Reklam

Sidan 16 av 19 FrstaFrsta ... 6111213141516171819 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Vad menas med en oberoende revisor? Det hoppas jag alla revisorer r men det finns ingen srskild funktion eller beteckning som heter oberoende revisor. Endera anlitar man dom senast valda, vljer nya p ett stadgeenligt stt eller anlitar en auktoriserad mot betalning.

/Mats
    Jag menar om vi inte anser att dom senast valda kan gra en oberoende revision ska dom inte gra ngon alls.

/Mats
    Hej!
    Tror nog att Ove menar utomstende auktoriserad revisor. Om vi godknner styrelsen att kalla till rsmte s godknner vi ocks revision frn de gamla revisorerna, men p.g.a. omstndigheterna s anlitas en auktoriserad revisor ocks, allt fr att terupprtta frbundets trovrdighet och anseende.
    Sjlvklart mste kritik riktas frn revisorerna, men om det mste best i att inte rekommendera ansvarsfrihet, ja, det vet inte jag?

/Ville

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    ...
    Hller med om detta, men oavsett vem som gr revisionen s har jag personligen otroligt svrt att se att ngon seris revisor skulle kunna rekommendera ansvarsfrihet, speciellt inte som att styrelsen inte verkar ha tagit till sig och agerat p den kritik den fick frn revisorerna infr rsmtet 2013.

Jag tycker dock inta att man ska verdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet, som jag ser det r det mest ett ppekande frn rsmtet till styrelsen om att dom har agerat fel.
    Att inte "verdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet"? I mina gon blir det vl svrt att tervlja ngon i den gamla styrelsen till ngon styrelsepost. Och det skulle betyda att hlften av namnen som Ove freslagit inte skulle platsa i styrelsen. Dremot skulle de kunna vljas till andra poster inom frbundet, som IT-guru, skerhetsansvarig, valberedning m.m.

Men andra sidan, vad vet jag hur vi "mste" agera? Jag tycker vi kr rsmte enligt vad som planerats frn gamla styrelsen.

/Ville

Standard

Utebliven ansvarsfrihet har ingenting med mjligheten att vlja om personerna till styrelsen. Det r tv helt olika saker. Slarvet kan tgrdas och alla kan bttra sig

/Mats

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Utebliven ansvarsfrihet har ingenting med mjligheten att vlja om personerna till styrelsen. Det r tv helt olika saker. Slarvet kan tgrdas och alla kan bttra sig

/Mats
    Hej!
    Lite slarvigt uttryckt, vad r d problemet, d kr vi!?

/Ville

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Alla dokument till rsmtet ligger i RCFF-molnet sedan 20 dagar. Tyvrr r jag inte smart nog att flytta ut dem p forumet.
    Jag behver hjlp av vr kassr/IT guru Hanke att fixa det.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Att inte "verdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet"? I mina gon blir det vl svrt att tervlja ngon i den gamla styrelsen till ngon styrelsepost. Och det skulle betyda att hlften av namnen som Ove freslagit inte skulle platsa i styrelsen. Dremot skulle de kunna vljas till andra poster inom frbundet, som IT-guru, skerhetsansvarig, valberedning m.m.
    Att som styrelseledamot inte bli beviljad ansvarsfrihet betyder i praktiken vldigt lite eftersom det inte per automatik hnder nt alls. Jag menar detta ur aspekten att det inte r ngot jag skulle oroa mig fr om jag satt i styrelsen. I alla fall s lnge som jag inte gjort nt riktigt dumt.

Mitt hgst personliga resonemang kring frtroendeaspekten; om ansvarsfrihet inte beviljas s uttrycker medlemmarna ett missnje och en brist p frtroende fr den avgende styrelsen. Om medlemmarna sen vljer samma personer till en ny styrelse s uttrycker man ju terigen ett frtroende fr samma personer, ven om det inte r lika starkt som om styrelsen ocks beviljats ansvarsfrihet. Om sen ngon som inte fr ansvarsfrihet stller upp till omval vet jag inte.

Standard

Mjoelner
    Det r precis som jag uppfattar det. Frdelen fr styrelsen med ansvarsfrihet r vl ocks att ingen i efterhand kan komma och kritisera det som varit s lnge ingen dold brottslighet ptrffats. Ansvarsfrihet betyder att hela freningen tar p sig ansvaret fr att allt ligger rtt till.

/Mats

Standard

Frdelen fr styrelsen med ansvarsfrihet r vl ocks att ingen i efterhand kan komma och kritisera det som varit s lnge ingen dold brottslighet ptrffats. Ansvarsfrihet betyder att hela freningen tar p sig ansvaret fr att allt ligger rtt till.
    Frr i vrlden trodde jag det, men av det jag lst p senare tid s verkar det numera vara mest formalia, s jag r rtt osker p hur det egentligen ligger till. Min nuvarande (och kanske felaktiga) uppfattning r att om ansvarsfrihet beviljats s r det lite mer uppfrsbacke fr freningen att driva ngon frga mot styrelsen, men det r inte omjligt.

Uppdatering
    Jag lste p lite grann. Enligt boken Ideella freningar, 9:e upplagan, s.103, s r det shr: Det finns ingen lagstiftning fr ideella freningar. Vill man ha bestmmelser om ansvarsfrihet, mste man drfr ha bestmmelser om detta i stadgarna. Enklast r det om stadgarna hnvisar till bestmmelserna i lagen om ekonomiska freningar.

Eftersom jag inte hittar ngra som helst bestmmelser i RCFF stadgar kring ansvarsfrihet och inte heller ngon form av hnvisning s drar jag preliminrt den slutsatsen att punkten om ansvarsfrihet som vi har p dagordningen inte fyller ngon reell funktion.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-05-01 klockan 19:40. Anledning: Ny information

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Alla dokument till rsmtet ligger i RCFF-molnet sedan 20 dagar. Tyvrr r jag inte smart nog att flytta ut dem p forumet.
    Jag behver hjlp av vr kassr/IT guru Hanke att fixa det.
    Hgsta prio verkar vara att f han att lgga ut dokumentationen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Slutfrgor frn mig. Vad skulle krvas frn oss medlemmar fr att kunna frhindra gamla styrelsen att kalla till och hlla rsmte enligt deras premisser?
    Kan vi ta makten och nybilda RCFF?

/Ville

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    280
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    705
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Jag varken vrider eller vnder p nt, det r du som frnekar fakta.

Om MFK hade ln, eller inte, r helt irrelevant. RCFFs styrelse led tydligen av den villfarelsen att MFK hade ett ln som behvde betalas tillbaka nr man beslutade om att ge 8.000:- i extra bidrag. terigen, det r bara att lsa innantill i protokollet frn styrelsemtet.

Att sen MFK vljer att se det extra bidraget p ett annat stt r en sak, men du som ledamot i RCFF borde kunna vara rlig med p vilka grunder det extra bidraget gavs.

Jag begrde att du skulle precisera dig nr du kom in i trden med svepande pstenden om att vissa inlgg var "alternativa fakta". Du valde att d att frtydliga att du menade mitt inlgg.

Du pstr att du r fr "en ppen och saklig diskussion med rtt fakta", men du brjar din kritik av mitt inlgg med att i trden komma med svepande beskyllningar om "alternativ fakta" istllet fr att ta upp frgor eller invndningar direkt med mig.

Jag har vldigt tydligt pvisat att RCFF har motiverat bidrag med 25.000 kronor till MFK med hnvisning till ert kp av flt och jag har ocks varit tydlig med att MFK inte har skat 25.000 kronor detta ndaml. nd fortstter du att beskylla mig fr att vrida och vinkla fakta fastn det bara r att lsa innantill i protokollen fr att inse att jag har fog fr det jag skriver.

Sanningen, K-, r att hittills r det bara du som kommit med "alternativa fakta" nr du helt utan grund pstr att de extra 8000:- skulle bero p att "styrelsen tog beslut om hel kostnadstckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna trffen".
    Vi har helt uppenbart olika syn p detta s det r bara att acceptera att s r fallet.
    1, jag gjorde anskan fr klubbens rkning bde vad gller fltkp och shootout och fick beslut bde muntligt och skriftligt.
    2, Utifrn ovanstende s kanske mitt underrttelselge r ngot bttre i frgan.
    3, Du skte ett exempel och jag gav ett.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Du stter myror i huvudet p mig Ville.
    De premisser som gller r ju vad stadgarna sger. Hur kan du f fr dig att vi skulle kra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har s mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom grna med frslag p din "favoritstyrelse". Kom med en programfrklaring som beskriver hur ditt jrngng skulle styra och frvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
    Du fr ocks utveckla vad vi i styrelsen har missktt mer n rsmtena. Har frbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet r att det r mycket snack och lite verkstad. Jag bvar fr att vrt fristende, smidiga och effektiva frbund skulle skjutas i sank av freningsveteraner med trycksvrta p nsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll hgre n det verkliga syftet - att sttta och hjlpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" fr gonen.

rsmteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".
    Senast redigerat av AM den 2017-05-01 klockan 20:38.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    1, jag gjorde anskan fr klubbens rkning bde vad gller fltkp och shootout och fick beslut bde muntligt och skriftligt.
    2, Utifrn ovanstende s kanske mitt underrttelselge r ngot bttre i frgan.
    Fortfarande inget belgg fr ditt pstende, mao r det fortfarande att betrakta som "alternativ fakta".

andra sidan kan du ju roa dig med att lsa protokollet frn det mte dr du sjlv ska ha deltagit.
    Utdrag ut protokoll frt vid Svenska RC-Flygfrbundet (RCFF) styrelsemte den 2015-02-25 [fetstil av mig]
    3. Hemstllan frn MFK (stersunds Modellflygklubb)
    Anskan finns att lsa i
    Hemstllan till RCFF styrelse att anordna shootout 2015 20150222.pdf samt sida 2 i detta
    protokoll.

Fslag framfrdes om att klubben skall erhlla hela beloppet p 16.000:- fr att p s stt via
    inkomster under Shootouten kunna anvnda dessa intkter till att snabbare kunna betala av
    sitt ln fr kpet av klubbfltet som klubben genomfrde tidigare unde ret.

En poll lades upp fr styrelsen att rsta Ja resp Nej p. Fljande frga stlldes:
    Ska MFK erhlla bidrag med 16.000:- fr att arrangera RCFF Shootout Norr 2015?

Kjell-ke Skoog anmlde jv d han sitter med i styrelsen fr MFK och deltog sldes inte i
    beslutet.

Styrelsen rstade enhlligt JA p frgan.

Ove fann frgan besvarad med JA och verkstller utbetalningen s snart han erhllit
    klubbens bank konto.

Standard

Vill och Ove
    Och oavsett har medlemmarna alltid mjlighet att vlja vilken styrelse man vill. Vill man ha frndring fr man vl frska kuppa in en ny styrelse. Men det gller att den har ngon gemensam id om framtiden och tror sig representera en merpart av medlemmarna. Utifrn den hr trden vet vi bara vad en brkdel av medlemmarna tycker.

/Mats

Standard

Ett problem dock:
    The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 212
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

De premisser som gller r ju vad stadgarna sger. Hur kan du f fr dig att vi skulle kra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har s mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom grna med frslag p din "favoritstyrelse". Kom med en programfrklaring som beskriver hur ditt jrngng skulle styra och frvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
    Du fr ocks utveckla vad vi i styrelsen har missktt mer n rsmtena. Har frbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet r att det r mycket snack och lite verkstad. Jag bvar fr att vrt fristende, smidiga och effektiva frbund skulle skjutas i sank av freningsveteraner med trycksvrta p nsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll hgre n det verkliga syftet - att sttta och hjlpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" fr gonen.

I dokumentet Ekonomi 2015 str det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta r ju fel det skall vara 3000 kr....

MVH Kent

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Glmde att pongtera att det bara var rent hypotetiska frgor, fr att vi diskuterat mnet dr i alla fall jag knner mig osker p hur man ska hantera sna hr frgor. Var inte orolig, skaka av dig myrorna, ingen skada skedd.

/Ville

Standard r detta verkligen de revisionsberttelser som gller infr rsmte 2017?

Revisionsberttelserna fr 2013-2016 verkar ju mest vara standardmall fr hur man ger en klartecken frn revisorerna.

Har/tnker verkligen Tim Jansson och Richard Bokstrm skrivit/skriva under dessa dokument dr de verhuvudtaget inte kommenterar att rsmtet r flera r sent nr de infr rsmtet 2013 riktade fljande kritik till styrelsen.

Till rsmtet i RCFF 2013-09-21/22
    Tillgg till inlmnad revisionsberttelse.
    1:
    rsmtet har inte hllits inom tids ramen enligt stadgarna, detta mste
    frbttras infr 2014 s att det inte upprepas. I stadgarna Kapitel 2 10
    str att lsa:
    rsmtet hlls rligen senast den 30 juni efter verksamhetsrets slut

2:
    En frbttring krvs infr kommande r av det s.k "50% tillbaka till
    klubbarna" ,detta ml har inte uppntts inom nuvarande rkenskapsr.
    Revisorerna har ven i tidigare revisions berttelser ppekat detta! Vi vill
    starkt ppeka att en handlingsplan fr hur detta skall genomfras per
    omgende skall tas fram och presenteras fr medlemmarna.

3:
    Bokfringen hanteras idag delvis manuellt och frs i en prm. Fr att
    frenkla fr revisorerna och kassren rekommenderas att man ser ver
    mjligheten till e-bokfring via ex banken (enligt uppgift frn kassren
    finns den mjligheten redan idag) fr att p s stt frenkla revisions
    arbetet och de rapporter som skall lmnas in till skatteverket.
    Jag finner det helt ofattbart att man efter att 2013 ha riktat denna kritik mot styrelsen, sen nr det r dags att p riktigt granska perioden 2013-01-01 - 2013-12-31, skulle lta det passera helt obemrkt frbi att rsmtet 2013 var frsenat och att rsmten fr 2014 och flera r framt helt uteblev.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    705
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Jag r fullstndigt road av frgan och insatt i densamma, hr gller det att skilja mellan pplen och pron, terigen, RCFF beviljade 17tkr fr fltkp, och gav hela kostnaden fr shootout ret efter 8 tkr skades fr shootout vilket var halva kostnadsmassan sen beslutade RCFF att skjuta till ytterligare 8tkr fr att tcka hela kostnadsmassan fr shootouten.
    Over and out i denna frga.
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •