Reklam

Sidan 7 av 19 FrstaFrsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    ...
    Ove, freg med lite gott exempel! Stanna OnT och skippa retorikkriget med Rolle.

Personligen skulle jag uppskatta om du svarade p frgorna jag stllde:
    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Ove, tre frgor till dig:
    1. Det frslag du presenterar i frsta inlgget, r det ditt, styrelsens, eller valberedningens frslag?
    2. I det frslag du presenterar i frsta inlgget, vem, eller vilka, r kandidater till ordfrandeposten?
    3. Kan du kortfattat redogra fr din syn p vad "50% tillbaka" innebr?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Hej Mjoelner,

Som svar p dina punkter:
    1. Det r mitt frslag - du - och alla medlemmar - r ocks vlkomna med frslag.
    2. Det r inte min sak att utse ngon styrelse eller styrelsepost. Det sker i vanlig ordning vid rsmtet.
    3. Nr RCFF bildades enades vi om att hlften av rets medlemsavgifter skulle g tillbaka ut till medlemmarna fr att stimulera och hjlpa modellflyget i Sverige.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Hej Mjoelner,

Som svar p dina punkter:
    2. Det r inte min sak att utse ngon styrelse eller styrelsepost. Det sker i vanlig ordning vid rsmtet.
    3. Nr RCFF bildades enades vi om att hlften av rets medlemsavgifter skulle g tillbaka ut till medlemmarna fr att stimulera och hjlpa modellflyget i Sverige.
    Hej Ove med flera!
    Jod Ove, du har alldeles rtt. Har frskt minnas tillbaka, kollat den dokumentation jag har kvar, och du har rtt, vi bestmde att vi skulle strva efter att ge hlften tillbaka. Rtt ska vara rtt!

/Ville

Standard

Hej Mjoelner,

Som svar p dina punkter:
    En fljdfrga: Enligt 13 i stadgarna s ska rsmtet vlja ordfrande, ledamter och suppleanter. Det normala torde vara att valberedningen lgger fram frslag p just ordfrande, ledamter och suppleanter.

Den enda specifika funktion som faktiskt utses p rsmtet r just ordfrandeposten, i vrigt konstituerar styrelsen sig sjlv. Det r drfr viktigt att frslag p en styrelse tillser att det finns kandidater som frklarat sig villiga att ta dessa poster, speciellt ordfrandeposten.

Om jag nu frstr dig rtt s har du allts inte skerstllt att ngon av de freslagna personerna r beredda att stlla upp som ordfrande?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r knappast min sak att utse styrelsemedlemmar eller ordfranden. Jag har haft en dialog med de freslagna medlemmarna om att ing inden nya styrelsen. Det r en diskussion vi fr ta tillsammans med vriga freslagna namn.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Det r knappast min sak att utse styrelsemedlemmar eller ordfranden.
    Ove, det r sjlvklart att det inte r din sak att utse ngon i styrelsen, men detta har inget med min frga att gra.

Jag har haft en dialog med de freslagna medlemmarna om att ing inden nya styrelsen. Det r en diskussion vi fr ta tillsammans med vriga freslagna namn.
    Ove, det jag vill se r att vi i god tid innan rsmtet har ett frslag p en styrelse dr det klart framgr vem som kandiderar till ordfrandeposten, samt dr det ocks framgr att frslagen p ledamter inkluderar personer som r villiga att ta sig rollerna som kassr och sekreterare.

Att under rsmtet diskutera vem som ska ta ordfrandeposten r olmpligt.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-04-26 klockan 18:45. Anledning: stavfel

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 598
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Mjlner - Du ska vl jaga de som r valberedning och inte Ove?
    Ove kan ju bara be de han sjlv knner att stlla upp som valbara.
    Finns det andra nskeml mste det ju komma frslag frn de som vill ha ngon frndring.
    r det inte en enda av alla medlemmar som frivilligt stller upp som ledare s r det ju rtt s klart att det blir Ove som mste fortstta ven om han kanske grna vill att ngon annan tar ver som kommer att styra i den riktning som beslutades nr RCFF bildades.
    Mnga inklusive Ove vntar skert p att medlemmar ska stlla upp och presentera nya frslag som sedan kan beslutas om p mtet.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Du r klok du Patrik! ��
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Mjlner - Du ska vl jaga de som r valberedning och inte Ove?
    Ove kan ju bara be de han sjlv knner att stlla upp som valbara.
    Finns det andra nskeml mste det ju komma frslag frn de som vill ha ngon frndring.
    Patrik, s du menar att vi inte ska f frga Ove om de frslag han lgger fram? Du fr urskta, men det r nog fan bland det dummaste jag hrt. Ove har som RCFF ordfrande lagt fram ett frslag till en ny styrelse och som RCFF ordfrande fr han vl d frvnta sig att medlemmar har frgor kring hur han har tnkt sig.

Standard

Mjoelner: Detta r det enda forum som jag anvnder dr folk verkar frska lsa mest mellan raderna och hoppa ver vad man faktiskt skriver. Jmfr man med tex. elektronikforumet verkar det helt hopplst att diskutera hr eftersom alla tjatar om sitt i varje trd istllet fr att svara p frgorna som stlls ^^

Jag har inga problem att se frgan som du vill ha svar p. Det r en simpel frga men istllet fr svar s fr du en massa motfrgor

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 339
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlgg
    Patrik, s du menar att vi inte ska f frga Ove om de frslag han lgger fram? Du fr urskta, men det r nog fan bland det dummaste jag hrt. Ove har som RCFF ordfrande lagt fram ett frslag till en ny styrelse och som RCFF ordfrande fr han vl d frvnta sig att medlemmar har frgor kring hur han har tnkt sig.

Hej.
    Jag har inte lagt mej i det hr helt galna kbblet p senare tid dr bde initierade och helt utomstende har en massa sikter, men nu kan jag inte hlla tyst lngre.

Mjlner, nu r du r helt ute i det bl!
    En valberedning ska/ fr inte verhuvudtaget samarbeta med styrelsen infr val av medlemmar till olika frtroendeposter. Valberedningen ska arbeta helt sjlvstndigt och fristende frn styrelsen!

Den sittande styrelsen ska heller aldrig f ngon frhandsinformation frn valberedningen. Det valberedningen har att bertta och sker vanligtvis p ett utlyst rsmte. Frst d kan nya medlemmar vljas in i styrelsen.

Valberedningen r vald och tillsatt av medlemmarna i en frening och ska arbeta helt sjlvstndigt utan inverkan frn den sittande styrelsen.

/L
    Senast redigerat av Lelle den 2017-04-27 klockan 07:29.
    /Lelle

Reg.datum
    May 2013
    Inlgg
    212
    Jobb
    Lrare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gng i tiden, Emmaboda 1980

Standard

Mjlner? Det r som jag frsttt det, Patrik som hnvisat till valberedningen!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlgg
    Hej.
    Jag har inte lagt mej i det hr helt galna kbblet p senare tid dr bde initierade och helt utomstende har en massa sikter, men nu kan jag inte hlla tyst lngre.

Mjlner, nu r du r helt ute i det bl!
    En valberedning ska/ fr inte verhuvudtaget samarbeta med styrelsen infr val av medlemmar till olika frtroendeposter. Valberedningen ska arbeta helt sjlvstndigt och fristende frn styrelsen!

Den sittande styrelsen ska heller aldrig f ngon frhandsinformation frn valberedningen. Det valberedningen har att bertta och sker vanligtvis p ett utlyst rsmte. Frst d kan nya medlemmar vljas in i styrelsen.

Valberedningen r vald och tillsatt av medlemmarna i en frening och ska arbeta helt sjlvstndigt utan inverkan frn den sittande styrelsen.

/L
    Det finns inga frslag frn ngon valberedning utan de frslag som finns r Oves. En valberedning ska jobba i nra kontakt med styrelsen fr att f klm p vilka behov som finns i styrelsen och vlja kandidater utifrn det.

Dremot r det helt riktigt att styrelsen aldrig ska blanda sig i valberednings arbete. Men valberedningens frslag ska inte vara ngon hemlighet vare sig fr styrelsen eller medlemmarna. Det r t. ex vldigt vanligt att valberedningens frslag presenteras i medlemstidningen om det finns en sdan. Dr fr kandidaterna svara p ngra frgor och bertta var dom bor och vad dom tycker r viktigt i freningen. D vldigt f av oss knner varandra personligen vore det bra om huvudkandidaterna fick presentera sig lite mer utfrligt.

Den som knner till ngon bra person som kan tnkas vilja stlla upp och tillfra ngot kan vl fresl. Det som d r viktigt r att nuvarande styrelse eller ordfrande inte p ngot stt kommenterar den personen. Det kan vriga medlemmar gra. Styrelsens uppgift r inte att lobba in likasinnade. Det r ocks anledningen till att man har en fristende valberedning.

Ove har ju knappast och fullt begripligt inte lagt frslag p ngon som tycker helt annorlunda n han. Jag r vl kritiskt till att han lagt ett frslag men ngon mste ju gra det om det nu inte finns en fungerande valberedning. Bttre kanske varit om Ove frst bett medlemmarna om frslag och sedan presenterat sin lista. Det hade varit mer demokratiskt.

Om jag fr gissa lite om varfr det r lite trgt med engagemanget tror jag att en vervgande majoritet i RCFF r medlemmar fr forumets skull. En del fr frskringens skull men den har mgna klubbar lst p annat stt misstnker jag. Jag misstnker att endast ett ftal av medlemmarna hr r med i en klubb som r ansluten till RCFF. Om man som jag r med mest bara fr att sttta forumet knns det kanske inte s viktigt med styrelse och rsmten och styrelsekandidater hit och dit. Tyvrr r det dock ett absolut mste s fort pengar r inblandade. Om det ville sig illa skulle det kunna bli en riktigt knepig situation fr de som nu hanterad medlemmarnas pengar utan mandat. r inte sker p att alla frstr det.

En liten frening min fru r med i hade slarvat lite med bokfringen. Inga pengar var frsvunna och ingen var misstnkt fr ngra oegentligheter men revisorn gjorde en polisanmlan. 10 000:- i bter blev det fr ordfrande som ett brev p posten. Detta hnde fr tv r sedan och r ingen gammal skrna.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2017-04-27 klockan 10:56.

Standard

Och fr att nu ingen ska g i taket fr att jag inte har ngon medlemsflagga s har jag varit medlem och frnyade mitt medlemskap i helgen s flaggan kommer vl upp snart.

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ideella freningar har styrelser Utan personligt ansvar. Det innebr att styrelsen inte kan krvas p skadestnd - om det inte handlar om stld, etc.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Att stadgarna inte r lag r inte det samma som att man kan g fri frn ansvar. Varfr tror du man har en punkt som heter ansvarsfrihet p dagordningen.

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ls freningslagarna.
    Du tror vl inte att ngon skulle ta p sig ett styrelseuppdrag om de skulle kunna stllas till personligt ekonomiskt ansvar?
    Detta r samma orsak till att banker inte lnar ut pengar till freningar utan skerhet i form av borgensfrbindelser frn medlemmarna.
    Ove (AM) Nielsen

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 598
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Medlemmarna har normalt inget personligt ansvar fr freningens skulder, utan det r freningen som br ansvaret. Det innebr att den som har en fordran mot freningen vanligtvis endast fr betalning ur freningens tillgngar.

Det jag lrt en gng r att alla i styrelsen har samma ansvar. Man kan allts inte krva t ex kassren om han har gjort ngot fel och vriga styrelsen har godknt bokslutet. r ngot fel s r det lika stort ansvar p alla i styrelsen (svida de inte krvt att f inskrivet i protokoll att de inte hller med om ett beslut (reservation).

De bter Mats skrev om hade varit intressant att f utrett om det dels var en ideell frening samt om bterna gick till klubben eller personligen till ordfranden. Om det nu var bokfringen som inte uppfyllde reglerna s kan man ju tnka sig att det var kassren som hade gjort ngot fel.

Dremot s har ju naturligtvis en styrelse ett moraliskt ansvar att allting gr rtt till, och det r samma fr samtliga i styrelsen.

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    289
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •