upp med 30% fr att kanske verka hgre n det i sjlva verket var, det kanske kan tolkas som faktafrndring eller misstag, vad vet jag.
    Senast redigerat av K- den 2017-04-30 klockan 00:07.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Lax Flygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Ni skmmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad r mlet med denna trd? Mnga p forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni hll diskussionen ngon annanstans.
    Jag kan faktiskt frst att du tycker det.
    Det r mnga heta knslor/gammalt groll som kommer upp i och med den hr trden.

/Lasse P

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    330
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Jag hller med till 103%, den hr trden har sprat ur totalt, den borde tass bort, synd fr att det finns en hel del vettiga inlgg hr, men att sanera den och ta bort olmpliga inlgg r ett hst jobb, iaf om man skall f ngot sammanhang av den, jag har varit moderator i en hundklubb med en massa ilskna krringar, men vissa hr r mnga gnger vrre.

Min sikt r vi skall fokusera p:
    # F till ett rsmte
    # P ngot stt f till revisonberttelser fr de r som saknas
    # En fungerande styrelse
    # Glmma all gammal skit och se framt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Visst skall vi fokusera p framtiden men jag hller inte helt med om att vi skall "glmma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande fr den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju ven Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt mnga styrelsemten eller till rsmten.
    Roger

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    330
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Visst skall vi fokusera p framtiden men jag hller inte helt med om att vi skall "glmma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande fr den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju ven Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt mnga styrelsemten eller till rsmten.
    Roger
    Du glmmer bort en vldigt viktig sak, det vi medlemmar som vid rsmtet har ansvar fr att vlja en fungerande styrelse.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    709
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Roger
    Nu fr du ta och frklara vad som inte fungerat hos styrelsemedlemmarna innan du riktar anklagelser hr om det inte fungerat mot alla i styrelsen. Jag har deltagit i de mten som jag kallats till under den tid jag varit vald, jag har tillsammans med andra i styrelsen ptalat fr ordfrande att det mste hllas rsmten varje r s att ny styrelse kan vljas. Det r inte enskilda styrelsemedlemmar som kallar till rsmte, det gr ordfrande med std av sin styrelse samt frbereder de handlingar som krvs fr att redovisa verksamheten infr rsmtes deltagarna. Kalla till styrelsemten gr ordfrande och de mten det kallats till har ocks genomfrts under de senaste ren.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    ter till mnet:

D RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rtt mycket pengar under ett verksamhetsr frn medlemsavgifterna s sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde anvndas till fr de yngre som upptcker vr hobby?
    Allts hur kan man fr ungdomsverksamhet anvnda en del av RCFF's pengar?
    Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av p vrt hobbyintresse.
    Ungdomarna r ju trots allt vr framtid.

Sjlv brjade jag med linkontroll nr jag var runt 10 r (jag visste det fanns radiostyrt men hade frsts inte rd med det sjlv d), detta var i brjan p 1970-talet. Jag harva p ngra r helt p egen hand ovetande att det faktiskt fanns andra modellflygintresserade i trakten. S en dag 1973 stod det i tidningen att en modellflygklubb skulle bildas - jippi ! Den gick jag med i bums och dr blev det en naturlig vergng till radioflyg som jag brjade med som 12-ring.
    Nu hade jag en fast punkt fr utvande av hobbyn och kompisar med samma intresse. Men pengar var det ont om fortfarande, men jag hade sparat lite och frldrarna skt till resten s jag kunde kpa en 4-kanals radio och en nybrjarlrra med gldstiftsmotor som jag lrde mig flyga p av en av de erfarna i klubben (som lrt sig flyga sjlv helt p egen hand ngra r tidigare). Hdanefter gick nstan alla pengar jag kunde skramla ihop p olika stt till hobbyn.

Idag ser vr omvrld lite annorlunda ut och att brja flyga radiostyrt (eller kra bt, bil eller multikopter) kostar inte riktigt lika mycket pengar som det gjorde frr. Och allt finns att kpa frdigt om man vill.
    Men intresset, och kanske fortfarande fascinationen, fr flygning och styra farkosterna med en radio finns nog kvar p samma stt som frr.
    ven om kanske f blir kvar i hobbyn av de yngre som provar p s finns det alltid ngra som har lite starkare intresse och fortstter, i regel med uppehll under delar av studietiden och vuxenlivet men som ofta terfaller senare och brjar igen (s t ex fr mig).
    Fr mig r modellflyg fr alltid frknippat med ungdomar och ungdomsverksamhet men tyvrr r det nog en minskande andel i mnga traditionella klubbar idag. Bara ta den klubb jag r medlem i som exempel, den riskerar att sjlvd nr krntruppen blir fr gamla och inte kan verka aktivt i klubben lngre.

Jag funderar:
    - Skulle det vara vettigt att man har ngon "undomsfond" i RCFF eller vad man nu vill kalla det?
    - Ungdomar upp till viss lder kunde anska om ekonomiskt bidrag ur den "fonden" fr utvande av RC hobbyn (inte bara RC-flyg som frbundets namn sger (RCFF = Svenska RC-flygfrbundet". (jmfr 7-20 r fr bidrag ungdomsverksamhet frn statligt lokalt aktivitetsbidrag), enligt kriterier som man som skande mste uppfylla (fr diskuteras vilka dessa krav br vara).
    - Bara ungdomarna sjlva kan ska ur fonden med motivering varfr man nskar bidrag, ej klubbar skulle kunna ska ur den hr "fonden" (oavsett om det r klubbar anslutna till SMFF eller ej). Klubbar har ju andra vgar att f in pengar, frmst via medlemsavgifter och ska diverse bidrag. Mlsmans/vrdnadshavare godknnande behvs och utbetalning sker till mlsman/vrdnadshavare om bidragsskande yngre n 18 r.
    - Ett maxbelopp per anskan och kanske max antal anskningar per r frn en och samma person.
    - Skall man ha som krav att man som skande r medlem i RCFF eller r kanske man kan se det som ett nskeml men ej krav?

Nog borde vl RCFF p ngot stt kunna bidra ekonomiskt till just de yngre som vill komma igng?
    Och skerhets- fltreglerna kan behva ses ver s det blir vldigt lttbegripliga, ven fr yngre, i s fall, speciellt frskringsvillkoren som r svrbegripliga ven fr en vuxen som de r skriva idag. Skerhets och fltreglerna skulle d vara r ett villkor att man fljer om man fr bidrag och kunde bifogas i mail eller brev till den bidragsskandes bifall (eller nekande) av anskan, s sprider man skerhetstnkandet p ett enkelt stt.

r ovanstende vettigt? Fr krngligt och svrt att administrera?
    Har ngon annan bttre frslag som kan frmja att ungdomar kan komma igng och ven fortstta utva vr hobby?

D jag vet vad kul man kan ha som medlem i en klubb fresprkar jag egentligen att man frsker g med i en klubb men klubbar finns ju inte p alla orter och alla vill inte vara med i en klubb.

Borde RCFF ha en ungdomsansvarig (en person eller en grupp) som utses av styrelsen? Som frsker se vr hobby mer ur deras synvinkel?

/Bo

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Uffe - nog r jag medveten om det men saken som den gamla freningsmnniska jag r men frgan r om det kommer fram ngra nya kandidater under den mtesform som dessa mten brukar ha. Jag r en aning tvivlande till det...
    K-: Jag har lst vad Ove skrivit om problemet att f styrelsen att fungera - mera vet jag inte som vanlig medlem.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Hej Bo,
    bra tankar kring ungdomsverksamhet.
    Min erfarenhet r att ven om man lyckas vrva ungdomar s svalnar deras intresse efter ett par besk p fltet. Det finns ju givetvis undantag.
    Jag tycker att man i s fall ska satsa p ett lrar/elev-system med radio, modell och hela kitet. D kan fler ha nytta av det och det knns mindre slsigt n att satsa p lille Mats som trttnar efter ett tag.
    Man funderar ju p hur man kan hjlpa ungdomar och RC-flygare generellt. Var gr pengar mest nytta?
    Vad behvs fr att en klubb ska klara sig s bra som mjligt?
    - Eget flygflt
    - Grsklippare och utrustning fr att hlla fltet i bra skick
    - Skjul/container att lsa in grsklippare och utrustning
    - Klubbstuga - grna med el och vatten och kokmjlighet
    - Toalett och kanske dusch
    - Dep med mekbord
    - Bra bilparkering
    - Skerhetsnt

Ja listan kan gras lng. Jag tycker personligen att den bsta lsningen r att den lokala klubben hller s bra standard som mjligt. D blir verlevnadschansen strst. En effektiv vg dit r att klubben kan behlla s mycket som mjligt av medlemsavgifterna. Det vi som frbund kan sttta med r "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lrar/elevsystem, kostnader fr inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    s vi tar och ger ett exempel d:

"2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag frdelat p fljande klubbar:

"MFK, 40.000:- varav 25.000:- till kp av flt, (17.000 + 8000 "extra bonus" ret efter)"

BELOPPET SOM SKTES OCH ERHLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som psts ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stmmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag fr stersundstrffen/shootout fr hel kostnadstckning. Anskan var ursprungligen p 8 tkr fr trffen, men totalkostnaderna bedmdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna trffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att gra.

...

Fakta kan vinklas p olika stt fr att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som sktes p 17 tkr fr avstyckningskostnaden har rknats upp med 30% fr att kanske verka hgre n det i sjlva verket var, det kanske kan tolkas som faktafrndring eller misstag, vad vet jag.
    K-, det r skillnad p fakta, pstenden och slutsatser.

Det r mao sammanstllningen ver vilka som ftt bidrag (och till vad) i mitt inlgg #146 som du pratar om. Jag frtydligade i inlgg #149 om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", dr jag ocks hnvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta t ngot hll, utan den r helt korrekt redovisad och med hnvisningar frn var den r inhmtad.

Om vi nu ska prata om min slutsats, s ja, min slutsats r att MFK har ftt 25.000:- i bidrag till att kpa loss fltet.

Det r helt korrekt att MFK har skat om 17.000:- och ftt 17.000:- fr detta ndaml. Det r ocks helt korrekt att MFK ret efter skade 8.000:- till en shootout och fick 16.000:- frn RCFF, dvs 8.000:- mer n vad ni skade, motiverat med (citat frn protokollet, inklusive stavfel):

Fslag framfrdes om att klubben skall erhlla hela beloppet p 16.000:- fr att p s stt via
    inkomster under Shootouten kunna anvnda dessa intkter till att snabbare kunna betala av
    sitt ln fr kpet av klubbfltet som klubben genomfrde tidigare unde ret.
    S protokollet ger mig fog fr att koppla ihop de extra 8.000:- MFK fick med kpet av flt!
    Dremot stder protokollet inte ditt pstende:

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    ... styrelsen tog beslut om hel kostnadstckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna trffen ...
    ven om jag r sker p att MFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, s r det ingenting som omnmns i protokollet. Dremot, som du sjlv kan lsa ovan, s motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hnvisning till ert fltkp.

Fr att sammanfatta
    Jag anser att min slutsats r korrekt och att MFK ftt 25.000:- till kpet av fltet och det var s jag redovisade det i min sammanstllning. Notera ocks att jag inte ngonstans har psttt att ni skulle ha skat om 25.000:- till ert flt, utan att det r den summan ni har ftt i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gr att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hnvisning till MFKs fltkp.

Jag har inte ngonstans psttt att MFKs anskningar r felaktiga p ngot stt och personligen har jag argumenterat fr att RCFF ska behlla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi mste kunna ha en ppen och saklig diskussion om saker och ting, dr ibland ocks bidragen.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Hej,
    ter till mnet:

D RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rtt mycket pengar under ett verksamhetsr frn medlemsavgifterna s sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde anvndas till fr de yngre som upptcker vr hobby?
    Allts hur kan man fr ungdomsverksamhet anvnda en del av RCFF's pengar?
    Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av p vrt hobbyintresse.
    Ungdomarna r ju trots allt vr framtid.
    ...
    /Bo
    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Hej Bo,
    bra tankar kring ungdomsverksamhet.
    ...Var gr pengar mest nytta?
    - Eget flygflt
    - Grsklippare och utrustning fr att hlla fltet i bra skick
    - Skjul/container att lsa in grsklippare och utrustning
    - Klubbstuga - grna med el och vatten och kokmjlighet
    - Toalett och kanske dusch
    - Dep med mekbord
    - Bra bilparkering
    - Skerhetsnt

Ja listan kan gras lng. Jag tycker personligen att den bsta lsningen r att den lokala klubben hller s bra standard som mjligt. D blir verlevnadschansen strst. En effektiv vg dit r att klubben kan behlla s mycket som mjligt av medlemsavgifterna. Det vi som frbund kan sttta med r "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lrar/elevsystem, kostnader fr inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.
    Hej!
    Sknt att vara "back on track" med bra frslag!

/Ville

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    - Eget flygflt
    Stabil och ohotad tillgng till ett flt (frikpt eller arrenderat spelar nog mindre roll) tror jag r det absolut viktigaste, speciellt med tanke p hur ltt det verkar vara fr klubbar att bli av med flt.

Jag vet inte hur RCFF skulle kunna hjlpa till hr, men jag klurar p om vi t.ex. skulle kunna anvnda forumet fr att dela erfarenheter om hur man ska dra slipstenen mot kommun, myndigheter, etc. T.ex. om man kunde ha forumavdelningar dit klubbstyrelser eller funktionrer kunde diskutera sna frgor. En annan sak vore ju om klubbar kunde f juridisk hjlp, dvs en del av bidragen borde kanske fonderas fr hjlp med sna hr frgor.

Frbindelser till fltet tror jag ocks r otroligt viktigt. Det r svrt att ha igng ngon ungdomsverksamhet om det r en halvmil att g mellan fltet och nrmaste busshllplats. terigen vet jag inte riktigt hur RCFF kan hjlpa till hr, men ngon annan kanske har ett frslag!

Min erfarenhet r aktivitet leder till mer aktivitet och att klubben lever upp. Passivitet leder till mer passivitet och att klubben frtvinar och dr. Drav r det min sikt att allt som aktiverar medlemmar r av godo och kring detta finns det en sak som jag saknar, iaf, i vr klubb, och det r en klubblokal.

Jag tror helt enkelt att klubblokal saknas hos mnga klubbar. D menar jag ingen klubbstuga att fika i, utan tillgng till en riktig lokal dr man kan bedriva bygg/kursverksamhet, etc. Lokalen behver man ju inte ha tillgng till 24/7. Nr jag vxte upp hade dvarande klubb mjlighet att f tillgng till ett rum i "freningarnas hus" (eller vad nu kommunen kallade det fr) nn gng i veckan. Nr vi krde byggkurs s var det en kvll i veckan, dremellan lstes byggbrdorna in i ett frrd som klubben disponerade i samband med lokalen. terigen vet jag inte hur RCFF skulle kunna hjlpa till hr, men det hade varit bra om RCFF kunde vara det!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    709
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    K-, det r skillnad p fakta, pstenden och slutsatser.

Det r mao sammanstllningen ver vilka som ftt bidrag (och till vad) i mitt inlgg #146 som du pratar om. Jag frtydligade i inlgg #149 om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", dr jag ocks hnvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta t ngot hll, utan den r helt korrekt redovisad och med hnvisningar frn var den r inhmtad.

Om vi nu ska prata om min slutsats, s ja, min slutsats r att MFK har ftt 25.000:- i bidrag till att kpa loss fltet.

Det r helt korrekt att MFK har skat om 17.000:- och ftt 17.000:- fr detta ndaml. Det r ocks helt korrekt att MFK ret efter skade 8.000:- till en shootout och fick 16.000:- frn RCFF, dvs 8.000:- mer n vad ni skade, motiverat med (citat frn protokollet, inklusive stavfel):

S protokollet ger mig fog fr att koppla ihop de extra 8.000:- MFK fick med kpet av flt!
    Dremot stder protokollet inte ditt pstende:

ven om jag r sker p att MFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, s r det ingenting som omnmns i protokollet. Dremot, som du sjlv kan lsa ovan, s motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hnvisning till ert fltkp.

Fr att sammanfatta
    Jag anser att min slutsats r korrekt och att MFK ftt 25.000:- till kpet av fltet och det var s jag redovisade det i min sammanstllning. Notera ocks att jag inte ngonstans har psttt att ni skulle ha skat om 25.000:- till ert flt, utan att det r den summan ni har ftt i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gr att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hnvisning till MFKs fltkp.

Jag har inte ngonstans psttt att MFKs anskningar r felaktiga p ngot stt och personligen har jag argumenterat fr att RCFF ska behlla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi mste kunna ha en ppen och saklig diskussion om saker och ting, dr ibland ocks bidragen.
    Uppenbart ser vi helt olika p detta, vad klubben gr med eventuella verskott i finanserna r upp till medlemmarna att avgra i respektive klubb. Jag vet vad vi skade och vad vi fick, finansiering av avstyckningen r 17tkr och inget annat, sen att RCFF beslutade att stdja shootouten med 8 tkr extra det r en helt annan historia. Vi hade inga ln fr att kpa vrt flt, fltet kptes nr vi skade medel inte ret efter. RCFF har sttt klubben med 17tkr till fltkp punk slut. Oavsett hur du vrider och vnder p fakta kring detta. En ppen och saklig diskussion ska vi ha med rtt fakta p bordet. Du begrde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet fll i smaken det r en helt annan historia det.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Hej,
    Ngon slags ungdomslsningen tilltalar mig ocks. Jag tror dock att vgen gr via racequads nr det gller ungdomar. Och FPV-flygningr inte s lngt ifrn tv-spelen.

Jag har precis tagit upp hobbyn igen efter ca 15 rs uppehll och mrker p min 12-rige son att det bara r quadarna som han visar intresse av.

Jag skulle vilja se sk shootouts som fokuserar p racequads och dr evenemanget tex genomfrs i ngon central park istllet fr p en flygklubb lngt ut. Hr i Gteborg skulle Slottsskogen vara perfekt.

Drone Racing Sweden hade sin frsta deltvling hr i Gteborg frra helgen och de la den tyvrr p AKMG:s flt. Jag var dr och tittade och tror inte att det var s mnga skdare som hittade dit.

Ps. Jag tycker att den hr trden borde raderas och startas om dr det BARA ska innehlla motioner och frslag till stmman. Och bort med de som inte r medlemmar frn den nya trden. De har inget att gra dr och ngra verkar dessutom bara vilja uppvigla och frstra.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Mycket bra skrivet i inlgg 273 Mjoelner!
    Att kunna erbjuda juridisk hjlp har ocks funnits med p vr agenda.
    Tiderna ndras och tyvrr blir det allt mer kritiskt fr freningar att klara sig. Kommunerna drar in p bidragen och freningarna fr ta allt strre ekonomiskt ansvar sjlv.
    D fr man ocks rannsaka sin situation. Vad ger mest "Bang for the money"? Hur stor kostym behver vi i denna klubb? Rcker det med 100kr per medlem och r fr att f en bra frskring, landets strsta och fria forum, mjlighet till direkt ekonomiskt std dr pengarna kan gra mest nytta, juridisk hjlp, ett frbund som frsvarar och frvaltar modellflyget gentemot myndigheterna? Vad saknas utver detta som kan vara vrt 320kr extra per medlem?

En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. D hade klubben ftt in 10.000kr per r i kassan. Vg detta mot en frbundsavgift p 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera ver om klubben verkligen fr fr 8400kr i mervrde som medlemmar i tvlingsfrbundet.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Mjoelner och K-: Som jag ser det s var de 16 000:- som gavs faktiskt fr att finansiera trffen fr att man d skulle kunde betala av lnet frn flt-kpet snabbare med hjlp av intkterna frn trffen. Det r samma pengar men p olika stllen....typ...eller o.O

Standard

Jag hller med Jonas om att ungdomar verkar mer intresserade av racequads och FPV n av flygplan. Det r nog en grymt bra inkrsport till hobbyn eftersom det finns s mnga stllen att flyga p ocks, en nybrjare behver inte ka till ett flt och vara nervs nr "de stora grabbarna" kollar p utan kan i lugn och ro flyga omkring p div. krar och liknande.
    Det handlar ju inte om att alla ska flyga multikopter utan det handlar om att f in ungdomar och nya utvare i hobbyn och d r multikopter lmplig.
    FPV-bana och en extern (helst storbild)skrm br nog finnas p alla meetings om man verkligen vill f uppmrksamhet frn ungdomar

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fr att klargra AM inlgg lite. I vr klubb s har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det r allts separata avgifter och den totala rsavgiften bestr av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte hjt p mnga r men nr SMFF, i detta fall, hjer sin avgift s pverkar det givetvis den totala kostnaden fr medlemmen som tillhr SMFF. S oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta s har vi samma avgift till sjlva klubben s att t ex g ur SMFF pverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lsningar.
    F har vi numera en speciell racequad-trningsbana i anslutning till vrt flt och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst fr att vi fngat upp mnga quad-flygare som sen i mnga fall ocks brjat flyga konventionella plan.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    ...
    Ps. Jag tycker att den hr trden borde raderas och startas om dr det BARA ska innehlla motioner och frslag till stmman. Och bort med de som inte r medlemmar frn den nya trden. De har inget att gra dr och ngra verkar dessutom bara vilja uppvigla och frstra.
    Hej!
    Tycker inte att vi ska radera trden, men grna tvtta trden och mjligen flytta den till den lsta forumdelen fr betalande medlemmar, "Medlemmarnas sikter", fr med facit i hand var det var nog ett misstag att lgga ut denna trd p den ppna delen med tanke p grdagens tjafs. Denna typ av diskussioner br nog hllas i den lsta delen i framtiden.

Jag lmnade in min motion i forumundelen "Frgor till styrelsen". Hoppas att det gillas som skriftlig inlmning av motion till styrelsen.

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-30 klockan 17:19. Anledning: ny info!

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •