Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: On board glow driver

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    DEN manualen tar ju en stund att studera för en elektroniknovis som jag.....
    Jag vet inte om strulet du har beror på batteriet. Stiften drar väl typ 3A st vid 1,5V när du ska starta, vilket torde bli typ dryg 1A vid 5V, så 2A vid 5V för två stift är väl inte otänkbart. Frågan är vad du får för spänningsfall i acken vid den strömmen. Sen är ju frågan hur klena kablar du har fram till motorgondolerna och hur mycket spänningsfall du får i dom.

    Hur som haver, jag skulle provat att koppla in dom med separat matningsspänning.

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    www.southhertsmodels.co.uk

    Jag har dem i alla mina modeller. Full automatik och inga problem med vare sig start eller under flygningen. Fungerar i alla väder och belastar inte någon mottagaracc.
    Kay krut
    Den verkar ju inte alls så dum, Kay.
    Är det AGS-1 du har?
    Retroholic!

  3. #23

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Jag vet inte om strulet du har beror på batteriet. Stiften drar väl typ 3A st vid 1,5V när du ska starta, vilket torde bli typ dryg 1A vid 5V, så 2A vid 5V för två stift är väl inte otänkbart. Frågan är vad du får för spänningsfall i acken vid den strömmen. Sen är ju frågan hur klena kablar du har fram till motorgondolerna och hur mycket spänningsfall du får i dom.

    Hur som haver, jag skulle provat att koppla in dom med separat matningsspänning.
    Mja...
    Originalkablarna är ju inte ett under av grovlek, så det kan kanske vara där det blir förluster....
    Retroholic!

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Mja...
    Originalkablarna är ju inte ett under av grovlek, så det kan kanske vara där det blir förluster....
    Jag tycker du gott kan laborera lite med dom glöddrivarna du har

  5. #25

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Thomas!

    Jag har både enkla och dubbla. Om du kollar på Airmedias hemsida, sök på TWIGS, så hittar du dem båda. Det finns också bra anslutningar till glödstiftet som kan köpas extra. Dom här systemen är helt suveräna, du startar motorn med det. Sedan justerar det sig automatiskt efter stiftets temperatur och motstånd under hela flygningen. Med rätt inställd motor drar det obetydligt med ström men finns tillhands om det strular till sig, till exempel vid ett hastigt gaspådrag då stiftet annars kan slockna.
    De här systemet har förmodligen räddat några av mina maskiner när de har snålat till sig i inflygningen.
    Jag skrev för några år sedan en artikel om det här på sidan under " artiklar "Ombordglöd på gott o ont" Den finns nog kvar och kan ge lite handledning.
    Håll glöden vid liv!
    Kay krut

  6. #26

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ok.
    Tack. Kay!
    Retroholic!

  7. #27

    Standard

    Sedan 1 april kan man ej beställa från AirMedia, enligt besked på hemsidan

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Uttryckte mig möjligen klumpigt, tanken är inte att använda mottagaracken, utan ett par separata motsvarande NiMh-celler på ca 2000mAh/styck.

  9. #29

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Thomas!

    Om du är intresserad av TWIGs-systemet så kan du slå en signal till Ove (Airmedia) 0416-17171. Han har några dubbel-Twigs hemma. Han har också i dag lagt undan ett till mig för framtida bruk.

    Ja, på hans hemsida står det helt riktigt att man, för tillfället, inte kan beställa något. Glädjande nog så är Ove hemma igen efter en längre vistelse på sjukhus och kommer att öppna sin sida igen, även om det sker i begränsad omfattning.
    Vi önskar honom god bättring.

    Kay krut

  10. #30

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej!

    Har till min Catalina köpt två ”On Board Glow System (incl Battery)” från Just Engines. Det är den ombordglöd som Mjoelner länkar till i trådens inlägg #4. Jag köpte en till vardera motorn. Batteriet är installerat tillsammans med den lilla enheten ”Glow Driver MkIV HV”. Den gröna indikator-LED i änden på den smala grå kabeln lyser när glöden är på. Glöddrivaren ger full spänning till glödstiftet vid tomgång. Spänningen avtar när gaspådraget ökas och glöden är avstängd över 1/3 gas. Detta ställer man in med en tryckknapp på Glow Driver MkIV HV.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JE glow driver.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	68816Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Driver one cell.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	68817

    Bruksanvisningen visar att man kan använda EN glöddrivare till en TVÅcylindrig motor om man seriekopplar två NiMH-celler och seriekopplar glödstiften. Jag skulle INTE göra så. När en cylinder tänder men inte den andra blir det obalans. Glödstiftet som går i den arbetande cylindern blir uppvärmt och dess resistans ökar. Glödstiftet i den cylinder som inte tänder blir kallare och dess resistans minskar. Det leder till att det heta glödstiftet får nära dubbel batterispänning och bränns sönder efter några få sekunder. Köp TVÅ glöddrivare!

    Glow Driver MkIV är inkopplad i trottelservots kabel och känner av PWM-signalen som går vidare till trottelservot. Den strömförsörjs från NiMH-cellen och belastar inte radio/servo-installationen. På glödsidan är systemet plus-jordat men det skall inte behöva vara någon utmaning(=problem?) Glow Driver MkIV HV kompenserar inte för att ett glödstift är "surt", alltså dränkt av för mycket drivmedel. Transfunk GD är överlägsen i det avseendet men den kräver 6V eller 12V batteri. Bruksanvisningen är en sida på bra engelska varav hälften är inkopplingsbilder. KISS!

    Det är ett nöje att använda dessa glöddrivare. Jag startar radion, drar på gasen till en aning över tomgång och går på helt kort med startmotorn. Först på Ettans motor, sen på Tvåan. Båda motorerna startar villigt på lågt varv och sen kan jag gasa på och höra att motorerna varvar lika. Glöddrivarna ger ingen värme vid fullgas eller utan servosignal. Det är därför riskfritt att hantera motorerna och batterierna kan vara inkopplade hela dagen. Jag har mätt strömförbrukningen från NiMH-cellen i viloläge och den var lika med noll, eller åtminstone mindre än 10 µA(mikroampere). NiMH-cellerna är mäkta 3800 mAh och de håller spänningen bra vid belastning med en OS F-plugg.

    Både Glow Driver MkIV HV och NiMH-cellen av märket Tornado utnyttjar senaste teknik så det enkla men gamla konceptet med mikroswitch och reostat kan vi glömma. Visserligen kostar en Glow Driver MkIV HV c:a 800 SEK inkl. frakt men det tycker jag att den är värd.

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2019-09-10 klockan 22:17. Anledning: Lade till "och seriekopplar glödstiften".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •