Reklam

 
Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 4910111213141516171819 SistaSista
Resultat 261 till 280 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #261

    Standard

    Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #262

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Du gör nedanstående svepande påstående:

    Mao, du påstår att någon far med osanning eller felaktigheter, men är ovillig att precisera vad som enligt dig är fel.

    Det är således du som gjort ett påstående och torde komma med belägg för påståendet.
    så vi tar och ger ett exempel då:

    "2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag fördelat på följande klubbar:

    "ÖMFK, 40.000:- varav 25.000:- till köp av fält, (17.000 + 8000 "extra bonus" året efter)"

    BELOPPET SOM SÖKTES OCH ERHÖLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som påstås ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stämmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag för Östersundsträffen/shootout för hel kostnadstäckning. Ansökan var ursprungligen på 8 tkr för träffen, men totalkostnaderna bedömdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att göra.

    Jag har själv INTE deltagit i besluten rörande ÖMFK då det är min hemmaklubb utan jag har anmält jäv inför behandling av dessa ansökningar som gjorts av ÖMFK för att arrangera shootout mm. Ansökningarna har jag däremot skrivit i egenskap av ordförande för ÖMFK de senaste 7 åren. Min företrädare satt 19 år på posten i ÖMFK och gjorde ett fantastiskt jobb så visst kan man ha samma person på en post under lång tid om det är medlemmarnas vilja och uppdraget förvaltas väl och verksamheten går i positiv riktning.


    "RIPA, 13.000:- varav 4000:- till PA anläggning, resterande till 2st Ripa läger.
    MFK Skvadern, 9338:-, ersättningsköp efter stöld
    MFK Genlanda, 3000:-, renoveringar
    Örnsköldsviks Modellflygklubb, 1000:-, röjsåg"

    Dessa uppgifter stämmer och jag har liksom andra i styrelsen varit med att behandlat frågorna.


    Fakta kan vinklas på olika sätt för att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som söktes på 17 tkr för avstyckningskostnaden har räknats upp med 30% för att kanske verka högre än det i själva verket var, det kanske kan tolkas som faktaförändring eller misstag, vad vet jag.
    Senast redigerat av K-Å den 2017-04-30 klockan 01:07.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  3. #263
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.
    Jag kan faktiskt förstå att du tycker det.
    Det är många heta känslor/gammalt groll som kommer upp i och med den här tråden.

    /Lasse P

  4. #264

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.
    Jag håller med till 103%, den här tråden har spårat ur totalt, den borde tass bort, synd för att det finns en hel del vettiga inlägg här, men att sanera den och ta bort olämpliga inlägg är ett häst jobb, iaf om man skall få något sammanhang av den, jag har varit moderator i en hundklubb med en massa ilskna kärringar, men vissa här är många gånger värre.

    Min åsikt är vi skall fokusera på:
    # Få till ett årsmöte
    # På något sätt få till revisonberättelser för de år som saknas
    # En fungerande styrelse
    # Glömma all gammal skit och se framåt.

  5. #265


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst skall vi fokusera på framtiden men jag håller inte helt med om att vi skall "glömma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande för den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju även Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt många styrelsemöten eller till årsmöten.
    Roger

  6. #266

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Visst skall vi fokusera på framtiden men jag håller inte helt med om att vi skall "glömma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande för den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju även Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt många styrelsemöten eller till årsmöten.
    Roger
    Du glömmer bort en väldigt viktig sak, det vi medlemmar som vid årsmötet har ansvar för att välja en fungerande styrelse.

  7. #267

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Visst skall vi fokusera på framtiden men jag håller inte helt med om att vi skall "glömma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande för den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju även Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt många styrelsemöten eller till årsmöten.
    Roger
    Nu får du ta och förklara vad som inte fungerat hos styrelsemedlemmarna innan du riktar anklagelser här om det inte fungerat mot alla i styrelsen. Jag har deltagit i de möten som jag kallats till under den tid jag varit vald, jag har tillsammans med andra i styrelsen påtalat för ordförande att det måste hållas årsmöten varje år så att ny styrelse kan väljas. Det är inte enskilda styrelsemedlemmar som kallar till årsmöte, det gör ordförande med stöd av sin styrelse samt förbereder de handlingar som krävs för att redovisa verksamheten inför årsmötes deltagarna. Kalla till styrelsemöten gör ordförande och de möten det kallats till har också genomförts under de senaste åren.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #268

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Åter till ämnet:

    Då RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rätt mycket pengar under ett verksamhetsår från medlemsavgifterna så sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde användas till för de yngre som upptäcker vår hobby?
    Alltså hur kan man för ungdomsverksamhet använda en del av RCFF's pengar?
    Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av på vårt hobbyintresse.
    Ungdomarna är ju trots allt vår framtid.

    Själv började jag med linkontroll när jag var runt 10 år (jag visste det fanns radiostyrt men hade förstås inte råd med det själv då), detta var i början på 1970-talet. Jag harva på några år helt på egen hand ovetande att det faktiskt fanns andra modellflygintresserade i trakten. Så en dag 1973 stod det i tidningen att en modellflygklubb skulle bildas - jippi ! Den gick jag med i bums och där blev det en naturlig övergång till radioflyg som jag började med som 12-åring.
    Nu hade jag en fast punkt för utövande av hobbyn och kompisar med samma intresse. Men pengar var det ont om fortfarande, men jag hade sparat lite och föräldrarna sköt till resten så jag kunde köpa en 4-kanals radio och en nybörjarlärra med glödstiftsmotor som jag lärde mig flyga på av en av de erfarna i klubben (som lärt sig flyga själv helt på egen hand några år tidigare). Hädanefter gick nästan alla pengar jag kunde skramla ihop på olika sätt till hobbyn.

    Idag ser vår omvärld lite annorlunda ut och att börja flyga radiostyrt (eller köra båt, bil eller multikopter) kostar inte riktigt lika mycket pengar som det gjorde förr. Och allt finns att köpa färdigt om man vill.
    Men intresset, och kanske fortfarande fascinationen, för flygning och styra farkosterna med en radio finns nog kvar på samma sätt som förr.
    Även om kanske få blir kvar i hobbyn av de yngre som provar på så finns det alltid några som har lite starkare intresse och fortsätter, i regel med uppehåll under delar av studietiden och vuxenlivet men som ofta återfaller senare och börjar igen (så t ex för mig).
    För mig är modellflyg för alltid förknippat med ungdomar och ungdomsverksamhet men tyvärr är det nog en minskande andel i många traditionella klubbar idag. Bara ta den klubb jag är medlem i som exempel, den riskerar att självdö när kärntruppen blir för gamla och inte kan verka aktivt i klubben längre.

    Jag funderar:
    - Skulle det vara vettigt att man har någon "undomsfond" i RCFF eller vad man nu vill kalla det?
    - Ungdomar upp till viss ålder kunde ansöka om ekonomiskt bidrag ur den "fonden" för utövande av RC hobbyn (inte bara RC-flyg som förbundets namn säger (RCFF = Svenska RC-flygförbundet". (jämför 7-20 år för bidrag ungdomsverksamhet från statligt lokalt aktivitetsbidrag), enligt kriterier som man som sökande måste uppfylla (får diskuteras vilka dessa krav bör vara).
    - Bara ungdomarna själva kan söka ur fonden med motivering varför man önskar bidrag, ej klubbar skulle kunna söka ur den här "fonden" (oavsett om det är klubbar anslutna till SMFF eller ej). Klubbar har ju andra vägar att få in pengar, främst via medlemsavgifter och söka diverse bidrag. Målsmans/vårdnadshavare godkännande behövs och utbetalning sker till målsman/vårdnadshavare om bidragssökande yngre än 18 år.
    - Ett maxbelopp per ansökan och kanske max antal ansökningar per år från en och samma person.
    - Skall man ha som krav att man som sökande är medlem i RCFF eller är kanske man kan se det som ett önskemål men ej krav?

    Nog borde väl RCFF på något sätt kunna bidra ekonomiskt till just de yngre som vill komma igång?
    Och säkerhets- fältreglerna kan behöva ses över så det blir väldigt lättbegripliga, även för yngre, i så fall, speciellt försäkringsvillkoren som är svårbegripliga även för en vuxen som de är skriva idag. Säkerhets och fältreglerna skulle då vara är ett villkor att man följer om man får bidrag och kunde bifogas i mail eller brev till den bidragssökandes bifall (eller nekande) av ansökan, så sprider man säkerhetstänkandet på ett enkelt sätt.

    Är ovanstående vettigt? För krångligt och svårt att administrera?
    Har någon annan bättre förslag som kan främja att ungdomar kan komma igång och även fortsätta utöva vår hobby?

    Då jag vet vad kul man kan ha som medlem i en klubb förespråkar jag egentligen att man försöker gå med i en klubb men klubbar finns ju inte på alla orter och alla vill inte vara med i en klubb.

    Borde RCFF ha en ungdomsansvarig (en person eller en grupp) som utses av styrelsen? Som försöker se vår hobby mer ur deras synvinkel?

    /Bo

  9. #269


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Uffe - nog är jag medveten om det men saken som den gamla föreningsmänniska jag är men frågan är om det kommer fram några nya kandidater under den mötesform som dessa möten brukar ha. Jag är en aning tvivlande till det...
    K-Å: Jag har läst vad Ove skrivit om problemet att få styrelsen att fungera - mera vet jag inte som vanlig medlem.
    Roger

  10. #270
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Bo,
    bra tankar kring ungdomsverksamhet.
    Min erfarenhet är att även om man lyckas värva ungdomar så svalnar deras intresse efter ett par besök på fältet. Det finns ju givetvis undantag.
    Jag tycker att man i så fall ska satsa på ett lärar/elev-system med radio, modell och hela kitet. Då kan fler ha nytta av det och det känns mindre slösigt än att satsa på lille Mats som tröttnar efter ett tag.
    Man funderar ju på hur man kan hjälpa ungdomar och RC-flygare generellt. Var gör pengar mest nytta?
    Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
    - Eget flygfält
    - Gräsklippare och utrustning för att hålla fältet i bra skick
    - Skjul/container att låsa in gräsklippare och utrustning
    - Klubbstuga - gärna med el och vatten och kokmöjlighet
    - Toalett och kanske dusch
    - Depå med mekbord
    - Bra bilparkering
    - Säkerhetsnät

    Ja listan kan göras lång. Jag tycker personligen att den bästa lösningen är att den lokala klubben håller så bra standard som möjligt. Då blir överlevnadschansen störst. En effektiv väg dit är att klubben kan behålla så mycket som möjligt av medlemsavgifterna. Det vi som förbund kan stötta med är "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lärar/elevsystem, kostnader för inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.
    Ove (AM) Nielsen

  11. #271

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    så vi tar och ger ett exempel då:

    "2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag fördelat på följande klubbar:

    "ÖMFK, 40.000:- varav 25.000:- till köp av fält, (17.000 + 8000 "extra bonus" året efter)"

    BELOPPET SOM SÖKTES OCH ERHÖLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som påstås ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stämmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag för Östersundsträffen/shootout för hel kostnadstäckning. Ansökan var ursprungligen på 8 tkr för träffen, men totalkostnaderna bedömdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att göra.

    ...

    Fakta kan vinklas på olika sätt för att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som söktes på 17 tkr för avstyckningskostnaden har räknats upp med 30% för att kanske verka högre än det i själva verket var, det kanske kan tolkas som faktaförändring eller misstag, vad vet jag.
    K-Å, det är skillnad på fakta, påståenden och slutsatser.

    Det är mao sammanställningen över vilka som fått bidrag (och till vad) i mitt inlägg #146 som du pratar om. Jag förtydligade i inlägg #149 om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", där jag också hänvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta åt något håll, utan den är helt korrekt redovisad och med hänvisningar från var den är inhämtad.

    Om vi nu ska prata om min slutsats, så ja, min slutsats är att ÖMFK har fått 25.000:- i bidrag till att köpa loss fältet.

    Det är helt korrekt att ÖMFK har äskat om 17.000:- och fått 17.000:- för detta ändamål. Det är också helt korrekt att ÖMFK året efter äskade 8.000:- till en shootout och fick 16.000:- från RCFF, dvs 8.000:- mer än vad ni äskade, motiverat med (citat från protokollet, inklusive stavfel):

    Föslag framfördes om att klubben skall erhålla hela beloppet på 16.000:- för att på så sätt via
    inkomster under Shootouten kunna använda dessa intäkter till att snabbare kunna betala av
    sitt lån för köpet av klubbfältet som klubben genomförde tidigare unde året.
    Så protokollet ger mig fog för att koppla ihop de extra 8.000:- ÖMFK fick med köpet av fält!
    Däremot stöder protokollet inte ditt påstående:

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    ... styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen ...
    Även om jag är säker på att ÖMFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, så är det ingenting som omnämns i protokollet. Däremot, som du själv kan läsa ovan, så motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hänvisning till ert fältköp.

    För att sammanfatta
    Jag anser att min slutsats är korrekt och att ÖMFK fått 25.000:- till köpet av fältet och det var så jag redovisade det i min sammanställning. Notera också att jag inte någonstans har påstått att ni skulle ha äskat om 25.000:- till ert fält, utan att det är den summan ni har fått i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gör att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dåligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hänvisning till ÖMFKs fältköp.

    Jag har inte någonstans påstått att ÖMFKs ansökningar är felaktiga på något sätt och personligen har jag argumenterat för att RCFF ska behålla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi måste kunna ha en öppen och saklig diskussion om saker och ting, där ibland också bidragen.

  12. #272

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Åter till ämnet:

    Då RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rätt mycket pengar under ett verksamhetsår från medlemsavgifterna så sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde användas till för de yngre som upptäcker vår hobby?
    Alltså hur kan man för ungdomsverksamhet använda en del av RCFF's pengar?
    Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av på vårt hobbyintresse.
    Ungdomarna är ju trots allt vår framtid.
    ...
    /Bo
    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hej Bo,
    bra tankar kring ungdomsverksamhet.
    ...Var gör pengar mest nytta?
    Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
    - Eget flygfält
    - Gräsklippare och utrustning för att hålla fältet i bra skick
    - Skjul/container att låsa in gräsklippare och utrustning
    - Klubbstuga - gärna med el och vatten och kokmöjlighet
    - Toalett och kanske dusch
    - Depå med mekbord
    - Bra bilparkering
    - Säkerhetsnät

    Ja listan kan göras lång. Jag tycker personligen att den bästa lösningen är att den lokala klubben håller så bra standard som möjligt. Då blir överlevnadschansen störst. En effektiv väg dit är att klubben kan behålla så mycket som möjligt av medlemsavgifterna. Det vi som förbund kan stötta med är "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lärar/elevsystem, kostnader för inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.
    Hej!
    Skönt att vara "back on track" med bra förslag!

    /Ville

  13. #273

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
    - Eget flygfält
    Stabil och ohotad tillgång till ett fält (friköpt eller arrenderat spelar nog mindre roll) tror jag är det absolut viktigaste, speciellt med tanke på hur lätt det verkar vara för klubbar att bli av med fält.

    Jag vet inte hur RCFF skulle kunna hjälpa till här, men jag klurar på om vi t.ex. skulle kunna använda forumet för att dela erfarenheter om hur man ska dra slipstenen mot kommun, myndigheter, etc. T.ex. om man kunde ha forumavdelningar dit klubbstyrelser eller funktionärer kunde diskutera såna frågor. En annan sak vore ju om klubbar kunde få juridisk hjälp, dvs en del av bidragen borde kanske fonderas för hjälp med såna här frågor.

    Förbindelser till fältet tror jag också är otroligt viktigt. Det är svårt att ha igång någon ungdomsverksamhet om det är en halvmil att gå mellan fältet och närmaste busshållplats. Återigen vet jag inte riktigt hur RCFF kan hjälpa till här, men någon annan kanske har ett förslag!

    Min erfarenhet är aktivitet leder till mer aktivitet och att klubben lever upp. Passivitet leder till mer passivitet och att klubben förtvinar och dör. Därav är det min åsikt att allt som aktiverar medlemmar är av godo och kring detta finns det en sak som jag saknar, iaf, i vår klubb, och det är en klubblokal.

    Jag tror helt enkelt att klubblokal saknas hos många klubbar. Då menar jag ingen klubbstuga att fika i, utan tillgång till en riktig lokal där man kan bedriva bygg/kursverksamhet, etc. Lokalen behöver man ju inte ha tillgång till 24/7. När jag växte upp hade dåvarande klubb möjlighet att få tillgång till ett rum i "föreningarnas hus" (eller vad nu kommunen kallade det för) nån gång i veckan. När vi körde byggkurs så var det en kväll i veckan, däremellan låstes byggbrädorna in i ett förråd som klubben disponerade i samband med lokalen. Återigen vet jag inte hur RCFF skulle kunna hjälpa till här, men det hade varit bra om RCFF kunde vara det!

  14. #274

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    K-Å, det är skillnad på fakta, påståenden och slutsatser.

    Det är mao sammanställningen över vilka som fått bidrag (och till vad) i mitt inlägg #146 som du pratar om. Jag förtydligade i inlägg #149 om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", där jag också hänvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta åt något håll, utan den är helt korrekt redovisad och med hänvisningar från var den är inhämtad.

    Om vi nu ska prata om min slutsats, så ja, min slutsats är att ÖMFK har fått 25.000:- i bidrag till att köpa loss fältet.

    Det är helt korrekt att ÖMFK har äskat om 17.000:- och fått 17.000:- för detta ändamål. Det är också helt korrekt att ÖMFK året efter äskade 8.000:- till en shootout och fick 16.000:- från RCFF, dvs 8.000:- mer än vad ni äskade, motiverat med (citat från protokollet, inklusive stavfel):


    Så protokollet ger mig fog för att koppla ihop de extra 8.000:- ÖMFK fick med köpet av fält!
    Däremot stöder protokollet inte ditt påstående:


    Även om jag är säker på att ÖMFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, så är det ingenting som omnämns i protokollet. Däremot, som du själv kan läsa ovan, så motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hänvisning till ert fältköp.

    För att sammanfatta
    Jag anser att min slutsats är korrekt och att ÖMFK fått 25.000:- till köpet av fältet och det var så jag redovisade det i min sammanställning. Notera också att jag inte någonstans har påstått att ni skulle ha äskat om 25.000:- till ert fält, utan att det är den summan ni har fått i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gör att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dåligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hänvisning till ÖMFKs fältköp.

    Jag har inte någonstans påstått att ÖMFKs ansökningar är felaktiga på något sätt och personligen har jag argumenterat för att RCFF ska behålla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi måste kunna ha en öppen och saklig diskussion om saker och ting, där ibland också bidragen.
    Uppenbart ser vi helt olika på detta, vad klubben gör med eventuella överskott i finanserna är upp till medlemmarna att avgöra i respektive klubb. Jag vet vad vi äskade och vad vi fick, finansiering av avstyckningen är 17tkr och inget annat, sen att RCFF beslutade att stödja shootouten med 8 tkr extra det är en helt annan historia. Vi hade inga lån för att köpa vårt fält, fältet köptes när vi äskade medel inte året efter. RCFF har stött klubben med 17tkr till fältköp punk slut. Oavsett hur du vrider och vänder på fakta kring detta. En öppen och saklig diskussion ska vi ha med rätt fakta på bordet. Du begärde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet föll i smaken det är en helt annan historia det.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  15. #275
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Någon slags ungdomslösningen tilltalar mig också. Jag tror dock att vägen går via racequads när det gäller ungdomar. Och FPV-flygningär inte så långt ifrån tv-spelen.

    Jag har precis tagit upp hobbyn igen efter ca 15 års uppehåll och märker på min 12-årige son att det bara är quadarna som han visar intresse av.

    Jag skulle vilja se sk shootouts som fokuserar på racequads och där evenemanget tex genomförs i någon central park istället för på en flygklubb långt ut. Här i Göteborg skulle Slottsskogen vara perfekt.

    Drone Racing Sweden hade sin första deltävling här i Göteborg förra helgen och de la den tyvärr på AKMG:s fält. Jag var där och tittade och tror inte att det var så många åskådare som hittade dit.

    Ps. Jag tycker att den här tråden borde raderas och startas om där det BARA ska innehålla motioner och förslag till stämman. Och bort med de som inte är medlemmar från den nya tråden. De har inget att göra där och några verkar dessutom bara vilja uppvigla och förstöra.

  16. #276
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Mycket bra skrivet i inlägg 273 Mjoelner!
    Att kunna erbjuda juridisk hjälp har också funnits med på vår agenda.
    Tiderna ändras och tyvärr blir det allt mer kritiskt för föreningar att klara sig. Kommunerna drar in på bidragen och föreningarna får ta allt större ekonomiskt ansvar själv.
    Då får man också rannsaka sin situation. Vad ger mest "Bang for the money"? Hur stor kostym behöver vi i denna klubb? Räcker det med 100kr per medlem och år för att få en bra försäkring, landets största och fria forum, möjlighet till direkt ekonomiskt stöd där pengarna kan göra mest nytta, juridisk hjälp, ett förbund som försvarar och förvaltar modellflyget gentemot myndigheterna? Vad saknas utöver detta som kan vara värt 320kr extra per medlem?

    En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. Då hade klubben fått in 10.000kr per år i kassan. Väg detta mot en förbundsavgift på 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera över om klubben verkligen får för 8400kr i mervärde som medlemmar i tävlingsförbundet.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #277

    Standard

    Mjoelner och K-Å: Som jag ser det så var de 16 000:- som gavs faktiskt för att finansiera träffen för att man då skulle kunde betala av lånet från fält-köpet snabbare med hjälp av intäkterna från träffen. Det är samma pengar men på olika ställen....typ...eller o.O

  18. #278

    Standard

    Jag håller med Jonas om att ungdomar verkar mer intresserade av racequads och FPV än av flygplan. Det är nog en grymt bra inkörsport till hobbyn eftersom det finns så många ställen att flyga på också, en nybörjare behöver inte åka till ett fält och vara nervös när "de stora grabbarna" kollar på utan kan i lugn och ro flyga omkring på div. åkrar och liknande.
    Det handlar ju inte om att alla ska flyga multikopter utan det handlar om att få in ungdomar och nya utövare i hobbyn och då är multikopter lämplig.
    FPV-bana och en extern (helst storbild)skärm bör nog finnas på alla meetings om man verkligen vill få uppmärksamhet från ungdomar

  19. #279


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För att klargöra AM inlägg lite. I vår klubb så har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det är alltså separata avgifter och den totala årsavgiften består av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte höjt på många år men när SMFF, i detta fall, höjer sin avgift så påverkar det givetvis den totala kostnaden för medlemmen som tillhör SMFF. Så oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta så har vi samma avgift till själva klubben så att t ex gå ur SMFF påverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lösningar.
    F ö har vi numera en speciell racequad-träningsbana i anslutning till vårt fält och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst för att vi fångat upp många quad-flygare som sen i många fall också börjat flyga konventionella plan.
    Roger

  20. #280

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    ...
    Ps. Jag tycker att den här tråden borde raderas och startas om där det BARA ska innehålla motioner och förslag till stämman. Och bort med de som inte är medlemmar från den nya tråden. De har inget att göra där och några verkar dessutom bara vilja uppvigla och förstöra.
    Hej!
    Tycker inte att vi ska radera tråden, men gärna tvätta tråden och möjligen flytta den till den låsta forumdelen för betalande medlemmar, "Medlemmarnas åsikter", för med facit i hand var det var nog ett misstag att lägga ut denna tråd på den öppna delen med tanke på gårdagens tjafs. Denna typ av diskussioner bör nog hållas i den låsta delen i framtiden.

    Jag lämnade in min motion i forumundelen "Frågor till styrelsen". Hoppas att det gillas som skriftlig inlämning av motion till styrelsen.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-04-30 klockan 18:19. Anledning: ny info!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •