Reklam

Sidan 15 av 19 FrstaFrsta ... 510111213141516171819 SistaSista
Resultat 281 till 300 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    709
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Lt oss nu g vidare och fortstta med de diskussioner som fr RCFF framt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som fretrdare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som str framfr oss r fljande:

1, faststll tid fr rsmte
    2, nominera kandidater till de olika uppdragen
    3, genomfr rsmtet
    4, samla styrelsen och bestm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar fr vilket omrde i styrelsen samt hur mten ska genomfras, digitalt, IRL etc.
    5, bestm vilka prioriterade omrden som styrelsen ska jobba med det kommande ret, Transportstyrelsens nya regler borde komma hgt p agendan.
    6, gr ett mteskalendarium med styrelsemten samt medlemsmten.
    7, planera fr besk p meetings och andra tillstllningar s styrelsen och dess medlemmar blir knda ute p flten samt kan samla in synpunkter frn medlemmar.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Fr att klargra AM inlgg lite. I vr klubb s har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det r allts separata avgifter och den totala rsavgiften bestr av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte hjt p mnga r men nr SMFF, i detta fall, hjer sin avgift s pverkar det givetvis den totala kostnaden fr medlemmen som tillhr SMFF. S oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta s har vi samma avgift till sjlva klubben s att t ex g ur SMFF pverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lsningar.
    F har vi numera en speciell racequad-trningsbana i anslutning till vrt flt och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst fr att vi fngat upp mnga quad-flygare som sen i mnga fall ocks brjat flyga konventionella plan.
    Roger
    Vr klubb jobbar som de gr i McRegors klubb. Vi r ocks fria att vlja om vi vill ansluta till ngot frbund. I dagslget betalar vi 300 kronor i klubbmedlemsavgift. Vi betalar in bde klubb och ev. frbundsavgift till klubben som ombesrjer betalning till frbund. Klubben bjuder p tvlingslicensavgifter, tror det rr sig om tiotalet tvlingslicenser.

/Ville

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    Lt oss nu g vidare och fortstta med de diskussioner som fr RCFF framt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som fretrdare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som str framfr oss r fljande:

1, faststll tid fr rsmte
    2, nominera kandidater till de olika uppdragen
    3, genomfr rsmtet
    4, samla styrelsen och bestm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar fr vilket omrde i styrelsen samt hur mten ska genomfras, digitalt, IRL etc.
    5, bestm vilka prioriterade omrden som styrelsen ska jobba med det kommande ret, Transportstyrelsens nya regler borde komma hgt p agendan.
    6, gr ett mteskalendarium med styrelsemten samt medlemsmten.
    7, planera fr besk p meetings och andra tillstllningar s styrelsen och dess medlemmar blir knda ute p flten samt kan samla in synpunkter frn medlemmar.
    Perfekt Kjell-ke!

Vntar med spnning!

/Ville

Standard

Jag skulle vilja lgga till en punkt p listan.
    Ordna med revision p ett stadgeenligt stt.

Utan revision kan vi inte hlla ngot rsmte.

Jag har frgat flera gnger om hur revisionen ska lsas utan att f ngot svar. Det tycker jag r anmrkningsvrt d det r medlemmarnas rtt att vlja revisor utan styrelsens inblandning samt att revisorerna arbetar helt p medlemmarnas uppdrag. Nog har vl RCFF nd fr avsikt att vara en frening som fljer bde sina stadgar och god freningssed.

Finns det inga revisorer utsedda mste medlemmarna ges mjlighet att utse dessa. Det r styrelsens ansvar att mjliggra detta.

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Du behver inte oroa dig Mats. Allt ska g korrekt tillvga.
    Alla dokument finns frdiga, nu vntar jag bara p att de lggs ut. Mitt datakunnande r fr begrnsat fr att jag ska klara av det.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Du behver inte oroa dig Mats. Allt ska g korrekt tillvga.
    Alla dokument finns frdiga, nu vntar jag bara p att de lggs ut. Mitt datakunnande r fr begrnsat fr att jag ska klara av det.
    Ja men det var inget svar p frgan.
    Att svara p vilka som r revisorer och hur dom r valda kan du gra hr i trden och jag anser att det r en frga du mste svara medlemmarna p. Vad r haken? Vgrar du svara p det gr det inte korrekt till. Hade dom varit valda p rsmtet 2016 hade det inte varit ngot problem men nu r det inte s.

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Som jag ser det finns det tv vgar att g:
    1. De revisorer som valdes vid senaste rsmtet gr revisionsberttelsen.
    2. Nya revisorer utses av medlemmarna.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

... sen att RCFF beslutade att stdja shootouten med 8 tkr extra det r en helt annan historia. Vi hade inga ln fr att kpa vrt flt, fltet kptes nr vi skade medel inte ret efter. RCFF har sttt klubben med 17tkr till fltkp punk slut. Oavsett hur du vrider och vnder p fakta kring detta.
    Jag varken vrider eller vnder p nt, det r du som frnekar fakta.

Om MFK hade ln, eller inte, r helt irrelevant. RCFFs styrelse led tydligen av den villfarelsen att MFK hade ett ln som behvde betalas tillbaka nr man beslutade om att ge 8.000:- i extra bidrag. terigen, det r bara att lsa innantill i protokollet frn styrelsemtet.

Att sen MFK vljer att se det extra bidraget p ett annat stt r en sak, men du som ledamot i RCFF borde kunna vara rlig med p vilka grunder det extra bidraget gavs.

En ppen och saklig diskussion ska vi ha med rtt fakta p bordet. Du begrde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet fll i smaken det r en helt annan historia det.
    Jag begrde att du skulle precisera dig nr du kom in i trden med svepande pstenden om att vissa inlgg var "alternativa fakta". Du valde att d att frtydliga att du menade mitt inlgg.

Du pstr att du r fr "en ppen och saklig diskussion med rtt fakta", men du brjar din kritik av mitt inlgg med att i trden komma med svepande beskyllningar om "alternativ fakta" istllet fr att ta upp frgor eller invndningar direkt med mig.

Jag har vldigt tydligt pvisat att RCFF har motiverat bidrag med 25.000 kronor till MFK med hnvisning till ert kp av flt och jag har ocks varit tydlig med att MFK inte har skat 25.000 kronor detta ndaml. nd fortstter du att beskylla mig fr att vrida och vinkla fakta fastn det bara r att lsa innantill i protokollen fr att inse att jag har fog fr det jag skriver.

Sanningen, K-, r att hittills r det bara du som kommit med "alternativa fakta" nr du helt utan grund pstr att de extra 8000:- skulle bero p att "styrelsen tog beslut om hel kostnadstckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna trffen".

Standard

Mycket bra skrivet i inlgg 273 Mjoelner!
    Att kunna erbjuda juridisk hjlp har ocks funnits med p vr agenda.
    Tiderna ndras och tyvrr blir det allt mer kritiskt fr freningar att klara sig. Kommunerna drar in p bidragen och freningarna fr ta allt strre ekonomiskt ansvar sjlv.
    Fr mnga freningar r ju en klubblokal helt utom rckhll om inte kommunen, eller ngon annan, stller upp.

En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. D hade klubben ftt in 10.000kr per r i kassan. Vg detta mot en frbundsavgift p 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera ver om klubben verkligen fr fr 8400kr i mervrde som medlemmar i tvlingsfrbundet.
    Just avgiften till RCFF/SMFF spelar mindre direkt roll fr oss eftersom den frs direkt vidare till medlemmen, men det r klart, den "totala medlemsavgiften" nrmar sig nog smrtgrnsen fr mnga.

Standard

De p senaste rsmtet valda revisorerna kan ha viss legitimitet kvar, beroende p hur de agerade nr efterfljande rsmte ej blev av. Deras uppgift r bl.a. just att "trycka p larmknappen" nr styrelsen inte skter sitt uppdrag. Om dom inte gjort det s har dom mist sin legitimitet precis som nuvarande styrelse.

Om dom kan anses ha ngon legitimitet att utfra revision fr ngon period som strcker sig lngre n den period fr vilken de valdes vet jag inte.

Det jag tror r rimligt att gra r att kalla till ett extrainsatt rsmte dr man vljer en interimsstyrelse samt revisorer.
    Interimsstyrelsen ska ha som uppdrag att dels leda freningen medan revision pgr och dels att kalla till ett "ordinarie" rsmte s fort som revisionen r klar. Revisorerna ska ha som uppdrag att granska hela perioden sedan senaste revision.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Medlemsavgiften spelar mindre roll fr de f som r mycket aktiva.
    Men verkligheten r att de flesta kanske besker sitt klubbflt 4-6 ggr per r. Betalar man d uppemot 1000kr i medlemsavgift till sin klubb vill tminstone jag hvda att avgiften har betydelse.

Nu tror jag att vi ska klara ett rsmte utan strre problem. Som jag skrivit tidigare har vilken femteklassare som helst inga problem att lsa och frst vr ekonomiska redovisning.
    Det hela r m.a.o. mycket enkelt.

- Medlemsavgifter in
    - Avgift fr hemsidan
    - Avgift fr frskringarna
    - Utbetalda bidrag
    - Behllning p kontot
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Tack Ove!
    Nr det gller de senast valda finns det enligt mg en liten knepighet dr. Dom skulle medlemmarnas vgnar reagerat nr inget rsmte hllits d dom ska arbeta sjlvstndigt p medlemmarnas uppdrag. Dom kan s att sga inte sl ifrn sig med att dom inte hrt ngot frn styrelsen. Det innebr att eventuell kritik mot styrelsen riskerar att falla tillbaka p dem sjlva. Risk finns d att man undviker att kritisera.

Problemet med alt. 2 r vl att det kan vara svrt att kalla till ett medlemsmte. Nu har jag inte lst p hur kallelse till rs och medlemsmte sker rent praktiskt. Men det r klart att det gr.

Det finns enligt mig ett tredje alternativ som man skulle kunna ta till som en engngslsning. Nmligen att anlita en auktoriserad revisor. Det kan vara bra av olika anledningar just nu. Dels slipper vi problemen i i frslag 1 och 2. Sedan tror jag, men r inte sker p, att om man anlitar en auktoriserad revisor r det inte samma krav p att medlemmarna utser. Man kan d utse en revisor som finns i nrheten av dr alla verifikat finns. Ingen behver misstnka att man av olika anledningar undviker kritik som r befogad. Det kan inte ta mnga timmar fr en auktoriserad revisor och pengar har vi ju. Ove har i en annan tr skrivit att det inte r srskilt mnga poster som ska granskas och jag kan inte tro ngot annat n att det r korrekt.

Jag tror inte heller att styrelsen och Ove behver f skrmselhicka fr en auktoriserad revisor. Det r bara att sga att det blivit som det blivit men att vi nu vill styra upp det hela. Finns inget skumt utver uteblivna rsmten tycker jag inte att nekad ansvarsfrihet lser ngot. Det r allvarligt med missade rsmten men jag tror ingen misstnker frskingring eller ngra andra oegentligheter. Sjlvklart kommer uteblivna rsmten att ppekas oavsett typ av revisor. Grs inte det har man inte frsttt sitt uppdrag.

En annan frdel r att nr rsmtet vl r hllet och ansvarsfrihet beviljad kan ingen komma och ppeka att revisorerna bara tog styrelsen i frsvar eller att det var gamla kompisar eller ngot liknande.

/Mats

Standard

Mjoelner jag hann inte se ditt inlgg om revisorer innan jag skrev.

Jag tycker det knns ondigt med en interimsstyrelsen och extra rsmte. Jag har p tv olika hemsidor om idella freningar lst att man fr att terge styrelsen legitimitet mycket vl kan hlla ett vanligt rsmte och besluta om ansvarsfrihet fr den tid som varit. Har vi klarat oss flera r med en styrelse utan mandat lr vi vl verleva till rsmtet. ven om det rr sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara srskilt mnga verifikat att g igenom. Det r medlemsavgifter lite frskringar och ngra bidrag per r. Det gr revisorer p ett par timmar. Det r ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

/Mats

Standard

Nu tror jag att vi ska klara ett rsmte utan strre problem. Som jag skrivit tidigare har vilken femteklassare som helst inga problem att lsa och frst vr ekonomiska redovisning.
    Jag har ingen anledning att tvivla p dig om detta, men det du pratar om r d ekonomisk revision. De valda revisorerna ska utver det ven utfra en s.k. frvaltningsrevision, dvs granska hur styrelsen sktt sitt uppdrag.

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg

Jag tycker det knns ondigt med en interimsstyrelsen och extra rsmte. Jag har p tv olika hemsidor om idella freningar lst att man fr att terge styrelsen legitimitet mycket vl kan hlla ett vanligt rsmte och besluta om ansvarsfrihet fr den tid som varit. Har vi klarat oss flera r med en styrelse utan mandat lr vi vl verleva till rsmtet. ven om det rr sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara srskilt mnga verifikat att g igenom. Det r medlemsavgifter lite frskringar och ngra bidrag per r. Det gr revisorer p ett par timmar. Det r ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

/Mats
    Mats jag har personligen ingen invndning mot att anvnda en extern auktoriserad revisor och sen kra med ett rsmte p ett snt utltande.

Dremot, om man skulle vlja att lta medlemmarna vlja nya revisorer s mste man ju kalla till ett extrainsatt rsmte och d fljer det av stadgarna att en hel massa saker ska vara med p dagordningen, men vi kan ju inte bevilja ngon ansvarsfrihet p det mtet. Sen mste det nd till ytterligare ett rsmte nr revisorerna r klara. I det lget kan man lika grna d tillstta en interimsstyrelse p frsta mtet och p s stt har interimsstyrelsen direkt legitimitet och kan agera. Frdelen med ett snt hr frfarande r att man i princip kan kalla till ett extra rsmte omedelbart, fr det finns ingen anledning att invnta att dokument ska bli klara.

Fast jag hller med, det r enklare att anvnda en extern auktoriserad revisor och bara hlla ett rsmte.

Standard

Mjoelner

Det viktiga r nog att medlemmarna vljer revisorer inte att det grs p ett rsmte om jag inte fattat fel. Kan mycket vl ha gjort det. Det kan lika grna gras p ett medlemsmte med just bara den frgan. Att det str p fredragningslistan fr rsmtet behver inte betyda att det inte gr att gra p ett medlemsmte. Det r bara det att det ska gras varje r och rsmtet r det naturliga tillfllet att gra det. Jag kan inte se anledningen till att det mste gras p ett extra rsmte.

Sedan ligger det mycket i det du sger om hur revisorerna har agerat. Har dom reagerat p uteblivna rsmten r det en sak och d kan man ju ha frtroende. Dessvrre skulle det sl tungt mot styrelsen om dom ftt ppekande frn revisorerna och inte brytt sig. Min gissning r att dom inte reagerat fr att d skulle dom vl ha hrt av sig till medlemmarna. Revisorerna har till och med rtt att krva ett extra rsmte om dom anser att det behvs.

Personligen tror jag att en auktoriserad revisor skulle frenkla en del just i detta lget. Det br dock inte vara ngon som har andra uppdrag t ngon i sist valda styrelse. Det ska heller inte ses som ett stt att klmma t styrelsen extra hrt utan som en praktisk lsning i en knepig situation.

/Mats

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

/Mats
    Hej!
    Hller med dig Mats att det knns ondigt med interimsstyrelsen och extra rsmte. Som jag uppfattat det har de flesta accepterat och godknt att gamla styrelsen kallar till rsmte. Sjlv har jag efterlyst att en utomstende revisor ska se ver rkenskaperna och lmna ett utltande, och Ove har faktiskt lovat att anlita oberoende revisor att granska rkenskaperna. Du kan lsa det hr; http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post423260 dr han skriver:

Vi fick in anskningar och tog stllning utifrn vad vi hade i kassan och vad vi tyckte var passande.
    Sjlvklart ska vi ta in en oberoende revisor att granska vr ekonomi. Vi har absolut inget att dlja.
    Vi har haft besk av Bill Hempel och Haro- teamet. Allt i syfte att stimulera modellflyget. Och jag tycker det var bra Meetings och vl spenderade pengar. (Bortsett frn vdret i Vallentuna).
    Och d frmodar jag att bde de gamla revisorerna och en oberoende revisor lmnar utltande till kommande rsmte, och det borde vl rcka och bli ver...

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-05-01 klockan 17:40.

Standard

Vad menas med en oberoende revisor? Det hoppas jag alla revisorer r men det finns ingen srskild funktion eller beteckning som heter oberoende revisor. Endera anlitar man dom senast valda, vljer nya p ett stadgeenligt stt eller anlitar en auktoriserad mot betalning.

/Mats

Standard

Jag menar om vi inte anser att dom senast valda kan gra en oberoende revision ska dom inte gra ngon alls.

/Mats

Standard

Det viktiga r nog att medlemmarna vljer revisorer inte att det grs p ett rsmte om jag inte fattat fel. Kan mycket vl ha gjort det. Det kan lika grna gras p ett medlemsmte med just bara den frgan.
    Medlemsmte. rsmte, stmma, etc, krt barn har mnga namn Vra stadgar benmner det "rsmte". Mten utver det benmner stadgarna "extra rsmte" (se 5). Jag frskte hlla mig till den terminologi som stadgarna anvnder. Det viktiga r att det kallas till ett mte p det stt som stadgarna stipulerar s att mtet/medlemmarna r beslutsfra.

Min gissning r att dom inte reagerat fr att d skulle dom vl ha hrt av sig till medlemmarna. Revisorerna har till och med rtt att krva ett extra rsmte om dom anser att det behvs.
    Jag har ingen aning om hur revisorerna agerat, men jag hoppas p att vi hr nt frn dom snart.

Personligen tror jag att en auktoriserad revisor skulle frenkla en del just i detta lget. Det br dock inte vara ngon som har andra uppdrag t ngon i sist valda styrelse. Det ska heller inte ses som ett stt att klmma t styrelsen extra hrt utan som en praktisk lsning i en knepig situation.
    Hller med om detta, men oavsett vem som gr revisionen s har jag personligen otroligt svrt att se att ngon seris revisor skulle kunna rekommendera ansvarsfrihet, speciellt inte som att styrelsen inte verkar ha tagit till sig och agerat p den kritik den fick frn revisorerna infr rsmtet 2013.

Jag tycker dock inte att man ska verdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet, som jag ser det r det mest ett ppekande frn rsmtet till styrelsen om att dom har agerat fel.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-05-01 klockan 17:26. Anledning: stavfel

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •