Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur sätter ni upp fail safe?

  1. #1

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Hur sätter ni upp fail safe?

    Hej,
    som rubriken lyder, hur sätter ni upp fail safe. Är det någon metod som är bättre
    än den andra eller är det endast efter tycke och smak?

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    På alla min kärror har jag trottel av och på de flesta neutrala roder, på väldigt stabil kärror någon grad sidoroder. På de med S6R mottagare (stabilisering) har jag autolevel

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    För mig finns det 2 alternativ man måste ta ställning till. vill man ha så stor chans som möjligt att rädda kärran om man återfår mottagningen eller vill man undvika att kärran flyger iväg samt orsaka så lite skada som möjligt när den störtar gör man följande.

    1: Tomgång/avstängd motor och neutrala roder. (den kör jag)
    2: Stäng av motorn å fulla roderutslag (full höjd, full vänster skev och full vänster sidoroder)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Å jag gör som Krille,den ska inte komma nånstans om man tappar kontakten..
    Hans tvåa är bra..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    På flygplan är det allra viktigaste att throttlen stängs av så modellen inte far iväg för långt och en snurrande propeller inte kan skada någon på marken när modellen väl träffar marken.
    I övrigt är det väl tycke och smak men personligen låter jag rodren stå där de är om radiosignalen förloras (fail), på mina konstflygningsmaskiner. På segelflyglan skulle jag nog låta höjdrodret gå till neutral, lite sidoroder och om broms finns ut med den, och har den motor så stäng av den.

    På RC jetmodeller med turbinmotor lär principen vara detsamma som för motorflygplan, få stopp på motorn och sen hur rodren bör stå - där de stod när radiosignalen förlorades eller i andra lägen finns det argument för- och emot.

    Hur man bör ställa in failsafe för helikopter har jag ej koll på men åtminstone throttle till tomgång låter rimligt.


    Failsafe på Multikopter har jag inte funderat på men där kan det finnas en del hjälpmedel som kanske kan autolanda den med hjälp av typ "gå hem" eller till förutbestämd punkt om radiosignalen förloras, men annars är väl gasen av även där rimligt så den ej kan dra iväg okontrollerat nån längre sträcka.

    Bil och motorbåt lär väl inte behövas mer än att trotteln stängs av. Segelbåt är väl att släppa ut seglet så det står och fladdrar och lite sidoroder?

    /Bo

  6. #6

    Standard

    1.5 Tomgång + rodrena lite åt nåt lämpligt håll så att flyget inte kan flyga iväg eller hamna i spin pga en glitch (som ska ses som en varning och man gör nåt åt det).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hur man än ställer in det så kommer det bli fel. Jag kör numera med kvarstående roder och motorn till tomgång. Jag tröttnade på att någon sekundsnabb glitch stängde av motorn...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack, många bra argument. Nu gäller det att klia sig i huvudet och ta det göttaste av era förslag.��

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kör ungefär som Krille.

    1: elsegel: motor av, roder neutral. Lite broms/spoiler Mycket svagt sidoroder så den cirklar
    2: funflyer: motor av, max sida/skev/höjd så spinner den ner i marken.

    Seglarna är stabila och landar troligen av sig själva med lite tur. Bromsen stoppar den förhoppningscis från att försvinna i termik

    Funflyer är ändå instabil så bättre att den spinner rätt ner än att bli en lawn dart
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är en bra tråd som får en att tänka till!
    Vanligen så tänker jag bara att trotteln ska stänga. Det använder jag aktivt när planet landat så att jag stänger av sändaren så att jag inte av misstag kan komma åt någon spak.

    Jag BORDE nog haft full höjd så som friflyget har när de ska ner.
    Både med rätt balanserade trainers, cubliknande, 3D och funfly så brukar planet stalla ner rätt så snällt med full höjd och avslagen motor.

    Tack och lov så har jag aldrig tappat kontakten förutom en gång då en batterisladd till ett gammalt Nixx mottagarbatteri brast. I det fallet hade failsafe inte hjälp - däremot en spade......
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    En kärra som du tappar kontakten med kan flyga iväg så långt den har batteri/bränsle
    Därför sätter man Failsafe till att kontrollerat kurva ner modellen.


    På FPV har jag inbyggd Failsafe i form av RTH (Return to home) och andra finesser som Beacon som aktiveras efter någon minuts inaktivitet från radion - då kan jag pejla in den med en vanlig komradio.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Standard

    Intressant undcon. Vad är det för beacon du har?

  13. #13

    Standard

    Förutsätter alla att kontakten tappas i planflykt?

    Så mycket bromsande roder det går och ta hänsyn till samtliga flygfall.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kurbit Visa inlägg
    Intressant undcon. Vad är det för beacon du har?
    Min Beacon är inbyggd i mottagaren som går på 433Mhz
    Efter inställd timer skickar den ut toner i olika styrkor, ju närmare du är destå starkare blir signalen.

    Här är en gammal film av Marc (Rchacker) på hur det fungerar.

    https://www.youtube.com/watch?v=6p6_OFj-V54

    Med en skärmad eller riktad antenn på komradion är det lättare att pejla in modellen.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur man sätter upp failsafe beror jättemycket på planet. Självstabiliserande plan och akrobatikplan är bra inställning
    Sida och skev neutralt, höjd max, motor av.
    Men detta fungerar inte på hotliner, däremot fungerar lite grann höjd på hotliner. så stallar den inte hårt, och "spettar" inte heller.

    edit: ungefär detta skrev pgrts några inlägg upp
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Målet är väl hur som helst att det:
    1. Inte ska flyga iväg så man blir av med flyget om man tappar kontakten helt
    2. Inte slå tvärnit i luften och hamna i tex spin helt i onödan med krasch som följd, pga en ynka glitch

    Bättre då att det "kraschar" inom nära avstånd (inom området där man flyger) om kontakten far helt, vars inställningar är unika per modell. På skit går det hur som helst vad gäller flyget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Att rädda flygplanet är sekundärt, att inte skada någon person bör vara det primära.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •