Reklam

Sidan 2 av 19 FrstaFrsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Borde nog inte lgga mig i men.....
    Det r en riktigt bra lista med namn i frsta inlgget och det kan kanske bli fler om andra stller upp.
    Jag vill grna att var och en i listan kan skriva lite om vad de r fr ngon och vilka ambitioner de har med att vara med och styra. Jag kan bara vara imponerad av danska nuvarande "formanden" nr han presenterade sina visioner.
    http://modelflyvenyt2.dk/modelflyven...016.pdf#page=6

Men ven jag kan bli lite besviken nr jag lser floskler och liknelser - och "goa gubbar" r ju tyvrr inget som jag direkt frknippar med "effektivitet och ppenhet". Tycker mig ha sett den typen av kommentar vid ngon "groupie" p start av styrelsemte p FB.....

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    123
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Knner ocks som Patrik att man borde kanske inte lgga sig i d jag inte varit med s lnge.

Men, jag uppfattar (rtt eller fel) att frbundet br som det nu drivs heta ”Ove:s Privata RC Frbund”

Har aldrig varit med om att ordfrande bde agerar och utrycker sig i mina gon mycket mrkligt. Det kanske r s hr alla eller majoriteten vill ha det, men min erfarenhet frn bde nringsliv och flera idrottsliga freningar inkl distriktsfrbund r att den som hller i taktpinnen mste agera utifrn ett betydligt mer ”lmpligt” ledarskap.

Bara situationen i sig som vi befinner oss i visar att ledarskapet brustit sedan flera r tillbaka. Ansvaret fr att hlla rsmten r ordfranden, ingen annan.

Men terigen, majoriteten vill kanske ha det s hr och tycker kanske att det inte r s viktigt med struktur, ordning och reda.

Samtidigt r det enkelt att sitta och tycka, det krvs ocks ngon som vill och orkar dra i frbundet och den personen kanske trots allt r just Ove, men d mste det till ett antal frndringar.

Tror det vore p plats att Ove frklarar vad han vill och vad han str fr.

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Jag kan bara vara imponerad av danska nuvarande "formanden" nr han presenterade sina visioner.
    http://modelflyvenyt2.dk/modelflyven...016.pdf#page=6
    Lars Kildholt som blev valgt som formand for Modelflyvning danmark gr det riktigt bra.

//Rickard

R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlgg
    39
    Jobb
    Blackwing Sweden
    Klubb
    Eslvs MFK

Standard

Ass..."vuxna" mnniskor??? Vet inte om man ska skratta eller grta hr.
    P vissa lter det som dom nskar att historien ska upprepa sig, fr dyrt hit eller pengar fel dit mm mm.
    Finns garanterat ngon som borde starta simulatorn o va istllet fr att bara sitta och gagga!

Vill man flyga fr man ta upp radion, inte lnt att st o glo(titta) p den!
    3D-trning pgr, nr slutar man vara "Rookie"?
    Tuben/Insta: Mr_R_Sjostedt Tack till: Kullagergrossisten.se
    SPEKTRUM DX18 Extra 800, Extra 260, Mustang, CUB mm.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r ordfranden som ska ansvara fr rsmtena. Men trots ett antal psttningar p styrelsemedlemmarna hnder inget.
    Vad freslr ni att man ska gra?

Vad gller frskringarna s r det bttre ju luddigare villkoren r skrivna. Gr man in och detaljbeskriver nr och hur frskringarna gller hjer man ju ribban och stter upp villkor som frskringsbolaget inte har. Ett bra exempel r det andra frbundets egenphittade tillgg om att all flygning mste ske p av frbundet godknt flt. Det str det inget om i de grundlggande frskringsvillkoren. Men sjlvklart r frskringsbolaget snabba att anamma kravet frn frskringstagaren. D har man reducerat riskerna fr bolaget.

RCFF r inte ett vanligt frbund. En av vra stora styrkor r att vi lever vrt eget liv. Vi hade inte stadkommit det vi har idag om inte vi vgat g i klinch och sttt upp fr vra visioner.
    Ove (AM) Nielsen

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    123
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    RCFF r inte ett vanligt frbund. En av vra stora styrkor r att vi lever vrt eget liv. Vi hade inte stadkommit det vi har idag om inte vi vgat g i klinch och sttt upp fr vra visioner.
    1. Vad menas med att vi lever vrt eget liv?

2. Vad r det RCFF har stadkommit?

3. Vad r visionen?

4. Vilka ml finns samt hur skall vi n mlen?

Det finns skert mnga som jag som inte knner till historien utan endast ser det som hnder och diskuteras just nu. Vore tacksamt med en frklaring och svar p frgorna. Fr mig knns allt sjukt rrigt, oklart och totalt ostrukturerat.

//Rickard

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

1. Vi lyder inte under ngon yttre organisation. Vi r fria att sjlv utforma hur frbundet ska verka.

2. Tv mycket bra frskringar som inte fanns p marknaden tidigare. Sveriges strsta modellflygforum. Vi fr alla modellflygares talan gentemot myndigheterna. Vi har hjlpt klubbar i landet att arrangera meetings. Vi erbjuder ett alternativ till alla sndagsflygare. Lga avgifter innebr att mnga klubbar har kunnat frbttra sin ekonomi.

3. Vrt ml r att frmja modellflyghobbyn i landet.

4. Vi jobbar stndigt fr att ge modellflygarna bsta tnkbara frutsttningar som mjligt. Bl.a. I arbete dr vi ingr i en arbetsgrupp som tar fram nya regler hos Transportstyrelsen. I vntan p myndighetens remiss kan vi inte avslja hur de diskussionerna gtt. Men ett och annat gonbryn lr hjas nr sanningen kommer fram.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Ove
    Det dr var vl en vald sanning.
    SMFF godknner inga flt. Det gr dom SMFF anslutna klubbarna sjlva. Dom flesta vet att du grna glider lite p sanningen fr att framst i bttre dager.
    I vissa lgen kan jag imponeras av dig d du med ett leende kan slja bde sand till Sahara och isglass till eskimer till rena verpriser. Och komma undan med det.
    Ganska ofta nr du fr kritik s kommer det, ja men det andra frbundet...
    Slj Oves RC-klubb p dina egna meriter.
    SMFF hller rsmte varje r, vi har en valberedning som jobbar sjlvstndigt. Vi lgger ut vra styrelseprotokoll tmligen omgende utan inloggningskrav. Vi upprttar budget och har revision av bde verksamhet och ekonomi varje r. Vi har stadgar som vi fljer. Ganska mnga tycker det r ok. Andra gr det inte och vljer ntt annat. Vi tycker att vra medlemmar har rtt att r vrda ordning och reda. I vr vrld r det ppenhet och demokrati.
    Du r ju som du skriver inte frbund som andra. N, det r helt sant. Du har byggt en internet-frening och i namnet valt frbund.
    Smart!
    Med lnta fjdrar ppnar du drrar som annars hade varit stngda. Du pratar om transparens. Jaa, mnga ser vad du gr, men mjligheten att pverka r begrnsad. I synnerhet som sittande styrelse, Du Ove, ska ha inflytande ver vilka som ska sitta i styrelsen.

Jag upprepar vad jag skrivit tidigare. Slj din pryl p egna meriter. Att peka p andra nr argumenten tryter r ju bara fnigt av en man i din lder. Hll upp ntt gott och ls igenom diverse trdar hr p forumet. Det har kommit mnga kloka inspel frn olika hll. Ett tips i all vlmening.

Rolle, Ordfrande i SMFF

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    123
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

1. Vi lyder inte under ngon yttre organisation. Vi r fria att sjlv utforma hur frbundet ska verka.

2. Tv mycket bra frskringar som inte fanns p marknaden tidigare. Sveriges strsta modellflygforum. Vi fr alla modellflygares talan gentemot myndigheterna. Vi har hjlpt klubbar i landet att arrangera meetings. Vi erbjuder ett alternativ till alla sndagsflygare. Lga avgifter innebr att mnga klubbar har kunnat frbttra sin ekonomi.

3. Vrt ml r att frmja modellflyghobbyn i landet.

4. Vi jobbar stndigt fr att ge modellflygarna bsta tnkbara frutsttningar som mjligt. Bl.a. I arbete dr vi ingr i en arbetsgrupp som tar fram nya regler hos Transportstyrelsen. I vntan p myndighetens remiss kan vi inte avslja hur de diskussionerna gtt. Men ett och annat gonbryn lr hjas nr sanningen kommer fram.

Bra, d finns det en struktur nd.

D kanske vi br diskutera hur vi skall utveckla dessa 4 punkter i framtiden. Eller r vi njda med s som det r idag.

//Rickard

Standard

Nedanstende r mina personliga sikter ska ej ses som en motion till rsmtet:

Vad det gller bidrag s hller jag mestadels inte med Roger.

Det finns ingen anledning att ndra p stadgarna, oavsett om det r 1% eller 50% av rsintkterna som gr ut som bidrag. Att plita ner snt i stadgarna r bara "micromanagement" och snt blir sllan bra. Vi har en frtroendevald styrelse och vi br ge dom lite frtroende och svngrum att arbeta.

Stadgarna uttrycker rtt vl vad som r mlet med RCFF och att bidrag kan anvndas fr att frmja modellhobbyn. Det r helt enkelt upp till styrelsen att tillse att RCFFs ekonomi r fortsatt god och att pengarna ven rcker till annat som kanske r mer prioriterat n bidrag.

Att utarbeta en policy kring hur bidrag kan/br anvndas och exempel p snt som bidrag ges fr r nog en bra id, bde som std fr styrelsen sjlv och fr de freningar som vill ska bidrag. Detta knns typiskt som nt som rsmtet kan ge tilltrdande styrelse i uppdrag att utarbeta, eller som den tilltrdande styrelsen p eget initiativ kan besluta sig fr att gra.

Vad det gller kostnadsersttningar fr olika uppdrag s frutstter jag att de flesta r ok med att snt kan betalas ut dr det kan anses rimligt och om beloppen r rimliga, precis som i alla andra freningar. Om styrelsen s vill s kan den sjlv f utarbeta en policy och lta medlemmar och revisor ta del av den, men som jag ser det r det mest ett led i arbetet att vara transparent. Jag ser ingen anledning till att detta ska behvas regleras i stadgar eller p rsmte s lnge som det skts. Jag frutstter helt enkelt att revisorn kommer att anmrka p ersttningar som kan anses orimliga.

Vad det gller antalet medlemmar i styrelsen s anser jag att man ska s mnga att arbetet funkar och att arbetsbelastningen r rimlig (lg), samt att man ska ha tillrckligt mnga ledamter/suppleanter s att verksamheten kan fortg ven om ngra faller bort under mandatperioden.

En sak som skulle kunna bli en motion till rsmtet r en stadgendring om just stadgendringar. Jag noterade att stadgarna inte innehller nt som just stadgendringar. Av det sluter jag mig till att vi i princip kan ndra stadgarna p ett rsmte. Alla andra freningar jag sttt p har haft inskrivet i stadgarna att fr stadgendringar krvs att de nya stadgarna godknns av tv p varandra fljande medlemsmten (ibland ocks med lite extra kringvillkor). Det kanske vore en id att infra en sn klausul i RCFFs stadgar, eller finns det ngon bakgrund till varfr just en sn reglering utelmnats ur RCFFs nuvarande stadgar?

Standard

Det r ordfranden som ska ansvara fr rsmtena. Men trots ett antal psttningar p styrelsemedlemmarna hnder inget.
    Det finns vl suppleanter som kan trda in istllet fr dessa styrelsemedlemmar som negligerat sitt frbunds ansvar och knsla fr frbundets medlemmar?

Frslag som du efterlyser: i egenskap av Ordfrande k personligen hem till vederbrande styrelsemedlem och stt dig i knet p hen och gemensamt skaka fram dom uppgifter som saknas. Dom har ju bara haft ca 4r p sig!

Standard

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    Sedan kan jag ocks tycka att en av de strsta riskerna fr strre skador genom modellflyg r kollision med transporthelikopter eller brand vid jetflyg dr skadevrdet skulle kunna bli 100 miljoner kronor med tanke p vad en helikopterkrash och mnniskoliv vrderas. Brittiska frbundet har en 10 miljoner pund grns i sin frskring. Sjlvrisken har jag inte forskat i men jag har fr mig den r relativt hg hos RCFF. Jag tycker det r bttre att lgga pengarna frn 100kr avgiften p en bttre frskring.
    Intressant, det kanske vore nt fr den tilltrdande styrelsen att utreda om frskringen behver frbttras.

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    Olika medlemsniver som SniffSwe beskriver ovan r ett stt.
    Det r givetvis ett stt, men jag anser att det r ett dligt stt. Modellflyget behver fretrdare som fretrder sndagsflygarnas behov gentemot myndigheter, vilket RCFF gr. Om vi enbart har "frskringsmedlemmar" s frsvinner en del av den styrkan.

Argumentet fr att man r med "bara" fr att den lokala klubben krver det r ett dligt argument (nu var det vl inte du som framfrde det). Dels r en hundring en "piss-i-nilen" och dels r alla lokala klubbar fria att reglera sin verksamhet ssom de sjlva vill. Om man absolut vill kunna flyga p den lokala klubben utan att vara medlem i RCFF s fr man vl engagera sig i klubben och frska f med vriga medlemmar p att klubben sjlv tecknar motsvarande frskring och sen tar bort kravet p medlemskap i RCFF.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    En sak som skulle kunna bli en motion till rsmtet r en stadgendring om just stadgendringar. Jag noterade att stadgarna inte innehller nt som just stadgendringar. Av det sluter jag mig till att vi i princip kan ndra stadgarna p ett rsmte. Alla andra freningar jag sttt p har haft inskrivet i stadgarna att fr stadgendringar krvs att de nya stadgarna godknns av tv p varandra fljande medlemsmten (ibland ocks med lite extra kringvillkor). Det kanske vore en id att infra en sn klausul i RCFFs stadgar, eller finns det ngon bakgrund till varfr just en sn reglering utelmnats ur RCFFs nuvarande stadgar?
    Jag hade totalt missat 9 som reglerar detta, dock gr det att ndra p stadgarna p ett mte.

Det r hela styrelsen som gemensamt r ansvarig fr rsmtena (s tolkar iaf jag 10).

Vad man i realiteten kan gra nr styrelsen inte lngre fungerar r att sammankalla ett extra rsmte fr att vlja en interimsstyrelse och en valberedning med uppdrag att s fort som mjligt kalla till ett mer normalt rsmte dr fregende styrelse och interimsstyrelsen kan granskas och en normal styrelse kan vljas s att verksamheten g ver i normallge.

Ett annat stt som kanske r lite mer kontroversiellt r att en interimsstyrelse kortsiktigt helt enkelt "tar makten", informerar medlemmarna och sen agerar som jag beskrev ovan. Om medlemmarna har nt att invnda lr det mrkas.

Det handlar helt enkelt om att agera p ett stt som s fort som mjligt lser problemet och terstller en demokratiskt vald fungerande styrelse s att normal verksamhet kan tertas.

Jag har vid tv tillfllen varit med om sna hr hndelser i freningar. Den ena var jag med och utlste sjlv efter att styrelsearbetet totalt brutit samman i en ganska stor frening, den andra upplevde jag som medlem nr i nstan hela styrelsen i en frening slppte allt och avgick med omedelbar verkan.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-04-21 klockan 17:11.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 273
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Det r aldrig fel att ha en valberedning som kan frsl personer till ordfrande och vriga styrelsemedlemmar.
    Det str i stadgarna att RCFF skall ha en valberedning bestende av en ordfrande och tv ledamter.

Nu har ju Ove i sitt frsta inlgg nmnt ngra personer som r villiga att stlla upp som styrelsemedlemmar s den biten verkar vl g i ls om rsmtet sen rstar fr att dessa skall ing i styrelsen.
    Nr det gller ordfrandeposten s verkar Ove vilja sitta kvar som ordfrande om det inte fresls annan lmplig person.
    Det som ligger Ove i fatet r vl t ex att han ej samlat till rsmte under ngra r och drmed inte fljt freningens stadgar dr det framgr att rsmte hlls rligen. Men hela styrelsen har ju ansvaret hr s man kan ju inte bara lasta Ove fr de tidigare under ngra r uteblivna rsmtena. Detta har ju diskuterats i annan trd hr p forumet och jag tror nog att det hdanefter kommer hllas rsmten varje r som stadgarna krver. Personligen har jag en tro p att mnniskor kan lra av misstag och att man ska ge folk en andra chans.

Varfr inte lgga in i Kalendern hr p RCFF preliminra rsmtes-datum (enl stadgarna: rsmtet hlls rligen senast den 30 juni efter verksamhetsrets slut), d har alla medlemmar mjlighet att se detta hr i kalendern och nr styrelsen skall kalla till rsmte.
    Och s nlar man fast det inlgget s det ligger kvar verst.

Om valberedningen tnker fresl Ove som ordfrande har jag personligen ingen invndning mot det. Jag har inget frslag p annan kandidat till ordfrandeposten.
    Ove har varit ordfrande sen oktober 2006 d konstituerande rsmtet (bildandemtet) hlls, och svitt jag vet har han varit ordfrande sen dess. Det r en ganska lng tid tycker jag s det kanske kan vara dags fr nya krafter att ta vid, helst under kontrollerade former dr valberedningen i lugn och ro kunnat vaska fram en ny ordfrande.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-04-21 klockan 17:46.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Argumentet fr att man r med "bara" fr att den lokala klubben krver det r ett dligt argument (nu var det vl inte du som framfrde det). Dels r en hundring en "piss-i-nilen" och dels r alla lokala klubbar fria att reglera sin verksamhet ssom de sjlva vill. Om man absolut vill kunna flyga p den lokala klubben utan att vara medlem i RCFF s fr man vl engagera sig i klubben och frska f med vriga medlemmar p att klubben sjlv tecknar motsvarande frskring och sen tar bort kravet p medlemskap i RCFF.
    Det var jag som framfrde det i inlgg #8 och jag menade att om det handlar om att i huvudsak f en riktigt bra frskring s r det vll okej. Men om RCFFs verksamhet utkas(tex. stadgat 50% tillbaka i bidrag till klubbar och liknande) s borde det finnas alternativ fr de som endast r intresserade av klubbfltet(indirekt frskringen).
    Det r principen och inte kostnaden jag tnker p. Jag kan betala 100:-/r fr en bra RCFF-frskring och 100:-/r till RCFFs framtidsfrmjande verksamhet, jag tycker bara att valmjligheten borde finnas.

Jag vet att det r upp till klubbarna att bestmma sina regler men att, som du freslr, frska f ur klubben ur RCFF ser jag som ett smre alternativ.

Men om det inte r en bra ide s r det ju inget mer att tala om, var bara mitt personliga frslag som jag tycket var bra

Standard

Jag har letat runt och ftt fljande namn som r villiga att ing i styrelsen:

- Mats Erlandsson, PR och rekryteringsfrgor. Aktiv modellflygare.
    - Kjell-ke Skoogh, aktiv modellflygare.
    - Thomas Berggren, aktiv modellflygare.
    - Tomas Nilsson, aktiv modellflygare. Expert p frskringsfrgor och styrelsearbete.
    - Henrick Almqvist, aktiv modellflygare. IT guru.
    - Namn p kassr. Vill vnta lite tills vi ftt bekrftat frn personen i frga.
    - Ove Nielsen, aktiv modellflygare. Styrelsemedlem och kunnig i luftfartslagar, sprkrr, etc.
    Ove, vad jag frsttt s vljer rsmtet ordfrande och ledamter och sen konstituerar styrelsen sig sjlv. Min frga r d, vem eller vilka r kandidater fr ordfrandeposten?

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Men om RCFFs verksamhet utkas(tex. stadgat 50% tillbaka i bidrag till klubbar och liknande) s borde det finnas alternativ fr de som endast r intresserade av klubbfltet(indirekt frskringen).
    Enligt Oves utsago s r ju hlften tillbaka nt som varit en mlsttning lnge, ven om det kanske r nyheter fr en del medlemmar (det var det fr mig), s oavsett om det stadgas eller inte s r det ju ingen utkning av verksamheten.

Jag vet att det r upp till klubbarna att bestmma sina regler men att, som du freslr, frska f ur klubben ur RCFF ser jag som ett smre alternativ.
    Nu vet du skert detta, men jag vill nd ppeka det eftersom jag tycker man ofta ser pstenden som r lite missvisande.

Klubbarna r ju inte med i RCFF. Klubbarna har ingen relation till RCFF annat n att de sjlva, och helt av egen vilja, krver att klubbens medlemmar ocks ska vara medlemmar i RCFF. Av praktiska skl s frmedlar ocks mnga klubbar RCFF medlemsavgift (och en del krver ocks att man betalar RCFF avgiften via klubben). RCFF har ingen mjlighet att stlla krav p klubbarna annat n mjligen via villkoren fr att frskringen ska glla.

Men om det inte r en bra ide s r det ju inget mer att tala om, var bara mitt personliga frslag som jag tycket var bra
    Sjlvklart ska du uttrycka de frslag du tycker r bra och sen kan man ha en diskussion, det finns inget som sger att mina ider r bttre. Vi behver ju inte tycka lika och det finns ett vrde i att dryfta saker och ting, ibland leder det ju till att saker frbttras eller att man vidgar sina vyer.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 770
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Hej!
    Jag har hittills inte gett mig in i debatten, och tnker inte gr det heller.
    Men, nr Ove frgade om jag kunde tnka mig att ing i styrelsen, s funderade jag ett tag, och kom fram till att det r bttre att vara aktiv och st i frgrunden, n att st dr bak och gnlla.
    Fadsen med uteblivet rsmte har vi ju diskuterat ett tag nu, hoppas verkligen det blir bttring i framtiden.

Som jag ser RCFF, s r det en motpol till "det andra frbundet" med sina regler och pekpinnar. Ett likvrdigt alternativ fr den som inte kan, eller vill, finna sig i att bli styrd hit och dit. Tnker genast p den 'bermda' paragraf 37.
    Hade jag tvlat i ngon gren inom modellflygsporten (och d menar jag inte enkla klubbtvlingar!), s r sjlvklart "det andra frbundet" ett givet alternativ.
    Men vi andra, enkla sndagsflygare, som kollar vderprognosen och ger oss ut till fltet fr att UMGS med andra likasinnade?? Jag knner att vi har en framtid! Jag knner gemenskap, inte minst genom forat. Det r sk*tkul att komma till nn flygtrff och se ett alias i ansiktet, "Jas, det r S du ser ut!" Och samtidigt snegla p vad andra har lyckats 'f till', det inspirerar!

Jag tycker vi har hgt i tak fr det mesta, ibland hettar det till lite, men det r s det ska vara.
    Inget r vrre n en bunke ja-sgare. Men stmningen p forat r i huvudsak positiv, hr fr man bde ge och ta.

Sen tycker jag att bda frbunden (nja...) jobbar fr en viktig sak, och det r FRIHETEN att bedriva sin hobby p avsedd LMPLIG plats, dr man inte str varken paragrafryttare, myndigheter eller allmnhet. Vill jag kasta ut min hangkrra vid ett kusthang, s skiter fiskmsarna fullstndigt i vad som blandar sig i deras flygande. Oavsett miljpartisters synpunkter!
    Vill jag ta upp min brlande bensinkrra, s gr jag det p ett avsett klubbflt, dr det r avsett/sanktionerat att man kan flyga med sdana krror.

Det r DETTA vi ska kmpa fr!
    Friheten att utva vr hobby, utan en massa pekpinnar och freskrifter, men givetvis under ansvar!
    Jag tycker inte heller att det r s vidare klokt att slppa upp sin drnare vid sidan av ett trafikflygflt, det tyder p rejl dumhet och ska sjlvklart beivras.

Tyvrr verkar det som vi med tiden fr mer och mer begrnsningar fr var och hur vi fr flyga.
    Hr mste BDA frbunden jobba fr individens frihet.

Det hr blev ett lngt inlgg i debatten, men jag knde att jag bara var tvungen att skriva av mig lite.

Nu knns det med bttre! (sknska!)
    Retroholic!

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Jag tycker trden brjar handla fr mycket om Ove och hans "Oves RC-Klubb". Eller r det verkligen s att det i realiteten r "Oves RC-Klubb" det debatteras om? r det infacto bara Ove kvar i frbundet? Ja, ibland knns det s! Tycker det r mrkligt att nr Ove anstts n hrifrn och drifrn s verkar han st helt ensam. Var hller de andra i RCFFs organisation till? Varfr denna tystnad, varfr detta till synes avstndstagande, (som det verkar)? Eller s r de vriga bara diplomatiskt tysta fr att det blivit en policy att bara Ove ska yttra sig i RCFF-frgor?

Som sagt, tycker det r bra att Ove frsker ordna ett rsmte. Men, detta frsk fr nog vara sista chansen innan andra tar ver p vilket stt det n m vara. RCFF som ide r allt fr bra fr att skrotas, det r i alla fall drfr jag r s pass engagerad som jag nd r.

Att RCFF kar sin medlemskr beror nog mest p ekonomiska hnsynstaganden frn medlemskren. Fina villkor verlag och man behver inte vara delaktig i frbundsarbetet. Allting har serverats p silverfat till en billig penning, det r det som rknas, fr gratis eller nstan gratis r gott. RCFF kan nstan liknas vid motsvarigheten till handlarnas lgprisalternativ HobbyKing, billigt och bra!?

/Ville

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 273
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Thomas,
    Med dina ord som ledstjrna i styrelsearbetet, om du blir invald, knns det tryggt att vara medlem i RCFF.
    /Bo

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    463
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Bra skrivet Thomas! Sknt med positivism, istllet fr motsatsen som tyvrr denna och andra liknande trdar innehller lite fr mycket av.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •