Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hangflyg på Sandsjöbacka drumlin

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard Hangflyg på Sandsjöbacka drumlin

    Dan messade mig på morgonen att vinden låg rätt för Sandsjäbacka. När jag kom dit var både han och Michael i luften med TopModel Fantasy 3.2 m elseglare och EMC-Vega Sambal XXL som är en vass glasfiber seglare utan motor. Jag fick upp min Funglider och Seppo sin Panda och efter en stund blev det rejäl termik både höger och vänster och vi tog rejäl höjd. Vinden ökade sedan så jag filmade Dans landning och Michael showade med Sambal.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2

    Standard

    Trevlig film!
    Var i Sandsjöbacka är detta och vid vilken vindriktning och styrka är det bra där?

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    Det är "Sandsjöbacka bräcka" som ligger söder om Sandsjön.

    Parkering i Långås och sen någon kilometers promenad.
    se spårkartan på länken nedan.

    http://www.vastkuststiftelsen.se/wp-...ndsjobacka.pdf

    Från 6 m/s Sydost gäller. Sydlig vridning är ej flygbart pga våldsam turbulens men lite vridning åt ost är OK. Ren ostvind är faktiskt flygbart men bara nätt och jämnt, det är rätt plågsamt och bara värt för termikjakt.

    Det är ofta mycket termik vid SO och det innebär intensiv och aktiv flygning då vinden kan vrida hit och dit och dö ut helt. Både jag och Dan fick fuska med elmotorerna varsin gång och Michael fick landa sin Sambal. Å andra sidan fick vi uppleva rejäla lyft. Det är så gott som alltid rovfåglar uppe på högre höjd så man får bra guidning.

    Landning är potentiellt svår pga massor av stenblock.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag skulle vilja prova på termikflygning och skulle gärna vilja följa med nästa gång ni flyger.

    mvh Jonas

  5. #5

    Standard

    Tackar för beskrivning! Då är frågan om man kan skaka fram något plan som kan fungera där... (hangflyg är inte något jag sysslat med).

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •