Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Champ S+

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Champ S+

    Granngrabben har fått en kärra som heter Champ S+. det står att man skall kunna använda en computersändare Spektrum DSM2. Jag kan inte få det at fungera. Är det någon som kan ge tips eller hjälpa til? Det är en Futaba 9C med Spectrum modul.
    Det verkar som den binder till sändaren men rodren motorn fungerar ej.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det står på hemsidan att den behöver en dsmx sändare.
    Det är inte alla funktioner med i modulen som finns i spektrumsändarna.
    Fick han inte med en sändare till planet?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har också råkat ut för att spektrummodul funkat till vissa BNF men inte alla och inte UMX, för att "bricken" dvs mottagaren med inbyggda servon inte är kompatibel med nån av DSM-metoderna, vilken det nu var.

    Jag vill köra UMX med min riktiga Jeti och har idag ingen lösning klar, bara lite olika varianter att testa som borde funka.
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Jag försökte köra en Blade mini heli som hade Spektrums "Safe" system med hjälp av en "Spektrum Compatible" Chinamodul i min Taranis. Allt funkade utom throtteln! Sedan hackade jag in ett Tx-kort från en Dx6i och då funkade även trotteln. Spektrum har konstiga saker för sig när det gäller UMX och Safe.
    /Leif

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Champ S+ verkar vara en hyfsat ny modell och i EU är bara DSMX tillåtet från år 2015, ej DSM2. Själv har jag en Taranis med en OrangeRX Spekrum kompatibel modul av äldre modell som funkar med UMX med DSMX, men jag tror nåt hände med nyare varianter av OrangeRX när jag läst inlägg. För jag har även en ny Nano QX och något äldre 200 QX med DSMX som funkar med min modul. Eller är det Safe som spökar? Jag har ingen Safe på mina modeller.

    Men testa med en en nyare Spektrum sändare, eller en som åtminstone stöder DSMX borde det funka.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kan det inte vara så att Spektrum försöker hindra andra att använda deras system, och därmed ändrar i kodning mm?

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Kan det inte vara så att Spektrum försöker hindra andra att använda deras system, och därmed ändrar i kodning mm?
    Snarare nog så att Orange inte riktigt vet vad de gör. Jag har läst om många som har problem med Orange. Jag flyger själv med Spektrumradio och har en del mottagare från LemonRX och de fungerar helt utan några problem. Lemonrx verkar stabilare och med högre kvalitet när man läser om dem i olika forum.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Har fått Futaban med dsm2 insats att binda och fungera till Champ S+. Har angivit en 3pos-switch till autoland mm men det ända som händer är att höjdrodretvgår upp lite i mittpositionen på switchen. En hel lugn kväll och vi gick ned till stranden. Alla roder fugerade och kast iväg. Svarade inte alla på roder och gjorde en högersväng och steg rakt västerut mot Danmark. Försvan som en liten prick. Ok det var det och vi gick upp i trädgården och då hör vi motorn och ser kärran göra en sväng antagligen för att landa på den plats vi satte på batteriet. Ett tak kom i mellan men snygg landning utan skador. Någon som har erfarenhet av den här kärran?

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Kolla in den här videon:

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    uack för svar. Du skriver pgrts att det står på hemsidan att man behöver en DSMX sändare. I instruktionsboken står det " to operate the SAFE Plus system set your optional DSMX/DSM2 transmitter using chart below"
    Det märkliga är ju att rodren fungerade innan vi kastade iväg den men i luften hände inget mer än att den steg snyggt i högersväng och försvann. Jag provade ju alla möjligheter med att stänga av på sändaren och switcha kanal 5 fram och tillbaks. Svårt att förstå vilka lägen på switchen som är nybörjare osv. Några skriver att DSM2 inte är tillåtet. Det måste ju finnas många sådana enheter. Är det bara att kassera eller finns det någon sorts dispans för redan inköpta?

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du får flyga och använda det du har.
    Allt nytt som säljs är DSMX i Europa (eller utanför USA).
    Det är ju ett problem för oss som har en massa äldre modeller med DSM2. Vi kan inte bara byta till en modernare sändare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •