Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hjälp sökes

  1. #1

    Standard Hjälp sökes

    Hej

    Jag har alltid varit intresserad av himlen och bestämde mig för några månader sedan att göra något av det intresset. Har därför bestämt mig att köpa en drönare för att njuta av utsikten. Budgeten ligger runt 16-20k. Det känns dock som att jag kommer beställa fel saker som alltid så det är därför jag är här.

    Jag vill kunna se vad drönaren ser men inte från en pissig liten mobiltelefon, helst något större, so what do I do?

    får man något bra för 16-20k?


    har själv en go pro 3 men den kanske inte duger? så vad har ni för tips på drönare o kamera? tack på förhand

    EDIT:

    Hittade DjI Phantom 4 Pro för 17k, vad sägs?
    Senast redigerat av Humm den 2017-04-28 klockan 17:22.

  2. #2

    Standard

    Mavic Pro med en tablet kommer ge dig utsikten på en hyffsad skärm. Det ger dig inte mycket flygkänsla men utsikt får du och det låter som du är mest ute efter det

    Annars är FPV-racer det billigaste sättet att "bli en fågel" och flyga omkring som en galning

    Vill du ha riktigt bra prylar så kan du köpa denna: http://cdon.se/leksaker/dji-inspire-...98&fo_s=gplase

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Håller med SniffSwe. Mavic Pro eller en FPV-racer med goggles. Till Mavicen kan man snart köpa till goggles också.

    Den här finns just nu till salu här på forumet: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...g-250-Quad-med

    Komplettera med en lämplig radio, tex Taranis Q X7 (http://www.rctech.se/index.php?route...product_id=508) och en laddare så är du igång

  4. #4

    Standard

    Köp en Mavic om du har väldigt trångt och/eller inte vill släpa på nåt stort när du rör på dig/reser.

    Köp en Phantom 4 Pro om du vill ha nåt bättre men inte bryr dig om att den är större.

    Större bild än en pissig mobiltelefon... det är väl vad Mavic använder?
    En tablet-hållare för DJI Phantom 4 Pro's sändare borde väl funka? Typ 10"?

    Flygkänsla får du dock inte med en DJI Phantom eller Mavic. De är till för fotografer och filmare ("utan RC-intresse what so ever") och inte upplevelser, då ska du ha nåt roligare som du kan flyga med goggles.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Tack för svar allihopa, nu är jag ju nybörjare, men jag har märkt att jag skulle ha råd med goggles om jag köper 1 phantom 4 istället för phantom 4 pro, är det så stor skillnad? framför allt för en nybörjare, inte som att jag går in på detaljer så länge utsikten ser fin ut.

  6. #6
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag kan inget om skillnaderna men här ett erbjudande som verkar bra: https://www.elefun.se/ukenstilbud/ukenstilbud.aspx

  7. #7

    Standard

    Så du anser att sidan är säker? Rätt galet att en DJI phantom 4 pro kostar 13605kr där men 16990 på dustin

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Den sidan har jag själv handlat på.

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag hittar dock inte det priset på Phantom 4 Pro, 13605kr, som du refererar till.

  10. #10

    Standard

    Jag har en hållare runt halsen där jag har mobiltelefonen när jag kör Mavic, jag gillar inte att ha skärmen på kontrollen. Med hållaren kan jag ha telefonen ca 20cm rakt framför näsan. Då ser jag skärmen tydligt, kan se Mavicen LOS just ovanför skärmen och kan samtidigt hålla sändaren i bekväm position.

    I valet mellan Phantom 4 och 4 Pro så skulle jag välja Pro eftersom den har mycket bättre kamera som ger professionell video och foto. Den har 1" sensor, mekanisk slutare och justerbar bländare medan Phantom 4 väll kan jämföras mer med en pocketkamera. Dom flyger nog ganska lika dock.

    Notera att jag länkade till en Inspire 1 för 13 222:- Den hade jag köpt om jag inte just köpt en Mavic.

  11. #11
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag har en hållare runt halsen där jag har mobiltelefonen när jag kör Mavic, jag gillar inte att ha skärmen på kontrollen. Med hållaren kan jag ha telefonen ca 20cm rakt framför näsan. Då ser jag skärmen tydligt, kan se Mavicen LOS just ovanför skärmen och kan samtidigt hålla sändaren i bekväm position.

    I valet mellan Phantom 4 och 4 Pro så skulle jag välja Pro eftersom den har mycket bättre kamera som ger professionell video och foto. Den har 1" sensor, mekanisk slutare och justerbar bländare medan Phantom 4 väll kan jämföras mer med en pocketkamera. Dom flyger nog ganska lika dock.

    Notera att jag länkade till en Inspire 1 för 13 222:- Den hade jag köpt om jag inte just köpt en Mavic.
    Hej,
    Har du någon bild eller länk till hållaren du använder? Det verkar vara en smart lösning.
    Ps. Jag har fortfarande inte fått min Mavic ännu Beställt den genom Dustin.

  12. #12

    Standard

    JonasH: Jag har gjort den själv
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5138.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	62586
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5139.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	99,8 KB 
Id:	62587

    Tråkigt att du fortfarande inte fått din Mavic, den har ju dessutom börjat komma in i lager på vissa ställen har jag sett :/

  13. #13

    Standard

    Hej igen

    Höjt budgeten. Majoriteten av sakerna kommer jag att beställa från DJI. Uppskattar råd eftersom jag inte har en aning om jag köper onödiga saker eller om jag saknar delar för att göra min upplevelse så lyxig som möjligt (medan alla regler fortfarande följs ofc)

    So far:

    DJI Phantom 4 Pro
    DJI goggles
    Phantom 4 Series - battery charging hub: 99 euro
    Phantom 4 series - intelligent flight battery x2 (1 ingår)
    Phantom 4 series - intelligent flight battery x2: just in case
    Phantom backpack
    Phantom 4 filters
    HDMI Output Module
    iPad mini 4 32 GB WiFi (silver) (GPS KRÄVS)
    Remote Controller Monitor Hood for Tablets
    Ipad mini 4 smart cover

    Beräknad kostnad: runt 35k

    Fråga: Behövs det några kablar eller liknande som några av mina saker som man själv måste köpa in?

    Fråga: Behöver man verkligen tillstånd om man inte tänker filma med kameran utan använda den som navigering? hört att det inte är någon poäng att ansöka om tillstånd så... väntar hellre tills det blir lättare att få tillstånd för att få filma

    Tack på förhand igen!
    Senast redigerat av Humm den 2017-05-08 klockan 08:26.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Humm - blir inte riktigt klok över vad du är intresserad av - är det av "himlen" eller att fotografera ifrån en drönare ?
    Av de förslag som hittills framkommit så verkar det vara just det sistnämnda - alltså att fotografera eller filma ifrån en drönare.
    Men har du funderat över t ex var du vill flyga - det finns ju rätt strikta bestämmelser om du t ex tänkt flyga inom nån flygplats kontroll-zon..
    Helt enkelt något olika intressen i mina ögon...
    Roger

  15. #15

    Standard

    Förstår vad du menar... Det jag menar med himlen är helt enkelt att se landskapet från himlen (jag suger på att förklara), sen att det bara är från 120 meter duger gott och väl för mig. Är intresserad av att både flyga och filma men klarar mig nog utan filmningen tills det blir lättare att få tillstånd. För er kanske det låter konstigt att lägga 35k bara för att få se saker från 120 meter upp men för mig så är det en helt annan sak. Pengar är verkligen inget problem för mig, inte ens 35k. Sen är jag ju också intresserad av hur avancerad drönarna har blivit. Kommer användas mycket av bland annat mig och andra folk jag känner. Jag förstår alla regler man måste följa och det kommer inte bli några problem. Drönaren kommer inte användas över städer då jag föredrar naturen och inte tråkiga hus. Låter det så dumt att spendera 35k på det hela?

  16. #16
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag tycker att du ska köpa en DJI Mavic Pro istället. Fördelar jämfört med Phantom är bland annat formatet på Mavicen. Den är betydligt smidigare att ta med och flyger mycket bra. Det du försakar är en något sämre kamera men köper du till ND-flter klarar du dig långt. Om du sedan skulle tröttna på den så är den lättsåld då den är mycket eftertraktad just nu.

    Köp Combopaketet och komplettera med en iPad Mini och DJI goggles så har ett kalaspaket.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jonas råd är säkert bra eller så köper du en begagnad Phantom - de brukar vara rätt vanliga på beg-marknaden. Då kan du få lite känsla för vad du kan göra och hur resultatet blir utan att lägga ut alltför mycket pengar initialt. Sen är det inte bara städer som omfattas av kontroll-zoner utan dessa kan vara rätt stora runt många kommersiella flygplatser.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Tack för råden. Det kanske blir att köpa en begagnad

  19. #19

    Standard

    Om jag skulle skaffa något nytt nu så skulle det bli en Mavic med DJI goggles, kolla videon och se om du känner att det ger dig vad du är ute efter.
    https://www.youtube.com/watch?v=F8BysgNR6a0

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •