Reklam

Sidan 5 av 19 FrstaFrsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Standard

Roger, du gr specifika pstenden om att saker beviljats "in blanco" med svepande kllhnvisning. Nr du gr sna pstenden s faller faktiskt brdan p dig att hnvisa in till de dokument som du anser styrker dina pstenden.

Standard

Ove, tre frgor till dig:
    1. Det frslag du presenterar i frsta inlgget, r det ditt, styrelsens, eller valberedningens frslag?
    2. I det frslag du presenterar i frsta inlgget, vem, eller vilka, r kandidater till ordfrandeposten?
    3. Kan du kortfattat redogra fr din syn p vad "50% tillbaka" innebr?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Hr skrivs om klubbmedlemskap i RCFF.
    Var kan man lsa om det?
    Kostar det ngot fr en klubb att vara med och vad innebr det?
    Kollar man under rubriken medlemskap s r det inte uppenbart annat n att det r enskilda personer som r medlemmar.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Mjoelner - tanken var inte att hnga ut specifika klubbar utan snarare den hantering som RCFF gjort av anskningarna - drfr vill jag inte nmna specifika fall mera exakt. Det r ju som sagt fullt tilltet att anska men sen borde ju en prvning ske kan man tycka. Jag har som sagt ingen annan info n den man kan hmta genom att lsa protokollen och det gjorde mig en aning frvnad ver hur enkelt det verkade att f anskningar beviljade. S mera konkret kommer jag inte att vara.
    Roger

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 673
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Patrik - i SMFF-fallet kostar vl inte sjlva klubbmedlemskapet heller nt vill jag minnas och antagligen likadant hr - men det borde t ex Ove kunna svara p.
    Det r nog som det redan skrivits mnga gnger att de s k RCFF-klubbarna har krav p att medlemmarna har en ansvarsfrskring och av den anledningen vill att dom skall vara medlemmar i RCFF. Men jag gissar att ett personligt SMFF-medlemskap ven skulle fungera i dessa fall fr de som istllet valt den organisationen.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Ville,
    ...
    Ett behov var just frskringsfrgan dr lsningen var att just RCFFs frskring och att krva medlemskap i RCFF.

Om RCFF menar att det r fel av klubbarna att krva RCFF medlemskap s r det i s fall hg tid fr RCFF att tydligt klargra det!
    Hej Mjoelner och alla andra!

Vi har olika uppfattning om tvngsanslutning, men det r ok.
    Ska inte bli lngrandig, utan vill bara visa ett klipp frn en 4-sidig broschyr som gavs ut och jag hoppas budskapet stmmer n, (vad gller kollektiv anslutning/tvngsanslutning).
    Som sagt, sista delen i meningen; Ett behov var just frskringsfrgan dr lsningen var att just RCFFs frskring och att krva medlemskap i RCFF. knner jag inte igen, men Ove eller ngon i styrelsen br ge sin syn p saken.

/Ville
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	rcff_broschyrklipp_sid3.jpeg 
Visningar:	67 
Storlek:	258,5 KB 
Id:	62533  
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-24 klockan 19:16. Anledning: Ny info!

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Snabba frgor? Finns det tid nnu att lmna in motioner till rsmtet? rsmtet var tnkt att hllas den 20 maj men eftersom ingen offentlig kallelse har gjorts, inga rsmteshandlingar anslagits s kanske tiden har flyttats fram? Hade nog tnkt lmna in en motion om det gr.

/Ville

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Finns det tid nnu att lmna in motioner till rsmtet?
    Japp, ven om stadgarnas 10 och 15 inte riktigt lirar ihop, se http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...pageid=stadgar

10 Tidpunkt, kallelse
    ... Kallelse fr rsmtet, fredragningslista, samt enligt 15 inkomna frslag, utfrdas av styrelsen senast 30 dagar fre mtet.

15 Frslag till renden att behandlas vid rsmtet eller extra rsmte
    Frslag till rende att behandlas vid rsmte eller extra rsmte avges skriftligen till styrelsen senast fyra veckor fre rsmtet.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Patrik - i SMFF-fallet kostar vl inte sjlva klubbmedlemskapet heller nt..
    Roger
    Roger - Jag vet nog ungefr vad som gller fr SMFF men det var inte frgan, utan var man kan lsa vad klubbmedlemskap innebr i RCFF eftersom att man p flera stllen skriver om just klubbmedlemskap.

I SMFF r det klubben som r central med eget klubbnummer och enskilda medlemskap organiseras genom klubben.
    Vad jag frstr r det medlemmen som r central i RCFF och just drfr undrar jag ju varfr man kan lsa om klubbmedlemskap.

I de klubbar jag knner till s krvs det att man har en giltig frskring p ngot stt men inte att det r krav att det ska vara just RCFFs frskring.

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    I de klubbar jag knner till s krvs det att man har en giltig frskring p ngot stt men inte att det r krav att det ska vara just RCFFs frskring.
    Enligt er hemsida s tolkar jag det som att man inte kan bli medlem/flyga hos er med godtycklig ansvarsfrskring, utan att det r just RCFF eller SMFFs frskring som gller. Tolkar jag det fel?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Enligt er hemsida s tolkar jag det som att man inte kan bli medlem/flyga hos er med godtycklig ansvarsfrskring, utan att det r just RCFF eller SMFFs frskring som gller. Tolkar jag det fel?
    Du har helt rtt i att det str s p lnken till Ripas hemsida - antingen RCFF eller SMFF. Kravet r att ha ngon av frskringarna om man inte tillflligt flyger under annans ansvar typ skolflyg.
    Det r allts inget krav att man ska vara med i RCFF fr att f flyga p Ripa.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Jag tackar fr en intressant trd som nu brja ta sig.
    Nr man startar en lokal klubb/frening registrerar man den hos myndigheterna - om man vill. Det finns ingen lag p att man ska vara registrerad.

En lokal frening fr - om man nu nd registrerar sig - ett organisationsnummer. I princip ett eget personnummer. Klubben r en helt egen juridisk "Person".

Nr d reglerna fr freningsfrihet stiftades i grundlagen var just en av grundstenarna att ingen yttre organisation har rtt att krva ngot som helst frn den lokala freningen. Om jag och mina grannar exempelvis startar en pimpelfiskeklubb har vi fullt bestmmande ver vr klubbs stadgar och ml. Om d Dyplens stora fiskeklubb stter som krav att den lilla freningen mste vara ansluten till dem begr de ett flagrant vergrepp mot freningsfriheten....

Hur kan d Dyplens FK kringg detta? Jo, genom att krva att den lilla klubben skriver in i sina stadgar att alla klubbens medlemmar mste vara anslutna till Dyplens FK fr att f fiska i sjn Dyplen!
    Och det r exakt detta som sker i hundratals klubbar i landet. Den lilla klubben har knt sig tvingad att slnga ut ungen med badvattnet och skriva in pdyvlade regler frn Dyplens FK.

Detta r m.a.o. ett vergrepp - om inte den lokala klubben "frivilligt" gtt med p att ndra sina EGNA stadgar.

Detta r sedan lnge Riksidrottsfrbundets och underorganisationers stt att kringg grundlagen. Men glm aldrig att detta r FRIVILLIGT - ingen kan allts tvinga den lilla klubben.....
    RF tar ut en registreringsavgift av de lokala klubbarna - detta r p intet stt bindande utan betraktas juridiskt som en hanteringskostnad.
    S Riksidrottsfrbundets underfrbund kringgr grundlagsstadgade friheter genom att ptvinga de lokala klubbarna att skriva in dikterade villkor i sina stadgar.

De klubbar som krver av sina medlemmar att de ska vara anslutna till RCFF eller SMFF gr egentligen fel om de inte frivilligt enats om det i klubben.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    107
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen

Standard

Eslvs MFK infrde denna policy 2011. 2012 fick jag backning av dvarande ordfranden nr jag hade betalt RCFF avgiften separat (som jag gjort alla tidigare r). Till 2013 rs rsmte motionerade jag om att EMFK skulle avskaffa denna policy. Motionen avslogs p rsmtet.
    Jod, jag minns. Som sagt, Du SKALL kunna pvisa giltig frskring.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Hej Rc9,
    Det kan ju vara problematiskt om du r medlem i flera klubbar. D rcker det med att RCFF-avgiften sjlvfallet bara betalas en gng.
    Jag har frstelse fr hur din klubb tnker. Man vill frskra sig om att alla har betalt in till RCFF.
    Det vi kan gra frn RCFF's sida r att frbttra funktionen s att det enkelt gr att se om Nisse betalt rets RCFF-avgift.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Roger - Jag vet nog ungefr vad som gller fr SMFF men det var inte frgan, utan var man kan lsa vad klubbmedlemskap innebr i RCFF eftersom att man p flera stllen skriver om just klubbmedlemskap.

I SMFF r det klubben som r central med eget klubbnummer och enskilda medlemskap organiseras genom klubben.
    Vad jag frstr r det medlemmen som r central i RCFF och just drfr undrar jag ju varfr man kan lsa om klubbmedlemskap.

Patrik, hr kommer en lnk till klubbregistreringen, http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...bbregistrering

/Ville

Standard

Du har helt rtt i att det str s p lnken till Ripas hemsida - antingen RCFF eller SMFF. Kravet r att ha ngon av frskringarna om man inte tillflligt flyger under annans ansvar typ skolflyg.
    Jag tror inte jag har varit tydlig i mina inlgg eftersom det fr mig var s sjlvklart.

Jag menar egentligen precis det du beskriver, dvs att de flesta fristende s.k. "RCFF-klubbarna" krver att man r medlem antingen i RCFF eller SMFF just fr frskringens skull. Jag ber om urskt fr att jag inte varit tydlig med det.

Den enda klubb som jag knner till som specifikt krvde RCFF medlemskap och att man betalade RCFF medlemskapet via den klubben har jag redan nmnt. De har dock tydligen inte kvar det kravet.

olarantalas avatar
    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    8
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogrdsvaktmstare / Brandman d

Standard

"De klubbar som krver av sina medlemmar att de ska vara anslutna till RCFF eller SMFF gr egentligen fel om de inte frivilligt enats om det i klubben."

Ingen person kan vara ansluten till ett SF. Det r freningen som r ansluten. Sedan har de olika SF:n olika stt att debitera freningarna p.
    Vissa har en avgift baserad p antalet medlemmar i freningen medan andra har en fast avgift helt oberoende av antalet medlemmar i freningen.
    Sedan r det upp till freningen att besluta hur man ska finansiera anslutningen till sitt SF.
    S r freningen ansluten till ett SF under RF finns ingen tvngsanslutning till SF:et d man som person ej r medlem i ett SF utan i en frening ansluten till ett SF.

Har haft samma diskussion p rsmten i det SF som min klubb r ansluten till (Svenska Sportdykarfrbundet). Dr vi frvrigt fick bort en gammal styrelse som inte accepterade vra grenar inom dykning.

Skickat frn min SM-G920F via Tapatalk

Standard

Vad r ett SF?

/Mats

olarantalas avatar
    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    8
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogrdsvaktmstare / Brandman d

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Vad r ett SF?

/Mats
    Special frbund.
    Tillexempel. Danssport, Dart, Sportdykning, eller mer obskyra sporter som ishockey och fotboll.

Skickat frn min SM-G920F via Tapatalk

Standard

Ripafltet r ppet fr gstflygare under frutsttning att man fljer uppsatta fltregler, i vilka det str inskrivet att man skall vara ansvarsfrskrad genom RCFF eller SMFF, klubben har en loggbok i vilka alla piloter (ven gster) skall skriva in under vilken tid man gstat Ripa fr att flyga.

Tyvrr hnder det frn och till att modellflygare i sin ensamhet gstar Ripafltet utan att skriva in att de varit p fltet, i de fall vi ftt reda p dessa gsters namn i efterhand har det i flera fall visat sig vara piloter som nonchalerat klubbens fltregler utan anslutning till ngon klubb eller frbund, i bsta fall har de en hemfrskring.

Som klubb har vi ven uppmrksammat att det funnits medlemmar som flugit utan frbundsmedlemskap, i dessa fall har vi dock ett skydd genom klubbens egen fretagsfrskring.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Patrik, hr kommer en lnk till klubbregistreringen, http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...bbregistrering

/Ville
    Mot bakgrund av ovanstende var frskringsfrgan och dess registrering uppe p klubbens senaste rsmte, frslaget att registrera klubbens RCFF medlemmar genom klubbregistrering fll p avvikande betalningsperioder, RCFF frskring skall vara betald innan nyr, medan klubbens medlemsavgifter skall vara betalda den 28/2. Klubbregistrering hade inneburit ett extra arbete fr klubbens kassr varfr vi ven fortsttningsvis lter var och en betala sin avgift till RCFF.

Vi ha dock infrt ett bttre kontrollsystem fr att kontrollera att alla medlemmar betalt sina avgifter.

Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Senast redigerat av Ripa den 2017-04-24 klockan 22:18. Anledning: rttat stavfel
    "Ingenting r omjligt, det omjliga tar bara lite lngre tid"

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •