Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: DJI Naza fly away

  1. #1

    Standard DJI Naza fly away

    Hej!
    Ändrade om lite saker på min f450 för att kunna ha batteriet under kroppen istället för uppepå för att få en bättre balans, fick flytta på indikator LEDen, och flytta hållaren för GPSen ett steg åt sidan. Flög upp den med väldiga vibrationer på gimbalen, det var nästan vindstilla och jag känner hur quaden börjar dras åt vänster, försöker parera upp men ingen respons, slår i failsafe mitt i paniken men det fortsätter till vänster i extrem fart, inser att jag måste få ner den innan den kör över mot grannens mark, så jag slår av throttle och den kraschar med en smäll i backen, 40 meter ifrån mig. Finner den uppochner på en murken planka, batteriet och gimbal 2m från quaden, som tur så klarade sig batteriet fin fint, kameran fick med allt på film och funkar som förr.
    3 proppellrar och gps hållaren gick väck, kunde blivit värre. Måste felsöka problemet, jag skulle tro att jag skulle ha gjort "DJI dance" innan, men jag trodde att det bara behövdes när man bytte ut elektronik, inte då man flyttar på den. Min gissning är det, vad tror ni?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170423_203508.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	62555  

  2. #2

    Standard

    Det finns ingen risk att du råkat vrida GPS pucken? Då kompassen sitter där så är det väldigt viktigt att den sitter åt rätt håll.

    Om en Naza börjar bära sig konstigt åt så skall du INTE slå över den i failsafe läge, det ger den HELT fria händer att göra vad den vill. Slå över till manuellt läge istället, då får du full kontroll över farkosten. Men du får heller inte någon hjälp att flyga den, som tex auto stabilisering eller position hold.

    Jörgen

  3. #3

    Standard

    Nu när du nämner det om kompassen så blir jag osäker på om den står åt samma riktning som tidigare. Det är möjligt att den blev vriden åt annan riktning utan att jag har tänkt på det.

    Just i den paniken så tänkte jag aldrig på att slå av GPSen, hade det hjälpt att byta till altitude mode, eller är det bara manuellt som skulle ha hjälpt?

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Då har du nog anledningen där, kompassen är det enda som låter en multikopter utnyttja GPS informationen.

    Atti mode stänger också av GPS funktionerna, så om GPS pucken bara är vriden så fungerar det att gå till atti läge. Men ett manuellt läge är ganska praktiskt att ha ifall det blir allvarligare fel. Givetvis krävs också flygkunskaper i manuellt läge.

    Jörgen

  5. #5

    Standard

    Okej då har vi svaret på varför det skedde. För att det inte ska ske igen så måste jag väl kalibrera kompassen, och det gör man väl genom att göra dji dansen?

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Börja med att kolla så gps antennen pekar rätt. Kabelingången skall peka rakt fram. Kör sedan avancerad IMU och sedan kompassdans.

  7. #7

    Standard

    Du ska kompasskalibrera tvärt du monterat på nåt nytt med metall i sig eller om du flyttar på nåt.
    I bägge fall har du ändrat magnetfältet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Läste att man ska kalibrera kompassen även när man har åkt till en annan plats. Men hur långt ska man behöva åka innan man kan behöva kalibrera om kompassen? 10-20mil lär väl inte spela så stor roll?

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  9. #9

    Standard

    Ingen aning hur stor inverkan 200 km har... det är ju en bit... men om man flyger på samma ställe och gjort en noggrann BRA kalibrering så vill jag inte klanta till den nästa gång med en som blir dålig. Jag kalibrerar endast om jag ändrat nåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Magnetfält kan påverkas av vad det är för mineral/bergarter i backen där man är vilket kan ändras på korta sträckor. Hur stor påverkan det kan ha är jag osäker på men det är inte så mycket avståndet man åker som är av betydelse...

  11. #11

    Standard

    Det finns nog annat som påverkar men declinationslinjerna ligger åt "rätt håll" i Sverige: https://en.wikipedia.org/wiki/File:W...ation_2015.pdf
    https://www.ngdc.noaa.gov/geomag-web/#declination

  12. #12

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jo, det är en sak men det var inte det jag åsyftade. Större (eller mindre??) järnhaltiga malmkroppar kan ställa till det för orienterare och jag förmodar även för magnetometrar i våra flygetyg.
    Se exvis denna artikel: http://nwt.se/sport/orientering/2015...malm-vann-anda

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •