Reklam

Sidan 3 av 19 FrstaFrsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Thomas,
    Med dina ord som ledstjrna i styrelsearbetet, om du blir invald, knns det tryggt att vara medlem i RCFF.
    /Bo
    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Bra skrivet Thomas! Sknt med positivism, istllet fr motsatsen som tyvrr denna och andra liknande trdar innehller lite fr mycket av.
    Hller med! Och Thomas blir r nog en som vi behver fler av!

/Ville

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 770
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Glmde sga nt om det hr med frskringar, det r ngot som r vldigt viktigt fr ALLA modellflygare.
    Hr tycker jag att den tidigare styrelsen har gjort ett jttebra jobb, en tillggsfrskring som tcker det mesta.
    Nu r jag inte insatt till 100% i frskringsfrgan, men det r 'til syvende og sidst' en andrahandsfrskring som gr in och tcker skador mot en sjlv och tredje man om man t.ex. skulle sl av sig fingrarna i propellern (vilket tyvrr har hnt) eller skada ngot annat objekt, flyga in i en bil eller liknande. Men det r den egna hemfrskringen som gller i frsta hand.
    Bra jobbat tidigare styrelse att frhandla sig till sdan frskring! Skadorna p, eller frlusten av en dyr modell fr man nog tyvrr ta p hemfrskringen, om man nu har en sdan frskring som tcker dessa skador.

Och...
    Det r den egna hemfrskringen som gr in och tcker skador i frsta hand!
    Har man dligt frskringsskydd dr..... D gller RCFF:s frskring.
    Rtta mig om jag har fel.

S det kan ocks vara vrt att kolla vad villahem-frskringen gller fr......
    Retroholic!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Sjlvklart ska du uttrycka de frslag du tycker r bra och sen kan man ha en diskussion, det finns inget som sger att mina ider r bttre. Vi behver ju inte tycka lika och det finns ett vrde i att dryfta saker och ting, ibland leder det ju till att saker frbttras eller att man vidgar sina vyer.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag har inga krav p att sitta kvar som ordfrande.
    Det r medlemmarna som rstar. Fram styrelsen..
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej!
    Precis som Thomas Bergen skriver; "Som jag ser RCFF, s r det en motpol till "det andra frbundet..." Helt riktigt, en vlbehvlig motpol som dessutom skapat en ypperligt fin milj fr framfr allt oss modellflygare. Tnk efter vad vi har ftt fr det facila priset av 100 kronor per r, s frstr vi alla vilket bra koncept RCFF r.
    RCFF har "nstan" allt som SMFF kan erbjuda. Tyvrr saknar vi vl mjligheten, (tror jag) att ing som samarbetspartner med RF med de frdelar det kan innebra, men i vrigt s behver vi inte sakna s mycket.

En sak jag tycker r synd r att RCFF inte vill ansluta sig till det nybildade EMFU, European Modell Flying Union som har som huvudsyfte att bevaka modellflygets intresse i Europa, avseende luftrumsfrgor. Och som den kloka SniffSwe skrev, Man mste inte hlla med. Men r man med s r jag vertygad om att det r en frdel, t.ex. att f insiderinformation som vi kanske saknar nu. Tyvrr verkar det ocks svrt att f vra frbund att samarbeta i harmoni och med inbrdes respekt...

Jag lovar inte att detta r mitt sista inlgg i denna trd, men jag lovar att lsa alla inlgg till dess slut med frhoppning att nnu fler kloka medlemmar gr sina rster hrda innan rsmtet...

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-22 klockan 00:17.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    ... En sak jag tycker r synd r att RCFF inte vill ansluta sig till det nybildade EMFU, European Modell Flying Union som har som huvudsyfte att bevaka modellflygets intresse i Europa, avseende luftrumsfrgor. ...
    Det r inget som hindrar att RCFF lierar sig med EMFU svida inte ngon av de nuvarande medlemsorganisationerna har ngot att invnda. Drom vet vi fr nrvarande inget. RCFF har svitt jag vet inte tagit stllning vare sig fr eller emot i denna frga. Det blir en uppgift fr den nya styrelsen att ta stllning till denna frga. Huruvida det r en frdel eller ej eller ej r svrt att bedma d det huvudsakligen r tyska, franska och brittiska intressen som dominerar EMFU, lnder dr man i frhllande till vra nuvarande svenska frhllanden har ett jmfrelsevis starkt reglerat modellflyg.

S smningom kommer det ett frslag p nytt svenskt regelverk fr verksamhet med obemannade luftfarkoster dr jag har frhoppningar om att Transportstyrelsen hittar en lagom kompromiss mellan reglering och frihet. I det lget hoppas jag p en konstruktiv diskussion om frslaget hr p forumet och att vi d har en aktiv styrelse som kan avge ett remissvar och som nr regelverket trtt i kraft vidtar de tgrder angende exempelvis uppdatering av skerhetsregler mm. som kan komma att krvas.

Vad gller frskringsfrgan r jag r jag frvnad ver en sak som nmnts i denna trd, nmligen att vissa klubbar tydligen krver att medlemmarna ska vara anslutna till RCFFs fr att man ska f flyga frn klubbfltet. Det r p sin plats att ppeka att RCFF definitivt INTE har ngot sdant krav p klubbarna utan att det i s fall r ett beslut av klubben sjlv. Klubbarna r drvidlag fullstndigt fria att agera som de nskar. Ett av sklen till varfr RCFF ursprungligen bildades var just att man ville hitta ett stt att undvika tvngsanslutning av flygande klubbmedlemmar till en extern organisation.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det dr med godknda flt har nog varit lite oskert ibland.
    Fler klubbar har ju kravet att man mste vara frskrad i SMFF, RCFF eller om man vill bda.
    I de fall d klubben har medlemmar i SMFF r det ju inga problem men om klubben inte har ngon s kan det ju vara knsligt att bjuda in andra.

Det r inte SMFF utan klubbarna som godknner flten.

En lsning p det problemet kan ju vara att en annan klubb dr exempelvis den inbjudne modellflygaren kommer frn knner till fltet och har godknt det som skert.

Skert har det funnits platser dr klubben har krvt medlemskap och det r ju klubben som handhar fltet som bestmmer vem som fr flyga dr. Man kan nog aldrig komma till ett nytt flt och krva att f flyga dr utan att flja klubbens regler.

Sedan handlar ju denna trden om kommande rsmtet och om jag inte missat ngot s r det inte flera n de som Ove presenterar i frsta inlgget som har ngon lust att vara med i styrelsen?
    Och av de som Ove presenterat r det vl bara Thomas som skrivit lite om hur han tnker.

Om annat s r det vl fritt fram att presentera nya och flera kandidater hr?

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det r hjrndtt att bara acceptera att det kommer in nya namn i en styrelse.
    Sjlvfallet mste det vara personer som vi knner och litar p. Hur ska man veta vad kandidaterna vill och kan om de vljs utan att de behvt gra ett statement? D blir det ju personval grundat p utseende. Och dr har man ju inte en chans.... haha.
    Det hr vl till kutym och god ton att en ordfrande inte anvnder ord som bullshit eller hjrndtt och liknande lga tillmlen nr medlemmar framfr sin sikt. Han ska g fre med gott exempel fr en god debatton och inte snka den.

Sedan r det vl ven god sed att sittande ordfrande eller styrelse inte blandar sig i sina eventuella eftertrdare eller sitt ev. omval. Det r valberednings sak att fresl representanter och sedan har medlemmarna rtt att nominera tillfrgade personer vid rsmtet.

Detta r saxat ur idrott online

"P uppdrag av medlemmarna
    Valberedningen arbetar helt och hllet p uppdrag av freningens medlemmar. Styrelsen har drfr inget mandat att lgga sig i valberedningens arbete."

http://idrottonline.se/DKRockrullarn...valberedningen

Det r allts medlemmarnas sak att avgra vilka man tycker r kvalificerade att utgra styrelse. Inte sittande styrelse eller ordfrande d det sidostter demokratin. Jag tar fr sjlvklart att det r valberedningen som tagit fram de namn som r freslagna.

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Som vanligt tar Rolle fram stora penseln och sveper i generella termer. Inte p ngon punkt kan Rolle ta fram fakta och lista vad jag skulle ha psttt vara fel.

Det str varje frening fritt att skriva om sina stadgar. Enligt lag kan ingen yttre organisation tvinga en frening att flja dikterade stadgar. Mjligtvis kan d den yttre organisationen utesluta klubben. Men d skjuter man sig ju i foten.

Att man jmfr den egna organisationen med andra organisationer r vl helt naturligt. Hur ska medlemmarna d kunna avgra fr- och nackdelar med det egna, resp. det andra frbundet?
    Ove (AM) Nielsen

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Det hr vl till kutym och god ton att en ordfrande inte anvnder ord som bullshit eller hjrndtt och liknande lga tillmlen nr medlemmar framfr sin sikt. ..

Detta r saxat ur idrott online
    "P uppdrag av medlemmarna
    Valberedningen arbetar helt och hllet p uppdrag av freningens medlemmar. Styrelsen har drfr inget mandat att lgga sig i valberedningens arbete." ...

/Mats

Frst s kan jag tycka att det r fantastiskt fint att ven de som inte r medlemmar och knappast borde ha ngot intresse bemdar sig att komma med konstruktiv och bra kritik.

Nr det kommer till valberedning och ven till post som revisorer s r det nog i allmnhet vldigt skralt med intresset att stlla upp frivilligt till de posterna (och de andra). Jag har upplevt mnga rsmten dr det inte har varit ngon aktiv valberedning, utan att ordfranden har frgat de sittande om de vill stlla upp ett r till - ofta med utgngspunkt att det kommer att finnas namn i listan s att freningen kan fortleva.

Man hller inte alltid med om allt men man r inte beredd att stlla upp av olika orsaker.

Sedan r hnvisning till Idrottonline i detta fallet kanske inte helt rtt d RCFF vl inte ingr under RF?
    Sedan r det ju s att det som str om valberedning inte har med RF att gra utan r generellt och kan lsas i vilken styrelsebok som helst.

Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 075
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

Standard

Frslag jag vill ha till mtet.

Frtydliga 50% tillbaka till medlemmarna i stadgarna, jag vet att detta har varit med frn brjan och jag tycker om det. Problemet har ju varit att det kanske mest varit "officiellt" p forumet och inte i sjlva stadgarna.

Frslag r att det r 50% av de intkter som kommit fre sista april varje r som det kan anskas om.

Lmpligt r ven att det i s fall r att dessa pengar kan delas ut bland de anskningar som kommit in fre sista april det ret. Anskningar som kommit in efter de datumet fr ligga till nsta rs bidragsanskningar.
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

modellhobby.com

Standard

Men jag knner att OM man nu, som ny medlem eller "oknd person" fr sittande styrelse, skulle vara intresserad av att stlla upp i styrelse-valen s kan ju Oves uttalanden mycket vl f en att ndra sig fr att man tror att man inte duger. Man kan skert knna att man ven riskerar att inte "passa in" bland en styrelse som bestr av vrldsvana "goa gubbar" som tex. Ove.
    S knner jag i alla fall, kan inte RCFF gra en lista med de olika sryrelse-posterna och beskriva varje post lite mer i detalj? Vad mste man kunna, vad mste man gra, hur mycket jobb r det p ett ungefr, mste man ka p mten eller sker alla mten p telefon, hur snabbt mste man vara tillgnglig, finns det std och hjlp frn ngon om man knner att man inte hinner och har man mjlighet att "kliva av" om man knner sig otillrcklig?

Den infon r vll viktigare n att "det absolut inte fr vara ngon oknd person som inte delar vrdegrunderna och drfr kommer skjuta frbundet i sank"?
    Det knns som att om man tex. inte tycker att "50% tillbaka i bidrag" r en bra id s r man diskvalificerad som styrelse-medlem. Jag antar att alla i styrelsen inte alltid tycker likadant och det r vll enkel demokrati som avgr i frgorna nd?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlgg
    Frslag jag vill ha till mtet....

Lmpligt r .. fr ligga till nsta rs bidragsanskningar.
    r inte just detta en av RCFFs grundtankar - Att kunna agera utan allt fr mycket byrkrati och kanske hjlpa till just nr det uppstr ett akut behov, men ven fr bttre planerade behov?

50% tillbaka har jag hrt och lst s lnge som RCFF funnits men det kan s klart lta lite underligt om man inte hrt det frr.

Vi knner ju vl till vissa andras principer att alla sikter ska filtreras via klubbarnas mten och helst ska frmedlas av klubbens ordfrande - skriftligen i god till fre rsstmman. Det r nog inte s jag vill ha ett RCFF.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

SniffSwe - med tanke p den mer eller mindre obefintliga styrelsen de senaste ren (enl Ove) s har jag svrt att tro att arbetsbelastningen r speciellt hg frnsett fr kassren som mste hlla reda p inbetalda medlemsavgifter. Sen finns ju posten IT-ansvarig men den behver ju inte vara en styrelsepost - dock en viktig post fr att bl a f detta forum att fungera.
    S rent krasst tror jag inte att nya personer skulle medfra ngra strre nackdelar - klarar dessa vanligt styrelsearbete i en vanlig klubb s klarar dom nog ocks motsvarande i RCFF. Styrelsearbete i en lite strre vanlig modellflygklubb innebr nog i mnga fall betydligt mycket mera arbete skulle jag tro...
    F efterlyser jag som mnga andra ett "statement" ifrn de namn som Ove sjlv freslagit - och inte minst valberedningens egna frslag till kommande styrelse inkl "statement" ifrn de namnen. Om det nu finns nn valberedning...
    Om nu "50 % tillbaka" r s centralt s har jag nnu mindre frstelse fr att detta inte framgr i stadgarna. Som frdelningen skett hittills s har som sagt i stort sett alla som anskt ftt vad dom nskat - och nr det gller bidrag till s k Shootout's s har det av vad jag sett i protokollen beviljats bidrag mer eller mindre "in blanco".
    Sen tycker jag personligen att det r tveksamt att ge klubbar med stark koppling till styrelsen dessa bidrag - det skulle utan tvekan kunna betraktas som en jv-situation. S enklast r att sluta med allmosorna s slipper man f den misstnksamheten. Tror knappast att detta r nt som egentligen behvs - det r nog bara ett enkelt stt fr de klubbar som har lite rymligare samvete att f pengar p ett enkelt stt.
    Roger

Standard

Jag har nmnt detta frr men inte ftt ngon respons s jag tnkte ge exempel p hur jag menar. Kan man inte gra enkla pollar(omrstningar) hr p forumet om frgor som ofta dyker upp? Inte ndvndigtvis som ett avgrande i frgan(i nulget) utan som ett std fr styrelsen.
    Exempel:
    Man(vilken medlem som helst) gr en disskutions trd om ett mne T.ex(mitt vanliga exempel) "Poll-diskussion - Ska 50% av intkterna g tillbaka i form av bidrag?"
    Trdstartaren skriver hur denne tnkt formulera frgan samt vilka alternativ som ska finnas. T.ex:

---------------
    "Ska det stadgas att 50% av intkterna ska g tillbaka till medlemmarna?"
    1. Ja
    2. Nej

Disskussion om sak-frgan och pollens formulering grs i trden under tv veckor frn idag d pollen kommer publiceras och drefter vara aktiv i tv veckor.
    ---------------

Disskussionen pgr i tv veckor och efter det startas pollen som d kanske ser ut shr istllet:

---------------
    "Hur ska frbundets intkter frdelas?"
    1. Strst del tillbaka i form av bidrag ven till enskilda klubbar(50% tillbaka)
    2. I frsta hand till sdant som gynnar alla som t.ex. stark frskring och arbete kring restriktioner som inverkar p RC-flyget, bidrag till klubbar om utrymme finns
    3. Endast till snt som gynnar alla, finns det pengar ver s sparas de i max 3 r fr att sedan flyttas till en "bidrags-bssa"
    4. Endast till snt som gynnar alla, finns det pengar ver tittar man p om avgiften p sikt kan snkas
    5. Inget av ovanstende
    ---------------

Pollen pgr de tv veckorna och sen har man resultatet, alla medlemmar rstar sklart inte eftersom alla inte ens r p forumet men det skulle nd ge en fingervisning och styrelsen har ntt att frhlla sig till(och i exemplet s kan snna som jag sluta argumentera om bidragen om alternativ 1 fr tex. 85% av rsterna).

Observera att detta var ett exempel p en poll som kanske inte var helt genomtnkt i all hast och just den ska sklart inte diskuteras hr.
    Pollarna behver inte avgra ngonting utan bara ge en indikation om medlemmarnas sikter och frdelning. Men r det nn som tycker det r smart mer n jag? Ska jag lgga ner idn eller helt enkelt gra en poll om ifall idn r bra eller dlig? ^^
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-04-23 klockan 09:48.

Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 075
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    r inte just detta en av RCFFs grundtankar - Att kunna agera utan allt fr mycket byrkrati och kanske hjlpa till just nr det uppstr ett akut behov, men ven fr bttre planerade behov?
    Jovisst kan man se det s, men jag anser inte att ha ett visst tidsfnster fr anskningar r "fr mycket byrokrati" vissa regler och styrningar mste finnas.

Men mitt inlgg r bara ett frslag att diskutera p rsmtet, sen r det upp till dom p mtet att besluta hur det ska bli.
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

modellhobby.com

Stig H.s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    226
    Jobb
    Byggnadsingenjr
    Klubb
    RCFF

Standard

Var nu rdda om det RCFF vi har, gott folk!
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

​Frgan om "50% tillbaka" i form av skbara bidrag till klubbar anser jag definitivt br tas upp till behandling vid rsmtet.

Min personliga syn i frgan r att RCFF inte ska gna sig t att dela ut bidrag till modellflygklubbar. De fr mig viktigaste sklen till detta stllningstagande r att:

- Det finns RCFF-medlemmar som inte r medlemmar i en RCFF-ansluten modellflygklubb, eller fr den delen inte r medlem i ngon modellflygklubb verhuvudtaget. Fr dessa medlemmar finns ingen reell mjlighet att genom bidrag f "50% tillbaka".

- Det finns klubbar som valt att lta sina medlemmar sjlva avgra om de vill ansluta sig till en extern organisation som exv. RCFF eller ej. Detta r helt i linje med en av grundtankarna som ledde till att RCFF bildades. Frgan kommer givetvis upp hur stor andel av en sdan klubbs medlemmar som ska vara medlemmar i RCFF fr att klubben ska kunna beviljas bidrag? Oavsett hur man vljer grnsen finns en inbyggd problematik.

Jag ser grna att en del av RCFFs intkter rligen anvnds fr att sponsra eller arrangera ett par meetings som ges officiell RCFF prgel (Shootout). Om sponsring sker ska det finnas en tydlig kravprofil. Strvan br vara att f en geografisk spridning fr att s mnga RCFF-medlemmar som mjligt ska ha en mjlighet att delta och frbttra mjligheten att finna nya RCFF-medlemmar

Jag skulle ocks grna se att medel avstts fr att ta fram och underhlla ett allmnt tillgngligt utbildnings/studiematerial avseende skerhet och regelverk fr flygning med "obemannade luftfarkoster", dvs. modellflyg fr nje och rekreation. Skerhets- och regelfrgor kommer, oavsett vad vi tycker, att bli nnu viktigare i framtiden n vad som nu r fallet.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Michaels inlgg ovan bekrftar att det finns flera n jag som r mycket skeptiska till att dela ut "allmosor" till klubbar - och speciellt nr det inte finns nt regelverk runt dessa.
    Hller allts i det stora helt med Michael.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag hller med. MEN d intresset fr bidragen varit lgt har vi hellre friat n fllt. Huvudsyftet r att sttta ALL modellflygverksamhet landet. Bde de som r medlemmar men ven andra klubbar som inte r anslutna till frbundet. Sjlvklart br ju de "egna" prioriteras hgst.

Vi gjorde en mjukstart med bidragen och tnkte vl att p vgen fr vi skrpa till kraven. Vi kanske r dr nu.
    Och det handlar inte om allmosor Roger. Ansker din klubb om allmosor frn kommunen?

Sedan diskussionen om att jag styr vem som ska ing i styrelsen. S hr r det. Jag bryr mig endast om att vi fr en styrelse med personer som har RCFF-tnket som baseras p enkelhet och en kostym som passar behoven. Drfr r det vl naturligt att de personer som kommer i frga presenterar sig sjlva och sin syn p hur RCFF ska fungera. S sker ju i alla andra sammanhang. Det r vl vldigt f som vljs fram och r fullkomliga oknda kort.

RCFF r vi sndagsflygares baby. Vi mste vara rdda om det vi stadkommit.
    Ove (AM) Nielsen

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •