Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Futaba 16SZ på G.

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej SniffSwe kan du tala om vad som är dåligt med Futaba 14SG.Jag har nu Futaba T 8FG och den är jag mycket nöjd med och 14SG verkar ju väldigt lik 8:an om man tittar på bruksanvisningen på Minicars.se och vad jag vet så är Futaba den enda som har svensk bruks?
    Tobbe

  2. #22

    Standard

    Det är ju väldigt personligt vad man tycker och hur noga man är med att saker fungerar som man vill. Jag skrev att det var den sämsta Futaba-sändaren jag haft, den är fortfarande inte dålig, men jag bytte den pga att jag inte gillade den. Touch-knapparna funkade mycket dåligt för mig, jag var så gott som alltid tvungen att slicka på fingret för att den skulle svara på tryckningarna vilket kan bero på torra händer, särskilt vid lite kallare väder. Att det inte gick att använda menyn med handskar på var ett minus för mig som använder radion även på vintern.
    Menysystemet var inte heller bra för min smak eftersom det har ologiskt struktur. De två hårdvaru-knapparna för menyn var inte bra placerade, jag kom åt dom hela tiden när jag använde radion, dessutom var dom väldigt plastiga i sin karaktär tyckte jag. Sen störde jag mig på antennen också, mest vid transport och hantering av radion. Dessutom var den ganska obekväm för pinch-grepp då den var relativt stor och tung.

    Innan någon känner sig tvingad att motargumentera så kan jag säga att radion i övrig var kanonbra, det är en bra radio och om man bara använder radion på sommaren och har lite fuktigare händer så kan den funka kanon.
    Sen så jämför jag med andra Futaba-radioar och klagar inte bara för klagandets skull. När jag säger att menysystemet har ologiskt struktur, menyknapparna är placerade dåligt, är plastiga eller oresponsiva så jämför jag med 4PK, 4PV och T6K som är fantastiskt fina på dom punkterna. 4PV och 4PK har stora menyer som man klickar sig fram till rätt ställe på nolltid. T6K känns mer kvalitativ än 14SG även fast det är en mycket billigare radio. T6K har ingen antenn vilket är klockrent, 4PV har en superb lösning på antennen i mitt tycke.

    Jag hade min 14SG i över ett år(hade tänkt ha den många år framöver) och hade den till mycket, bl.a. robot-projekt, flyg och drone-racing så jag använde den inte bara litegrann. Tror till och med att jag sa i början att jag tyckte den var riktigt bra. Men efter ett år kände jag att jag hade tröttnat på främst knapparna, menyerna och antennen så då sålde jag den.

    När Futaba har menysystem som i 14SG så är dom den enda som BEHÖVER svensk bruksanvisning ^^ <-- Skämt

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Vänder man blicken ut mot annat t ex bilar så kommer ju touchskärm mer och mer (t ex i Volvos senaste modeller). Men där tycker jag andra saker kommer in som att man ej bör släppa blicken från vägen och där är en touchskärm egentligen inte så bra ur den synvinkeln. Men vi RC-användare ändrar ju inte på nåt i skärmen under flygning/körning.
    Men helt klart går vi mer mot touchskärmar när man skall göra val på en skärm.
    Själv tyckte jag det var lite besvärligt när jag gick över från knapp-mobiltelefon till iPhone och dess touchskärm för många år sen men nu tänker jag inte alls på detta utan tycker det är ganska naturligt.
    Många vänjer sig ganska snabbt vid sånt här trots allt, dock vi som är lite äldre kanske det tar lite längre tid för att ta till oss nya saker. Men så länge skärmen är skarp och den reagerar på normalt sätt (ej trög eller för känslig) så tror jag de flesta tycker det är ganska OK med pekskärm, även på en radiosändare.
    Jag hör till generationen som nästan aldrig använt knapp-telefon så det har inte med ovana att göra utan jag ogillar touchskärmar där det inte behövs. Även om jag konstant använder smartphone och tablet så tycker jag fortfarande att joystick-knapp eller scroll-hjul är de bästa manöverdonen för att hantera meny-system med inställningar.
    Jag har lite samma känsla som för digitalkameror, utan att någon egentligen efterfrågade touch-screen på kameror så började bl.a. Canon att sätta touch-screen på vissa kameror och tog bort många hårdvaruknappar eftersom dom "inte behövdes" och annonserade det som en "feature". Touch-screen är bra för skärpekontroll mm men det blev ingen succé att plocka bort hårdvaruknapparna för inställningarna så kamerorna fick ganska snart tillbaka knapparna så inställningarna kan skötas med dom eller på skärmen.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jaha

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Visst är det så att touchskärm inte passar till allt.
    Man kan ju ha som på min Futaba 14MZ både knappar och touchskärm. En liten medelväg så att säga.
    Futaba har behållt denna valmöjlighet även på deras 18MZ/18MZ WC. På 18SZ och 16SZ finns inte denna finess. Dock har 18SZ och 16SZ två knappar strax snett ovanför skärmen: Home/Exit (föregående fönster, startfönstret, telemetrisfönstret, lås/låsupp skärmen) resp. UMENU/MON (Användarskärm, Servomonitorfönster).
    Jag använde positionerinshjulet en del i början men använder pekskärmen helt och hållet numera. Känns enklast så.
    Från manualen nedan hur positioneringshjulet och snabbknapparna används.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_14MZ_pekskärm_positioneringshjul_direktknappar.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	63340   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_14MZ.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	80,5 KB 
Id:	63341  
    Senast redigerat av bem den 2017-08-12 klockan 17:06.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    För den som är intresserad finns foton både interiört och exteriört på 16SZ här:
    https://fccid.io/AZP-T16SZ-24G

    (scrolla ner på sidan och leta efter länkar EUT Internal Photo resp. EUT External Photo)

    /Bo

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ny uppdatering till Futaba 16SZ kom igår på Ripmax hemsida:

    http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T16SZ

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •