Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Principer för quad-bygge

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Principer för quad-bygge

    Håller på att skissa på en liten (150-160 mm) quadram till min första quad. När jag lärde mig flyga för några år sen insåg jag till slut att det optimala var att ha en tillräckligt liten och lätt farkost som bättre tålde att trilla från skyn. Så jag tänker att det borde vara det bästa nu också. Alltså en liten quad utan större massa.

    Vad är det för "principer" som ska beaktas när det gäller geometrin?

    Att det ska vara symmetriskt längs "X"-axeln är givet antar jag men måste det vara symmetriskt i "Y"-led också? Om motorerna fram sitter längre från centrumlinjen än bak, vad får det för konsekvenser för flygegenskaperna?

    Tyngdpunkt, centralt i alla dimensioner förmodar jag är optimalt, eller?

    Prylar på ingång 1306 motorer, 20A escar osv. Så, återstår bara att printa ramen, därav mina funderingar på geometri. Har kollat diverse på nätet men blir inte riktigt klok på hur jag ska tänka...

    Hjälp mig =)

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Den måste inte vara symmetrisk huruvida det är bättre håller jag tyst om men jag tycker det funkar bra.

  3. #3

    Standard

    Symmetrisk i Y-led är inte så viktigt utan många ramar är lite bredare än dom är lång, fördelarna kan vara att det blir lite mer plats för ramkroppen samt att man får ut propellrarna en bit så man får dom lite mer "ur bild".

    Tyngdpunkten i X och Y är i princip kritisk för att det förvirrar FC:n om det ligger lite off(tips om någon har occsilleringar vid full gas, kolla tyngdpunkten). I Z led är tyngdpunkten väldigt okritisk, vissa säger annorlunda men min erfarenhet är att det i princip kvittar.

    Det som är viktigast är att försöka tänka på allt innan man bygger. Så alla små-detaljer är uträknade dvs. Montering av alla komponenter bör vara tilltänkt, inga "det löser jag sen"-tankar bör finnas när man börjar bygga för då kanske det blir jättebra ända tills man märker att t.ex. mottagaren inte får plats och antennen går upp precis där en propeller ska sitta

    Ska du printa så bör man naturligtvis ha det i åtanke dvs. man behöver inte göra platta och raka delar utan istället göra lite mer integrerat. Dessutom se upp med vikten, printat blir tungt!

  4. #4

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jo, printat är tyngre än CF men försöker göra det smart. Tunnt gods med förstärkning där det förmodas behövas.
    Kollat vikter på CF-ramar och jag tror mig kunna matcha de vikterna[emoji2]
    Det blir ingen racer utan mer för att bli bekväm med att flyga kopter fpv. Har känts väldigt off när jag testat lite tidigare.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Ja precis, det gäller att göra det väldigt smart och integrerat när man printar en ram. Vilket material printar du i?

    En 150-160mm med 1306 blir visst en racer ^^ Vad använder du för CAD-program?

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ha, ok då får det bli en racer . Får väl se hur mycket racing det blir...

    Kör med Protopasta CF PLA i basramen och tänker nog vanlig PLA i tornet. Tycker CF-PLA blir riktigt styvt. Det enda jag är rädd för är att värmen från motorerna ska mjuka upp ramen, men med någon mm mellanlägg mellan ram och motorer bör luftdraget hålla tempen nere. Har också en rulle PETG som jag inte testat. Det ska ju vara lite tåligare i det avseendet.

    Estimatet såhär långt indikerar ramen med torn till ca 40 gram. Totalt kanske den hamnar på 300 gram inkl ack så jag borde hamna väl under 50% av lyftkraften med 3-S setup. Kan också gå upp till 4S om det krävs. Men jag har ingen erfarenhet så det visar sig hur det går.

    DYS XM20A escar
    DYS BX1306 4000kv motorer
    3030 eller 3035 eller 4" 3-bladiga,
    NAZE32 FC
    MATEK PDB
    200mW VTX
    Runcam Mini Swift camera
    Frsky XM+ Micro Rx

    Jag förmodar att det hoppar rätt rejält om man går från 3-bladiga 3030 till motsv 4045 eller bara 3035.

    Alla synpunkter på designen mottages tacksamt =)

    CADar gör jag uteslutande i Sketchup. Tycker det fungerar riktigt bra, det är egentligen bara när det kommer till komplexa krökta ytor jag inte behärskar det. Finns verktyg för det med men har aldrigt trängt in i dem...

    Bifogad fil 62578

  7. #7

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Får inte ordning på configureringen i Cleanflight

    Har fått alla grejer nu och plockat på plats. Det här är min första erfarenhet av Cleanflightprogrammering (och "kloner") och jag lyckas inte kalibrera escarna.

    Det är ett NAZE32 rev6 med DYS XM20A escar, senaste version av FW på kortet.

    När jag kopplar in batteriet med kortet kopplat till Cleanflight är dom helt tysta. Dom ska väl tuta? Och när jag ställer masterreglaget till max och ansluter acken drar motorerna igång på max.

    Vad har jag missat tro? Radion är avstängd som den väl ska vara...

    Och nu lyser det fast rött dessutom så fort jag strömsätter kortet och blinkar grönt initialt och emellanåt
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-05-19 klockan 20:56.

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Har du kollat så att du inte har någon kortslutning?

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jo, borde inte vara något där.

    Kopplade nyss loss kortet helt och det lyser rött ändå. Såg nämligen nånstans att om man tar 5V från PDB och ansluter USB går det baklänges till PDB't och naze-kortet blir varmt och PDBt lyste mycket riktigt men utan att jag kände någon värme. Iaf inte efter att den röda leden gick igång, hur det var innan vet jag inte med säkerhet.

    Jag har samma (?) fenomen på RCExplorer kortet med allt integrerat. Där började också den röda leden lysa efter ett tag. Har inte gått till botten med det ännu. Verkar precis som jag lyckas göra något olämpligt men begriper inte vad...

    Ska kanske prova att flasha om NAZEen?

    Lyckas inte hitta någon beskrivning om vad ledarna indikerar...

    Edit...
    Flashade om och den röda leden tystnade Får se imorrn om det går bättre... med fortsättningen.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-05-19 klockan 22:05.

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har du valt rätt typ av ESC i cleanflight (Oneshot125/Oneshot42Oneshot125/Oneshot42) ?

  11. #11

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hm, jo OneShot125 är valt. Tycks vara så att röda leden tänds när modes inte är acro.

    Kopplade bort spänning från PDB till NAZE som jag såg någonstans ställde till det för kalibreringen och nu gick det att kalibrera.

    Men, så fort jag kopplar in acken tappar mottagaren kontakten???? Vaffö e de på dette vise?
    Den får ju ström från NAZE, kan det va att den har jord från både USB och ack i det läget?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •