Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Flytväst för plan och quadar?

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Question Flytväst för plan och quadar?

    Hej,
    Jag tänkte flyga en del över vatten, både med plan och quad, och undrar om det finns någon bra lösning på flytväst till planet/quaden som blåser upp sig vid kontakt med vatten?

    Jag har sett en lösning där en liten behållare frigörs under vattnet och flyter upp med ett snöre. Då jag tänker flyga över hav som är ganska djupt så funkar inte den lösningen så bra.

  2. #2

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Kolla båtbutikerna. Dom här haft nyckelringar med små typ ballonger som blåses upp om man tappar nycklar i vattnet. Kommer inte ihåg vilken nätbutik jag såg dom i.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Hej,
    Jag tänkte flyga en del över vatten, både med plan och quad, och undrar om det finns någon bra lösning på flytväst till planet/quaden som blåser upp sig vid kontakt med vatten?

    Jag har sett en lösning där en liten behållare frigörs under vattnet och flyter upp med ett snöre. Då jag tänker flyga över hav som är ganska djupt så funkar inte den lösningen så bra.
    Det lät väldigt krångligt. När man flyger från vatten så brukar man ha flottörer fast monterade på sin flygmaskin. Det behövs inte speciellt mycket för det skall flyta.





    Superhero

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det lät väldigt krångligt. När man flyger från vatten så brukar man ha flottörer fast monterade på sin flygmaskin. Det behövs inte speciellt mycket för det skall flyta.
    Precis, och ska du flyga över hav vill du ju inte att grejerna ska dränkas heller utan stanna "ovanpå" vattnet. Flygplan som är någorlunda tätt flyter iofs i sig självt till viss del. Flottörer borde väl ganska enkelt fungera på en quad också, tex liknande som man har på modellhelikopter.

    Simma lugnt!

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Precis, och ska du flyga över hav vill du ju inte att grejerna ska dränkas heller utan stanna "ovanpå" vattnet. Flygplan som är någorlunda tätt flyter iofs i sig självt till viss del. Flottörer borde väl ganska enkelt fungera på en quad också, tex liknande som man har på modellhelikopter.

    Simma lugnt!
    Annars hade det ju varit kul att experimentera med ett paket kondomer och en kolsyrepatron ASG!
    Superhero

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Annars hade det ju varit kul att experimentera med ett paket kondomer och en kolsyrepatron ASG!
    Haha, perfekt projekt

    Jag har blivit med en Mavic Pro och tecknat deras försäkring som kortfattat innebär att de lagar/ersätter den om den kraschar. Gäller även vattenskador men jag måste kunna skicka in den till dem. Lite svårt om den ligger på havets botten...

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Lite svårt om den ligger på havets botten...
    Det ligger något i det! Två petflaskor på var sida om "kroppen"?

  9. #9

    Standard

    Flyger mycket över vatten. Foam är ett mycket bra material för sjöflyg även om det kanske inte är riktigt accepterat av balsa "konnässörerna". Kärrorna flyter, mitt största problem är elektroniken vid riktigt blöta landningar. Min "plask" Phantom har fått pontoner av barnens flytpinnar!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2440.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	62764

  10. #10
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Flyger mycket över vatten. Foam är ett mycket bra material för sjöflyg även om det kanske inte är riktigt accepterat av balsa "konnässörerna". Kärrorna flyter, mitt största problem är elektroniken vid riktigt blöta landningar. Min "plask" Phantom har fått pontoner av barnens flytpinnar!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2440.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	62764
    Det kanske blir en sådan lösning för mig också. Men det är inte lika lätt gjort på en Mavic. Har sett att det finns ett färdigt kit med 4 bollar i frigolit.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Det kanske blir en sådan lösning för mig också. Men det är inte lika lätt gjort på en Mavic. Har sett att det finns ett färdigt kit med 4 bollar i frigolit.
    Tänk dock på att elektroniken är känslig för fukt så undvik att landa på vattnet.

  12. #12

    Standard

    Frigolitbollar o dyl finns på Panduro.

  13. #13
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Frigolitbollar o dyl finns på Panduro.
    Tack för tipset! Blir en tur till Panduro idag

  14. #14

    Standard

    Såhär kan man göra på Mavic:

  15. #15


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Nu har du fyra stycken stora klot placerade mitt i rotorluftströmmen vilket borde resultera i sämre lyftkraft som måste kompenseras med mer motorpådrag. Kolla om flygtiden minskar något eller om det hela är försumbart?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #16

    Standard

    Det handlar ju inte om att alltid flyga med bollarna på, utan just när man vill filma över vatten. Med runt 25 min flygtid i original-utförande så skulle jag säga att det fortfarande är en bra lösning även om flygtiden reduceras en del. Man kommer störa luftströmmen oavsett vilket flyt-lösning man väljer(bortsett från de som blåses upp när det blir blött) och då är klot nära propellrarnas centrum en relativt gynnsam lösning för luftströmmarna. Man har ju i princip "tank-mätare" på Mavic så man flyger inte slut på ström av misstag.

  17. #17


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kan man 'betala' med kortare auktionstid finns ju ingen anledning att mecka runt med andra lösningar. Annars kan jag väl tänka mig en slags kjol i nåt foam-material runt om, utanför alla propellerströmmar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #18

    Standard

    Ja en foam-ring gör ju även att den står stadigare på vattnet. Dock hamnar vikten längre från tyngdpunkten vilket ökar tröghetsmomentet mer än att addera vikt närmare tyngdpunkten. Ju mer tröghetsmoment man bygger på, desto större skillnad blir det på flygegenskaperna med samma PIDs.

  19. #19
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Finns det inget skum som expanderar vid kontakt med vatten och som flyter?

  20. #20
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Det får nog bli en sådan här att experimentera lite med: http://www.jula.se/catalog/fritid/ba...zLcaAgzO8P8HAQ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •