Reklam

Sidan 18 av 19 FrstaFrsta ... 813141516171819 SistaSista
Resultat 341 till 360 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlgg
    Tack fr lnken Mange!

Med lite detektivarbete ledde den vidare till Skatteverkets "SKV 327 utgva 11, Handledning fr stiftelser, ideella freningar och samflligheter m.fl. 2012"

Det finns en hel del lsvrt dr fr de som vill frkovra sig, precis som i boken jag hnvisade till. Frdelen med Skatteverkets PDF r att den r gratis

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Tycker det visar att frgor kring vrt frbund engagerar och r viktiga. Kan ocks tolkas som skribentens avundsjuka fr att dennes favoritforum i stort sett har dtt...

/Ville
    Haha, kanske det

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Tack fr lnken Mange!

Med lite detektivarbete ledde den vidare till Skatteverkets "SKV 327 utgva 11, Handledning fr stiftelser, ideella freningar och samflligheter m.fl. 2012"

Det finns en hel del lsvrt dr fr de som vill frkovra sig, precis som i boken jag hnvisade till. Frdelen med Skatteverkets PDF r att den r gratis
    Men om Wikipedias tolkning av konsekvenserna vid icke beviljad ansvarsfrihet stmmer vet jag inte riktigt. Det borde vl i och fr sig vara rimligt att styrelsen lmnar sina platser till frfogande. Sedan fr rsmtet avgra ev. frnyat frtroende. Men jag kanske har ftt om bakfoten vad som r praxis.

Men neka ansvarsfrihet gr man vl i frsta hand om man tror att det finns ngot fuffens i rkenskaperna och det gller vl inte i vrt fall. Lser man lite om bostadsrttsfreningar klagas det p att det nekas ansvarsfrihet av missnjesskl vilket inte r pongen. r man missnjd vljer man en ny styrelse.

Slutsatsen r vl att om man tnker dra styrelsen infr rtta d ger man den inte ansvarsfrihet i annat fall beviljar man den. Sjlvklart ska det finnas kritik mot brister i revisionsrapporten nd.

/Mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Men om Wikipedias tolkning av konsekvenserna vid icke beviljad ansvarsfrihet stmmer vet jag inte riktigt.
    Jag r ocks lite tveksam p Wikipedias tolkning. Jag fr inte till att dom har std fr sin tolkning, varken i partiella 5:e utgvan som dom lnkar till, eller i 11:e utgvan som jag hittade. Dessutom stmmer inte heller Wikipedias tolkning med vad boken jag lnkade till sger.

Jag hittade fljande i ett svar p lawline: Det r viktigt att pongtera att reglerna om ideella freningar inte r lagstadgade utan reglerade genom domstolspraxis, oskrivna rttsprinciper och litteratur.

Vi kanske kan nja oss med att konstatera att det tydligen inte r solklara regler fr just ideella freningar?

Det borde vl i och fr sig vara rimligt att styrelsen lmnar sina platser till frfogande. Sedan fr rsmtet avgra ev. frnyat frtroende. Men jag kanske har ftt om bakfoten vad som r praxis.
    Hela grejen med att stlla sina platser till frfogande r vl egentligen bara spel fr gallerierna. rsmtet r hgsta beslutande organ och vill rsmtet avstta styrelseledamter s spelar det ingen roll om ledamterna har stllt sin plats till frfogande eller inte.

Men neka ansvarsfrihet gr man vl i frsta hand om man tror att det finns ngot fuffens i rkenskaperna och det gller vl inte i vrt fall. Lser man lite om bostadsrttsfreningar klagas det p att det nekas ansvarsfrihet av missnjesskl vilket inte r pongen. r man missnjd vljer man en ny styrelse.

Slutsatsen r vl att om man tnker dra styrelsen infr rtta d ger man den inte ansvarsfrihet i annat fall beviljar man den. Sjlvklart ska det finnas kritik mot brister i revisionsrapporten nd.
    Det r ju inte bara rkenskaperna som ska granskas utan ocks styrelsens arbete. Har fr mig det stod lite om det i PDF:en jag lnkade till.

Jag anser att man bara ska bevilja ansvarsfrihet om det finns goda skl till det. Om det finns minsta indikation p fel, eller anledning att utreda vidare, s ska man inte bevilja ansvarsfrihet. Fast det r som sagt min sikt.

Sen tycker jag att det r fel om en revisor rekommenderar ansvarsfrihet om det finns kritik att rikta mot styrelsen. I de fallen kan dom anvnda alternativa fraser fr att vgleda rsmtet och indikera att det nog inte freligger ngot hinder fr att bevilja ansvarsfrihet.

Jag tror att frgan om ansvarsfrihet kommer att vara tuff frga fr mnga p nsta rsmte. Det kommer den iaf att vara fr mig.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

...
    Sen tycker jag att det r fel om en revisor rekommenderar ansvarsfrihet om det finns kritik att rikta mot styrelsen. I de fallen kan dom anvnda alternativa fraser fr att vgleda rsmtet och indikera att det nog inte freligger ngot hinder fr att bevilja ansvarsfrihet.

Jag tror att frgan om ansvarsfrihet kommer att vara tuff frga fr mnga p nsta rsmte. Det kommer den iaf att vara fr mig.
    r bengen att hlla med men har som sagt ingen aning om revisor-praxis? Har aldrig upplevt ngot liknande.
    Freligger inga ekonomiska oegentligheter s borde det kanske rcka med skarp kritik frn revisorerna? Att kritik saknas i de dokument som finns tillgngliga r mrkligt, precis som Mjoelner ppekat i tidigare inlgg? r frgande huruvida man ska rikta kritik mot en mlsttning, tnker p 50% tillbaka?
    Har ocks beslutsvnda kring ansvarsfrihet, helt klart!
    Ska man se ngot positivt i den hr soppan s r det vl att det blir en lrpenning...

/Ville

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Vem bryr sig mest om RCFF? Det mste vl vara de som har flest inlgg i denna trden.
    Ville och AM p delad frsta plats
    Mjlner
    Sniffswe
    McRegor

Allts nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Vem bryr sig mest om RCFF? Det mste vl vara de som har flest inlgg i denna trden.
    Mjlner
    Sniffswe
    McRegor

Utmrkt id och hller med.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Mjlner
    Sniffswe
    McRegor

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Utmrkt id och hller med.
    Hej!
    Har tidigare aviserat att jag varken har ngon ambition eller intresse att sitta i RCFF styrelse, och det har inte ndrats. Att jag engagerar mig i frgor som rr RCFF r fr att jag tycker att hela RCFF-konceptet r fr bra att raseras.
    S, det enda jag r intresserad av och hoppas p r att RCFF kommer p ftter igen genom att en ny engagerad styrelse bildas, men i den kommer jag inte att ing.

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-05-06 klockan 19:25. Anledning: ny info!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    r bengen att hlla med men har som sagt ingen aning om revisor-praxis? Har aldrig upplevt ngot liknande.
    Freligger inga ekonomiska oegentligheter s borde det kanske rcka med skarp kritik frn revisorerna? Att kritik saknas i de dokument som finns tillgngliga r mrkligt, precis som Mjoelner ppekat i tidigare inlgg? r frgande huruvida man ska rikta kritik mot en mlsttning, tnker p 50% tillbaka?
    Har ocks beslutsvnda kring ansvarsfrihet, helt klart!
    Ska man se ngot positivt i den hr soppan s r det vl att det blir en lrpenning...

/Ville
    Har man inte fr avsikt att driva ngon form av talan mot styrelsen frstr jag inte vitsen med att inte bevilja ansvarsfrihet. Tydligen ska styrelsen tvrtemot vad jag uppfattat avsttas om den inte beviljas ansvarsfrihet. Sedan kanske det inte alltid grs s. Dremot tycks det inte vara ngot som hindrar att avstta medlemmar ur styrelsen vljs in i den nya styrelsen.

/Mats

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Mjlner
    Sniffswe
    McRegor

Patrik, tror du skulle passa bra tillsammans med dem du rknar upp, frutom mig. Mats alias "senmathal" tror jag ocks vore en bra kandidat.

/Ville

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Sorry grabbar - tackar fr frtroendet men dels r jag med i SMFF och dels r jag mycket engagerad i min lokala klubb s jag avstr.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ja, det blir mer och mer uppenbart hur svrt det r att f ngon att stlla upp i en styrelse.
    Det r ocks drfr jag tjatat om att vi inte ska ta p oss mer arbete n vi klarar av.
    RCFF's enkelhet och ml krver inte heller ngon strre arbetsinsats.
    Har man strre ambitioner fr man ocks vara beredd att ta p sig de arbetsuppgifter.

Sjlvklart ska rsmtena sktas helt enligt stadgarna.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Mjlner
    Sniffswe
    McRegor

Patrik, det hr vl till normalt hyfs att man faktiskt frgar personer om dom kan tnka sig stlla upp innan man nominerar dom?

Sen har jag svrt att ta denna nominering som seris utan jag uppfattar den mer som kritik mot att jag mfl verhuvudtaget vgat ifrgastta ngot och ppnat kften.

Standard

Efter att ha pratat med Kenneth idag s kan jag fresl Kenneth Eriksson till styrelsen.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Att hitta folk som vill stlla upp i styrelse r ju inte helt enkelt.
    Jag vet inte hur en valberedning kan tnkas verka men jag har svrt att tro att de kan ringa runt till alla medlemmar frn norr till sder s att kolla p forum vilka som bryr sig r kanske en modell.
    Och frlt - det r nog provocerande att kasta ur sig ett gng namn men frgar man inte s fr man inga svar.

Av Roger ser jag att jag inte heller r kvalificerad eftersom att jag ocks r medlem i SMFF ?

Jag skulle kunna tnka mig att medlemmarna vill ha en spridd styrelse frn norr till syd men det innebr troligen att ingen i styrelsen knner den andre.

Som Sniffswe beskriver s r han lngt frn ngon klubb - det r kanske en grupp som borde representeras i styrelsen?
    Har man en klubb s r det nog lttare att fixa saker gemensamt. SMFF krver framver att man ska vara minst 10 personer i en klubb fr att f vara med s jag ser helt klart ett behov av ett alternativ.

En annan orsak till inlgget r att trden nstan dtt och att det verkar glida med beslut om datum fr rsmtet.
    Om det saknas ngot fr att stta ett datum s r det ju bra att f veta det om det gr att pverka.

Eller s r intresset s dligt att man ska acceptera att det inte r ngra officiella mten utan att det fr flyta p med ett bra forum och att frskringen betalas in enligt plan?

Patrik, det hr vl till normalt hyfs att man faktiskt frgar personer om dom kan tnka sig stlla upp innan man nominerar dom?
    Sen har jag svrt att ta denna nominering som seris utan jag uppfattar den mer som kritik mot att jag mfl verhuvudtaget vgat ifrgastta ngot och ppnat kften.

Standard

Citat Ursprungligen postat av genland Visa inlgg
    I dokumentet Ekonomi 2015 str det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta r ju fel det skall vara 3000 kr....

MVH Kent
    My bad, ripa 5000:- och genlanda 3000:- uppdaterad det.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Ett problem dock:
    The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.
    Den r inte klart drav s finns den inte heller...
    //DrHanke

Standard

RCFF_ekonomi_2015.pdf saknar poster om shootout (och ev. bidrag beroende p hur ni tnker bokfra).
    RCFF_ekonomi_2016.pdf innehller bidragsposter. Var finns protokollen frn styrelsemten dr dessa bidrag beslutas?
    De r bokfrda som bidrag 50%, ven om de kallats fr shootout s r det klubben som anskt om pengar fr en flygtrff s jag gjorde dem som 50% men visst man kan ju srskilja dem om man vill.

Under styrelsemten finns alla protokoll.
    //DrHanke

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Av Roger ser jag att jag inte heller r kvalificerad eftersom att jag ocks r medlem i SMFF ?
    Jag ser inget hinder i det. Mjligtvis om du satt i SMFF's styrelse.
    Det r ju det som r vitsen. Man ska kunna vara med i bgge frbunden om man vill.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Tack fr svaren!

Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlgg
    Den r inte klart drav s finns den inte heller...
    Jag antog att eftersom lnken finns och Ove sagt att dokumenten var klara s skulle den funka.

De r bokfrda som bidrag 50%, ven om de kallats fr shootout s r det klubben som anskt om pengar fr en flygtrff s jag gjorde dem som 50% men visst man kan ju srskilja dem om man vill.
    Nu blir jag lite frvirrad. Pratar vi om samma sak?
    I RCFF_ekonomi_2015.pdf redovisas bidragen som -17338 kr, vilket motsvarar summan av bidragen till Genlanda, Skvadern & Ripa. De 16.000:- som beslutades som bidrag/shootout till MFK saknas vad jag kan se helt.

Missar jag nt, eller betalades inte dessa pengar ut?

Under styrelsemten finns alla protokoll.
    D trden Styrelsemten 2016 r tom p protokoll s frstr jag svaret som att det under 2016 inte hlls ngra protokollfrda styrelsemten. r det korrekt uppfattat?

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •