Reklam

Sidan 9 av 19 FrstaFrsta ... 4567891011121314 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 365

mne: Huvudtrd fr rsmte 2017

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

SniffSwe - det har varierat kraftigt under ren hur mycket som "gtt tillbaka".
    Dock saknas ju ekonomiska redovisningar fr de senaste ren eftersom inga rsmten hllits s det r svrt att sga hur mycket som "gtt tillbaka" under ett antal r. Det r endast den ekonomiska redovisningen i samband med rsmtet som berttar den sanningen.
    Roger

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg

Sparbanks-argumentet r dligt eftersom det inte finns ngon logik i att RCFF blir en "sparbank" bara fr att man inte stadgar "50% tillbaka i bidrag". Senaste ren har mindre n 17% gtt tillbaka i bidrag s d r vll RCFF redan nu en "sparbank" i s fall fr dom som resonerar p det viset..
    Om du inte frstr det jag skrivit eller vad jag menar s beklagar jag fr du fr inget annat svar!

/Ville

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlgg
    RCFF r ingen sparbank och br kunna bidra enligt den mlsttning som finns och funnits, allts 50% tillbaka till gagn fr modellflyget.
    Frlt om jag var otydlig men det hr frstod jag frst som att du menade att mlsttningen som funnits var bra och inte skulle ndras(allts inte fras in i stadgarna) men sen tnkte jag att du kanske menade att mlsttningen som funnits SKULLE fras in som en mlsttning.
    Det var drfr jag frgade vad svaret var.

Standard

Skriver hr som nybliven medlem ur mitt perspektiv:

Som ny medlem r jag glad om jag fr 50% tillbaka, men jag vill ha det i form av bra regler, stark frskring och en mtes-portal. Jag vill ju inte ha det i form av rena bidrags-pengar tillbaka till mig eller ngon annan. Blir det fr mycket verskott s fr man vll strka frskringen, lgga lite extra p ngon regelfrga, utveckla forumet eller snka avgiften. Intresset fr att jobba med RCFF ideellt verkar ju vara vldigt lgt och d r det vll bttre att ge arvoden s att de som jobbar har bttre frutsttningar. Det r en fin tanke med ideellt arbete men det r vll ett faktum att freningen har 1300 betalade medlemmar och god ekonomi men knappt ngon som vill jobba ideellt.

Jag hller med Roger om att bidrag vll kan vara en mjlighet. Men det br ju i s fall vara nr allt annat r gjort(rsmte avklarat, ansvarsfrihet beviljad och styrelse vald) och det nd finns pengar kvar och anskningen r granskad och vervgd.

Dock tror jag att det hade varit bttre att ha en separat frening eller fond just fr bidrag s att RCFF kan hlla sig till sdant som frmjar RC-flyget p en nationell niv.
    Jag tror ven att om det funnits "RC-flyg fonden" eller liknande s blir det mer definierat vad det r och vem som helst(utver de som betalar regelbundet) kan sknka, donera, swisha en slant och vem som helst kan ska ett bidrag. Jag vet att vissa kommer mena att RCFF fungerar s men det blir inte uppenbart fr nya och utomstende personer. Skillnaden blir Bidrag frn RCFFs medlemmars pengar eller Bidrag frn "RC-flyg fonden".
    Om man d menar att det inte skulle fungera fr att ingen skulle ge ngra pengar till "RC-flyg fonden" s r ju det bara ett bevis p att hela bidrags-idn inte fungerar utan att "bygga in" funktionen i en annan frening dr folk r med av andra anledningar.

Man trttnar ju lite p att argumentera s frmodligen ger alla upp utom Ove och s blir det som vanligt igen ^^

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Oj, vad vi svvar ivg i tankar om ersttningar och separata organisationer.
    Det hela r mycket enklare - och vi ska strva efter att behlla det enkelt.
    Det behvs inga traktamenten, styrelsearvoden och ersttningar fr att vi ska ha ett fungerande RCFF.

Sjlvklart ska de som lagt ner arbete t oss kompenseras ekonomiskt. Exempelvis resekostnader fr vr TS-representant i de pgende arbetet.
    Ove (AM) Nielsen

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Jadu SniffSwe, du hller p trttna p att argumentera!? Lt det bli en lxa! Om du vill ha frndring, g tjnstevgen genom att skriva motioner till rsmtet i stllet. Det r nstan meningslst att diskutera dylika frbundsfrgor om du verkligen vill se till att f ngot utfall frn diskussionerna. Mer n att du trttnar. Visst, det r bra att debattera, d kan man f lite uppslag till konkreta frslag att klubbas p rsmten. Men i lnga loppet leder dessa debatter nstan ingenstans.
    Det enda jag r nyfiken p just nu r att mteshandlingarna lggs p bordet, frst d kan du lobba effektivt; om du nu gillar det...

/Ville

Standard

Hej!
    Frmodar att de gamla revisorerna kommer att lmna redovisning. Ove har ocks lovat att rkenskaperna ska ses ver av en utomstende revisor.
    /Ville
    Vem vljer den utomstende revisorn? r det inte en auktoriserad revisor kan bara medlemmarna vlja den personen.

/Mats

Standard

Lt det bli en lxa!
    Okej

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Nr vi ntligen lyckats lgga ut alla dokument kommer det att framg med all nskvrd tydlighet att det inte handlar om ngon hjrnkirugi.
    Jag r vertygad om att alla utan svrighet kan ta till sig redovisningarna.
    Ove (AM) Nielsen

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Lt det bli en lxa! Om du vill ha frndring, g tjnstevgen genom att skriva motioner till rsmtet i stllet.

/Ville
    Men Ville, det har ju framgtt med all tydlighet i vrlden att det r HL I HUVUDET att gra som man ska. Det r vl snarare ni RCFF-are som trttnar p det enkla, raka trdgrdsmsteriet och nu brjar gmma er bakom regelverk och svart text om man brjar hnvisa till motioner istllet fr diskussioner.

Jag hoppas fr allt i vrlden p en ny ordfrande som inte hnar folk till hger och vnster och som har respekt fr den frening det gller och inte gmmer sig och skyller i frn sig nr det blir fel. Rtt person p rtt plats. Frst d kan jag vara intresserad av att g med, vad det nu r vrt....
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 598
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Enkelt och bra r vl RCFFs motto?
    Och det var faktiskt en riktigt bra sammanstllning ver bidrag till olika saker som ngon hade sammanstllt.
    Den inspirerar ju s att man vet att det kan finnas lsningar om man vill ordna ngon trff men kanske inte har den ekonomiska mjligheten i klubben.

Ln och arvode ska man nog undvika - det skapar bara redovisningar varje mnad till skattemyndigheten.
    Ersttningar dremot r sjlvklart s att man inte tvekar att gra ngot som r bra men som tr p de privata resurserna som ju kunde gtt till att flyga i stllet.

En annan tanke som nmnts men som kanske finns?
    En mera officiell youtubekanal dr man kan lgga upp tips, tester, reportage frn trffar med mera. Jag r vldigt imponerad av AMAs kanal dr de p ett skert billigt stt kommer ut med all mjlig information som man nog inte hade tagit del av via vanliga bulletiner.

Forumet r ju verlgset FB som kan vara i stort sett omjligt att hitta i om inlgget r lite ldre. Och som mnga skriver - bara det r ju vrt en hundring om ret.

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard RCFF-klubbmten vore trevligt.

Hej!
    Den enda gngen jag tror dessa forumdebatter skulle bli riktigt intressanta det r om de skulle lnkas till RCFF-klubbmten hr p forumet. Dessa mten skulle kunna erstta ngra styrelsemten dr frgor av ekonomisk karaktr, t.ex. bidrag, RCFF ShootOut, utbildng m.m diskuteras.
    Ove har sjlv freslagit sna s jag hoppas dessa blir verklighet en dag.

Att RCFF vxer betyder nstan ofrnkomligt att pengar brjar samlas p hg. Vad ska vi gra av dem?
    Kanske ska RCFF omvandlas till ekonomisk frening? Att RCFF brjar anvnda direktdemokrati, eller vad det kallas, allts nr medlemmar fr vara med i realtid nr beslut fattas vore riktigt kul. Det rstar jag fr!

/Ville

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Men Ville, det har ju framgtt med all tydlighet i vrlden att det r HL I HUVUDET att gra som man ska. Det r vl snarare ni RCFF-are som trttnar p det enkla, raka trdgrdsmsteriet och nu brjar gmma er bakom regelverk och svart text om man brjar hnvisa till motioner istllet fr diskussioner.

Jag hoppas fr allt i vrlden p en ny ordfrande som inte hnar folk till hger och vnster och som har respekt fr den frening det gller och inte gmmer sig och skyller i frn sig nr det blir fel. Rtt person p rtt plats. Frst d kan jag vara intresserad av att g med, vad det nu r vrt....
    Hej Henrik!
    Jag lskar RCFF konceptet, billigt medlemskap med mera. Men med ren har ven jag blivit klokare och insett att den enda framkomliga vgen om man vill ha frndring r tjnstevgen, nstan oavsett vilken frening man r med i.

/Ville

Senast redigerat av Ville den 2017-04-28 klockan 14:11. Anledning: ny info!

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Henke2,
    lr dig lsa och frst. Jag hnar ingen. Dremot kan jag anvnda kraftuttryck mot korkade freteelser. Ingen tjnar ngot p tystnad mer n de som har ngot att dlja. D kan man beskylla ngon att ljuga och fara med osanningar. Men det r ingenting vrt om man d inte r konkret i sin kritik och kan ge korrekta exempel p vad som r fel. Man ska m.a.o. ha torrt p ftterna.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Henke2,
    lr dig lsa och frst. Jag hnar ingen.
    Kanske hade gtt att uttrycka liiiite smidigare ^^
    Frlt! Jag -->

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 991
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Henke2,
    De flesta tolkar texter p sitt eget stt. Jag hnar ingen. Dremot kan jag anvnda kraftuttryck mot korkade freteelser. Ingen tjnar ngot p tystnad mer n de som har ngot att dlja. D kan man beskylla ngon att ljuga och fara med osanningar. Men det r ingenting vrt om man d inte r konkret i sin kritik och kan ge korrekta exempel p vad som r fel. Man ska m.a.o. ha torrt p ftterna.
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    De huvudsakliga "in blanco-kostnaderna" (kostnadsgaranti kanske jag borde sagt) r att hnfra till s k Shootout-meetings - om vi nu skall brja med att hnga ut klubbar. ...
    Roger, till att brja med, tack fr att du la fram detta! Jag tycker faktiskt inte detta r att hnga ut ngon. Om vi ska kunna diskutera kring kostnader s r det bra med konkreta exempel. Att/om vi sen har olika sikter om hur just dessa renden sktts r det inget fel i sig.

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hade budgeten fr dessa meetings i frhand av klubben visat p risken att RCFFs kostnader/risktagande kunde bli i den niv de blivit och RCFFs styrelse nd ppet tagit stllning till och i frvg godknt den nivn p underskottet och detta framkommit i protokollen s tycker jag personligen att det varit en annan sak men det framgr inte av protokollen att s skett.
    I detta r vi helt eniga.

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Jag har deltagit i flera av de Shootouts som McRegor nmner och enligt mitt frmenande har det varit lyckade meetings med mnga beskare frn olika delar av landet. I flera fall har "uppvisningsflygare" som exv. Haroflyers bjudits in till trffarna, ngot som kostar pengar men som jag tror att flertalet av oss som deltog tyckte var svl intressant som roligt. Ambitionen har nog aldrig varit att anordna "mastodontmeetings" utan snarare att arrangera bra trffar med lite knorr. Fr att f en geografisk spridning p trffarna s att RCFFare frn olika delar av landet ska kunna delta har man ltit "vrdklubbar" p olika platser genomfra Shootouterna. Kostnaderna fr de genomfrda Shootouterna fram till det senaste rsmtet har redovisats i bokslut, granskats av revisorerna och drefter har styrelsen beviljats ansvarsfrihet. P motsvarande stt kan nsta rsmte ta stllning till de senaste rens arrangemang.
    Som jag ser det s mste inte alla meetings eller aktiviteter g runt utan det kan mycket vl vara ok att de gr back (eller +/- noll med std frn RCFF). Det viktiga som jag ser det r att vi kan vara ppna med hur mycket saker kostar och hur mycket de fr kosta. Roger har ju med ngra exempel belyst att kalkylerna fr evenemangen knappast har varit realistiska.

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Ur min synpunkt tror jag att det skulle vara till frdel fr alla medlemmar i RCFF om diskussionen i denna trd kunde inriktas p att diskutera vad RCFF ska arbeta med och verka fr i framtiden istllet fr att ndlst diskutera vad som varit. Man ska givetvis frska lra av historien, men det r svrt att backa in i framtiden.
    Jag hller med dig, men samtidigt r det rtt svrt att diskutera framtiden utan att det som varit kommer upp. Det pratas mycket om transparens och ppenhet, men samtidigt tycker jag personligen att det r just det som saknas. Transparens r s mycket mer n att bara slnga upp protokollen.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    709
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Intressanta diskussioner med ibland alternativa fakta, nu r det dags att g vidare och genomfra ett rsmte s att frbundet kan g vidare och fortstta frmja modellflyget vilket r det som skett de senaste ren med olika satsningar.
    Utifrn diskussioner om 50% tillbaka s r det viktigt att beakta fljande:

Alla anslutna klubbar kan fritt ska medel fr olika aktiviteter men fr att gra detta mste klubben ta initiativet.

Att anse att shootout skulle vara lokala evenemang r mrkligt d deltagare frn flera lnder deltar och antalet deltagande piloter r hgt, vi har inte ngra mastodont evenemang i detta land lngre.

MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    709
    Klubb
    stersunds modellflyg klubb

Standard

Intressanta diskussioner med ibland tangering till alternativa fakta, nu r det dags att g vidare och genomfra ett rsmte s att frbundet kan g vidare och fortstta frmja modellflyget vilket r det som skett de senaste ren med olika satsningar.

Alla anslutna klubbar kan fritt ska medel fr olika aktiviteter men fr att gra detta mste klubben ta initiativet.

Att anse att shootout skulle vara lokala evenemang r mrkligt d deltagare frn flera lnder deltar och antalet deltagande piloter r hgt, vi har inte ngra mastodont evenemang i detta land lngre.

Tnk om all energi som visats i denna trd istllet lagts p att organisera nsta shootout tnk vad vi skulle kunna stadkomma d och verkligen frmja modellflyget.

MVH K-
    MVH Kjell-ke Skoog
    Ordfrande RCFF 2017/2019

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av K- Visa inlgg
    Intressanta diskussioner med ibland tangering till alternativa fakta, ...

...
    MVH K-
    Hej!
    Bra Kjell-ke att du ger dig tillknna, har faktiskt saknat inlgg frn dig och vriga i gamla styrelsen.
    Policyn om 50% tillbaka r och har varit en ganska osynlig policy som aldrig funnits inskriven i ngra stadgar, men kan vl inrymmas i paragraf 1 i stadgarna.

Observera att det inte finns ngra RCFF-klubbar, det existerar endast (inom parantes) som statestik under fliken "Bli medlem i RCFF", http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...eid=Bli_medlem

Skulle vilja veta om ni, stersund Modellflygklubb, har skt bidrag fr rets Shoot Out?

/Ville
    ---

Namn:  rcff_paragraf1.jpeg
Visningar: 156
Storlek:  214,7 KB
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-29 klockan 06:48.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •