Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

mne: Flytvst fr plan och quadar?

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    444
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Question Flytvst fr plan och quadar?

Hej,
    Jag tnkte flyga en del ver vatten, bde med plan och quad, och undrar om det finns ngon bra lsning p flytvst till planet/quaden som blser upp sig vid kontakt med vatten?

Jag har sett en lsning dr en liten behllare frigrs under vattnet och flyter upp med ett snre. D jag tnker flyga ver hav som r ganska djupt s funkar inte den lsningen s bra.

mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    159
    Jobb
    Hydraultekniker
    Klubb
    MFK Skvadern

Standard

Kolla btbutikerna. Dom hr haft nyckelringar med sm typ ballonger som blses upp om man tappar nycklar i vattnet. Kommer inte ihg vilken ntbutik jag sg dom i.

Skickat frn min SM-G930F via Tapatalk

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    282
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 845
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Hej,
    Jag tnkte flyga en del ver vatten, bde med plan och quad, och undrar om det finns ngon bra lsning p flytvst till planet/quaden som blser upp sig vid kontakt med vatten?

Jag har sett en lsning dr en liten behllare frigrs under vattnet och flyter upp med ett snre. D jag tnker flyga ver hav som r ganska djupt s funkar inte den lsningen s bra.
    Det lt vldigt krngligt. Nr man flyger frn vatten s brukar man ha flottrer fast monterade p sin flygmaskin. Det behvs inte speciellt mycket fr det skall flyta.

Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Det lt vldigt krngligt. Nr man flyger frn vatten s brukar man ha flottrer fast monterade p sin flygmaskin. Det behvs inte speciellt mycket fr det skall flyta.
    Precis, och ska du flyga ver hav vill du ju inte att grejerna ska drnkas heller utan stanna "ovanp" vattnet. Flygplan som r ngorlunda ttt flyter iofs i sig sjlvt till viss del. Flottrer borde vl ganska enkelt fungera p en quad ocks, tex liknande som man har p modellhelikopter.

Simma lugnt!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 845
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlgg
    Precis, och ska du flyga ver hav vill du ju inte att grejerna ska drnkas heller utan stanna "ovanp" vattnet. Flygplan som r ngorlunda ttt flyter iofs i sig sjlvt till viss del. Flottrer borde vl ganska enkelt fungera p en quad ocks, tex liknande som man har p modellhelikopter.

Simma lugnt!
    Annars hade det ju varit kul att experimentera med ett paket kondomer och en kolsyrepatron ASG!
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    444
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Annars hade det ju varit kul att experimentera med ett paket kondomer och en kolsyrepatron ASG!
    Haha, perfekt projekt

Jag har blivit med en Mavic Pro och tecknat deras frskring som kortfattat innebr att de lagar/erstter den om den kraschar. Gller ven vattenskador men jag mste kunna skicka in den till dem. Lite svrt om den ligger p havets botten...

Standard

Lite svrt om den ligger p havets botten...
    Det ligger ngot i det! Tv petflaskor p var sida om "kroppen"?

Standard

Flyger mycket ver vatten. Foam r ett mycket bra material fr sjflyg ven om det kanske inte r riktigt accepterat av balsa "konnssrerna". Krrorna flyter, mitt strsta problem r elektroniken vid riktigt blta landningar. Min "plask" Phantom har ftt pontoner av barnens flytpinnar!
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_2440.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	62764

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    444
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlgg
    Flyger mycket ver vatten. Foam r ett mycket bra material fr sjflyg ven om det kanske inte r riktigt accepterat av balsa "konnssrerna". Krrorna flyter, mitt strsta problem r elektroniken vid riktigt blta landningar. Min "plask" Phantom har ftt pontoner av barnens flytpinnar!
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_2440.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	62764
    Det kanske blir en sdan lsning fr mig ocks. Men det r inte lika ltt gjort p en Mavic. Har sett att det finns ett frdigt kit med 4 bollar i frigolit.

Standard

Det kanske blir en sdan lsning fr mig ocks. Men det r inte lika ltt gjort p en Mavic. Har sett att det finns ett frdigt kit med 4 bollar i frigolit.
    Tnk dock p att elektroniken r knslig fr fukt s undvik att landa p vattnet.

Standard

Frigolitbollar o dyl finns p Panduro.

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    444
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlgg
    Frigolitbollar o dyl finns p Panduro.
    Tack fr tipset! Blir en tur till Panduro idag

Standard

Shr kan man gra p Mavic:

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    248
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Nu har du fyra stycken stora klot placerade mitt i rotorluftstrmmen vilket borde resultera i smre lyftkraft som mste kompenseras med mer motorpdrag. Kolla om flygtiden minskar ngot eller om det hela r frsumbart?
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Standard

Det handlar ju inte om att alltid flyga med bollarna p, utan just nr man vill filma ver vatten. Med runt 25 min flygtid i original-utfrande s skulle jag sga att det fortfarande r en bra lsning ven om flygtiden reduceras en del. Man kommer stra luftstrmmen oavsett vilket flyt-lsning man vljer(bortsett frn de som blses upp nr det blir bltt) och d r klot nra propellrarnas centrum en relativt gynnsam lsning fr luftstrmmarna. Man har ju i princip "tank-mtare" p Mavic s man flyger inte slut p strm av misstag.

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    248
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Kan man 'betala' med kortare auktionstid finns ju ingen anledning att mecka runt med andra lsningar. Annars kan jag vl tnka mig en slags kjol i nt foam-material runt om, utanfr alla propellerstrmmar.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Standard

Ja en foam-ring gr ju ven att den str stadigare p vattnet. Dock hamnar vikten lngre frn tyngdpunkten vilket kar trghetsmomentet mer n att addera vikt nrmare tyngdpunkten. Ju mer trghetsmoment man bygger p, desto strre skillnad blir det p flygegenskaperna med samma PIDs.

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    444
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Finns det inget skum som expanderar vid kontakt med vatten och som flyter?

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    444
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Det fr nog bli en sdan hr att experimentera lite med: http://www.jula.se/catalog/fritid/ba...zLcaAgzO8P8HAQ

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •