Reklam

Sidan 6 av 19 FrstaFrsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlgg
    Vi ha dock infrt ett bttre kontrollsystem fr att kontrollera att alla medlemmar betalt sina avgifter.
    Har ni kommit p ngot bra stt att kolla att folk betalt RCFF medlemskap?
    Det enda stt jag knner till r i princip att mejla RCFF kassren och frga. Ur en klubbadministrativ synpunkt vore det bra med ngot bttre stt. I dagslget har vi i MRFS helt enkelt valt att lita p att folk skter det.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Har ni kommit p ngot bra stt att kolla att folk betalt RCFF medlemskap?
    Det enda stt jag knner till r i princip att mejla RCFF kassren och frga. Ur en klubbadministrativ synpunkt vore det bra med ngot bttre stt. I dagslget har vi i MRFS helt enkelt valt att lita p att folk skter det.
    Klubbens IT guru har lagt in klubbens RCFF medlemmar med deras anvndarnamn p RCFFs forum, i medlemsmatrikelns databas, dessa blir p s stt skbara p RCFFs forum, tyvrr kan vi endast se och ska de medlemmar som r aktiva p forumen, men har frhoppning att denna uppgift kan bli skbar i RCFFs databas framledes, och d kopplas till skfunktionen fr just denna information.
    "Ingenting r omjligt, det omjliga tar bara lite lngre tid"

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Patrik, hr kommer en lnk till klubbregistreringen, http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...bbregistrering

/Ville
    Det r ett formulr fr att registrera medlemmar.
    Mnga klubbar lter sina medlemmar registrera sig sjlva. r d inte klubben en RCFF-klubb?
    i statistiken str "2016 1364st (29st klubbar) tom 31/12-16"
    Rcker det med att en enda person, som betala personligen, i en stor klubb r medlem i RCFF fr att klubben ska rknas som RCFF-klubb?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Hej Patrik,
    jag vet faktiskt inte hur den utrkningen gtt till. Det r vr webbkille Hanke som lagt upp den statistiken.

Det blir ju ltt lite missmatch d man blandar ihop pron och mortter.
    Eftersom varken RCFF eller SMFF har rtt att blanda sig i de enskilda klubbarnas verksamhet r det vl oftast klubben sjlv som kallar sig en RCFF- resp. SMFF-klubb.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Kanske borde ta bort klubb-antalet ur statistiken, om inte annat fr att det skapar frvirring. Om en klubb har 1 st RCFF-medlem och 49 st SMFF-medlemmar s rknas den allts fortfarande i statistiken? Och den klubben blir d allts bde en "RCFF-klubb" och en "SMFF-klubb"
    Inte s lite frvirrande fr en ny medlem ^^

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Egentligen rknar vi ju bara medlemmar.
    Sedan har klubbar valt att samla sina medlemmar och betalt RCFF-avgiften centralt. Det r helt upp till klubben att kalla sig RCFF- eller SMFF-klubb.
    Den stora skillnaden r ju att SMFF tvingar sig in i de lokala klubbarna genom att diktera vad den lokala klubben har i sina stadgar. Bl.a paragraf 37 som sger att ALLA klubbens medlemmar mste vara anslutna till frbundet. Detta str i strid med freningsfriheten men vermannas med att den lokala klubben "frivilligt" skriver in de pdyvlade kraven frn SMFF. Allt r juridiskt hllbart men freningsfriheten r punkterad.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Ledsen Ove men nu fr du ge dig. Bde du och flera andra uppvisar ju bedrvliga freningskunskaper.
    Om en klubb/frening vljer att ansluta dig till ett frbund/riksorganisation s gr dom det av fri vilja. Fr att inte krngla till det med fiskeklubbar s tar vi ngot mer nrstende, SMFF och RCFF.

En klubb med medlemmar vljer att ansluta sig till SMFF. Dom flesta klubbarna har sin grund i SMFF. I bde klubbar och frbund finns stadgar som ska efterlevas. Kommer det nu en ny medlem och vill vara med har han att kpa hela paketet eller att g ut genom drren igen. Som medlem i en klubb, oavsett vilken, s har du mycket f rttigheter, vldigt mnga mjligheter och nnu fler skyldigheter. Bristen p efterlevnad av uppsatta regler stller bara till trassel och problem. Alldeles fr mnga exempel p det finns redan. Om man nu som modellflygare inte gillar det som SMFF str fr s fr man hitta p ngot annat. Det har du gjort.
    Eloge till dig.
    Men att vara opportunist och utbrytare har sina frdelar. Men ocks nackdelar. Man mste brja frn skratch. Det r dyrt, det tar tid och det r jobbigt.
    Har man d som du ondligt med tid att sitta framfr datorn och sprida dina ider och tankar s kan det leda till viss framgng.
    tills ngon brjar syna dig i smmarna. Det r ju redan ngra som gjort det.
    Jag har inga som helst problem med att samtlig medlemmar i en klubb gr med i SMFF eller RCFF. Dom har ju valt. Men att blanda fr att det inte passar n den ena eller den andra blir bara trassel.

Du Ove och flera med dig har levt rvare om paragraf 37. Ni kallar det tvngsanslutning och allt mjligt annat. Sen lser man i denna trd om klubbar som krver att man r med i RCFF fr att f flyga. Hur stmmer det med den rebelliske Oves vertygelser ? Sjlv tycker jag det r toppen. Klara raka tydliga regler. S har den klubben valt. Gilla lget eller g ngon annanstans. DU har ingen rttighet i vrlden att stta dig ver klubbens val och stadgar. S sluta vifta med dina inlgg om grundlagar hit och dit. Frsk leva efter dina egna stadgar innan du brja hacka p andra. Sopa framfr egen drr var det nn som sa.

Rolle

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Hej Patrik,
    ..
    Det blir ju ltt lite missmatch d man blandar ihop pron och mortter.
    ..
    Jag gillar bde pron och mortter och r helt njd med att vara medlem i en eller flera modellflygklubbar :-)
    Det viktiga i sammanhanget r att klubben kan ska ett bidrag om man har behov.

Vet ngon p rak arm var man kper skyddsnt som r enkla att kasta upp nr de behvs?
    Jag vill inte ha nt uppe som sitter och blir fula och r i vgen om de inte behvs.
    r det ngon som har tips p vad som r bekvmt i storlek? 4 meter hga eller mer och kanske 15 meter i lngd?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det finns en bra firma i Hrby dr vi kpte in vra nt till RCFF.

Och din vana trogen Rolle penslar du p med den breda penseln. Kastar ur dig en massa saker utan att en enda gng exemplifiera vad som skulle vara fel.

Men faktum kvarstr att RF och underorganisationerna kringgr freningsfriheten genom att KRVA att de lokala klubbarna skriver in i sina stadgarna vad NI dikterar. Bl.a att alla aktiva i klubben MSTE vara ansluten till SMFF! D har man ju kommit runt problemet rent juridiskt. Men man har ju samtidigt punkterat freningsfriheten.

Vad skulle hnda om alla klubbar helt sonika skulle skriva om sina stadgar och drigenom stryka allt som tvingar klubben att vara ansluten till SMFF?

Kan SMFF eller RF stmma den lokala klubben? Sjlvfallet inte.

Drfr har jag rtt i mina pstenden och ni har fel. Varje frening r sin egen "fysiska" person och enligt freningsrtten fr ingen yttre organisation tvinga eller pverka freningen att ndra sina stadgar. Det r alltid frivilligt.

Det r allt fler freningar och klubbar runt om i landet som skriver om sina stadgar och tar sig loss frn riksfrbundens bojor.

r det verkligen vrt att exempelvis varje klubbmedlem ska pynta upp flera hundra kronor av sin medlemsavgift fr att ngra f kan delta p en SISU-kurs i ledarskap? Den bistra sanningen r att klubbarna egentligen inte fr ngot av vrde fr sina pengar. Det r ljusr sedan man passerat den punkt dr den lokala klubbens behov och intressen stod i fokus. Nu gller det bara att hlla dinosaurien vid liv. "Tnk p vad DU kan gra fr ditt frbund"... Jo, god middag...
    Senast redigerat av AM den 2017-04-25 klockan 12:41.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rolle Visa inlgg
    Ledsen Ove men nu fr du ge dig. Bde du och flera andra uppvisar ju bedrvliga freningskunskaper.

Du Ove och flera med dig har levt rvare om paragraf 37. Ni kallar det tvngsanslutning och allt mjligt annat. Sen lser man i denna trd om klubbar som krver att man r med i RCFF fr att f flyga. Hur stmmer det med den rebelliske Oves vertygelser ? Sjlv tycker jag det r toppen. Klara raka tydliga regler. S har den klubben valt. Gilla lget eller g ngon annanstans. DU har ingen rttighet i vrlden att stta dig ver klubbens val och stadgar. S sluta vifta med dina inlgg om grundlagar hit och dit. Frsk leva efter dina egna stadgar innan du brja hacka p andra. Sopa framfr egen drr var det nn som sa.

Rolle
    Hej Rolle och andra!
    Jag tycker att du Rolle fr ge dig, att komma hit och klanka ner p somligas freningskunskaper, du ska istllet hurra fr att vi bemdar oss.
    Sen r det skillnad p hur och i vilket led som kollektivanslutning/tvngsanslutning tillmpas.
    RCFF har inget krav p att de lokala klubbarnas medlemmar skall anslutas till frbundet, till skillnad frn SMFF krav, vilket jag kallar fr riktig tvngsanslutning. Jag har i tidigare inlgg givit min stndpunkt dr jag vill att RCFF tydligt ska signalera till landets klubbar att man r emot kollektivanslutning. Det har inte gjorts, men terigen; RCFF har inget krav p att de lokala klubbarnas medlemmar skall anslutas till frbundet.

Mste frga om du Rolle r medlem i RCFF eller bara forummedlem? Jag tycker att du som SMFF-ordfrande ocks ska freg med gott exempel i vett och etikett i forumdebatter, vilket du vl fresprkar!?

Tycker att vi ska hlla oss till mnet och komma med vettiga frslag i vra inlgg. Pajkastning undanbedes!

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-25 klockan 12:50.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Angende skerhetsnten blev de inkpta fr att vara tillgngliga att lna vid fly-ins och strre trffar. En viktig skerhetsdetalj m.a.o.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Korrekt noterat Ville s r jag bara forummedlem. Och som Ordfrande i SMFF tycker jag att om mjlighet ges g i svaroml p direkta felaktigheter, missuppfattningar och diverse phopp. Vad gller uppfattning om tvngsanslutning s r det ett intressant slagtr i debatten. Om en klubb demokratiskt vljer att g med i SMFF s r det ett val dom gr. I och med valet medlemmarna gjort s fljer ett antal krav. Gillar man inte kraven s lter man bli att g med. Svrare r det inte.

I vrigt vljer jag att inte kommentera Oves otidsenliga kommentarer och pstenden angende SMFF med hnvisning till din nskan om att freg med gott exempel, vett och etikett. Jag antar att det bara gller mig.

Rolle

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    Mste frga om du Rolle r medlem i RCFF eller bara forummedlem?
    /Ville
    Ganska enkelt att konstatera:
    r det ingen flagga med 2017 vid namnet s r man inte medlem.
    Allts r Rolle inte medlem svida han inte har betalat alldeles nyss s att flaggan inte hunnit uppdateras.

Dremot s r det s fint att alla fr sga sin mening, utan att vara medlem, bde p RCFF och SMFF facebook - s lnge man inte r allt fr ofrskmd och blir blockad.

Standard

Nej, ingen flagga betyder inte att man inte r medlem bara att man inte har ngon flagga. Man mste aktivt koppla forumnamnet till sig sjlv som person, vilket inte alla vill. D figurerar man i medlemslistan med sitt vanliga namn istllet.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    311
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Ganska enkelt att konstatera:
    r det ingen flagga med 2017 vid namnet s r man inte medlem.
    Allts r Rolle inte medlem svida han inte har betalat alldeles nyss s att flaggan inte hunnit uppdateras.

Dremot s r det s fint att alla fr sga sin mening, utan att vara medlem, bde p RCFF och SMFF facebook - s lnge man inte r allt fr ofrskmd och blir blockad.
    Att jag frgade om Rolles medlemsstatus var av ren nyfikenhet. Och ja, jag tycker att det r bra att kunna sga sin mening i ppna forum. Dremot tycker jag inte att det r ok om "struntprat" tar ver trdens mne.
    Denna trd var frn brjan tnkt att hllas i den del av forumet som endast r avsedd fr betalande medlemmar. Ove valde att flytta trden eftersom det bara var han som kunde posta dr, (ngot fel tydligen).
    Tycker inte att det r fel att denna trd krs i den ppna delen.

Vad jag frstr kan forumet lsas i tre niver, som gst, forummedlem och betalande medlem. Dock vet jag inte riktigt vad som skiljer i access mellan forummedlem och betalande medlem.

/Ville

ps.
    P tal om facebook. Tycker att RCFF facebooksida r lite konstigt upplagd, bara en massa annonser i huvudspalten. P den punkten r SMFFs facebooksida bttre. Nu har ju RCFF ett superforum s facebooksidan r ju inte lika ndvndig. Och personligen skulle jag grna slippa facebook, men tyvrr r det mnga tvlingsgrenar, klubbar, frbund med mera som valt att anvnda facebook som huvudsida.
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-25 klockan 15:10.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 932
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Som vanligt pstenden utan konkreta exempel frn dig Rolle.
    SMFF och RF stter som krav att medlemmarna i den lilla modellflygklubben Snurre Sprtt ska skjuta sig i foten fr att f vara medlemmar i detta riksfrbund som omstter miljonbelopp av medlemmarnas pengar. Och vad fr man fr det? Jo, en pekpinne nertryckt i halsen "Du ska tnka p vad DU kan gra fr ditt frbund"..... Bst fre datum dr frbundet frgade sina medlemmar "vad kan vi gra fr er?" r sedan lnge passerat. RCFF kan vl inte vara den enda lilla pojken som i H C Andersens saga pekar och utropar "Jamen, kungen har ju inga klder"!...

Det r vl varje organisations skyldighet att konstant rannsaka sin egen organisation och se om man verkligen stadkommer det som r bst fr sina MEDLEMMAR och inte vad som r bst fr den egna organisationen? Risken r uppenbar att ngonstans p vgen tappar man fotfstet och den egna organisationens verlevnad blir lngt mycket viktigare n medlemmarnas vl och ve . Men vi mnniskor frnekar hellre n ser till situationens allvar. Som exempel finns det cockpit voice recorderband dr ett stort passagerarplan krt slut p brnslet och glidflyger mot undergngen. Frdmekanikern som stirrar p alla brnslemtare som alla pekar p noll upprepar "looking good, looking good" nda tills planet trffar marken och smulas snder.
    Ove (AM) Nielsen

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 568
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Nej, ingen flagga betyder inte att man inte r medlem bara att man inte har ngon flagga. Man mste aktivt koppla forumnamnet till sig sjlv som person, vilket inte alla vill. D figurerar man i medlemslistan med sitt vanliga namn istllet.
    INTRESSANT!
    kan du fortfarande skriva ut ditt medlemskort?
    Om ngon vill att jag ska visa att jag r medlem om jag ker ut till en klubb s tar jag fram mobilen och visar Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Screenshot_20170425-171656[1].jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	52,4 KB 
Id:	62545

Reg.datum
    Aug 2009
    Inlgg
    88
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

Standard

Har inte den hr trden sprat ur lite?
    Som jag tycker s ska en styrelse flja stadgarna. Frngs dessa flertal gnger som med att missa rsmten flera r i rad r det illa.

Men nu r det gjort och vi fr vnta och se vad rsmtet beslutar. Frst d kan RCFF blicka framt med frhoppningsvis en mer angagerad styrelse, vilka det n blir.
    Jag kanske har missat det, men r rsmtet ppet fr alla medlemmar och vart hlls det?
    Kr som en rn... rn rn rn

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    kan du fortfarande skriva ut ditt medlemskort?
    Ja, men inte frn forumet utan man fr medlemskortet via e-post istllet. Det r ju bara att g in p "Bli medlem"-sidan s str det ju allt dr.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •