Reklam

 
Sidan 2 av 19 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 365

Ämne: Huvudtråd för årsmöte 2017

  1. #21

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Borde nog inte lägga mig i men.....
    Det är en riktigt bra lista med namn i första inlägget och det kan kanske bli fler om andra ställer upp.
    Jag vill gärna att var och en i listan kan skriva lite om vad de är för någon och vilka ambitioner de har med att vara med och styra. Jag kan bara vara imponerad av danska nuvarande "formanden" när han presenterade sina visioner.
    http://modelflyvenyt2.dk/modelflyven...016.pdf#page=6

    Men även jag kan bli lite besviken när jag läser floskler och liknelser - och "goa gubbar" är ju tyvärr inget som jag direkt förknippar med "effektivitet och öppenhet". Tycker mig ha sett den typen av kommentar vid någon "groupie" på start av styrelsemöte på FB.....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #22

    Standard

    Känner också som Patrik att man borde kanske inte lägga sig i då jag inte varit med så länge.

    Men, jag uppfattar (rätt eller fel) att förbundet bör som det nu drivs heta ”Ove:s Privata RC Förbund”

    Har aldrig varit med om att ordförande både agerar och utrycker sig i mina ögon mycket märkligt. Det kanske är så här alla eller majoriteten vill ha det, men min erfarenhet från både näringsliv och flera idrottsliga föreningar inkl distriktsförbund är att den som håller i taktpinnen måste agera utifrån ett betydligt mer ”lämpligt” ledarskap.

    Bara situationen i sig som vi befinner oss i visar att ledarskapet brustit sedan flera år tillbaka. Ansvaret för att hålla årsmöten är ordföranden, ingen annan.

    Men återigen, majoriteten vill kanske ha det så här och tycker kanske att det inte är så viktigt med struktur, ordning och reda.

    Samtidigt är det enkelt att sitta och tycka, det krävs också någon som vill och orkar dra i förbundet och den personen kanske trots allt är just Ove, men då måste det till ett antal förändringar.

    Tror det vore på plats att Ove förklarar vad han vill och vad han står för.


    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag kan bara vara imponerad av danska nuvarande "formanden" när han presenterade sina visioner.
    http://modelflyvenyt2.dk/modelflyven...016.pdf#page=6
    Lars Kildholt som blev valgt som formand for Modelflyvning danmark gör det riktigt bra.

    //Rickard

  3. #23

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Asså..."vuxna" människor??? Vet inte om man ska skratta eller gråta här.
    På vissa låter det som dom önskar att historien ska upprepa sig, för dyrt hit eller pengar fel dit mm mm.
    Finns garanterat någon som borde starta simulatorn o öva istället för att bara sitta och gagga!

    Vill man flyga får man ta upp radion, inte lönt att stå o glo(titta) på den!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  4. #24
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ordföranden som ska ansvara för årsmötena. Men trots ett antal påstötningar på styrelsemedlemmarna händer inget.
    Vad föreslår ni att man ska göra?

    Vad gäller försäkringarna så är det bättre ju luddigare villkoren är skrivna. Går man in och detaljbeskriver när och hur försäkringarna gäller höjer man ju ribban och sätter upp villkor som försäkringsbolaget inte har. Ett bra exempel är det andra förbundets egenpåhittade tillägg om att all flygning måste ske på av förbundet godkänt fält. Det står det inget om i de grundläggande försäkringsvillkoren. Men självklart är försäkringsbolaget snabba att anamma kravet från försäkringstagaren. Då har man reducerat riskerna för bolaget.

    RCFF är inte ett vanligt förbund. En av våra stora styrkor är att vi lever vårt eget liv. Vi hade inte åstadkommit det vi har idag om inte vi vågat gå i klinch och stått upp för våra visioner.
    Ove (AM) Nielsen

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    RCFF är inte ett vanligt förbund. En av våra stora styrkor är att vi lever vårt eget liv. Vi hade inte åstadkommit det vi har idag om inte vi vågat gå i klinch och stått upp för våra visioner.
    1. Vad menas med att vi lever vårt eget liv?

    2. Vad är det RCFF har åstadkommit?

    3. Vad är visionen?

    4. Vilka mål finns samt hur skall vi nå målen?

    Det finns säkert många som jag som inte känner till historien utan endast ser det som händer och diskuteras just nu. Vore tacksamt med en förklaring och svar på frågorna. För mig känns allt sjukt rörigt, oklart och totalt ostrukturerat.

    //Rickard

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    1. Vi lyder inte under någon yttre organisation. Vi är fria att själv utforma hur förbundet ska verka.

    2. Två mycket bra försäkringar som inte fanns på marknaden tidigare. Sveriges största modellflygforum. Vi för alla modellflygares talan gentemot myndigheterna. Vi har hjälpt klubbar i landet att arrangera meetings. Vi erbjuder ett alternativ till alla söndagsflygare. Låga avgifter innebär att många klubbar har kunnat förbättra sin ekonomi.

    3. Vårt mål är att främja modellflyghobbyn i landet.

    4. Vi jobbar ständigt för att ge modellflygarna bästa tänkbara förutsättningar som möjligt. Bl.a. I arbete där vi ingår i en arbetsgrupp som tar fram nya regler hos Transportstyrelsen. I väntan på myndighetens remiss kan vi inte avslöja hur de diskussionerna gått. Men ett och annat ögonbryn lär höjas när sanningen kommer fram.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #27

    Standard

    Ove
    Det där var väl en vald sanning.
    SMFF godkänner inga fält. Det gör dom SMFF anslutna klubbarna själva. Dom flesta vet att du gärna glider lite på sanningen för att framstå i bättre dager.
    I vissa lägen kan jag imponeras av dig då du med ett leende kan sälja både sand till Sahara och isglass till eskimåer till rena överpriser. Och komma undan med det.
    Ganska ofta när du får kritik så kommer det, ja men det andra förbundet...
    Sälj Oves RC-klubb på dina egna meriter.
    SMFF håller årsmöte varje år, vi har en valberedning som jobbar självständigt. Vi lägger ut våra styrelseprotokoll tämligen omgående utan inloggningskrav. Vi upprättar budget och har revision av både verksamhet och ekonomi varje år. Vi har stadgar som vi följer. Ganska många tycker det är ok. Andra gör det inte och väljer nått annat. Vi tycker att våra medlemmar har rätt att är värda ordning och reda. I vår värld är det öppenhet och demokrati.
    Du är ju som du skriver inte förbund som andra. Nä, det är helt sant. Du har byggt en internet-förening och i namnet valt förbund.
    Smart!
    Med lånta fjädrar öppnar du dörrar som annars hade varit stängda. Du pratar om transparens. Jaa, många ser vad du gör, men möjligheten att påverka är begränsad. I synnerhet som sittande styrelse, Du Ove, ska ha inflytande över vilka som ska sitta i styrelsen.

    Jag upprepar vad jag skrivit tidigare. Sälj din pryl på egna meriter. Att peka på andra när argumenten tryter är ju bara fånigt av en man i din ålder. Häll upp nått gott och läs igenom diverse trådar här på forumet. Det har kommit många kloka inspel från olika håll. Ett tips i all välmening.

    Rolle, Ordförande i SMFF

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    1. Vi lyder inte under någon yttre organisation. Vi är fria att själv utforma hur förbundet ska verka.

    2. Två mycket bra försäkringar som inte fanns på marknaden tidigare. Sveriges största modellflygforum. Vi för alla modellflygares talan gentemot myndigheterna. Vi har hjälpt klubbar i landet att arrangera meetings. Vi erbjuder ett alternativ till alla söndagsflygare. Låga avgifter innebär att många klubbar har kunnat förbättra sin ekonomi.

    3. Vårt mål är att främja modellflyghobbyn i landet.

    4. Vi jobbar ständigt för att ge modellflygarna bästa tänkbara förutsättningar som möjligt. Bl.a. I arbete där vi ingår i en arbetsgrupp som tar fram nya regler hos Transportstyrelsen. I väntan på myndighetens remiss kan vi inte avslöja hur de diskussionerna gått. Men ett och annat ögonbryn lär höjas när sanningen kommer fram.

    Bra, då finns det en struktur ändå.

    Då kanske vi bör diskutera hur vi skall utveckla dessa 4 punkter i framtiden. Eller är vi nöjda med så som det är idag.

    //Rickard

  9. #29

    Standard

    Nedanstående är mina personliga åsikter ska ej ses som en motion till årsmötet:

    Vad det gäller bidrag så håller jag mestadels inte med Roger.

    Det finns ingen anledning att ändra på stadgarna, oavsett om det är 1% eller 50% av årsintäkterna som går ut som bidrag. Att plita ner sånt i stadgarna är bara "micromanagement" och sånt blir sällan bra. Vi har en förtroendevald styrelse och vi bör ge dom lite förtroende och svängrum att arbeta.

    Stadgarna uttrycker rätt väl vad som är målet med RCFF och att bidrag kan användas för att främja modellhobbyn. Det är helt enkelt upp till styrelsen att tillse att RCFFs ekonomi är fortsatt god och att pengarna även räcker till annat som kanske är mer prioriterat än bidrag.

    Att utarbeta en policy kring hur bidrag kan/bör användas och exempel på sånt som bidrag ges för är nog en bra idé, både som stöd för styrelsen själv och för de föreningar som vill söka bidrag. Detta känns typiskt som nåt som årsmötet kan ge tillträdande styrelse i uppdrag att utarbeta, eller som den tillträdande styrelsen på eget initiativ kan besluta sig för att göra.

    Vad det gäller kostnadsersättningar för olika uppdrag så förutsätter jag att de flesta är ok med att sånt kan betalas ut där det kan anses rimligt och om beloppen är rimliga, precis som i alla andra föreningar. Om styrelsen så vill så kan den själv få utarbeta en policy och låta medlemmar och revisor ta del av den, men som jag ser det är det mest ett led i arbetet att vara transparent. Jag ser ingen anledning till att detta ska behövas regleras i stadgar eller på årsmöte så länge som det sköts. Jag förutsätter helt enkelt att revisorn kommer att anmärka på ersättningar som kan anses orimliga.

    Vad det gäller antalet medlemmar i styrelsen så anser jag att man ska så många att arbetet funkar och att arbetsbelastningen är rimlig (låg), samt att man ska ha tillräckligt många ledamöter/suppleanter så att verksamheten kan fortgå även om några faller bort under mandatperioden.

    En sak som skulle kunna bli en motion till årsmötet är en stadgeändring om just stadgeändringar. Jag noterade att stadgarna inte innehåller nåt som just stadgeändringar. Av det sluter jag mig till att vi i princip kan ändra stadgarna på ett årsmöte. Alla andra föreningar jag stött på har haft inskrivet i stadgarna att för stadgeändringar krävs att de nya stadgarna godkänns av två på varandra följande medlemsmöten (ibland också med lite extra kringvillkor). Det kanske vore en idé att införa en sån klausul i RCFFs stadgar, eller finns det någon bakgrund till varför just en sån reglering utelämnats ur RCFFs nuvarande stadgar?

  10. #30
    GliderKings avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    188
    Jobb
    flaier
    Klubb
    Goa Gubba Flygarna Skaraborg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är ordföranden som ska ansvara för årsmötena. Men trots ett antal påstötningar på styrelsemedlemmarna händer inget.
    Vad föreslår ni att man ska göra?
    Det finns väl suppleanter som kan träda in istället för dessa styrelsemedlemmar som negligerat sitt förbunds ansvar och känsla för förbundets medlemmar?

    Förslag som du efterlyser: i egenskap av Ordförande åk personligen hem till vederbörande styrelsemedlem och sätt dig i knäet på hen och gemensamt skaka fram dom uppgifter som saknas. Dom har ju bara haft ca 4år på sig!

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Sedan kan jag också tycka att en av de största riskerna för större skador genom modellflyg är kollision med transporthelikopter eller brand vid jetflyg där skadevärdet skulle kunna bli 100 miljoner kronor med tanke på vad en helikopterkrash och människoliv värderas. Brittiska förbundet har en 10 miljoner pund gräns i sin försäkring. Självrisken har jag inte forskat i men jag har för mig den är relativt hög hos RCFF. Jag tycker det är bättre att lägga pengarna från 100kr avgiften på en bättre försäkring.
    Intressant, det kanske vore nåt för den tillträdande styrelsen att utreda om försäkringen behöver förbättras.

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Olika medlemsnivåer som SniffSwe beskriver ovan är ett sätt.
    Det är givetvis ett sätt, men jag anser att det är ett dåligt sätt. Modellflyget behöver företrädare som företräder söndagsflygarnas behov gentemot myndigheter, vilket RCFF gör. Om vi enbart har "försäkringsmedlemmar" så försvinner en del av den styrkan.

    Argumentet för att man är med "bara" för att den lokala klubben kräver det är ett dåligt argument (nu var det väl inte du som framförde det). Dels är en hundring en "piss-i-nilen" och dels är alla lokala klubbar fria att reglera sin verksamhet såsom de själva vill. Om man absolut vill kunna flyga på den lokala klubben utan att vara medlem i RCFF så får man väl engagera sig i klubben och försöka få med övriga medlemmar på att klubben själv tecknar motsvarande försäkring och sen tar bort kravet på medlemskap i RCFF.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    En sak som skulle kunna bli en motion till årsmötet är en stadgeändring om just stadgeändringar. Jag noterade att stadgarna inte innehåller nåt som just stadgeändringar. Av det sluter jag mig till att vi i princip kan ändra stadgarna på ett årsmöte. Alla andra föreningar jag stött på har haft inskrivet i stadgarna att för stadgeändringar krävs att de nya stadgarna godkänns av två på varandra följande medlemsmöten (ibland också med lite extra kringvillkor). Det kanske vore en idé att införa en sån klausul i RCFFs stadgar, eller finns det någon bakgrund till varför just en sån reglering utelämnats ur RCFFs nuvarande stadgar?
    Jag hade totalt missat §9 som reglerar detta, dock går det att ändra på stadgarna på ett möte.

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Det är ordföranden som ska ansvara för årsmötena. Men trots ett antal påstötningar på styrelsemedlemmarna händer inget.
    Vad föreslår ni att man ska göra?
    Det är hela styrelsen som gemensamt är ansvarig för årsmötena (så tolkar iaf jag §10).

    Vad man i realiteten kan göra när styrelsen inte längre fungerar är att sammankalla ett extra årsmöte för att välja en interimsstyrelse och en valberedning med uppdrag att så fort som möjligt kalla till ett mer normalt årsmöte där föregående styrelse och interimsstyrelsen kan granskas och en normal styrelse kan väljas så att verksamheten gå över i normalläge.

    Ett annat sätt som kanske är lite mer kontroversiellt är att en interimsstyrelse kortsiktigt helt enkelt "tar makten", informerar medlemmarna och sen agerar som jag beskrev ovan. Om medlemmarna har nåt att invända lär det märkas.

    Det handlar helt enkelt om att agera på ett sätt som så fort som möjligt löser problemet och återställer en demokratiskt vald fungerande styrelse så att normal verksamhet kan återtas.

    Jag har vid två tillfällen varit med om såna här händelser i föreningar. Den ena var jag med och utlöste själv efter att styrelsearbetet totalt brutit samman i en ganska stor förening, den andra upplevde jag som medlem när i nästan hela styrelsen i en förening släppte allt och avgick med omedelbar verkan.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2017-04-21 klockan 18:11.

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Det är aldrig fel att ha en valberedning som kan förslå personer till ordförande och övriga styrelsemedlemmar.
    Det står i stadgarna att RCFF skall ha en valberedning bestående av en ordförande och två ledamöter.

    Nu har ju Ove i sitt första inlägg nämnt några personer som är villiga att ställa upp som styrelsemedlemmar så den biten verkar väl gå i lås om årsmötet sen röstar för att dessa skall ingå i styrelsen.
    När det gäller ordförandeposten så verkar Ove vilja sitta kvar som ordförande om det inte föreslås annan lämplig person.
    Det som ligger Ove i fatet är väl t ex att han ej samlat till årsmöte under några år och därmed inte följt föreningens stadgar där det framgår att årsmöte hålls årligen. Men hela styrelsen har ju ansvaret här så man kan ju inte bara lasta Ove för de tidigare under några år uteblivna årsmötena. Detta har ju diskuterats i annan tråd här på forumet och jag tror nog att det hädanefter kommer hållas årsmöten varje år som stadgarna kräver. Personligen har jag en tro på att människor kan lära av misstag och att man ska ge folk en andra chans.

    Varför inte lägga in i Kalendern här på RCFF preliminära årsmötes-datum (enl stadgarna: Årsmötet hålls årligen senast den 30 juni efter verksamhetsårets slut), då har alla medlemmar möjlighet att se detta här i kalendern och när styrelsen skall kalla till årsmöte.
    Och så nålar man fast det inlägget så det ligger kvar överst.

    Om valberedningen tänker föreslå Ove som ordförande har jag personligen ingen invändning mot det. Jag har inget förslag på annan kandidat till ordförandeposten.
    Ove har varit ordförande sen oktober 2006 då konstituerande årsmötet (bildandemötet) hölls, och såvitt jag vet har han varit ordförande sen dess. Det är en ganska lång tid tycker jag så det kanske kan vara dags för nya krafter att ta vid, helst under kontrollerade former där valberedningen i lugn och ro kunnat vaska fram en ny ordförande.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-04-21 klockan 18:46.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Argumentet för att man är med "bara" för att den lokala klubben kräver det är ett dåligt argument (nu var det väl inte du som framförde det). Dels är en hundring en "piss-i-nilen" och dels är alla lokala klubbar fria att reglera sin verksamhet såsom de själva vill. Om man absolut vill kunna flyga på den lokala klubben utan att vara medlem i RCFF så får man väl engagera sig i klubben och försöka få med övriga medlemmar på att klubben själv tecknar motsvarande försäkring och sen tar bort kravet på medlemskap i RCFF.
    Det var jag som framförde det i inlägg #8 och jag menade att om det handlar om att i huvudsak få en riktigt bra försäkring så är det väll okej. Men om RCFFs verksamhet utökas(tex. stadgat 50% tillbaka i bidrag till klubbar och liknande) så borde det finnas alternativ för de som endast är intresserade av klubbfältet(indirekt försäkringen).
    Det är principen och inte kostnaden jag tänker på. Jag kan betala 100:-/år för en bra RCFF-försäkring och 100:-/år till RCFFs framtidsfrämjande verksamhet, jag tycker bara att valmöjligheten borde finnas.

    Jag vet att det är upp till klubbarna att bestämma sina regler men att, som du föreslår, försöka få ur klubben ur RCFF ser jag som ett sämre alternativ.

    Men om det inte är en bra ide så är det ju inget mer att tala om, var bara mitt personliga förslag som jag tycket var bra

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag har letat runt och fått följande namn som är villiga att ingå i styrelsen:

    - Mats Erlandsson, PR och rekryteringsfrågor. Aktiv modellflygare.
    - Kjell-Åke Skoogh, aktiv modellflygare.
    - Thomas Berggren, aktiv modellflygare.
    - Tomas Nilsson, aktiv modellflygare. Expert på försäkringsfrågor och styrelsearbete.
    - Henrick Almqvist, aktiv modellflygare. IT guru.
    - Namn på kassör. Vill vänta lite tills vi fått bekräftat från personen i fråga.
    - Ove Nielsen, aktiv modellflygare. Styrelsemedlem och kunnig i luftfartslagar, språkrör, etc.
    Ove, vad jag förstått så väljer årsmötet ordförande och ledamöter och sen konstituerar styrelsen sig själv. Min fråga är då, vem eller vilka är kandidater för ordförandeposten?

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Men om RCFFs verksamhet utökas(tex. stadgat 50% tillbaka i bidrag till klubbar och liknande) så borde det finnas alternativ för de som endast är intresserade av klubbfältet(indirekt försäkringen).
    Enligt Oves utsago så är ju hälften tillbaka nåt som varit en målsättning länge, även om det kanske är nyheter för en del medlemmar (det var det för mig), så oavsett om det stadgas eller inte så är det ju ingen utökning av verksamheten.

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag vet att det är upp till klubbarna att bestämma sina regler men att, som du föreslår, försöka få ur klubben ur RCFF ser jag som ett sämre alternativ.
    Nu vet du säkert detta, men jag vill ändå påpeka det eftersom jag tycker man ofta ser påståenden som är lite missvisande.

    Klubbarna är ju inte med i RCFF. Klubbarna har ingen relation till RCFF annat än att de själva, och helt av egen vilja, kräver att klubbens medlemmar också ska vara medlemmar i RCFF. Av praktiska skäl så förmedlar också många klubbar RCFF medlemsavgift (och en del kräver också att man betalar RCFF avgiften via klubben). RCFF har ingen möjlighet att ställa krav på klubbarna annat än möjligen via villkoren för att försäkringen ska gälla.

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Men om det inte är en bra ide så är det ju inget mer att tala om, var bara mitt personliga förslag som jag tycket var bra
    Självklart ska du uttrycka de förslag du tycker är bra och sen kan man ha en diskussion, det finns inget som säger att mina idéer är bättre. Vi behöver ju inte tycka lika och det finns ett värde i att dryfta saker och ting, ibland leder det ju till att saker förbättras eller att man vidgar sina vyer.

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hej!
    Jag har hittills inte gett mig in i debatten, och tänker inte gör det heller.
    Men, när Ove frågade om jag kunde tänka mig att ingå i styrelsen, så funderade jag ett tag, och kom fram till att det är bättre att vara aktiv och stå i förgrunden, än att stå där bak och gnälla.
    Fadäsen med uteblivet årsmöte har vi ju diskuterat ett tag nu, hoppas verkligen det blir bättring i framtiden.

    Som jag ser RCFF, så är det en motpol till "det andra förbundet" med sina regler och pekpinnar. Ett likvärdigt alternativ för den som inte kan, eller vill, finna sig i att bli styrd hit och dit. Tänker genast på den 'berömda' paragraf 37.
    Hade jag tävlat i någon gren inom modellflygsporten (och då menar jag inte enkla klubbtävlingar!), så är självklart "det andra förbundet" ett givet alternativ.
    Men vi andra, enkla söndagsflygare, som kollar väderprognosen och ger oss ut till fältet för att UMGÅS med andra likasinnade?? Jag känner att vi har en framtid! Jag känner gemenskap, inte minst genom forat. Det är sk*tkul att komma till nån flygträff och se ett alias i ansiktet, "Jaså, det är SÅ du ser ut!" Och samtidigt snegla på vad andra har lyckats 'få till', det inspirerar!

    Jag tycker vi har högt i tak för det mesta, ibland hettar det till lite, men det är så det ska vara.
    Inget är värre än en bunke ja-sägare. Men stämningen på forat är i huvudsak positiv, här får man både ge och ta.

    Sen tycker jag att båda förbunden (nåja...) jobbar för en viktig sak, och det är FRIHETEN att bedriva sin hobby på avsedd LÄMPLIG plats, där man inte stör varken paragrafryttare, myndigheter eller allmänhet. Vill jag kasta ut min hangkärra vid ett kusthang, så skiter fiskmåsarna fullständigt i vad som blandar sig i deras flygande. Oavsett miljöpartisters synpunkter!
    Vill jag ta upp min brölande bensinkärra, så gör jag det på ett avsett klubbfält, där det är avsett/sanktionerat att man kan flyga med sådana kärror.

    Det är DETTA vi ska kämpa för!
    Friheten att utöva vår hobby, utan en massa pekpinnar och föreskrifter, men givetvis under ansvar!
    Jag tycker inte heller att det är så vidare klokt att släppa upp sin drönare vid sidan av ett trafikflygfält, det tyder på rejäl dumhet och ska självklart beivras.

    Tyvärr verkar det som vi med tiden får mer och mer begränsningar för var och hur vi får flyga.
    Här måste BÅDA förbunden jobba för individens frihet.

    Det här blev ett långt inlägg i debatten, men jag kände att jag bara var tvungen att skriva av mig lite.

    Nu känns det möed bättre! (skånska!)
    Retroholic!

  18. #38

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Jag tycker tråden börjar handla för mycket om Ove och hans "Oves RC-Klubb". Eller är det verkligen så att det i realiteten är "Oves RC-Klubb" det debatteras om? Är det infacto bara Ove kvar i förbundet? Ja, ibland känns det så! Tycker det är märkligt att när Ove ansätts än härifrån och därifrån så verkar han stå helt ensam. Var håller de andra i RCFF´s organisation till? Varför denna tystnad, varför detta till synes avståndstagande, (som det verkar)? Eller så är de övriga bara diplomatiskt tysta för att det blivit en policy att bara Ove ska yttra sig i RCFF-frågor?

    Som sagt, tycker det är bra att Ove försöker ordna ett årsmöte. Men, detta försök får nog vara sista chansen innan andra tar över på vilket sätt det än må vara. RCFF som ide är allt för bra för att skrotas, det är i alla fall därför jag är så pass engagerad som jag ändå är.

    Att RCFF ökar sin medlemskår beror nog mest på ekonomiska hänsynstaganden från medlemskåren. Fina villkor överlag och man behöver inte vara delaktig i förbundsarbetet. Allting har serverats på silverfat till en billig penning, det är det som räknas, för gratis eller nästan gratis är gott. RCFF kan nästan liknas vid motsvarigheten till handlarnas lågprisalternativ HobbyKing, billigt och bra!?

    /Ville

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Thomas,
    Med dina ord som ledstjärna i styrelsearbetet, om du blir invald, känns det tryggt att vara medlem i RCFF.
    /Bo

  20. #40
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Bra skrivet Thomas! Skönt med positivism, istället för motsatsen som tyvärr denna och andra liknande trådar innehåller lite för mycket av.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •