Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Futaba 16SZ på G.

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Futaba 16SZ på G.

    Hej,
    Ny Futaba 16SZ i görningen. Vet ej när den börjar säljas.
    Skall visst visas på Shizuoka Hobby Show 2017 i Tokyo, nu i maj.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba16SZ.jpg 
Visningar:	330 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	62568  

  2. #2

    Standard

    Synd om de går in för den svarta plasten, ser så billigt ut.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Några rader om radion har nu kommit upp på Ripmax hemsida om Futaba 16SZ:

    http://www.ripmax.com/Notice_NP_16SZ.aspx


    /Bo

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Nu har det kommit up mer specifikationer på 16SZ:

    Ripmax Tyskland (Goggle transmator nedan):
    https://translate.google.se/translat...-text=&act=url


    Futaba USA:
    http://www.futabarc.com/systems/futk9460-16sz/index.php

    Verkar väl ha det mesta som Futaba 18SZ har men två kanaler mindre.
    Tror inte den har samma spakar som 18SZ (och 18MZ), det är troligen samma spakar som Futaba 14SG och 10J har, så man kan i så fall inte luta spakarna om man skulle vilja det

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Nu har det kommit upp mer info om 16SZ på Ripmax i Englands hemsida:
    http://www.ripmax.com/Item.aspx?ItemID=P-CB16SZ-LUK

    Finns lite fina bilder där på sändaren också.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-11 klockan 13:08.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Engelsk manual i PDF för Futaba 16SZ finns nu att läsa/hämta via länkar här:

    https://www.rcgroups.com/forums/show...&postcount=247

    /Bo

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man kan undra hur länge Futabas alltmer utpräglade högpris-modell kommer att hålla. Ser man till vår klubb, som historiskt varit en Futaba-klubb, så är nästan alla nyanskaffade sändare endera FrSky eller Spektrum. En klubbkompis var på ett stort meeting i USA tidigare i somras och där dominerade Spektrum väldigt kraftigt. Och tittar man på innovationer inom sändar/mottagar/telemetri och speciellt i kombination med priset så är ju FrSky just nu mest framträdande. Så Futaba kanske är på väg ifrån en volymtillverkare till en nisch-tillverkare a'la Jeti. Nåja - tiden lär utvisa detta. JR har ju redan kastat in handduken så frågan är vem av de tidigare lite större märkena som blir nästa. Tror inte att en högpris-modell kommer att fungera fortsättningsvis bland den stora massan av RC-flygare när det finns så mycket kompetent utrustning till en bråkdel av priset. Ursäkta utvikningen av tråden men den kändes för mig befogad när vi talar om nya, dyra Futaba-sändare... Sen skall man ju ha mottagare också och där får man öppna börsen ordentligt om man vill köra Futaba.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Ändå tillverkar de fortsättningsvis Bentley, Rolls Royce, Ferrari, Porsche och andra godingar. Tack och lov! :-D Men jag är å andra sidan nöjd med min "Toyota"/Nissan (driftsäkra och problemfria Futaba). Jag ser ingen orsak till att byta från Futaba i dagsläget. Dyrare sändare och mottagare ja, men då slipper man oftast problemet att det var sändaren/mottagaren som skrotade flyget/helin/multicoptern.

    Men helt klart... största delen av konsumenterna vill hålla på med precis allt nuförtiden och de flesta är vanliga anställda som har begränsad inkomst och då måste de fördela pengarna på alla sina hobbies de har och då köper de det billigaste som går att få tag på som verkar hålla måttet. Konsumenterna styr marknaden. Ju mer billigt vi/ni köper, desto sämre kvalitet blir utbudet. Funktioner och nymodigheter verkar styra det mesta. Det du köper idag är gammalt strax och du behöver byta upp dig. Om det är ett måste eller inte, tja...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det som Roger skriver om är inget problem om man inte byter sändare ofta för skojs skull (eller som många byter mobiltelefon utan att där gnälla över kostnaden, och de kostar ofta bra mycket mer än våra sändare). Jag har haft min Futaba 9C i 11 år nu och (ser den som att den betalt sig då den aldrig strulat minsta lilla) den blir utbytt under våren mot just en T16SZ för jag vill ha ett större antal variationer i mottagare än jag har med min Fasst-modul TM8.

    Många frågar varför man envisas med att köra vidare med Futaba när exempelvis Multiplex är så otroligt mycket bättre enligt många.... Vill ha det till att dom som köper Iphone tycker att dom är helt överlägsna och att dom som köper Samsung tycker dom är helt överlägsna (obs metafor). Om någon tillverkare vore så in i vassen överlägsen alla andra som vissa vill få det att låta så skulle dom för länge sen utklassat alla sina konkurrenter och tagit över hela marknaden - dvs jag kommer envisas med att köra vidare med Futaba =)

    Nån som sett o känt på den här radion? Hur är den att programmera jämfört med föregående modeller? Den är ju inte släppt än men det brukar alltid vara nån som varit på nån mässa eller så?!
    Våga vägra Powerbox!

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu tror jag inte det är någon större fara för futaba. Deras RC grejer vi köper till modellflyg är inte deras stora grej. Dom tillverkar saker inkl radiostyrning till industrin å min gissning är att det är där de stora pengarna finns.

    Åter till topic.

    När jag skummar lite i manualen för 16SZ så påminner den extremt om storebror 18SZ. Faktum är att jag tror 16SZ bara är en nerbantad 18SZ med vad jag hört bland annat enklare (billigare) spakar.

    Men om den är som sin storebror så är det inga konstigheter att programmera den. Dock är det lite synd att touch skärmen är av den gamla tryck kännsliga typen så en pekpenna av plast är att rekommendera om man skall programmera mycket.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast köper man en Bentley så får man otvivelaktigt lite annat än om man köper en Dacia. Men när det gäller sändare så har jag lite svårt att se att t ex en "normal" (men ändå dyr) Futaba skulle ge speciellt mycket mera än t ex en FrSky-sändare. Fördelen med den sistnämnda är bl a att det finns massor av varianter av mottagare till mycket överkomliga priser - t ex 6-kanalers fullräckvidds med inbyggt 6-axligt gyro (som styrs ifrån sändaren) för runt 250 kr inom EU. Deras senaste mottagare är en 8-kanalers för främst segelflygare som har en variometer integrerad i mottagaren och totalvikten tror jag låg runt 8 g - och till en kostnad runt 35--40$. Och även jag kan stå ut med en rätt dyr sändare men mottagare, telemetri-utrustning och andra kringkomponenter drar ju iväg med mycket pengar om man t ex väljer Futaba. Visst kommer det säkert att finnas plats även för Futaba men då måste dom nog vara lite mera utvecklade och ha påtagligt bättre tillverkningskvalitet än de billigare konkurrenterna - men volymerna lär ändå bli betydligt mindre än man varit van vid tidigare. Nåja - nu var vi långt ifrån denna nya sändare.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej Mcregor.Jag tror du ute på villovägar när du snackar om Futaba bara som lyxmärke.Om man tittar på minicars som impoterar Futaba så har dom för 3675:- en 10 kanals radio med både telemetri och S-bus samt en 6kanals radio 2163:- också med telemetri och S-bus att kalla Futaba för högpris radio stämmer inte
    Tobbe

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Liten jämförelse mellan 18SZ och 16SZ för den som kanske vill ha reda på vad man får och inte får med en 16SZ jämfört med storebror 18SZ:

    https://www.flashrc.com/images/uploa...4SG%2018SZ.pdf

    /Bo

  14. #14
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Liten jämförelse mellan 18SZ och 16SZ för den som kanske vill ha reda på vad man får och inte får med en 16SZ jämfört med storebror 18SZ:

    https://www.flashrc.com/images/uploa...4SG%2018SZ.pdf

    /Bo
    Intressant, men de enda jag hittade va Ni-Mh ack istället för LiFe som följer med 18SZ direkt, enklare styrspak som inte går att justera vinkel på samt 2st mindre trimmrar
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det fanns tidigare en Futaba 18SZ "Sport" där Futaba plockat bort helikopter och multikopterdelen (och som inte kunde uppgraderas senare med detta) som var några tusenlappar billigare, men jag tror Futaba slutat med den nu när 16SZ är på gång. Antagligen skulle 18SZ Sport och 16SZ hamna för nära i pris gissar jag och de på så sätt konkurrera lite med varandra.
    Det går inte att hitta 18SZ Sport längre varken på Ripmax i England eller Tyskland, så jag tror nog den utgått ur sortimentet.
    Annars hade säkert 18SZ Sport varit ett alternativ till 16SZ för en del.
    16SZ verkar kosta ca 7 tusen i Sverige hos handlare, 18SZ Sport kostade ungefär så, kanske nån hundring till, när den såldes.

    /Bo

  16. #16

    Standard

    Jag tycker inte att Futaba är så dyra. FASSTest-systemet är ju i princip det som blir dyrt men då är det faktiskt något annat än lågprismärken, det syns om man öppnar en FASSTest mottagare, elektronik-design, komponent-val och lödning är toppklass. Sen om man nöjer sig med det billigare systemet så kostar det inte så himla mycket. Jag har T6K nu(bytte från 14SG som är den sämsta Futaba-radio jag haft, ändå inte dålig) som har 8 kanaler, SBUS och telemetri och den kostade 1800:- inkl. mottagare från utlandet, kostar väll runt 2200:- i Sverige. Mottagare finns det massor av billiga andrahandsvärden som funkar ihop med Futaba, men det är absolut inte samma sak kvalitetsmässigt men i quadar och sånt där det inte är så noga kör jag sånna billiga. I viktiga applikationer kör jag Futabas mottagare.

    Sen tycker jag att Futaba borde flytta lite folk från "Surfase system"-avdelningen till "Air-system"-avdelningen för att få in lite nytänk i det hela. Dom är otroligt passiva på air jämfört med surface tycker jag. Futaba gör helt grymma ratt-radioar, jag kör med 4PV nu och har tidigare kört med 4-PK och 4PV:n är den bästa sändaren jag har haft eller ens sett om man som jag utgår ifrån att en touch-skär i färg inte kommer hjälpa mig att köra bättre

    16SZ ser lite för mycket ut som en 14SG för att jag ska bli intresserad, det är bra att den touch-känsliga menyknappen är borta, men jag känner att touch-skärm i färg inte var den bästa lösningen för min smak. Kan någon förklara varför en stor touch färgskärm är bra på en sändare?

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst har Futaba sin billigare serie men trots vår klubbs Futaba-historia så tror jag att det bara finns en som flyger med en sändare i den serien. F ö känns det lite småsniket av Futaba att inte använda samma protokoll i den billigare serien som i den dyrare för att därmed ha två med varandra inkompatibla system samtidigt på marknaden. Jag skulle som sagt vara förvånad om inte Futaba tappat ordentligt med marknadsandelar och håller med SniffSwe om att "Air-system" avdelningen definitivt skulle behöva lite nytänk.
    Är som sagt själv gammal Futaba-flygare men i samband med att jag vill modernisera sändare och få tillgång till bl a talande telemetri så föll till slut valet på ett annat märke - inte minst beroende på kostnaden att ersätta mottagarsidan inkl telemetri-funktioner och andra nyare, användbara funktioner - t ex mottagare med inbyggt gyro. Det var otvivelaktigt enklare på 35 MHz-tiden såtillvida att då kunde man välja en finare sändare av valfritt fabrikat (i stort sett) men fortfarande använda samma mottagare men kompatibiliteten försvann ju helt när 2,4 GHz-anläggningarna kom vilket fabrikanterna säkert gillade men knappast vi kunder. Sen saknar jag givetvis inte 35 MHz f ö men kompatibilitet mellan tillverkarna hade inte varit fel.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    SniffSwe,
    Jag har använt Futaba 14MZ i 10 år nu och den har stor LCD färg touchskärm. Visserligen är LCD skärmen på denna radio inte så snabb som på nya Futaba modeller och den är inte lika "skarp" men det kan vi lämna därhän. Man kan inte kalla 14MZ skäm för touch skärm, den är mer en pek/tryck skärm. Storleken på 14MZ skärmen är dock stor, 640x240 pixlar. Man kan ställa in ljusstyrka och kontrast på den samt det går att kalibrera skärmen vid behov. Går dåligt att se skärmen i soljus.

    18MZ, 18SZ och 16SZ har ju färg TFT LCD skärm - 18MZ något större, 640x240 pixlar medan 18SZ och 16SZ har 480x272 pixlar. 18SZ och 16SZ ser ut att ha indentiska färgskärmar.
    Färgskärmarna på de nyare Futaba är bättre överlag - snabbare, skapare och visar rätt bra även i solljus. Men lika bra som en touchscreen på t ex en iPhone 5-6-7 kan den svårligen sägas vara. Det är ju lite annan typ av skärm på smartphones.

    Men rent generellt finns en del fördelar med LCD färg touch(pek)skärm:

    1. I regel bra överblick över menysystemet som gör det användarvänligt.
    2. Går ganska snabbt att göra de val man önskar.
    3. Oftast lättanvänt och många är vana vid det sen smartphones.
    4. Skämlås kan oftast används så man inte kan ändra nåt av misstag.
    5. Man slipper knappar på sändaren för inställningar, lite "renare" utseende.

    Nackdelar kan vara:
    1. I solljus kan det synas sämre på skärmen.
    2. Skärmen kan tryckas sönder (eller gå sönder av andra anledningar).
    3. Relativt dyrt att reparare/byta en färg TFT LCD skärm.
    4. Hur länge håller en färg TFT LCD skärm? Hur länge behåller den ursprungliga skärpan och snabbhet?

    På Futaba 18MZ kan man även koppla in en trådlös mus och få en muspekare och den vägen göra val på sändarens skärm. Denna möjlighet finns inte på 18SZ och 16SZ.

    Finns säkert fler för- och nackdelar med färg TFT LCD pekskärm på en sändare, så ös på med det om ni kommer på nån.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-11 klockan 10:56.

  19. #19

    Standard

    bem: Bra lista där Dock kan jag tycka att 2 och 4 inte är självklara fördelar jämfört med hårdvaruknappar och 5 är lite tveksamt en fördel eftersom själva hårdvaruknappen är det man jämför emot, då skulle ju motsvarande fördel med hårdvaruknappar vara att man slipper touch-skärmen
    2. Det går utan tvekan snabbt att göra de val man vill, men går det generellt snabbare än med hårdvaruknappar? När man ställer in något på tex. T6K, 4PV eller 4PK(alla har joystick-knapp för menyn) så låter det typ pip pip pipipip piiip under någon sekund och sen har man ändrat det som skulle ändras eftersom man snabbt lär sig tryck-mönstret för att ändra det som ska ändras. Man lär sig såklart tryck-mönstret på en touchskärm också men inte är dom så responsiva att dom svarar på en sekvens tryckningar bara dom sitter är på rätt ställe på skärmen? Eller det kanske dom är? Jag har då aldrig stött på en sån touch-skärm, inte ens iPhone är så responsiv.
    4. Det är ju knapp-lås på hårdvaruknapparna så där drar dom väll jämnt?

    Men överskådligt och lättanvänt håller jag definitivt med om då det illustreras vad funktionerna gör och på det viset ersätter manualen till vissa delar.

    En nackdel till är väll att dom drar mer ström, dock tveksam nackdel eftersom man väll ändå kör en hel dag på en laddning och batteritid i sändare är ett icke-problem idag tack vare generellt låg förbrukning och bra batterier.

    Sen är det för vissa en nackdel att man inte kan använda menysystemet med handskar på. Detta var ett problem för mig med 14SG(som inte har touchscreen men har touch-knappar) när jag kört vid kyligare väder. Även om man inte så ofta kör med handskarna på så vill man ha dom på så mycket som möjligt när det är kallt för att inte ha kalla fingrar redan när man börjar köra.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    SniffSwe,

    Jag tror i och för sig att man lär sig hyfsat bra ungefär hur menysystemet ser ut efter ett tag och kan navigera sig fram i stort sett lika snabbt via en touchskärm som en en skärm som styrs via knappar eller "hjul"(som t ex Futaba 14SG har). Viktigast är nog att menysystemet är logiskt och lätt att navigera i, ju mer logiskt och lättnavigerat desto snabbare går det rimligen att utföra en inställning.

    Vänder man blicken ut mot annat t ex bilar så kommer ju touchskärm mer och mer (t ex i Volvos senaste modeller). Men där tycker jag andra saker kommer in som att man ej bör släppa blicken från vägen och där är en touchskärm egentligen inte så bra ur den synvinkeln. Men vi RC-användare ändrar ju inte på nåt i skärmen under flygning/körning.
    Men helt klart går vi mer mot touchskärmar när man skall göra val på en skärm.
    Själv tyckte jag det var lite besvärligt när jag gick över från knapp-mobiltelefon till iPhone och dess touchskärm för många år sen men nu tänker jag inte alls på detta utan tycker det är ganska naturligt.
    Många vänjer sig ganska snabbt vid sånt här trots allt, dock vi som är lite äldre kanske det tar lite längre tid för att ta till oss nya saker. Men så länge skärmen är skarp och den reagerar på normalt sätt (ej trög eller för känslig) så tror jag de flesta tycker det är ganska OK med pekskärm, även på en radiosändare.

    TFT färg LCD skärmarna har säkert blivit mer strömsnåla, på Futabas sändare som har färgskärm kan man aktivera "Backlight off time" (t ex på min 14MZ kan man det) och då stängs bakgrundsbelysningen av och sparar då rejält med ström.
    På 16SZ finns motsvarande funktion:

    Backlight decrease time
    You can set a time period to decrease the LCD backlight. This function counts the period that the Touch Panel has been not operated. This time can be set by ten-second steps. You can also turn off the backlight decrease* if you like.

    *The backlight consumes a large amount of power. We recommend that you turn off the backlight by setting the backlight power-off time to about one minute.

    Man kan förstås även justera bakgrundsbelysningens styrka.

    Jag flyger en del på vintern också med min Futaba 14MZ och det är sällan man behöver in och ändra nåt på touchscreen:en trots allt, men när jag behöver det ute i kyla tar jag av mig handsken och det går oftast fort så man hinner sällan kyla ner handen p.g. av detta. Oftast är det bara timern man behöver trycka igång med ett finger men man kan ju ha den lilla Futaba "pennan" med gummispets med sig och trycka med om man vill i kyla, Stylus pen som den heter:
    http://www2.ripmax.net/Item.aspx?Ite...3&Category=060

    Skulle vara intressant att höra från nån som har en Futaba 18SZ hur Ni tycker touchskärmen har fungerat och hur menysystemet upplevs.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-11 klockan 14:40.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •